REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary
Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary

REKLAMA

REKLAMA

W zimowych warunkach osoby, które nie wymagają korekcji wzroku, powinny stosować odpowiednie do zimowych warunków okulary, aby poprawić jakość widzenia i zapobiec niepotrzebnemu zmęczeniu. Sprawny wzrok kierującego pojazdem ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego poruszania się po drogach, szczególnie zimą.

Rozwój cywilizacyjny i związane z nim rosnące natężenie ruchu na drogach powoduje wzrost liczby bodźców docierających do kierowcy. W ruchu drogowym o średnim natężeniu może to być 5 bodźców/minutę, natomiast w ruchu o dużym natężeniu miejskim nawet 120 bodźców/minutę. – Wraz ze wzrostem szybkości pojazdu zmniejsza się także pole widzenia kierowcy. Obniżenie ostrości wzroku osoby kierującej samochodem może spowodować, że bodziec będzie dostrzeżony później, lub zostanie pierwotnie źle zinterpretowany, co w konsekwencji może istotnie wydłużyć czas reakcji – mówi Hanna Czyżewska specjalista ds. produktu w firmie JZO.

REKLAMA

Kierowcy po 40.

Wśród kierowców warto zwrócić szczególną uwagę na osoby powyżej 40. roku życia. Wielu z nich jeździ samochodem codziennie. Nie wszyscy mają jednak prawo jazdy wydane na czas określony, ze względu na stwierdzoną wadę wzroku. I to niezależnie od faktu, że wyniki badań pokazują, iż prawie 50% kierowców z tej grupy może mieć nieskorygowane wady wzroku, w tym ukrytą nadwzroczność. Większość osób nie jest świadoma istotnego pogorszenia jakości widzenia, ponieważ zmiany te postępują powoli. Regularne badania kierowców po 40. pozwoliłyby monitorować stan układu wzrokowego, a w konsekwencji prawidłową korekcję wzroku kierowców i bezpieczną jazdę. Należy podkreślić, że rozwiązania takie zostały już wprowadzone w wielu krajach.

Zobacz też: Yanosik dostępny na nowej platformie

Okulary dla czterdziestolatka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy muszą doskonale widzieć to co jest daleko, blisko i na odległości pośrednie (przyrządy na desce rozdzielczej, nawigacja, telefon w uchwycie). Biorąc to pod uwagę,  osoby po 40., które odczuwają dyskomfort w patrzeniu do bliży (prezbiopia), muszą szczególnie dbać o dobrą korekcję wzroku oraz łatwe i gwarantujące bezpieczeństwo użytkowanie okularów. W ich przypadku nie sprawdzą się dwie pary okularów jednoogniskowych osobnych do dali i do bliży, ponieważ podczas jazdy nie ma czasu ani warunków do zmiany jednych na drugie. Nie zdadzą egzaminu również okulary dwuogniskowe (do korekcji dali i bliży), bo nie mają strefy dobrego widzenia do odległości pośrednich, więc obserwacja wskazań przyrządów może być utrudniona. Natomiast okulary tylko do korekcji dali dają nieostre widzenie bliży i odwrotnie. Dla właściwej korekcji wzroku, bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz komfortu użytkowania okularów najlepszym wskazaniem będą więc dla tych osób okulary progresywne.  – Tak samo jak teraz powszechne jest pytanie specjalisty dobierającego okulary czy dana osoba pracuje przy komputerze, tak obowiązkowe powinno stać się pytanie, czy będzie ona w okularach prowadziła samochód. Szczególnie kierowca prezbiop musi mieć odpowiednio dobraną korekcję wzroku, gwarantującą komfortowe widzenie na wszystkie odległości – mówi  optyk Anita Krawaritis z Jeleniej Góry. Ze względu na rozłożenie mocy korekcyjnych w soczewkach progresywnych, tym łatwiej się przyzwyczaić do okularów progresywnych, im wcześniej zaczniemy je nosić, nawet jeżeli będzie to użytkowanie okazjonalne.

W słońcu i śniegu

Należy szczególnie zadbać o to, by poprawiać jakość widzenia w warunkach niedostatecznej widoczności. Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk, z jakimi zmagają się kierowcy, są oślepiające odblaski. Odbite światło spolaryzowane jest bardzo intensywne i może oślepiać. Zakłóca informacje o kolorze i w przypadku prowadzenia samochodu powoduje dyskomfort oraz ograniczenie widoczności. Wiele wypadków samochodowych spowodowanych jest właśnie przez nie. W zimie ich źródłem jest najczęściej mocno święcące słońce i jego odbicia od ośnieżonej drogi, dlatego zarówno osoby z wadą wzrok, jak i bez niej powinny zwracać uwagę, by okulary do prowadzenia samochodu o tej porze roku gwarantowały dobrą widoczność oraz odpowiednią ochronę.

Zobacz też: Jak kierowcy powinni dbać o oczy?

Zimą, w celu wyeliminowania niekorzystnych olśnień, do jazdy w dzień można mieć okulary polaryzacyjne, najczęściej oferowane w kolorze brązowym, szarym lub szarozielonym. - Za dnia można też używać okularów z soczewkami DriveWear, które są połączeniem soczewek fotochromowych i polaryzacyjnych, dzięki czemu zmieniają intensywność swojego zabarwienia wewnątrz samochodu, w zależności od natężenia światła. Niestety, jedne i drugie mają zmniejszoną przepuszczalność światła, nie mogą więc być stosowane do jazdy w nocy.  Natomiast zarówno w dzień jak i nocy, do ochrony przed słońcem mogą być stosowane okulary z soczewkami Transitions XTRActive – dodaje Hanna Czyżewska specjalista ds. produktu w firmie JZO. W pomieszczeniach są one bezbarwne, natomiast w intensywnym słońcu przyciemniają się i mogą służyć jako soczewki przeciwsłoneczne. Dodatkową korzyścią jest ich zdolność do zaciemniania za szybą samochodu.

Przeciw zmęczeniu wzroku

Długie godziny spędzane „za kółkiem” często powodują pieczenie, ból i suchość oczu. Zatem bez względu na rodzaj noszonych okularów kierowcom można szczególnie polecić soczewki z powłoką antyrefleksyjną, zapewniającą większą przejrzystość soczewek, tym samym poprawiające komfort widzenia. Nowoczesne, wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne, chronią też soczewkę przed zarysowaniem oraz ułatwiają użytkowanie okularów. Warstwa antystatyczna powoduje, nieprzyciąganie kurzu, oleofobowa zmniejsza przyleganie cząsteczek tłuszczu do powierzchni soczewek, tym samym ułatwia usuwanie zabrudzeń, a hydrofilowa ułatwia odparowywanie okularów. To wszystko podnosi komfort widzenia i niweluje efekt szybkiego męczenia się oczu, np. związany z wielogodzinnym wytężaniem wzroku, podczas prowadzenia samochodu, w trudnych warunkach zimowych.

Źródło: Materiały prasowe impulsPR

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA