REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 966 Supersport: powstały tylko 3 egzemplarze

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Ten stricte sportowy samochód jakim była Skoda 966 Supersport doczekał się profesjonalnej renowacji. Dzięki temu zachowa swój niepowtarzalny charakter będąc pamiątką sportowej historii czeskiej marki.

SKODA 966 Supersport

Historia tego wyjątkowego modelu zaczęła się wiosną roku 1950, gdy zbudowano dwa z ostatecznie trzech powstałych egzemplarzy. Pojazdy te stanowiły kontynuację programu Š966 Sport/Supersport – wyczynowych pojazdów przygotowanych jesienią 1949 roku do zmagań na torach. Od swych poprzedników, wyposażonych w opływowe karoserie zakrywające koła, różniły się przede wszystkim lżejszymi nadwoziami typu monopost, z kołami osłoniętymi błotnikami typu motocyklowego.

REKLAMA

Do dzisiaj przetrwała tylko jedna sztuka z tej krótkiej serii, czyniąc z niej jeden z najcenniejszych historycznych pojazdów Czechosłowacji. Przez wiele lat ocalały egzemplarz należał do słowackiego kierowcy wyścigowego Ivana Mičíka, od którego ŠKODA odkupiła go w 2007 roku, rozpoczynając szeroko zakrojone prace renowacyjne.

Skrupulatna praca odbywała się na podstawie oryginalnych dokumentów z epoki, co pozwoliło zagwarantować całkowitą autentyczność samochodu według specyfikacji z 1953 roku.

REKLAMA

„ŠKODA 966 Supersport stanowi ważny element naszej historii wyścigowej. Odnowiony egzemplarz doskonale ucieleśnia atmosferę wspaniałych wyścigów z początku drugiej połowy XX wieku” - mówi Michal Velebný, kierujący zakładem rekonstrukcyjnym ŠKODY. „Biorąc pod uwagę unikatowość tego samochodu, jest to jeden z najciekawszych elementów wystawy w naszym muzeum” – podsumowuje Velebný.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prototypowy model z aluminiowym nadwoziem zadebiutował w swojej pierwszej formie w maju 1950 roku, ale przez następne lata nieustannie ewoluował. Pierwsze poprawki konstrukcyjne objęły zasłonięcie kabiny po stronie pasażera oraz usunięcie błotników i świateł, dzięki czemu model został dopuszczony do klasy wyścigowej.

REKLAMA

Na samym początku swej wyczynowej kariery jeden z egzemplarzy 966 Supersport uległ zniszczeniu w wypadku, co dało impuls do zbudowania trzeciego pojazdu. Równoczesne dysponowanie dwoma bolidami było bardzo istotne – marka podejmowała równoległą rywalizację w dwóch klasach pojemnościowych: 1100 ccm oraz 1500 ccm. W pierwszej wykorzystywano atmosferyczny silnik 1089 ccm (standardowo ok. 60 KM, dla wersji zasilanej paliwem alkoholowym – 80 KM), w drugiej - modyfikację silnika 1089 ccm, doładowaną kompresorem Roots Ro15 i dysponującą mocą 120 KM. To właśnie on – ostatni ze zbudowanej trójki – został zachowany do czasów współczesnych i przeszedł gruntowną renowację do swojej pierwotnej postaci.

Egzemplarz ten zaliczył swój debiut 24 września 1950 roku podczas Grand Prix Czechosłowacji. Zaprowadził kierowcę Miroslava Fouška na drugie miejsce w klasie samochodów o pojemności skokowej silnika do 1100 ccm. Sezon 1951 samochód rozpoczął zwycięstwem swojej klasy w wyścigu w Libercu.

W kolejnych sezonach obydwa egzemplarze 966 Supersport brały udział i notowały sukcesy w wielu imprezach wyścigowych. Po poważnej kontuzji, Miroslav Foušek został zastąpiony za sterami trzeciego egzemplarza przez Jaroslava Netušila. Drugi samochód przez ten czas prowadził legendarny Václav Bobek.

ŠKODA nieustannie pracowała nad poprawą osiągów swojej wyścigowej broni, w szczególności nad rozwojem silników. Jednostka o pojemności 1089 ccm została zapożyczona z ówczesnego modelu Tudor i w ramach modyfikacji zyskała aluminiową głowicę z komorami spalania typu V, zaprojektowanymi przez wybitnych inżynierów marki – Sajdla i Neugeborena. Wersję doładowaną kompresorem można było łatwo rozpoznać dzięki niżej poprowadzonej linii pokrywy silnika.

W sezonie 1952, wykorzystując regulację nowego regulaminu, ŠKODA powiększyła pojemność silnika do 1221 ccm. Doładowana odmiana tej jednostki dysponowała aż dwoma kompresorami Roots (Ro15 oraz Ro10), pozwalającymi na osiągnięcie mocy 140 KM.

W kolejnym sezonie korzystano z intensywnie rozwijanej, prototypowej jednostki 1490 ccm OHV, w wersjach atmosferycznej (90 KM) oraz doładowanej dwoma sprężarkami (180 KM). Ta druga wystarczała już do osiągania wyścigową ŠKODĄ prędkości rzędu 200 km/h. Wyposażony w nią egzemplarz, prowadzony przez Václava Bobka, osiągnął oficjalnie zmierzoną prędkość 197,8 km/h, zdobywając tytuł najszybszego samochodu Czechosłowacji.

Reszta podzespołów także była przedmiotem intensywnych prac rozwojowych. Dla poprawy parametrów jednostki przed kompresorem zamontowano chłodnicę powietrza. W 1953 roku projektanci poprawili aerodynamikę poprzez przemodelowanie przedniego wlotu powietrza, czyniąc jego obrys bardziej owalnym.

Ostatecznych poprawek karoserii dokonano w 1954 roku. Ze względu na kolejne zmiany w przepisach 966 Supersport musiał dostać duże błotniki sztywno połączone z nadwoziem. Tak skonfigurowanym, przetrwałym do dzisiejszych czasów egzemplarzem, ścigał się w roku 1955 Jaroslav Netušil. W następnym roku rozpoczęto prace nad następcami tych pojazdów wyczynowych – nowe bolidy nosiły nazwę ŠKODA 1100 Special OHC

Obydwa egzemplarze modelu 966 Supersport jednak jeszcze przez wiele lat służyły do trenowania przyszłych zawodników wyścigowych, potwierdzając wysoką jakość tego projektu.

Źródło: materiały prasowe Skoda

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
Skoda
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek kierownica zegary
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA