REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przepisy drogowe w Czarnogórze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Przepisy drogowe w Czarnogórze nie odbiegają zbytnio od tych obowiązujących w Polsce. Przed wyjazdem do Czarnogóry warto też poznać panujące w tym państwie zwyczaje oraz regulacje.
Przepisy drogowe w Czarnogórze nie odbiegają zbytnio od tych obowiązujących w Polsce. Przed wyjazdem do Czarnogóry warto też poznać panujące w tym państwie zwyczaje oraz regulacje.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy drogowe w Czarnogórze nie odbiegają zbytnio od tych obowiązujących w Polsce. Przed wyjazdem do Czarnogóry warto też poznać panujące w tym państwie zwyczaje oraz regulacje.

Podstawowe przepisy drogowe w Czarnogórze

Pobyt w Czarnogórze powyżej 30 dni a mniej niż 90 dni skutkuje koniecznością posiadania ważnego paszportu. Jeżeli planujemy zostać na terenie Czarnogóry powyżej tego terminu to nie pozostaje nam nic innego jak postarać się wcześniej o wyrobienie wizy. Do 2000 tys. euro nie wymaga się od nas deklaracji celnej, jednak wyższe kwoty do 15000 euro powinna być zgłoszona podczas odprawy celnej.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?  

 

W Czarnogórze honorowane jest polskie prawo jazdy. Nie ma obowiązku wyrabiania międzynarodowego prawa jazdy. Jeśli chodzi o ograniczenie prędkości to na terenie zabudowanym wynosi ono 50 km/h, na terenie niezabudowanym – 80 km/h. Jazda na włączonych światłach jest obowiązkowa przez cały rok. Przy wjeździe do kraju nie trzeba już ponosić opłaty ekologicznej za używanie pojazdów mechanicznych. Nie obowiązują też winiety. Jeżeli podróżujemy pożyczonym samochodem to niezbędne będzie nam pełnomocnictwo przetłumaczone na język czarnogórski/serbski.

Dopuszczalne prędkości w Czarnogórze

Teren zabudowany

Poza terenem zabudowanym

Drogi Ekspresowe

Sam. osobowy

50 km/h

80 km/h

100 km/h

Sam. osobowy z przyczepą

50 km/h

80 km/h

80 km/h

Drogi są niebezpieczne i wąskie a większość terenów ma charakter górzysty, dlatego jazda w tych warunkach wymaga sporych umiejętności za kierownicą. Oznakowanie jest ubogie a miejscowi kierowcy jeżdżą niebezpiecznie i naginają kodeks drogowy przy każdej możliwej okazji. Drogi i autostrady są bezpłatne. Jedynie przejazd tunelem „Sozina” kosztuje 2,5 euro. Zalecamy tankowanie tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych, na pozostałych może być problem z dobrej jakości paliwem.

Wymagane dodatkowe wyposażenie (względem wymaganego w Polsce) :

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów (przechowywane w przedziale pasażerskim),
  • apteczka,
  • podróżując z przyczepą, trzeba zabrać dodatkowy trójkąt ostrzegawczy, jeżeli przyczepa jest szersza od samochodu, konieczność zamontowania dodatkowych lusterek bocznych,
  • komplet żarówek na zmianę,
  • obowiązkowa jazda na światłach mijania,
  • zielona karta.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na Węgrzech?


Atrakcje

Największą uwagę podczas zwiedzania Czarnogóry należy skupić na trzech miastach tego kraju. Pierwszym z nich jest Sveti Stefan – małe niegdyś rybackie miasteczko położone jest na malowniczej, skalistej wysepce jest atrakcyjnym kurortem z wyjątkową architekturą i niepowtarzalną atmosferą. Następnie - Budva, której największym skarbem jest starówka, która wysunięta jest w głąb Adriatyku. W Podgoricy, stolicy kraju znajduje się wiele znanych ośrodków narciarskich zlokalizowanych w Górach Dynarskich a do tego rozciągnięta jest pomiędzy Adriatykiem. Usytuowana jest pomiędzy dwoma rzekami – Ribnicą i Moraczą. Z powodu licznych wojen nie zachowało się w niej duża liczba zabytków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA