REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bagażniki samochodowe - podstawowe rodzaje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Istotne przy wyborze bagażnika dachowego jest odpowiednie dobranie bagażnika bazowego, tzw. belek.
Istotne przy wyborze bagażnika dachowego jest odpowiednie dobranie bagażnika bazowego, tzw. belek.

REKLAMA

REKLAMA

Pakowanie samochodu na wakacje zazwyczaj wiąże się z koniecznością zabrania ze sobą ogromnej ilości przedmiotów. Możliwości przewozowe auta możemy powiększyć korzystając z różnego rodzaju bagażników dachowych. Przedstawiamy główne rodzaje oraz plusy i minusy popularnych bagażników samochodowych.

Bagażnik bazowy - belki dachowe

REKLAMA

Zamontowanie każdego uchwytu oraz boksa dachowego wymaga wcześniejszego zainstalowania specjalnych belek, tzw. bagażnika bazowego.
Bagażnik bazowy musi być dopasowany do konkretnego modelu auta. Poszczególne modele samochodów mają różnego rodzaju gniazda mocujące. Co prawda na rynku dostępne są również uniwersalne bagażniki bazowe, ale te pasują jedynie do większości popularnych modeli aut, a nie do wszystkich dostępnych.

REKLAMA

W autach wyposażonych w relingi dachowe poprzeczne belki mocuje się bezpośrednio do nich, co ułatwia sprawę, bo uchwyty mocujące na belkach mogą mieć regulację rozstawu i dzięki temu dają się założyć do wielu takich samochodów. Wśród bagażników bazowych są zarówno takie, które przy montażu wymagają sporo manualnych czynności jak i te, gdzie ta operacja, dzięki różnym zmyślnym rozwiązaniom jest znacznie uproszczona. Nie trudno się domyślić, że najłatwiejsze w montażu są zazwyczaj  najdroższe bagażniki bazowe renomowanych producentów z opatentowanymi rozwiązaniami szybkiej regulacji i montażu.

Boks dachowy – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Przy wyborze boksu dachowego, który chcemy zamontować do bagażnika bazowego warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. W przypadku aut typu hatchback i kombi zbyt długi box może ograniczać wysokość unoszenia tylnej pokrywy i przez to utrudniać dostęp do przestrzeni bagażowej wewnątrz samochodu.

W wysokich pojazdach lepsze do załadunku i wyładunku od boksów otwieranych tylko z jednej strony są te, gdzie można to robić z obu stron.

Wart rozważenia jest również sposób zamykania boksu. Najprostszy opiera się na zamkach zatrzaskowych, które nie stanowią żadnej przeszkody dla złodzieja. Lepiej więc wydać trochę więcej pieniędzy na boks wyposażony w zamek z blokadą. Niektóre mają nawet dwu lub trzypunktowe centralne ryglowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Przepisy drogowe w Chorwacji

Jak przewieźć rower? Uchwyty na rowery

Bagażniki do przewożenia rowerów można montować na dachu auta wykorzystując do tego bagażnik podstawowy, ale również na pokrywie bagażnika czy na haku , a w autach terenowych nawet na umieszczonym z tyłu kole zapasowym.

W tym pierwszym przypadku do zamocowania rowerów służą specjalne uchwyty, które montuje się do poprzecznych belek bagażnika podstawowego. W ten sposób można przewozić kilka rowerów.

REKLAMA

Bagażnik rowerowy na tylna pokrywę w zależności od wykonania może pasować do wybranych lub wszystkich rodzajów nadwozia. Umożliwia przewożenie od dwóch do czterech rowerów. Niektóre rozwiązania charakteryzują się tzw. błyskawicznym montażem.

Uchwyty przeznaczone do mocowania na haku przystosowane są do przewożenia zwykle 2,3, czy 4 rowerów. Dają się odchylać z zamontowanymi rowerami, co ułatwia dostęp do bagażnika auta. Problemem w stosowaniu tych bagażników są przepisy, które z jednej strony zabraniają podróżowania autem  zasłoniętą tablicą rejestracyjną, a z drugiej strony zabraniają podróżowania z przełożoną na bagażnik rowerowy tablicą rejestracyjną. Doświadczenie kierowców stosujących te typu rozwiązania pokazuje, że policjanci zazwyczaj przymykają oko na kierowców podróżujących z bagażnikami rowerowymi zamontowanymi na haku. Jednak należy pamiętać, że każdy policjant może ukarać nas za to mandatem karnym.

Bagażnik mocowany na zewnętrznym kole zapasowym z tyłu pojazdu umożliwia przewożenie zazwyczaj dwóch rowerów. Uchwyty takie z reguły mają możliwość regulacji zamocowania w zależności od umieszczenia koła.

Zobacz także: Samochodem na narty: Niemcy

Minusy podróżowania z zewnętrznym bagażnikiem samochodowym

Oprócz transportowych zalet bagażniki zewnętrzne mają też i swoje wady. Zwiększają hałas podczas jazdy i zużycie paliwa, nawet jeśli poruszamy się tylko z pustym bagażnikiem. Dlatego korzystniej dla uszu i kieszeni będzie używać bagażnika tylko wtedy, gdy jest on niezbędny.

Pamiętajmy też, że bagażnik z zamocowanym na nim boksem dachowym zwiększa wysokość o auta o kilkadziesiąt centymetrów, z rowerem jest to już mniej więcej metr. Jeśli zapomnimy o tym wjeżdżając w nisko zadaszone miejsca możemy uszkodzić nie tylko box, bagażnik, rower ale także dach samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA