REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego? Fot. Fotolia
Kto odpowiada za wypadek z udziałem auta służbowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma posiadająca flotę pojazdów musi liczyć się z tym, że to właśnie jej pracownik może wziąć udział w wypadku. Poniżej wyjaśniamy kwestię odpowiedzialności za rozbicie służbowego auta lub spowodowanie uszczerbku na zdrowiu poszkodowanych w wypadku osób trzecich. Kto odpowiada za wypadek samochodu służbowego, pracownik czy pracodawca?

REKLAMA

Uszkodzenie firmowego auta to jeden z najczęstszych przypadków zniszczenia mienia pracodawcy. Kto odpowiada finansowo za pokrycie szkód? W przypadku, gdy pracownik, któremu został powierzony samochód służbowy z obowiązkiem zwrotu, uszkodził pojazd i zrobił to umyślnie, bo np. naruszył przepisy ruchu drogowego musi całkowicie pokryć szkody, gdyż jest to uznawane za naruszanie obowiązków pracowniczych. Przy czym chodzi tu nie tylko o zwrot za naprawę auta (w pełnej wysokości), ale też o wypłatę zysków, które firma normalnie by osiągnęła gdyby nie spowodowany przez pracownika wypadek. Jeśli podwładny uszkodzi samochód nieumyślnie, bo np. zasłabł za kierownicą, nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności, podobnie jeżeli do wypadku doszło nie z jego winy, a z winy innego uczestnika ruchu.

REKLAMA

Aby pracownik całkowicie odpowiadał za szkody musi być więc to wypadek spowodowany umyślnie, z jego winy, a pojazd musiał zostać mu powierzony w prawidłowy sposób. Jeśli tak się nie stało pracownika obejmuje odpowiedzialność materialna na zasadach ogólnych, innymi słowy musi on pokryć szkody, ale tylko do równowartości jego trzykrotnego wynagrodzenia miesięcznego. Jeśli pracodawca chce dochodzić swoich praw przed sądem, to na nim ciąży udowodnienie prawidłowego powierzenia samochodu i określenie wysokości poniesionych szkód. Pracownik natomiast powinien udowodnić, że powstały one z przyczyn od niego niezależnych.

Zobacz też: Jak odliczyć cały VAT od Pickupa?

Poszkodowane osoby trzecie

Gdy kierowca zatrudniony na etacie spowoduje nieumyślnie wypadek samochodowy podczas wykonywania swoich obowiązków pracowniczych, w którym ucierpią osoby trzecie, to nie on będzie odpowiedzialny za wypłacenie odszkodowania. Obowiązek ten zgodnie z art. 120 Kodeksu pracy ciąży na jego pracodawcy. Powodem takiego rozwiązania prawnego jest kierowanie się dobrem osoby poszkodowanej w wypadku. - mówi Agnieszka Kaźmierczak z firmy Flotis zajmującej się monitoringiem GPS pojazdów - Istnieje po prostu większe prawdopodobieństwo uzyskania odszkodowania od strony dysponującej większymi środkami finansowymi. Poza tym pracodawca z racji zatrudniania osób wykonujących zleconą przez niego pracę musi liczyć się z pewnym ryzykiem osobowym związanym właśnie z nieumyślnym wyrządzeniem szkody przez pracownika. Jednak, aby to firma ponosiła odpowiedzialność muszą zostać spełnione pewne warunki. Po pierwsze pracownik musi zawinić nieumyślnie. Po drugie szkoda musi zostać popełniona w momencie wypełniania przez pracownika swoich obowiązków. Jeżeli warunki te zostaną spełnione pracodawca jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania zarówno w zakresie pokrycia szkód materialnych, jak i np. kosztów leczenia poszkodowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że pracownik nie poniesie żadnych konsekwencji i może beztrosko powodować wypadki. Zgodnie z art. 120 Kodeksu pracy obowiązuje go wobec pracodawcy tzw. odpowiedzialność regresowa. Pracodawca może więc domagać się od pracownika zwrotu wypłaconego odszkodowania. Niemniej maksymalna kwota jakiej może oczekiwać pracodawca nie może przekroczyć wysokości trzykrotnej miesięcznej pensji pracownika, przysługującej mu w momencie wyrządzenia szkody.

Wiele firm posiada ubezpieczenie AC, które pokrywa koszty związane z naprawieniem szkód spowodowanych w wypadkach samochodowych czy np. związanych z kradzieżą samochodu służbowego z winy pracownika. Jednak w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak w przypadku, gdy kierowca spowodował wypadek będąc pod wpływem alkoholu lub na skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego. W świetle polskiego prawa posiadanie ubezpieczenia AC nie jest konieczne, a jego brak może powodować pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności finansowej.

Zobacz też: Auto służbowe, a odpowiedzialność pracownika

Dobrym rozwiązaniem jest ustalenie zawczasu zasad postępowania w razie wypadku i przekazanie pracownikowi z jakimi konsekwencjami musi się liczyć. W autach służbowych natomiast można umieścić instrukcje co robić i do kogo w firmie zadzwonić w pierwszej kolejności, gdy zdarzy się wypadek, dzięki temu pracownicy będą wiedzieli jak się zachować mimo silnego stresu.

Źródło: Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA