REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ułatwić opłacanie i rozliczanie podróży w firmie transportowej?

Jak ułatwić opłacanie i  rozliczanie podróży w firmie transportowej?
Jak ułatwić opłacanie i rozliczanie podróży w firmie transportowej?

REKLAMA

REKLAMA

Jak ułatwić opłacanie i rozliczanie podróży w firmie transportowej? W dzisiejszych czasach wyjazdy służbowe to codzienność pracowników nawet niewielkich firm. Niestety biurokracja, która się z tym wiąże jest uciążliwa. jak temu zaradzić?

Różne systemy opłat e-myta w różnych krajach nie ułatwiają rozliczenia podróży

Przeciętna mała, średnia firma rozlicza 2-3 wyjazdy służbowe w miesiącu. Dla spedycyjnych i kurierskich, krajowe i zagraniczne podróże autem to codzienność.

REKLAMA

REKLAMA

Delegacja służbowa jest narzędziem pracy ponad połowy polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP, a najczęściej wybieranym przez nie środkiem transportu jest samochód służbowy (55 proc.) – wynika z badania „Podróże służbowe i kondycja polskich firm” przeprowadzonego na zlecenie Diners Club Polska. Dużą część firmowych wyjazdów stanowią podróże zagraniczne, głównie po Unii Europejskiej. Niestety, choć granice wewnątrz wspólnoty od dawna są otwarte, opłaty drogowe dla tranzytu są nadal pobierane przez poszczególne krajowe systemy. Oznacza to dodatkowe wydatki i utrudnienia dla kierowców.

- Na przykład w Polsce obowiązuje system viaToll, w Czechach – eMyto, a w Austrii – Go Maut. Oznacza to, że aby uiścić opłatę za przejazd w sposób elektroniczny, nawet podczas podróży po naszym regionie, potrzebnych jest kilka różnych urządzeń pokładowych. Dodatkowo system viaToll nie obejmuje wszystkich płatnych dróg w Polsce. Na odcinkach autostrad A1, A2 i A4 zarządzanych przez koncesjonariuszy obowiązują inne formy płatności – mówi Paweł Kałudow, dyrektor sprzedaży Diners Club Polska.

Zobacz też: Samochód dla firmy: Co lepsze - leasing czy kredyt?

Jedna Unia, wiele systemów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kraje członkowskie Unii Europejskiej były co prawda zobowiązane przygotować się do wejścia jednolitego systemu European Electronic Toll Service do października 2012 r. Jednak nie wszystkie kraje dostosowały się do wymogów systemu. Tymczasem jego wdrożenie oznaczałoby możliwość korzystania z uniwersalnego urządzenia i rozliczania opłat z jednym operatorem. Niedawno Komisja Europejska upomniała Polskę w tej sprawie, wytykając jej trzyletnie opóźnienia prawne i techniczne. Dopóki EETS nie obowiązuje, firmy transportowe mogą usprawniać pracę kierowców i rozliczenia wykorzystując dostępne narzędzia finansowe.  

- Na rynku są dostępne wyspecjalizowane narzędzia płatnicze, skrojone specjalnie na potrzeby firm transportowych. Pozwalają na proste uiszczenie opłat drogowych w różnych systemach. Jednym z nich jest niespersonalizowane konto karty, służące do pokrywania kosztów przejazdów drogami płatnymi w elektronicznym systemie poboru opłat. Należność jest naliczana automatycznie z rachunku karty, wystarczy przejechać przez bramkę – mówi Paweł Kałudow

Zobacz też: Czy paragon może być dokumentem prawniającym do odliczenia kosztu uzyskania przychodów?

Jak ułatwić opłacanie i  rozliczanie podróży w firmie transportowej?

W odróżnieniu od kont przedpłaconych (pre-pay), konta z odroczoną płatnością (post-pay) nie wymagają od ich użytkowników gromadzenia odpowiedniej ilości środków. Saldo obejmuje sumę należności za wszystkie pojazdy zarejestrowane w ramach konta, które trzeba uregulować pod koniec określonego w umowie okresu rozliczeniowego.

- Najbardziej atrakcyjne produkty finansowe na rozliczenie dają nawet do 59 dni. Dzięki temu firma transportowa zyskuje dostęp do darmowego kredytu trwającego dłużej niż wynosi standardowy kredyt kupiecki co może pomóc jej w zachowaniu płynności finansowej – mówi Paweł Kałudow

Co ważne, dane karty są zaszyte w urządzeniu pokładowym i nie ma możliwości użycia ich w inny sposób niż do poboru opłat. Pracownik nie musi zabierać ze sobą w podróż karty. Cały proces opłaty przebiega automatycznie za pomocą urządzenia pokładowego pojazdu i nie wymaga autoryzacji kierowcy. Bezpieczeństwo zapewnia też to, że wydawca karty nie obciąży odpowiedzialnością finansową użytkownika w przypadku utraty czy kradzieży karty. Wszelkie transakcje budzące wątpliwość nie są wliczane w bilans do czasu ich wyjaśnienia. Natomiast rachunek służący do obsługi karty jest niezależny od konta bankowego firmy. Nie jest zatem wymagane składanie depozytu i gwarancji. Firma korzysta z ustalonego limitu wydatków, który w razie potrzeby może zostać natychmiast podwyższony bez dodatkowych kosztów. To dobre rozwiązanie dla firm, które chcą usprawnić swoją pracę, a wolą nie przekazywać pracownikom karty służbowej karty płatniczej.

Zobacz też: Czy można odliczać 100% VAT od najmu miejsc parkingowych dla samochodów służbowych?

Warto również maksymalnie uprościć rozliczanie wydatków związanych z podróżą.

- Niespersonalizowane konto karty bardzo ułatwia rozliczenia. Wszystkie transakcje w miesiącu są kumulowane w postaci czytelnego wyciągu i wysyłane do firmy, co upraszcza obsługę księgową podróży i zmniejsza biurokrację. Należy pamiętać, że każdy wydatek musi być udokumentowany fakturą, bez niej nie będziemy mogli go odpisać od podatku. Dobre produkty dla firm powinny dawać łatwy dostęp do konta przez internet. Dzięki temu za pomocą jednego scentralizowanego narzędzia można mieć wgląd we wszystkie informacje dotyczące narzędzi płatniczych wykorzystywanych w firmie, jakich transakcji dokonano za pomocą konkretnych kart, sald, terminów spłat i wyciągów dostępnych do pobrania w wybranym formacie – pdf, csv czy pliku Excel. Dane mogą być też przedstawione w formie czytelnych wykresów – mówi Paweł Kałudow

Dużym ułatwieniem jest również to, że niektóre firmy wydające takie karty służą pomocą przy rejestracji firmy lub jej pojazdów do elektronicznego systemu opłat co pozwala na oszczędność zarówno czasu jak i pieniędzy.

Źródło: Materiały prasowe Diners Club Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA