REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boliwia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Klimat - kiedy jechać?

REKLAMA

Obszar wysokich partii Andów Boliwijskich cechuje chłodny klimat, zimowe poranki są mroźne. W okresie od końca kwietnia do października, a nawet listopada panuje pora sucha. W okresie zimowym (czerwiec – lipiec) opady są wyjątkowo rzadkie, występują w formie krótkotrwałych ulew wzbogaconych opadem drobnego gradu. W dzień temperatura jest przyjemna, jednak po zachodzi słońca gwałtownie spada. Mimo tego pogoda jest do zniesienia, mimo ostrego wiatru, bowiem powietrze jest bardzo suche.

REKLAMA

Pora sucha zimą występuje również na terenach północnych równin i południowa – wschodnich wyżyn. Centrum Kraju pozostaje pod wpływem ciepłego, wilgotnego klimatu Amazonii. W dzień jest ciepło, w lipcu i czerwcu trochę chłodniej za sprawą zimnych wiatrów znad Argentyny, w noce jest chłodno.

Lato trwa od listopada do marca, w tym czasie następuje pora deszczowa na terenie całego kraju z wyjątkiem obszaru położonego przy granicy z Chile (to jeden z najbardziej suchych regionów na świecie, gdzie pora deszczowa jest praktycznie niezauważalna). Temperatura na wyżej położonych obszarach niewiele różni się od tej, która jest zima. Latem na równinach jest upalnie i parno, przez bliskość dorzecza Amazonki, a częste ulewy uniemożliwiają wędrówki.

Najlepszym okresem na podróż po obszarze boliwijskiego Altiplano (La Paz, jezioro Titicaca, Salar de Uyuni i Potosi) jest zima. A na zwiedzanie całego kraju najlepiej wybrać się w kwietniu, maju, wrześniu i listopadzie, zaczynając podróż od wysokich partii kraju w dwóch pierwszych miesiącach, a w dwóch pozostałych podróżować po niższych częściach Boliwii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiza, przepisy wjazdowe

Polscy turyści udający się do Boliwii są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobytach turystycznych do 90 dni. Nie dotyczy to przyjazdów na pobyt stały lub w celu podjęcia pracy. Osoby udające się na okres dłuższy niż 3 miesiące winny ubiegać się o wizę w Ambasadzie Boliwii w Berlinie. Wymogi dotyczące wizy z prawem do pracy lub pobytowej określa konsulat indywidualnie dla każdego przypadku. Paszport powinien być ważny co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu. Nie ma obowiązku okazywania biletu powrotnego przy wjeździe ani wykazania się posiadaniem określonej kwoty pieniędzy na każdy dzień pobytu. Przy wyjeździe obowiązuje opłata lotniskowa w wysokości 25 USD od osoby.

Przepisy celne

Wwóz, wymiana i wywóz pieniędzy nie podlegają ograniczeniom. W Boliwii honorowane są karty kredytowe, m.in. MasterCard, VISA i American Express. Nie ma restrykcji celnych, które odbiegałyby od powszechnie stosowanych.

Przepisy prawne

Posiadanie narkotyków jest surowo karane.

Meldunek

Nie ma obowiązku meldunkowego.

Ubezpieczenie

Ubezpieczenia osobowe i komunikacyjne nie są obowiązkowe.

Szczepienia, służba zdrowia

Szczepienia nie są obowiązkowe, jednak wskazane jest zaszczepienie się przeciw żółtej febrze, jeśli planuje się podróże do dżungli. W dżungli na wschodzie i północy kraju istnieje umiarkowane zagrożenie malarią i dengą. Na większości obszarów górskich występuje ryzyko zakażenia chorobą Chagasa, przenoszoną przez pluskwiaki. Ponieważ znaczna część Boliwii leży na obszarze wysokogórskim (np. stolica La Paz na wysokości ok. 3800 m n.p.m.), trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia objawów choroby wysokościowej (soroche), takich jak bóle głowy, jamy brzusznej i torsje. Objawy te na ogół ustają po mniej więcej dobie, jednakże osoby cierpiące na choroby układu krążenia powinny skonsultować się z lekarzem przed podjęciem podróży. By uniknąć efektu soroche lub przynajmniej go złagodzić, należy przestrzegać odpowiedniej diety (posiłki lekkostrawne, bez mięsa, mleka i alkoholu) na dzień przed i w pierwszym dniu pobytu w rejonie wysokogórskim. W większych miastach turyści mogą korzystać z ogólnie dostępnej pomocy i opieki lekarskiej. Cena standardowej wizyty lekarskiej wynosi 15 USD, wizyta u dentysty kosztuje 15 USD, doba w klinice prywatnej to wydatek od 60 do 120 USD.


Podróżowanie po kraju

REKLAMA

Nie ma ograniczeń urzędowych. Na trasach w całym kraju znajduje się bardzo dużo punktów kontroli antynarkotykowej. Drogi w Boliwii, nawet te łączące główne miasta, są niebezpieczne ze względu na warunki terenowe i zły stan nawierzchni. W związku z tym należy wyjątkowo uważnie wybierać linie autobusowe, zwracając też uwagę na stan techniczny pojazdów. Protesty różnych grup społecznych często przejawiają się w formie blokad dróg, co stanowi poważne utrudnienie w podróżach po kraju. Działa linia kolejowa łącząca La Paz z Argentyną.

W Boliwii czynne są lotniska międzynarodowe w La Paz, Santa Cruz i Cochabamba oraz większe krajowe porty lotnicze w Potosi, Sucre i Tarija obsługiwane przez narodową linię lotniczą Lloyd oraz kilku innych lokalnych przewoźników. Samoloty są w złym stanie technicznym, bilety w ruchu krajowym są drogie, a linie krajowe często wymuszają nieprzewidziane dodatkowe opłaty, m.in. za zmianę rezerwacji. Dość częste są przypadki odwoływania lotów, także w ostatniej chwili. Obowiązuje opłata lotniskowa przy wylocie za granicę (25 USD od osoby) oraz przy przelotach na liniach krajowych (15 BOB).

Bezpieczeństwo

Na skutek utrzymującej się w ostatnich latach niestabilnej sytuacji politycznej i społecznej, której przejawem są m.in. protesty różnych grup społecznych i blokady dróg, Boliwia przestała być uznawana za kraj bezpieczny dla turystów. Oprócz pospolitych napadów rabunkowych i przypadków kradzieży zdarzają się agresywne zachowania miejscowej ludności, szczególnie na obszarach górskich oddalonych od większych ośrodków miejskich. Napady odnotowuje się na atrakcyjnym szlaku turystycznym z La Paz do Yungas. Niebezpieczny ze względu na uprawy koki jest nizinny obszar Chapare, położony na północ od Santa Cruz.

W dużych miastach należy zachować szczególną ostrożność w miejscach wzmożonego ruchu turystycznego (place, muzea, kościoły, targi, dworce) ze względu na częste kradzieże dokumentów i mienia osobistego. Zdarzają się przypadki okradania turystów przez ubrane po cywilnemu osoby podające się za policjantów i posługujące się fałszywymi dokumentami tożsamości lub legitymacjami policyjnymi. Policja w La Paz informuje, że tylko umundurowani policjanci mają prawo zażądać okazania dokumentów od cudzoziemców. W żadnym razie nie należy podawać nikomu, nawet osobom umundurowanym, numerów PIN posiadanych kart kredytowych lub debetowych.

Święta

Nowy Rok, poniedziałek i wtorek karnawału, 1 maja, 6 sierpnia – Święto Narodowe, 1 i 2 listopada – Wszystkich Świętych i Zaduszki, 25 grudnia – Boże Narodzenie.

Przydatne informacje

  • W Boliwii honorowane są karty kredytowe, m.in. MasterCard, VISA i American Express;
  • Urzędy pracują od 8.30 do 16.30, a sklepy otwarte są w godzinach 10.00–13.00 i 15.00–19.00;

Nie ma polskiej placówki dyplomatycznej. Boliwia podlega kompetencji terytorialnej Ambasady RP w Limie (Peru). W La Paz działa konsulat honorowy RP. Adres i telefony konsulatu dostępne są na stronie internetowej Ambasady RP w Limie: www.lima.polemb.net.

Stolica: La Paz (siedziba rządu i parlamentu),
Sucre (stolica konstytucyjna),
Waluta: boliviano (BOB), w obiegu też USD;
1 USD = 8,2 BOB,
Języki urzędowe: hiszpański, keczua, Amara.

źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Uyuni
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA