REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 966 Supersport: powstały tylko 3 egzemplarze

Subskrybuj nas na Youtube
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Ten stricte sportowy samochód jakim była Skoda 966 Supersport doczekał się profesjonalnej renowacji. Dzięki temu zachowa swój niepowtarzalny charakter będąc pamiątką sportowej historii czeskiej marki.

SKODA 966 Supersport

Historia tego wyjątkowego modelu zaczęła się wiosną roku 1950, gdy zbudowano dwa z ostatecznie trzech powstałych egzemplarzy. Pojazdy te stanowiły kontynuację programu Š966 Sport/Supersport – wyczynowych pojazdów przygotowanych jesienią 1949 roku do zmagań na torach. Od swych poprzedników, wyposażonych w opływowe karoserie zakrywające koła, różniły się przede wszystkim lżejszymi nadwoziami typu monopost, z kołami osłoniętymi błotnikami typu motocyklowego.

REKLAMA

Do dzisiaj przetrwała tylko jedna sztuka z tej krótkiej serii, czyniąc z niej jeden z najcenniejszych historycznych pojazdów Czechosłowacji. Przez wiele lat ocalały egzemplarz należał do słowackiego kierowcy wyścigowego Ivana Mičíka, od którego ŠKODA odkupiła go w 2007 roku, rozpoczynając szeroko zakrojone prace renowacyjne.

Skrupulatna praca odbywała się na podstawie oryginalnych dokumentów z epoki, co pozwoliło zagwarantować całkowitą autentyczność samochodu według specyfikacji z 1953 roku.

REKLAMA

„ŠKODA 966 Supersport stanowi ważny element naszej historii wyścigowej. Odnowiony egzemplarz doskonale ucieleśnia atmosferę wspaniałych wyścigów z początku drugiej połowy XX wieku” - mówi Michal Velebný, kierujący zakładem rekonstrukcyjnym ŠKODY. „Biorąc pod uwagę unikatowość tego samochodu, jest to jeden z najciekawszych elementów wystawy w naszym muzeum” – podsumowuje Velebný.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prototypowy model z aluminiowym nadwoziem zadebiutował w swojej pierwszej formie w maju 1950 roku, ale przez następne lata nieustannie ewoluował. Pierwsze poprawki konstrukcyjne objęły zasłonięcie kabiny po stronie pasażera oraz usunięcie błotników i świateł, dzięki czemu model został dopuszczony do klasy wyścigowej.

REKLAMA

Na samym początku swej wyczynowej kariery jeden z egzemplarzy 966 Supersport uległ zniszczeniu w wypadku, co dało impuls do zbudowania trzeciego pojazdu. Równoczesne dysponowanie dwoma bolidami było bardzo istotne – marka podejmowała równoległą rywalizację w dwóch klasach pojemnościowych: 1100 ccm oraz 1500 ccm. W pierwszej wykorzystywano atmosferyczny silnik 1089 ccm (standardowo ok. 60 KM, dla wersji zasilanej paliwem alkoholowym – 80 KM), w drugiej - modyfikację silnika 1089 ccm, doładowaną kompresorem Roots Ro15 i dysponującą mocą 120 KM. To właśnie on – ostatni ze zbudowanej trójki – został zachowany do czasów współczesnych i przeszedł gruntowną renowację do swojej pierwotnej postaci.

Egzemplarz ten zaliczył swój debiut 24 września 1950 roku podczas Grand Prix Czechosłowacji. Zaprowadził kierowcę Miroslava Fouška na drugie miejsce w klasie samochodów o pojemności skokowej silnika do 1100 ccm. Sezon 1951 samochód rozpoczął zwycięstwem swojej klasy w wyścigu w Libercu.

W kolejnych sezonach obydwa egzemplarze 966 Supersport brały udział i notowały sukcesy w wielu imprezach wyścigowych. Po poważnej kontuzji, Miroslav Foušek został zastąpiony za sterami trzeciego egzemplarza przez Jaroslava Netušila. Drugi samochód przez ten czas prowadził legendarny Václav Bobek.

ŠKODA nieustannie pracowała nad poprawą osiągów swojej wyścigowej broni, w szczególności nad rozwojem silników. Jednostka o pojemności 1089 ccm została zapożyczona z ówczesnego modelu Tudor i w ramach modyfikacji zyskała aluminiową głowicę z komorami spalania typu V, zaprojektowanymi przez wybitnych inżynierów marki – Sajdla i Neugeborena. Wersję doładowaną kompresorem można było łatwo rozpoznać dzięki niżej poprowadzonej linii pokrywy silnika.

W sezonie 1952, wykorzystując regulację nowego regulaminu, ŠKODA powiększyła pojemność silnika do 1221 ccm. Doładowana odmiana tej jednostki dysponowała aż dwoma kompresorami Roots (Ro15 oraz Ro10), pozwalającymi na osiągnięcie mocy 140 KM.

W kolejnym sezonie korzystano z intensywnie rozwijanej, prototypowej jednostki 1490 ccm OHV, w wersjach atmosferycznej (90 KM) oraz doładowanej dwoma sprężarkami (180 KM). Ta druga wystarczała już do osiągania wyścigową ŠKODĄ prędkości rzędu 200 km/h. Wyposażony w nią egzemplarz, prowadzony przez Václava Bobka, osiągnął oficjalnie zmierzoną prędkość 197,8 km/h, zdobywając tytuł najszybszego samochodu Czechosłowacji.

Reszta podzespołów także była przedmiotem intensywnych prac rozwojowych. Dla poprawy parametrów jednostki przed kompresorem zamontowano chłodnicę powietrza. W 1953 roku projektanci poprawili aerodynamikę poprzez przemodelowanie przedniego wlotu powietrza, czyniąc jego obrys bardziej owalnym.

Ostatecznych poprawek karoserii dokonano w 1954 roku. Ze względu na kolejne zmiany w przepisach 966 Supersport musiał dostać duże błotniki sztywno połączone z nadwoziem. Tak skonfigurowanym, przetrwałym do dzisiejszych czasów egzemplarzem, ścigał się w roku 1955 Jaroslav Netušil. W następnym roku rozpoczęto prace nad następcami tych pojazdów wyczynowych – nowe bolidy nosiły nazwę ŠKODA 1100 Special OHC

Obydwa egzemplarze modelu 966 Supersport jednak jeszcze przez wiele lat służyły do trenowania przyszłych zawodników wyścigowych, potwierdzając wysoką jakość tego projektu.

Źródło: materiały prasowe Skoda

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek kierownica zegary
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA