Infrastrukturę drogową zasilą instalacje fotowoltaiczne. Drogi będą samowystarczalne
![Infrastrukturę drogową zasilą instalacje fotowoltaiczne, instalacje oze zasilające polskie drogi, instalacje oze przy polskich drogach, oze zasila MOPy](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM3N/zc1MDAwL2luZnJhc3RydWt0dXJlLWRyb2dvd2EtemFzaWxhLW/luc3RhbGFjamUtZm90b3dvbHRhaWN6bmUtZHJvZ2ktYmVkYS1/zYW1vd3lzdGFyY3phbG5lLTM3Nzc1MTIxLmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
GDDKiA zaczyna myśleć o zielonej energii przy drogach. A wszystko zaczęło się od aktywnych znaków podłączonych do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Kolejnym krokiem stało się budowanie mikroinstalacji OZE na obwodach drogowych, a w zeszłym roku także MOPach. Pierwsza instalacja pojawiła się w Miejscu Obsługi Podróżnych Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju. Instalacja o mocy niespełna 10 kW w okresie od kwietnia 2022 r. do grudnia 2022 r. wyprodukowała 7816 kWh. Panele fotowoltaiczne pojawiają się też na budynkach sanitariatów na MOP-ach.
REKLAMA
Przetarg na A1 i A2. Instalacje OZE wśród wymogów
Kolejny krok? Ten dotyczy zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Taki wymóg postawiony został w przetargach na dokumentację poszerzenia dwóch odcinków autostrad. Mowa o A1 pomiędzy węzłami Toruń Południe i Włocławek Północ oraz A2 Łódź Północ – Konotopa. Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE, wykonawcy przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.
![Infrastrukturę drogową zasilą instalacje fotowoltaiczne, instalacje oze zasilające polskie drogi, instalacje oze przy polskich drogach, oze zasila MOPy](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM/3Nzc1MDAwL2luZnJhc3RydWt0dXJlLWRyb2dvd2EtemFzaW/xhLWluc3RhbGFjamUtZm90b3dvbHRhaWN6bmUtZHJvZ2ktY/mVkYS1zYW1vd3lzdGFyY3phbG5lLTM3Nzc1MTE3LmpwZyJ9.jpg)
Infrastrukturę drogową zasilą instalacje fotowoltaiczne, instalacje oze zasilające polskie drogi, instalacje oze przy polskich drogach, oze zasila MOPy
Infrastrukturę drogową zasilą instalacje fotowoltaiczne. Drogi będą samowystarczalne
GDDKiA
Fotowoltaika będzie też zasilać tunele
REKLAMA
GDDKiA chce wykorzystywać instalacje OZE dla tuneli drogowych – gdzie zużycie energii w ciągu dnia jest największe. Po raz pierwszy taki zapis dyrekcja zastosowała w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz z tunelem blisko kilometrowej długości. Instalacje OZE zostaną zainstalowane nad tunelem dla potrzeb zasilnia go w energię elektryczną, a także na terenie obwodu drogowego w Domaradzu.
Dążąc do coraz większej samowystarczalności energetycznej, GDDKiA planuje zwiększać liczbę instalacji OZE. W ramach projektów pilotażowych oddaje w dzierżawę tereny w pasie drogowym pod budowę OZE wraz z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle. Kolejnym kierunkiem rozwoju byłoby szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów. A cel takich działań jest jeden. Chodzi o ograniczenie kosztów zakupu energii wykorzystywanej do oświetlenia rosnącej liczby węzłów drogowych oraz MOP-ów.
REKLAMA
REKLAMA