Świąteczna wyprawa samochodem z Wysp do Polski – cz.2. jak wygląda odprawa promowa i wjazd do Eurotunelu
REKLAMA
REKLAMA
W zależności od przewoźnika odprawa promowa kończy się na godzinę przed planowanym odpłynięciem promu, wiec warto być tam co najmniej 2 godziny wcześniej. Jeśli stawimy się w porcie za wcześnie operator może zaproponować nam wcześniejszą przeprawę za dodatkową opłatą lub za darmo w zależności od dostępności na promie i humoru personelu. Jeśli z różnych przypadków losowych lub z powodu dużego natężenia ruchu na drodze spóźnimy się na prom, to najlepiej zadzwonić wcześniej do operatora lub agenta, u którego kupowaliśmy bilet na prom, aby przebukować bilet na późniejszą godzinę, co może wiązać się z dodatkowym kosztem. W niektórych przypadkach taniej jest kupić nowy bilet niż go zmienić. Warto zapoznać się dokładnie w warunkami przeprawy przewoźnika, z którym płyniemy i opłatami za ewentualną zmianę rezerwacji.
REKLAMA
Przeprawa promowa.
REKLAMA
Niektóre porty mają więcej niż jeden terminal obsługiwany przez jednego lub więcej przewoźników , dlatego należy sprawdzić z operatorem, z którego terminalu odpływa nasz prom. W przypadku Dover, po wjeździe do portu i pierwszej kontroli celnej zobaczymy kilka pasów ruchu. Każdy z nich jest bardzo dobrze oznakowany i informuje o przewoźniku , do którego jedziemy na punkt odprawy. Wszystko przypomina przejazd przez przejście graniczne. Przy odpowiednich punktach należy się zatrzymać i okazać w okienku paszport oraz email z numerem referencyjnym biletu. W zamian otrzymamy specjalną kartę z numerem miejsca na parkingu/ postoju dla samochodów wjeżdżających na prom, którą umieszcza się na wewnętrznym lusterku.
W razie potrzeby personel będzie nas nawigował na właściwe miejsce. Podczas odprawy nie opuszcza się samochodu. Po zaparkowaniu pojazdu we właściwym miejscu, można udać się do terminalu na zakupy, jeśli wciąż mamy duży zapas czasu. Podczas wjazdu na prom musimy kierować się nawigowaniem obsługi portu. Po zaparkowaniu auta na pokładzie promu, należy opuścić samochód i zabrać tylko rzeczy, które będą nam niezbędne podczas przeprawy. Uwaga!. Nie można schodzić na pokład z naszym pojazdem podczas przeprawy. Warto zapamiętać też numer pokładu, na którym zostawiliśmy auto, aby potem łatwo do niego wrócić na czas zjazdu z promu.
Zobacz też: Co Polacy myślą o autostradach?
Na pokładzie pasażerskim można skorzystać z toalety, zjeść w restauracji, zrobić ostatni zakup pamiątek lub wyjść na taras i poczuć morską bryzę we włosach. Udogodnienia na promie różnią się od przewoźnika i trasy. Na koniec przeprawy usłyszymy komendę przez megafon, że można schodzić do własnych pojazdów. Tutaj też należy zachować ostrożność i na czas zjazdu kierować się według nawigacji personelu. Pamiętajmy, o ruchu prawostronnym po wyjeździe z promu. Większość portów ma bezpośrednie połączenie z autostradami, dlatego bez problemu można kontynuować dalszą jazdę do Polski. Uwaga! Celnicy czasami zatrzymują przypadkowe samochody do rutynowej kontroli.
Więcej informacji na stronach Aferry.pl
Zobacz też: Świąteczna wyprawa samochodem z Wysp do Polski – cz.1. o czym nie zapomnieć
Przejazd Eurotunelem.
Po dojeździe do stacji Eurotunnelu w Folkestone, kierujmy się znakami do wjazdu do pociągu dla samochodów osobowych. Personel również pomoże w nawigacji przy wjeździe do właściwego wagonu i będzie pytał, czy nasz samochód na pewno nie ma instalacji gazowej. Odprawa przebiega podobnie jak w terminalu promowym. W punkcie odprawy należy okazać wydrukowany email z numerem referencyjnym oraz dokument tożsamości, a w zamian otrzymamy cos w rodzaju karty pokładowej Opcjonalnie można skorzystać z automatu ze samoobsługową odprawą. Należy wówczas podjechać na punkt self check in i postępować zgodnie z instrukcjami na monitorze. Po wjeździe do wagonu można wysiąść lub pozostać w samochodzie, jednakże ilość miejsca jest bardzo ograniczona. Jedynym udogodnieniem jest tutaj toaleta.
Bezpiecznej podroży!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.