REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym

Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym
Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego dotyczącej korzystania ze środków transportu (np. naczep, ciągników, wagonów) okazać się może, że korzystający musi ponieść we własnym zakresie koszt transportu otrzymanych do użytkowania środków trwałych. Czy w takim przypadku poniesiony wydatek na transport powinien stanowić inwestycję w obcym środku trwałym, czy też należy go ująć jako koszt potrącany w dacie poniesienia?

Przedmiot leasingu operacyjnego dla celów podatkowych podlega odpisom amortyzacyjnym u finansującego. Dla korzystającego ,wydatki związane z umową leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów. Z regulacji art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) nie wynika, w którym momencie korzystający winien rozliczać koszty uzyskania przychodów wynikające z umowy leasingu operacyjnego. W związku z tym należy brać pod uwagę ogólne zasady potrącania kosztów, które zostały zawarte w art. 15 ustawy o PDOP.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

Koszty dotyczące umowy leasingu stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem (koszty pośrednie), ponieważ nie ma możliwości ich bezpośredniego przyporządkowania do konkretnego przychodu. Wydatki tytułem transportu przedmiotu leasingu także uznać należy za koszty pośrednie uzyskania przychodów, które powinny zostać potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia. Wydatki takie, jeśli nie wiążą się montażem przedmiotu leasingu, powinny być traktowane analogicznie jak np. opłata wstępna z tytułu leasingu – czyli jako wydatki, które są niezbędne do realizacji umowy, bez których nie byłoby możliwe skorzystanie ze składnika majątku należącego do finansującego (w omawianym przypadku – środka transportu). Należy je więc traktować analogicznie do opłaty wstępnej z tytułu zawartej umowy. Warto przy tym wskazać na stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie rozliczania opłat wstępnych dotyczących leasingu operacyjnego, w którym stwierdzono, iż wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu.[...] Wstępna opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, natomiast jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu (Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych w piśmie z 5.12.2011 r. znak DD6/033/87/ORK/11/PK-1299). Co za tym idzie, omawiane koszty dostawy środka trwałego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego powinny być potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia.

Zobacz też: Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych?

REKLAMA

Wydatków tych nie należy traktować dla celów podatkowych jako kosztów podwyższających wartość początkową środka trwałego – gdyż dla celów ustawy o PDOP omawiane składniki majątku wykorzystywane na podstawie umowy leasingu operacyjnego nie będą traktowane jako środki trwałe (nawet, jeśli dla celów rachunkowych umowa spełniać będzie kryteria uznania za leasing finansowy). W przypadku leasingu operacyjnego, podatnik będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot z faktur wystawianych przez finansującego, a także wszelkich wydatków dodatkowych związanych z przedmiotem leasingu. Dla celów podatkowych nie wystąpi więc możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawianych wydatków nie należy także zasadniczo traktować jako kosztów związanych z inwestycją w obcym środku trwałym. Wynika to z faktu, iż w omawianym przypadku nie dochodzi do poniesienia wydatków związanych z montażem środka trwałego będącego własnością finansującego. Podatnik ponosi jedynie koszty transportu - nie ma więc tutaj spełnionej przesłanki uznania poniesionych wydatków za koszty inwestycji w rozumieniu art. 4a pkt 1 ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o inwestycjach, rozumie się przez to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości (dalej UoR). Z kolei środki trwałe w budowie w rozumieniu UoR, to zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 16 tej ustawy, zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. W omawianym przypadku koszty transportu nie są związane ani z budową, ani z montażem, ani z ulepszeniem obcych środków trwałych. Opłaty te nie mogą więc być więc uznane za koszty związane z inwestycjami w obcych środkach trwałych.

Zobacz też: Czy podatnik musi zarejestrować się w Polsce jako podatnik VAT UE?

Warto w tym miejscu wskazać na stanowisko organów podatkowych, zgodnie z którym koszty dotyczące przedmiotu leasingu operacyjnego w tym: transportu, wyładunku, instalacji mogą stanowić wydatki związane z inwestycją w obcym środku trwałym bez względu na ich związek ze wzrostem wartości użytkowej środka trwałego. Jak stwierdzono w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 30 czerwca 2005 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie znak PD-1/i/4218-5/05: „(…) wydatki związane z transportem, rozładunkiem, instalacją i uruchomieniem maszyny należy traktować jako nakłady w obcym środku trwałym, które dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w sposób pośredni, poprzez możliwość zaliczenia w koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16a-16m z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Podatnicy czyniąc nakłady w obcym środku trwałym, zgodnie z regułami prawa podatkowego (wyżej wskazanych) nabywają uprawnienie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej oddanej do używania inwestycji w obcym środku trwałym. Zasady obliczania wartości początkowej tego rodzaju środka trwałego sformułowane zostały w przepisach art. 16g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. Interpretacja powyższa była jednak wydana w stanie faktycznym, w którym koszt transportu związany był bezpośrednio z montażem przedmiotu umowy leasingu. Taki przypadek rzadko ma miejsce w sytuacji użytkowania środka transportu na podstawie umowy leasingu. Jeżeli zatem koszty transportu w danym stanie faktycznym nie są traktowane jako koszty związane z budową, montażem, ulepszeniem obcego składnika majątku, to przytoczona w interpretacji argumentacja nie może mieć zastosowania.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Kierownik w Departamencie Podatków Bezpośrednich w ECDDP. Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA