Czy wiesz jak sprawdzić stan ogumienia w aucie?
REKLAMA
REKLAMA
Najpierw sprawdź stan bieżnika i boczników. Sprawdź czy bieżnik nie jest nierównomiernie wytarty. Każde większe rozszerzenie rowków bieżnika oznacza nadmierne zużycie opony.
REKLAMA
Usuń z bieżnika kamyczki i piach. Wyjmij z niego gwoździe jeśli są. Jeżeli po ich wyjęciu z opony uchodzi powietrze, oddaj ją do wulkanizatora.
Zobacz też: Czy opony mają okres ważności?
Zwróć uwagę na spłaszczenia bieżnika. Może być spowodowane gwałtownym przyspieszeniem lub ostrym hamowaniem. Nadmierne wytarcie środkowej części bieżnika oznacza , że opona ma za dużo powietrza. Wytarte krawędzie bieżnika świadczą o zbyt niskim ciśnieniu. Jeśli nadmierne zużycie bieżnika występuje po jednej stronie, powinieneś sprawdzić zbieżność kół i zawieszenia.
Nie jedź wolniej jeśli opony mają wybrzuszenia po bokach. Należy jak najszybciej wymienić je na nowe.
Kontrola głębokości bieżnika powinna być regularna, zwłaszcza gdy na bieżniku widać ślady zużycia. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.
Zobacz też: Obowiązkowe nalepki na opony
Sprawdź dokładnie bieżnik na całej oponie, unosząc samochód na podnośniku, by móc przekręcić koło, ażeby skontrolować głębokość bieżnika w każdym miejscu.
Należy także co 2 tygodnie kontrolować ciśnienie w oponach. Sprawdzaj ciśnienie w zimnych oponach, gdyż w nagrzanych ciśnienie wzrasta. Ciśnienie należy podwyższyć do zalecanych przez producenta wartości. W oponach znajdujących się na tej samej osi ciśnienie musi być takie same. Przed jazdą dużym obciążeniem, holowaniem lub jazdą z dużą prędkością zwiększ ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta. Przy obciążeniu i przy holowaniu należy zwiększyć ciśnienie w tylnych oponach o 0,3-0,4 Atm, a przed jazdą z dużą prędkością o ok.0,2 Atm we wszystkich kołach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.