Infrastrukturę drogową zasilą instalacje fotowoltaiczne. Drogi będą samowystarczalne
REKLAMA
REKLAMA
GDDKiA zaczyna myśleć o zielonej energii przy drogach. A wszystko zaczęło się od aktywnych znaków podłączonych do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Kolejnym krokiem stało się budowanie mikroinstalacji OZE na obwodach drogowych, a w zeszłym roku także MOPach. Pierwsza instalacja pojawiła się w Miejscu Obsługi Podróżnych Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju. Instalacja o mocy niespełna 10 kW w okresie od kwietnia 2022 r. do grudnia 2022 r. wyprodukowała 7816 kWh. Panele fotowoltaiczne pojawiają się też na budynkach sanitariatów na MOP-ach.
REKLAMA
Przetarg na A1 i A2. Instalacje OZE wśród wymogów
Kolejny krok? Ten dotyczy zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Taki wymóg postawiony został w przetargach na dokumentację poszerzenia dwóch odcinków autostrad. Mowa o A1 pomiędzy węzłami Toruń Południe i Włocławek Północ oraz A2 Łódź Północ – Konotopa. Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE, wykonawcy przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.
Fotowoltaika będzie też zasilać tunele
REKLAMA
GDDKiA chce wykorzystywać instalacje OZE dla tuneli drogowych – gdzie zużycie energii w ciągu dnia jest największe. Po raz pierwszy taki zapis dyrekcja zastosowała w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz z tunelem blisko kilometrowej długości. Instalacje OZE zostaną zainstalowane nad tunelem dla potrzeb zasilnia go w energię elektryczną, a także na terenie obwodu drogowego w Domaradzu.
Dążąc do coraz większej samowystarczalności energetycznej, GDDKiA planuje zwiększać liczbę instalacji OZE. W ramach projektów pilotażowych oddaje w dzierżawę tereny w pasie drogowym pod budowę OZE wraz z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle. Kolejnym kierunkiem rozwoju byłoby szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów. A cel takich działań jest jeden. Chodzi o ograniczenie kosztów zakupu energii wykorzystywanej do oświetlenia rosnącej liczby węzłów drogowych oraz MOP-ów.
REKLAMA
REKLAMA