REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz F 100 - co potrafił Mercedes 25 lat temu?

Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.

Telefon sterowany głosowo, autonomiczny, inteligentny tempomat, ksenonowe reflektory i karta czipowa umożliwiająca dostęp do wnętrza: już 25 lat temu Mercedes-Benz F 100 oferował elementy wyposażenia, które dzisiaj uznajemy za oczywiste - i nie tylko takie. W swoim czasie była to fascynująca zapowiedź samochodu przyszłości. W F 100 zastosowano innowacyjne systemy z kluczowych obszarów: aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, ergonomii oraz koncepcji przestrzennej. Niektóre z tych przełomowych rozwiązań producent ze Stuttgartu wprowadził w późniejszych modelach seryjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, w styczniu 1991 roku, Mercedes-Benz zaprezentował pierwszy pojazd badawczy z ekskluzywnej linii „F” - F 100. Litera „F” odwoływała się do słowa „przyszłość” (z ang. future). Tradycję tę kontynuowały później modele: F 200 Imagination (1996), F 300 Life Jet (1997), F 400 Carving (2002), F 500 Mind (2003), F 600 HYGENIUS (2005), F 700 (2007), F 800 Style (2010), F 125! (2011) oraz F 015 Luxury in Motion (2015).

Zobacz też: Wyniki sprzedaży Mercedes-Benz w 2015 r.

W swojej 130-letniej historii Mercedes-Benz zbudował jednak wiele innych pojazdów badawczych - począwszy od innowacyjnego pojazdu z napędem spalinowym konstrukcji Carla Benza (rok 1886), przez zasilany silnikiem Wankla samochód sportowy C 111 (1969) czy zaprojektowany pod kątem maksymalnej wszechstronności prototyp Vario (1995), aż po studium bionic (2005), demonstrujące potencjał bioniki w projektowaniu samochodów. Wszystkie te projekty mają jedną wspólną cechę - były w pełni funkcjonalnymi, zbudowanymi w jednym egzemplarzu pojazdami. Z myślą o zbieraniu doświadczeń wyposażono je w zupełnie nowe systemy i technologie.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od konceptu F100 do seryjnej produkcji

Poza pojazdami badawczymi Mercedes-Benz buduje również pojazdy technologiczne, testowe, koncepcyjne i unikatowe egzemplarze zapowiadające modele seryjne. Pojazdy technologiczne to samochody produkcyjne wyposażone w nowe rozwiązania, np. napędy alternatywne, w celu przetestowania danej technologii w codziennych warunkach. Pojazdy testowe - w przeciwieństwie do badawczych - wykorzystuje się do sprawdzania nowych technologii nie w laboratoriach, ale na torach testowych. Pojazdy koncepcyjne mają konstrukcję zbliżoną do seryjnej i są gotowymi do jazdy zapowiedziami przyszłych modeli produkcyjnych. Zazwyczaj wyposaża się je w nowatorskie rozwiązania, które wkrótce trafią na rynek. Ostatnia grupa to pojedyncze egzemplarze służące do oceny wykonalności i zaprezentowania nowych pomysłów w formie kompletnego samochodu.

Pokazany ćwierć wieku temu F 100 bez wątpienia należał do grupy wizjonerskich pojazdów badawczych. Projektanci i inżynierowie wykorzystali go do wdrożenia kluczowych wyników badań na temat przyszłościowych wymagań w dziedzinie technologii samochodowych. Dotyczyły one między innymi bezpieczeństwa: ponieważ typowe auto osobowe na co dzień przewozi średnio 1,2-1,7 pasażera, konstruktorzy umieścili fotel kierowcy w najbezpieczniejszym miejscu - pośrodku kabiny. Pozwoliło to dodatkowo zwiększyć skuteczność innowacyjnych rozwiązań z zakresu ochrony kierowcy przed skutkami wypadków. Pasażerowie mieli do dyspozycji dwa fotele za kierowcą, po lewej i prawej stronie, oraz dwa kolejne pomiędzy tylnymi nadkolami. Nadwozie F 100 ze stromo nachyloną tylną klapą wyprzedziło nadchodzące trendy - w latach 90. wzrosło zapotrzebowanie na przestronne auta z nadwoziem typu kombi oraz van.

Zobacz też: Mercedes-Benz wie jak wykorzystać zużyte akumulatory

Elementem innowacyjnej koncepcji wnętrza były nietypowe drzwi. Przednie miały obrotowo-uchylną konstrukcję i zachodziły aż na dach, a ich pewne zamknięcie gwarantowały trzy mechanizmy blokujące. Brak tradycyjnych progów i słupka B w połączeniu z przesuwnymi tylnymi drzwiami w znakomitym stopniu ułatwiały dostęp do kabiny F 100.

Zwiastun samochodu podłączonego do sieci

Wyposażony w liczne nowatorskie systemy F 100 stanowił zapowiedź rozwiązań, które w kolejnych latach pomogły stworzyć definicję „samochodu w sieci” (ang. connected car, czyli dosłownie „samochód połączony”). Ich lista obejmuje sterowany głosowo system telefoniczny i centralny ekran, na którym automatycznie pojawiają się kluczowe informacje, takie jak aktualna prędkość czy ostrzeżenia dotyczące sytuacji drogowej wokół pojazdu. Pochodziły one m.in. z kamery cofania, radaru odległość czy radarowego systemu monitorującego ruch z tyłu i ostrzegającego przed pojazdami w martwym polu, gdy kierowca chciał zmienić pas ruchu. Ponadto, F 100 wyposażono w funkcję utrzymywania pasa ruchu.

Wśród systemów wspomagających był również dostęp do wnętrza za pomocą karty czipowej zamiast tradycyjnego kluczyka, elektryczne sterowanie kolumny kierownicy i fotela, mobilny faks oraz zamontowany na stałe komputer osobisty. Energia do zasilania urządzeń pokładowych pochodziła z ogniw słonecznych na dachu pojazdu. Instalacja o powierzchni blisko 2 m kw. generowała moc do 100 watów.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

Pierwszy Mercedes-Benz z reflektorami ksenonowymi

F 100 reprezentował również nowe podejście do technologii oświetlenia: to pierwszy Mercedes wyposażony w ksenonowe lampy wyładowcze, które wkrótce trafiły do produkcji seryjnej. Z tyłu zastosowano lampy z przeźroczystymi listwami pryzmatycznymi służącymi jako światłowody, podświetlane przez centralne źródło światła na kolor zależny od wybranej funkcji.

F 100 był też pierwszym samochodem Mercedes-Benz z napędem na przednie koła. Projektanci pojazdu eksperymentowali z różnymi konfiguracjami napędu, w tym ze zmodyfikowanym silnikiem spalinowym zasilanym wodorem. Kolejnymi innowacją była kanapkowa konstrukcja płyty podłogowej. W pojeździe po raz pierwszy zastosowano również system monitorowania ciśnienia w ogumieniu.

W skrócie, jeśli uwzględnić wszystkie innowacyjne rozwiązania, F 100 reprezentował całkiem nowy typ samochodu. Dzisiaj, 25 lat po premierze, filozofia tego pojazdu badawczego jest aktualniejsza niż kiedykolwiek.

Źródło: Mercedes-Benz

Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Mercedes-Benz
Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Mercedes-Benz
Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Mercedes-Benz
Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Mercedes-Benz
Reflektory ksenonowe, telefon sterowany głosowo, inteligentny tempomat, czy bezkluczykowy dostęp do wnętrza. M.in. w takie innowacyjne rozwiązania był wyposażony samochód koncepcyjny F 100 pokazany przez Mercedes-Benz na targach motoryzacyjnych w Detroit w 1991 r.
Mercedes-Benz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA