REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego? Fot. Fotolia
Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma posiadająca flotę pojazdów musi liczyć się z tym, że to właśnie jej pracownik może wziąć udział w wypadku. Poniżej wyjaśniamy kwestię odpowiedzialności za rozbicie służbowego auta lub spowodowanie uszczerbku na zdrowiu poszkodowanych w wypadku osób trzecich. Kto odpowiada za wypadek samochodu służbowego, pracownik czy pracodawca?

REKLAMA

Uszkodzenie firmowego auta to jeden z najczęstszych przypadków zniszczenia mienia pracodawcy. Kto odpowiada finansowo za pokrycie szkód? W przypadku, gdy pracownik, któremu został powierzony samochód służbowy z obowiązkiem zwrotu, uszkodził pojazd i zrobił to umyślnie, bo np. naruszył przepisy ruchu drogowego musi całkowicie pokryć szkody, gdyż jest to uznawane za naruszanie obowiązków pracowniczych. Przy czym chodzi tu nie tylko o zwrot za naprawę auta (w pełnej wysokości), ale też o wypłatę zysków, które firma normalnie by osiągnęła gdyby nie spowodowany przez pracownika wypadek. Jeśli podwładny uszkodzi samochód nieumyślnie, bo np. zasłabł za kierownicą, nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności, podobnie jeżeli do wypadku doszło nie z jego winy, a z winy innego uczestnika ruchu.

REKLAMA

Aby pracownik całkowicie odpowiadał za szkody musi być więc to wypadek spowodowany umyślnie, z jego winy, a pojazd musiał zostać mu powierzony w prawidłowy sposób. Jeśli tak się nie stało pracownika obejmuje odpowiedzialność materialna na zasadach ogólnych, innymi słowy musi on pokryć szkody, ale tylko do równowartości jego trzykrotnego wynagrodzenia miesięcznego. Jeśli pracodawca chce dochodzić swoich praw przed sądem, to na nim ciąży udowodnienie prawidłowego powierzenia samochodu i określenie wysokości poniesionych szkód. Pracownik natomiast powinien udowodnić, że powstały one z przyczyn od niego niezależnych.

Zobacz też: Jak odliczyć cały VAT od Pickupa?

Poszkodowane osoby trzecie

Gdy kierowca zatrudniony na etacie spowoduje nieumyślnie wypadek samochodowy podczas wykonywania swoich obowiązków pracowniczych, w którym ucierpią osoby trzecie, to nie on będzie odpowiedzialny za wypłacenie odszkodowania. Obowiązek ten zgodnie z art. 120 Kodeksu pracy ciąży na jego pracodawcy. Powodem takiego rozwiązania prawnego jest kierowanie się dobrem osoby poszkodowanej w wypadku. - mówi Agnieszka Kaźmierczak z firmy Flotis zajmującej się monitoringiem GPS pojazdów - Istnieje po prostu większe prawdopodobieństwo uzyskania odszkodowania od strony dysponującej większymi środkami finansowymi. Poza tym pracodawca z racji zatrudniania osób wykonujących zleconą przez niego pracę musi liczyć się z pewnym ryzykiem osobowym związanym właśnie z nieumyślnym wyrządzeniem szkody przez pracownika. Jednak, aby to firma ponosiła odpowiedzialność muszą zostać spełnione pewne warunki. Po pierwsze pracownik musi zawinić nieumyślnie. Po drugie szkoda musi zostać popełniona w momencie wypełniania przez pracownika swoich obowiązków. Jeżeli warunki te zostaną spełnione pracodawca jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania zarówno w zakresie pokrycia szkód materialnych, jak i np. kosztów leczenia poszkodowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że pracownik nie poniesie żadnych konsekwencji i może beztrosko powodować wypadki. Zgodnie z art. 120 Kodeksu pracy obowiązuje go wobec pracodawcy tzw. odpowiedzialność regresowa. Pracodawca może więc domagać się od pracownika zwrotu wypłaconego odszkodowania. Niemniej maksymalna kwota jakiej może oczekiwać pracodawca nie może przekroczyć wysokości trzykrotnej miesięcznej pensji pracownika, przysługującej mu w momencie wyrządzenia szkody.

Wiele firm posiada ubezpieczenie AC, które pokrywa koszty związane z naprawieniem szkód spowodowanych w wypadkach samochodowych czy np. związanych z kradzieżą samochodu służbowego z winy pracownika. Jednak w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak w przypadku, gdy kierowca spowodował wypadek będąc pod wpływem alkoholu lub na skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego. W świetle polskiego prawa posiadanie ubezpieczenia AC nie jest konieczne, a jego brak może powodować pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności finansowej.

Zobacz też: Auto służbowe, a odpowiedzialność pracownika

Dobrym rozwiązaniem jest ustalenie zawczasu zasad postępowania w razie wypadku i przekazanie pracownikowi z jakimi konsekwencjami musi się liczyć. W autach służbowych natomiast można umieścić instrukcje co robić i do kogo w firmie zadzwonić w pierwszej kolejności, gdy zdarzy się wypadek, dzięki temu pracownicy będą wiedzieli jak się zachować mimo silnego stresu.

Źródło: Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA