REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Giulietta Sprint Speciale to jedno z najpiękniejszych aut włoskiego producenta w historii. Obecnie to także niezwykle poszukiwany przez kolekcjonerów samochód zabytkowy.

Alfa Romeo już od czasów przedwojennych ubiera swoje samochody w kreacje od niezależnych designerów motoryzacyjnych. Nie inaczej było z modelem Giulietta, który w sportową kreację przyodziało studio projektowe Bertone. W rezultacie powstał model Sprint Speciale, po raz pierwszy zaprezentowany w 1959 roku. Obecnie jest to jedno z najbardziej pożądanych aut wyprodukowanych przez Alfa Romeo. 

REKLAMA

Giulietta Sprint Speciale: prace projektowe

W latach 50. dwudziestego wieku Franco Scaglione, włoski designer pracujący w studiu Bertone, rozpoczął prace nad koncepcyjnymi samochodami o bardzo niskim współczynniku oporu aerodynamicznego Cx, zostały one zamówione przez Alfa Romeo. Efektem jego prac były trzy koncepty o nazwie B.A.T., czyli po włosku Berlina Aerodinamica Tecnica które powstały na modelu 1900 SS. Między 1953 a 1955 co roku Bertone prezentowało kolejny koncept B.A.T., o nazwach BAT5, BAT7 oraz BAT9. Najniższy współczynnik Cx osiągnięty przez jeden z tych modeli wynosił 0,19, co na ówczesne czasy było wartością rewolucyjną.

REKLAMA

Firma Alfa Romeo zdecydowała się wykorzystać wyniki prac Scaglione przy produkcji dwudrzwiowego coupe, które mogłoby rywalizować z niemieckim Porsche 356 na torze i na ulicy. Na podstawę nowego auta została wybrana zaprezentowana w 1954 roku mała Giulietta, a dokładnie jej zmodernizowana w 1957 r. wersja,  czyli tzw. seria 101.

Pierwszy prototyp modelu o nazwie Giulietta Sprint Speciale by Bertone został zaprezentowany publiczności w 1957 roku na salonie w Turynie. Był krótszy niż Gulietta ze względu na zmniejszoną o 130 milimetrów płytę podłogową, zaś dzięki wykorzystaniu rozwiązań zaczerpniętych z konceptu BAT9 współczynnik oporu powietrza wynosił 0,28. Taki sam wynik został osiągnięty w pierwszej wersji produkcyjnej Sprint Speciale, co uczyniło z niej rekordzistkę. Przez 20 lat żaden inny seryjnie produkowany samochód  produkowany samochód nie mógł się poszczycić niższym Cx.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po turyńskiej prezentacji przedstawiono jeszcze dwa prototypy nowego auta. Obie prezentacje odbyły się w 1958 roku, pierwsza na salonie genewskim na wiosnę, do drugiej doszło jesienią, już we Włoszech. Wersja produkcyjna ujrzała światło dzienne w czerwcu 1959 roku. Alfa Romero była tak pewna swojego auta, że na oficjalnej premierze udostępniła pierwsze 20 egzemplarzy Spirit Speciale dziennikarzom do testów na  włoskim torze Monza. 

Ta pierwsza seria nosiła oznaczenie 750SS. Charakteryzowała się szybami z plexi zamiast szkła oraz niską przednią częścią maski samochodu - z tego powodu bardzo szybko zyskała przydomek „low nose”. Została wyprodukowana tylko w 101 egzemplarzach. Tyle bowiem sztuk wystarczyło, aby wypełnić wymagania FIA konieczne do wystawienia nowego samochodu do wyścigów. Ówczesna strategia Alfa Romeo zakładała bowiem, że nowe auto będzie rywalizować z niemieckimi, lekkimi coupe nie tylko na drodze ale także na torze. Model zaprojektowany przez firmę Bertone wypadał znakomicie w kwestii aerodynamiki, jednak o wiele gorzej pod względem masy samochodu. Z tym problemem lepiej poradziło sobie inne włoskie studio designerskie, Zagato, które również opracowało swój model na zlecenie Alfa Romeo. I ostatecznie to auto konkurencji zostało wybrane do programu wyścigowego.

Ale zarząd Alfa Romero nie porzucił Spirit Speciale, tylko zdecydował się użyć projektu samochodu wyścigowego do wyprodukowania luksusowego coupe przeznaczonego na drogi. Sprint Speciale zyskało w ten sposób szyby ze szkła, stalowe drzwi zamiast aluminiowych oraz zderzaki z przodu i z tyłu. Inżynierowie firmy podnieśli też przód samochodu o 70 milimetrów, aby uzyskać homologację na terenie USA. W ten sposób auto straciło swój „niski nos”.

Giulietta Sprint Speciale: silnik i układ napędowy

aleMechanicznie Sprint Speciale zbliżyła się do seryjnej Giulietty 101. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra, wyposażony w gaźniki Webera, którego moc wynosiła 100 koni mechanicznych. Pozwalało to temu aerodynamicznemu autu rozpędzić się do nieco ponad 200 kilometrów na godzinę. Seria druga Sprint Speciale została zaprezentowana na salonie genewskim w 1960 roku i była produkowana aż do 1963 roku, gdzie została zastąpiona trzecią serią, wyposażoną w silnik 1,6 litra, wzięty z modelu Giulia, następcy Giulietty. Oprócz 101 egzemplarzy wyprodukowanych w 1959 roku, między 1960 a 1963 rokiem powstało jeszcze 1366 Sprint Speciale 1.3, zaś między 1963 a zakończeniem produkcji w 1966 roku Bertone zbudowało kolejne 1400 egzemplarzy z silnikiem 1.6. 

Obecnie te auta są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Ceny zadbanych egzemplarzy często przekraczają 120 000 dolarów. Samochód ze zdjęć został wystawiony na aukcję podczas tygodnia motoryzacyjnego w Monterey. Jego nabywca zapłacił za niego 165 000 dolarów. 

Źródło: Michał Wróbel firmy Lion’s Bank

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA