Bagażniki samochodowe - podstawowe rodzaje
REKLAMA
REKLAMA
Bagażnik bazowy - belki dachowe
REKLAMA
Zamontowanie każdego uchwytu oraz boksa dachowego wymaga wcześniejszego zainstalowania specjalnych belek, tzw. bagażnika bazowego.
Bagażnik bazowy musi być dopasowany do konkretnego modelu auta. Poszczególne modele samochodów mają różnego rodzaju gniazda mocujące. Co prawda na rynku dostępne są również uniwersalne bagażniki bazowe, ale te pasują jedynie do większości popularnych modeli aut, a nie do wszystkich dostępnych.
REKLAMA
W autach wyposażonych w relingi dachowe poprzeczne belki mocuje się bezpośrednio do nich, co ułatwia sprawę, bo uchwyty mocujące na belkach mogą mieć regulację rozstawu i dzięki temu dają się założyć do wielu takich samochodów. Wśród bagażników bazowych są zarówno takie, które przy montażu wymagają sporo manualnych czynności jak i te, gdzie ta operacja, dzięki różnym zmyślnym rozwiązaniom jest znacznie uproszczona. Nie trudno się domyślić, że najłatwiejsze w montażu są zazwyczaj najdroższe bagażniki bazowe renomowanych producentów z opatentowanymi rozwiązaniami szybkiej regulacji i montażu.
Boks dachowy – na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Przy wyborze boksu dachowego, który chcemy zamontować do bagażnika bazowego warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. W przypadku aut typu hatchback i kombi zbyt długi box może ograniczać wysokość unoszenia tylnej pokrywy i przez to utrudniać dostęp do przestrzeni bagażowej wewnątrz samochodu.
W wysokich pojazdach lepsze do załadunku i wyładunku od boksów otwieranych tylko z jednej strony są te, gdzie można to robić z obu stron.
Wart rozważenia jest również sposób zamykania boksu. Najprostszy opiera się na zamkach zatrzaskowych, które nie stanowią żadnej przeszkody dla złodzieja. Lepiej więc wydać trochę więcej pieniędzy na boks wyposażony w zamek z blokadą. Niektóre mają nawet dwu lub trzypunktowe centralne ryglowanie.
Zobacz także: Przepisy drogowe w Chorwacji
Jak przewieźć rower? Uchwyty na rowery
Bagażniki do przewożenia rowerów można montować na dachu auta wykorzystując do tego bagażnik podstawowy, ale również na pokrywie bagażnika czy na haku , a w autach terenowych nawet na umieszczonym z tyłu kole zapasowym.
W tym pierwszym przypadku do zamocowania rowerów służą specjalne uchwyty, które montuje się do poprzecznych belek bagażnika podstawowego. W ten sposób można przewozić kilka rowerów.
REKLAMA
Bagażnik rowerowy na tylna pokrywę w zależności od wykonania może pasować do wybranych lub wszystkich rodzajów nadwozia. Umożliwia przewożenie od dwóch do czterech rowerów. Niektóre rozwiązania charakteryzują się tzw. błyskawicznym montażem.
Uchwyty przeznaczone do mocowania na haku przystosowane są do przewożenia zwykle 2,3, czy 4 rowerów. Dają się odchylać z zamontowanymi rowerami, co ułatwia dostęp do bagażnika auta. Problemem w stosowaniu tych bagażników są przepisy, które z jednej strony zabraniają podróżowania autem zasłoniętą tablicą rejestracyjną, a z drugiej strony zabraniają podróżowania z przełożoną na bagażnik rowerowy tablicą rejestracyjną. Doświadczenie kierowców stosujących te typu rozwiązania pokazuje, że policjanci zazwyczaj przymykają oko na kierowców podróżujących z bagażnikami rowerowymi zamontowanymi na haku. Jednak należy pamiętać, że każdy policjant może ukarać nas za to mandatem karnym.
Bagażnik mocowany na zewnętrznym kole zapasowym z tyłu pojazdu umożliwia przewożenie zazwyczaj dwóch rowerów. Uchwyty takie z reguły mają możliwość regulacji zamocowania w zależności od umieszczenia koła.
Zobacz także: Samochodem na narty: Niemcy
Minusy podróżowania z zewnętrznym bagażnikiem samochodowym
Oprócz transportowych zalet bagażniki zewnętrzne mają też i swoje wady. Zwiększają hałas podczas jazdy i zużycie paliwa, nawet jeśli poruszamy się tylko z pustym bagażnikiem. Dlatego korzystniej dla uszu i kieszeni będzie używać bagażnika tylko wtedy, gdy jest on niezbędny.
Pamiętajmy też, że bagażnik z zamocowanym na nim boksem dachowym zwiększa wysokość o auta o kilkadziesiąt centymetrów, z rowerem jest to już mniej więcej metr. Jeśli zapomnimy o tym wjeżdżając w nisko zadaszone miejsca możemy uszkodzić nie tylko box, bagażnik, rower ale także dach samochodu.
REKLAMA
REKLAMA