REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Giulietta Sprint Speciale to jedno z najpiękniejszych aut włoskiego producenta w historii. Obecnie to także niezwykle poszukiwany przez kolekcjonerów samochód zabytkowy.

Alfa Romeo już od czasów przedwojennych ubiera swoje samochody w kreacje od niezależnych designerów motoryzacyjnych. Nie inaczej było z modelem Giulietta, który w sportową kreację przyodziało studio projektowe Bertone. W rezultacie powstał model Sprint Speciale, po raz pierwszy zaprezentowany w 1959 roku. Obecnie jest to jedno z najbardziej pożądanych aut wyprodukowanych przez Alfa Romeo. 

REKLAMA

Giulietta Sprint Speciale: prace projektowe

W latach 50. dwudziestego wieku Franco Scaglione, włoski designer pracujący w studiu Bertone, rozpoczął prace nad koncepcyjnymi samochodami o bardzo niskim współczynniku oporu aerodynamicznego Cx, zostały one zamówione przez Alfa Romeo. Efektem jego prac były trzy koncepty o nazwie B.A.T., czyli po włosku Berlina Aerodinamica Tecnica które powstały na modelu 1900 SS. Między 1953 a 1955 co roku Bertone prezentowało kolejny koncept B.A.T., o nazwach BAT5, BAT7 oraz BAT9. Najniższy współczynnik Cx osiągnięty przez jeden z tych modeli wynosił 0,19, co na ówczesne czasy było wartością rewolucyjną.

REKLAMA

Firma Alfa Romeo zdecydowała się wykorzystać wyniki prac Scaglione przy produkcji dwudrzwiowego coupe, które mogłoby rywalizować z niemieckim Porsche 356 na torze i na ulicy. Na podstawę nowego auta została wybrana zaprezentowana w 1954 roku mała Giulietta, a dokładnie jej zmodernizowana w 1957 r. wersja,  czyli tzw. seria 101.

Pierwszy prototyp modelu o nazwie Giulietta Sprint Speciale by Bertone został zaprezentowany publiczności w 1957 roku na salonie w Turynie. Był krótszy niż Gulietta ze względu na zmniejszoną o 130 milimetrów płytę podłogową, zaś dzięki wykorzystaniu rozwiązań zaczerpniętych z konceptu BAT9 współczynnik oporu powietrza wynosił 0,28. Taki sam wynik został osiągnięty w pierwszej wersji produkcyjnej Sprint Speciale, co uczyniło z niej rekordzistkę. Przez 20 lat żaden inny seryjnie produkowany samochód  produkowany samochód nie mógł się poszczycić niższym Cx.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po turyńskiej prezentacji przedstawiono jeszcze dwa prototypy nowego auta. Obie prezentacje odbyły się w 1958 roku, pierwsza na salonie genewskim na wiosnę, do drugiej doszło jesienią, już we Włoszech. Wersja produkcyjna ujrzała światło dzienne w czerwcu 1959 roku. Alfa Romero była tak pewna swojego auta, że na oficjalnej premierze udostępniła pierwsze 20 egzemplarzy Spirit Speciale dziennikarzom do testów na  włoskim torze Monza. 

Ta pierwsza seria nosiła oznaczenie 750SS. Charakteryzowała się szybami z plexi zamiast szkła oraz niską przednią częścią maski samochodu - z tego powodu bardzo szybko zyskała przydomek „low nose”. Została wyprodukowana tylko w 101 egzemplarzach. Tyle bowiem sztuk wystarczyło, aby wypełnić wymagania FIA konieczne do wystawienia nowego samochodu do wyścigów. Ówczesna strategia Alfa Romeo zakładała bowiem, że nowe auto będzie rywalizować z niemieckimi, lekkimi coupe nie tylko na drodze ale także na torze. Model zaprojektowany przez firmę Bertone wypadał znakomicie w kwestii aerodynamiki, jednak o wiele gorzej pod względem masy samochodu. Z tym problemem lepiej poradziło sobie inne włoskie studio designerskie, Zagato, które również opracowało swój model na zlecenie Alfa Romeo. I ostatecznie to auto konkurencji zostało wybrane do programu wyścigowego.

Ale zarząd Alfa Romero nie porzucił Spirit Speciale, tylko zdecydował się użyć projektu samochodu wyścigowego do wyprodukowania luksusowego coupe przeznaczonego na drogi. Sprint Speciale zyskało w ten sposób szyby ze szkła, stalowe drzwi zamiast aluminiowych oraz zderzaki z przodu i z tyłu. Inżynierowie firmy podnieśli też przód samochodu o 70 milimetrów, aby uzyskać homologację na terenie USA. W ten sposób auto straciło swój „niski nos”.

Giulietta Sprint Speciale: silnik i układ napędowy

aleMechanicznie Sprint Speciale zbliżyła się do seryjnej Giulietty 101. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra, wyposażony w gaźniki Webera, którego moc wynosiła 100 koni mechanicznych. Pozwalało to temu aerodynamicznemu autu rozpędzić się do nieco ponad 200 kilometrów na godzinę. Seria druga Sprint Speciale została zaprezentowana na salonie genewskim w 1960 roku i była produkowana aż do 1963 roku, gdzie została zastąpiona trzecią serią, wyposażoną w silnik 1,6 litra, wzięty z modelu Giulia, następcy Giulietty. Oprócz 101 egzemplarzy wyprodukowanych w 1959 roku, między 1960 a 1963 rokiem powstało jeszcze 1366 Sprint Speciale 1.3, zaś między 1963 a zakończeniem produkcji w 1966 roku Bertone zbudowało kolejne 1400 egzemplarzy z silnikiem 1.6. 

Obecnie te auta są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Ceny zadbanych egzemplarzy często przekraczają 120 000 dolarów. Samochód ze zdjęć został wystawiony na aukcję podczas tygodnia motoryzacyjnego w Monterey. Jego nabywca zapłacił za niego 165 000 dolarów. 

Źródło: Michał Wróbel firmy Lion’s Bank

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA