REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowansalskie rozrywki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Interhome, www.interhome.pl

REKLAMA

REKLAMA

Gra w bule w cieniu parkowych platanów, publiczność ciągnąca do starożytnych amfiteatrów niczym przed 2000 laty, kontrowersyjne walki byków… Podróż do Prowansji może upłynąć pod znakiem nietypowych rozrywek.

Kto odwiedza Prowansję, ten podąża śladami starożytności. Czy to w Arles, w Nîmes czy w Orange, wszędzie natrafimy na pomniki starożytnej architektury i wykopaliska. Szczególną cechą tych śladów antyku jest jednak fakt, że włączono je do współczesnego życia, jak np. amfiteatry w Arles i Nîmes. Odbywają się w nich imprezy kulturalne, święta ludowe i walki byków.

REKLAMA

Do rzymskich teatrów w Arles, Orange i Vaison-la-Romaine publiczność ściąga tak jak przed 2000 lat. I, jakby to było zupełnie naturalne, jeszcze dziś przejeżdża się przez stare kamienne mosty, tak jakby starożytni rzymscy budowniczowie wznieśli je na wieczność.

Pétanque

REKLAMA

Gdzie tylko znajdzie się piaszczysty lub żwirowy placyk i kilka dających cień platanów, tam natychmiast może rozpocząć się gra w bule, czyli petankę, w której co najmniej dwóch mężczyzn ma pod ręką trzy stalowe kule (boules) i drewnianą kulkę zwaną cochonnet (świnką). Kiedyś rozgrywano jedynie jeu provençal na torze o długości 25 m, przy której gracze przed rzutem kulą brali trzy kroki rozbiegu.

Z powodu swej niepełnosprawności Jules Le Noir wynalazł w roku 1910 w La Ciotat pétanque, obecnie najbardziej popularną grę w Prowansji: bez rozbiegu, na torze o długości najwyżej 15 m. Poza tym reguły pozostały niezmienione. Wygrywa drużyna, która umieści swoje kule najbliżej kuleczki cochonnet. Najważniejsze turnieje organizowane są przez prasę codzienną i odbywają się każdego lata w Marsylii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walki byków

Szczególnie na południowym zachodzie Prowansji, w Camargue i jej okolicach organizowane są regularnie walki byków. Podczas corridy, podobnie jak w Hiszpanii, byk zostaje zabity przez zawodowego matadora. Podczas novilladas dzieje się podobnie, tyle że byki są młodsze, matadorzy mniej doświadczeni, a bilety tańsze.

Krwawe walki byków wprowadził dopiero Napoleon III pod koniec XIX wieku. Całe wieki ludność prowansalska znała jedynie bezkrwawe cocardes, w których razeteur (toreador) musiał zdobyć umieszczoną między rogami byka kokardę z frędzlami. Najważniejsze walki obu rodzajów rozgrywane są w amfiteatrach Arles (Les Arènes) i Nîmes. W rejonie Camargue czy w Alpilles organizowane są ponadto pokazy walk farmerów na koniach (gardians) oraz przepędzanie byków przez ulice miasteczek.

Zamów katalog na lato lub ofertę "szytą na miarę".

Wynajmij dom na wakacje w Prowansji

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA