REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym

Subskrybuj nas na Youtube
Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym
Koszt transportu środków trwałych otrzymanych w ramach leasingu operacyjnego, a inwestycja w obcym środku trwałym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego dotyczącej korzystania ze środków transportu (np. naczep, ciągników, wagonów) okazać się może, że korzystający musi ponieść we własnym zakresie koszt transportu otrzymanych do użytkowania środków trwałych. Czy w takim przypadku poniesiony wydatek na transport powinien stanowić inwestycję w obcym środku trwałym, czy też należy go ująć jako koszt potrącany w dacie poniesienia?

Przedmiot leasingu operacyjnego dla celów podatkowych podlega odpisom amortyzacyjnym u finansującego. Dla korzystającego ,wydatki związane z umową leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów. Z regulacji art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) nie wynika, w którym momencie korzystający winien rozliczać koszty uzyskania przychodów wynikające z umowy leasingu operacyjnego. W związku z tym należy brać pod uwagę ogólne zasady potrącania kosztów, które zostały zawarte w art. 15 ustawy o PDOP.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

Koszty dotyczące umowy leasingu stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem (koszty pośrednie), ponieważ nie ma możliwości ich bezpośredniego przyporządkowania do konkretnego przychodu. Wydatki tytułem transportu przedmiotu leasingu także uznać należy za koszty pośrednie uzyskania przychodów, które powinny zostać potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia. Wydatki takie, jeśli nie wiążą się montażem przedmiotu leasingu, powinny być traktowane analogicznie jak np. opłata wstępna z tytułu leasingu – czyli jako wydatki, które są niezbędne do realizacji umowy, bez których nie byłoby możliwe skorzystanie ze składnika majątku należącego do finansującego (w omawianym przypadku – środka transportu). Należy je więc traktować analogicznie do opłaty wstępnej z tytułu zawartej umowy. Warto przy tym wskazać na stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie rozliczania opłat wstępnych dotyczących leasingu operacyjnego, w którym stwierdzono, iż wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu.[...] Wstępna opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, natomiast jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu (Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych w piśmie z 5.12.2011 r. znak DD6/033/87/ORK/11/PK-1299). Co za tym idzie, omawiane koszty dostawy środka trwałego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego powinny być potrącone jednorazowo w dacie ich poniesienia.

Zobacz też: Czy limit 50% odliczenia VAT dotyczy usługi oklejenia samochodów firmowych?

REKLAMA

Wydatków tych nie należy traktować dla celów podatkowych jako kosztów podwyższających wartość początkową środka trwałego – gdyż dla celów ustawy o PDOP omawiane składniki majątku wykorzystywane na podstawie umowy leasingu operacyjnego nie będą traktowane jako środki trwałe (nawet, jeśli dla celów rachunkowych umowa spełniać będzie kryteria uznania za leasing finansowy). W przypadku leasingu operacyjnego, podatnik będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot z faktur wystawianych przez finansującego, a także wszelkich wydatków dodatkowych związanych z przedmiotem leasingu. Dla celów podatkowych nie wystąpi więc możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawianych wydatków nie należy także zasadniczo traktować jako kosztów związanych z inwestycją w obcym środku trwałym. Wynika to z faktu, iż w omawianym przypadku nie dochodzi do poniesienia wydatków związanych z montażem środka trwałego będącego własnością finansującego. Podatnik ponosi jedynie koszty transportu - nie ma więc tutaj spełnionej przesłanki uznania poniesionych wydatków za koszty inwestycji w rozumieniu art. 4a pkt 1 ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o inwestycjach, rozumie się przez to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości (dalej UoR). Z kolei środki trwałe w budowie w rozumieniu UoR, to zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 16 tej ustawy, zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. W omawianym przypadku koszty transportu nie są związane ani z budową, ani z montażem, ani z ulepszeniem obcych środków trwałych. Opłaty te nie mogą więc być więc uznane za koszty związane z inwestycjami w obcych środkach trwałych.

Zobacz też: Czy podatnik musi zarejestrować się w Polsce jako podatnik VAT UE?

Warto w tym miejscu wskazać na stanowisko organów podatkowych, zgodnie z którym koszty dotyczące przedmiotu leasingu operacyjnego w tym: transportu, wyładunku, instalacji mogą stanowić wydatki związane z inwestycją w obcym środku trwałym bez względu na ich związek ze wzrostem wartości użytkowej środka trwałego. Jak stwierdzono w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 30 czerwca 2005 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie znak PD-1/i/4218-5/05: „(…) wydatki związane z transportem, rozładunkiem, instalacją i uruchomieniem maszyny należy traktować jako nakłady w obcym środku trwałym, które dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w sposób pośredni, poprzez możliwość zaliczenia w koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16a-16m z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Podatnicy czyniąc nakłady w obcym środku trwałym, zgodnie z regułami prawa podatkowego (wyżej wskazanych) nabywają uprawnienie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej oddanej do używania inwestycji w obcym środku trwałym. Zasady obliczania wartości początkowej tego rodzaju środka trwałego sformułowane zostały w przepisach art. 16g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. Interpretacja powyższa była jednak wydana w stanie faktycznym, w którym koszt transportu związany był bezpośrednio z montażem przedmiotu umowy leasingu. Taki przypadek rzadko ma miejsce w sytuacji użytkowania środka transportu na podstawie umowy leasingu. Jeżeli zatem koszty transportu w danym stanie faktycznym nie są traktowane jako koszty związane z budową, montażem, ulepszeniem obcego składnika majątku, to przytoczona w interpretacji argumentacja nie może mieć zastosowania.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Kierownik w Departamencie Podatków Bezpośrednich w ECDDP. Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA