REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary
Kierowco, zadbaj o swój wzrok i bezpieczeństwo. Przed zimą wymień okulary

REKLAMA

REKLAMA

W zimowych warunkach osoby, które nie wymagają korekcji wzroku, powinny stosować odpowiednie do zimowych warunków okulary, aby poprawić jakość widzenia i zapobiec niepotrzebnemu zmęczeniu. Sprawny wzrok kierującego pojazdem ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego poruszania się po drogach, szczególnie zimą.

Rozwój cywilizacyjny i związane z nim rosnące natężenie ruchu na drogach powoduje wzrost liczby bodźców docierających do kierowcy. W ruchu drogowym o średnim natężeniu może to być 5 bodźców/minutę, natomiast w ruchu o dużym natężeniu miejskim nawet 120 bodźców/minutę. – Wraz ze wzrostem szybkości pojazdu zmniejsza się także pole widzenia kierowcy. Obniżenie ostrości wzroku osoby kierującej samochodem może spowodować, że bodziec będzie dostrzeżony później, lub zostanie pierwotnie źle zinterpretowany, co w konsekwencji może istotnie wydłużyć czas reakcji – mówi Hanna Czyżewska specjalista ds. produktu w firmie JZO.

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy po 40.

Wśród kierowców warto zwrócić szczególną uwagę na osoby powyżej 40. roku życia. Wielu z nich jeździ samochodem codziennie. Nie wszyscy mają jednak prawo jazdy wydane na czas określony, ze względu na stwierdzoną wadę wzroku. I to niezależnie od faktu, że wyniki badań pokazują, iż prawie 50% kierowców z tej grupy może mieć nieskorygowane wady wzroku, w tym ukrytą nadwzroczność. Większość osób nie jest świadoma istotnego pogorszenia jakości widzenia, ponieważ zmiany te postępują powoli. Regularne badania kierowców po 40. pozwoliłyby monitorować stan układu wzrokowego, a w konsekwencji prawidłową korekcję wzroku kierowców i bezpieczną jazdę. Należy podkreślić, że rozwiązania takie zostały już wprowadzone w wielu krajach.

Zobacz też: Yanosik dostępny na nowej platformie

REKLAMA

Okulary dla czterdziestolatka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy muszą doskonale widzieć to co jest daleko, blisko i na odległości pośrednie (przyrządy na desce rozdzielczej, nawigacja, telefon w uchwycie). Biorąc to pod uwagę,  osoby po 40., które odczuwają dyskomfort w patrzeniu do bliży (prezbiopia), muszą szczególnie dbać o dobrą korekcję wzroku oraz łatwe i gwarantujące bezpieczeństwo użytkowanie okularów. W ich przypadku nie sprawdzą się dwie pary okularów jednoogniskowych osobnych do dali i do bliży, ponieważ podczas jazdy nie ma czasu ani warunków do zmiany jednych na drugie. Nie zdadzą egzaminu również okulary dwuogniskowe (do korekcji dali i bliży), bo nie mają strefy dobrego widzenia do odległości pośrednich, więc obserwacja wskazań przyrządów może być utrudniona. Natomiast okulary tylko do korekcji dali dają nieostre widzenie bliży i odwrotnie. Dla właściwej korekcji wzroku, bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz komfortu użytkowania okularów najlepszym wskazaniem będą więc dla tych osób okulary progresywne.  – Tak samo jak teraz powszechne jest pytanie specjalisty dobierającego okulary czy dana osoba pracuje przy komputerze, tak obowiązkowe powinno stać się pytanie, czy będzie ona w okularach prowadziła samochód. Szczególnie kierowca prezbiop musi mieć odpowiednio dobraną korekcję wzroku, gwarantującą komfortowe widzenie na wszystkie odległości – mówi  optyk Anita Krawaritis z Jeleniej Góry. Ze względu na rozłożenie mocy korekcyjnych w soczewkach progresywnych, tym łatwiej się przyzwyczaić do okularów progresywnych, im wcześniej zaczniemy je nosić, nawet jeżeli będzie to użytkowanie okazjonalne.

W słońcu i śniegu

Należy szczególnie zadbać o to, by poprawiać jakość widzenia w warunkach niedostatecznej widoczności. Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk, z jakimi zmagają się kierowcy, są oślepiające odblaski. Odbite światło spolaryzowane jest bardzo intensywne i może oślepiać. Zakłóca informacje o kolorze i w przypadku prowadzenia samochodu powoduje dyskomfort oraz ograniczenie widoczności. Wiele wypadków samochodowych spowodowanych jest właśnie przez nie. W zimie ich źródłem jest najczęściej mocno święcące słońce i jego odbicia od ośnieżonej drogi, dlatego zarówno osoby z wadą wzrok, jak i bez niej powinny zwracać uwagę, by okulary do prowadzenia samochodu o tej porze roku gwarantowały dobrą widoczność oraz odpowiednią ochronę.

Zobacz też: Jak kierowcy powinni dbać o oczy?

Zimą, w celu wyeliminowania niekorzystnych olśnień, do jazdy w dzień można mieć okulary polaryzacyjne, najczęściej oferowane w kolorze brązowym, szarym lub szarozielonym. - Za dnia można też używać okularów z soczewkami DriveWear, które są połączeniem soczewek fotochromowych i polaryzacyjnych, dzięki czemu zmieniają intensywność swojego zabarwienia wewnątrz samochodu, w zależności od natężenia światła. Niestety, jedne i drugie mają zmniejszoną przepuszczalność światła, nie mogą więc być stosowane do jazdy w nocy.  Natomiast zarówno w dzień jak i nocy, do ochrony przed słońcem mogą być stosowane okulary z soczewkami Transitions XTRActive – dodaje Hanna Czyżewska specjalista ds. produktu w firmie JZO. W pomieszczeniach są one bezbarwne, natomiast w intensywnym słońcu przyciemniają się i mogą służyć jako soczewki przeciwsłoneczne. Dodatkową korzyścią jest ich zdolność do zaciemniania za szybą samochodu.

Przeciw zmęczeniu wzroku

Długie godziny spędzane „za kółkiem” często powodują pieczenie, ból i suchość oczu. Zatem bez względu na rodzaj noszonych okularów kierowcom można szczególnie polecić soczewki z powłoką antyrefleksyjną, zapewniającą większą przejrzystość soczewek, tym samym poprawiające komfort widzenia. Nowoczesne, wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne, chronią też soczewkę przed zarysowaniem oraz ułatwiają użytkowanie okularów. Warstwa antystatyczna powoduje, nieprzyciąganie kurzu, oleofobowa zmniejsza przyleganie cząsteczek tłuszczu do powierzchni soczewek, tym samym ułatwia usuwanie zabrudzeń, a hydrofilowa ułatwia odparowywanie okularów. To wszystko podnosi komfort widzenia i niweluje efekt szybkiego męczenia się oczu, np. związany z wielogodzinnym wytężaniem wzroku, podczas prowadzenia samochodu, w trudnych warunkach zimowych.

Źródło: Materiały prasowe impulsPR

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA