REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 1000 MBX - prezentacja modelu

Subskrybuj nas na Youtube
Skoda 1000 MBX
Skoda 1000 MBX
/
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Dwudrzwiowe nadwozie Skody 1000 MBX przyciągało uwagę podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 1966 r. Samochód napędza czterocylindrowy silnik rozwijający moc maksymalną 52 KM, a napęd przekazywany jest na tylną oś. Jak przebiegała 50 letnia historia modelu?

Skoda 1000 MBX De Luxe

Elegancki dwudrzwiowy model został po raz pierwszy pokazany światu na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 1966 roku. Przestronny pięcioosobowy model z silnikiem z tyłu i napędem na tylną oś został wprowadzony do produkcji seryjnej w październiku tego samego roku.

REKLAMA

„Legendarna Skoda 1000 MBX ze swoją przeszkloną, dwudrzwiową kabiną, była ukoronowaniem sukcesu pierwszego dużego seryjnego czeskiego samochodu: czterodrzwiowej Skody 1000 MB” – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Skody.

 „Czyni to ten model ważnym kamieniem milowym w historii Skoda. Przez całe lata 60. produkcja fabryki w Mladá Boleslav znacząco się rozrosła. Opracowano wówczas wiele nowoczesnych technologii produkcyjnych, jak odlewy ciśnieniowe obudów wałów korbowych, skrzyń biegów czy głowic silników.”

Skoda 1000 MBX

/

Skoda

/

Skoda

Zobacz też: Skoda Felicia: historia modelu

Skody 1000 MBX – historia modelu

Wersja MBX bazowała na masowym modelu 1000 MB, czterodrzwiowym sedanie wyróżniającym się nowoczesną konstrukcją samonośną i silnikiem umieszczonym za napędzaną tylną osią. Na początku lat 60. Skoda zbudowała na potrzeby modelu 1000 MB w Mladá Boleslav zupełnie nową fabrykę w bezpośrednim sąsiedztwie dotychczasowych obiektów. Nowa placówka produkcyjna złożona była z nowoczesnej infrastruktury, obejmującej ponad 40 hal produkcyjnych i innych budynków na terenie o powierzchni 80 hektarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: ŠKODA 1000 MB kończy 50 lat!

REKLAMA

Historia dwudrzwiowej MBX sięga roku 1960, gdy ukończono dwa prototypy Skody 990 Tudor. Specjalna karoseria z tylnymi słupkami efektownie pochylonymi odwrotnie do kierunku jazdy, płynnie łączącymi panoramiczną tylną szybę z szybami drzwi pozbawionymi ramek, została w całości stworzona w Kvasinach. Nowy projekt nadwozia nie odebrał niczego z wyjątkowej przestronności pierwotnego projektu modelu czterodrzwiowego, jeszcze zwiększając jego widoczność ze środka. Swoje szyby mogli opuścić nie tylko kierowca i siedzący obok niego pasażer, ale i pasażerowie siedzący z tyłu – mieli oni swoje małe okna boczne. Za ich oknami pojawiły się także uchylne fletnerki poprawiające wentylację kabiny.

Chowały się one w drzwiach razem z zsuwającymi się bocznymi szybami. Po ich zsunięciu pasażerowie mogli podziwiać niczym nieograniczony krajobraz z niezrównanie przestronnej i przewiewnej kabiny.

Zobacz nasz serwis Auta Zabytkowe

Przełomowa konstrukcja dla Skody

Skoda 1000 MB i dwudrzwiowy wariant MBX swoimi silnikami i układami napędowymi wyznaczyły nowe standardy technologiczne. Skoda została pierwszym europejskim producentem odlewającym ciśnieniowo blok silnika z aluminium. W ten sam sposób tworzono także obudowy czterobiegowej przekładni. Producent wykorzystał przy tym proces opracowany w 1922 roku przez Czecha Josefa Poláka, którego główną przewagą było znaczne skrócenie czasu produkcji.

Skoda 1000 MBX – dane techniczne

Skoda 1000 MBX była napędzana czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 988 cm3, osiągającym 52 KM przy 5000 obr./min. Z masą 815 kg i ładownością 375 kg samochód osiągał maksymalną prędkość 127 km/h. Zużycie paliwa wynosiło 7,8–8 l/100 km. Model standardowo był wyposażany w dwa gaźniki Jikov, silnik z pojedynczym gaźnikiem został zastosowany tylko w kilkudziesięciu egzemplarzach.

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

REKLAMA

Czasochłonny montaż Skody 1000 MBX, opierający się w dużej mierze o pracę ręczną, rozpoczął się w październiku 1966 roku na oddzielnej linii montażowej fabryki w Mladá Boleslav, tak by nie spowalniać głównej linii. Ostatnie dwanaście egzemplarzy MBX z wszystkich 1403 sztuk wersji z silnikiem o pojemności jednego litra zostało ukończonych w roku 1968.

W październiku 1967 roku gama marki została poszerzona o dysponującego lepszymi osiągami 1100 MBX De Luxe. Moc maksymalna pozostała niezmieniona, ale większa pojemność skokowa (1107 cm3) przyniosła wzrost maksymalnego momentu obrotowego z 75,5 Nm do 81,4 Nm. Dalsze udoskonalenia objęły wydajniejszą pompę oleju i wydajniejsze chłodzenie. Do 1969 roku wyprodukowano 1114 sztuk mocniejszej wersji, kończąc karierę dwudrzwiowego modelu MBX na sumie 2517 samochodów obydwu wersji napędowych. Pomimo stosunkowo małej popularności wobec masowo produkowanego 1000 MB, który powstał w 443 156 sztukach, model MBX odegrał ważną rolę w budowaniu wizerunku marki na wymagających rynkach eksportowych. Dziś to poszukiwany kolekcjonerski klasyk o dużej wartości, która dalej rośnie. Sukces atrakcyjnego dwudrzwiowego MBX kontynuowało legendarne coupé Skody, model 110 R z lat 1970–1980, po którym nastąpiły znane także w Polsce modele Garde i Rapid.

Zobacz też: Sportowa Skoda MTX 160 RS

Źródło: Skoda

Skoda 1000 MBX
/
Skoda
Skoda 1000 MBX
/
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA