REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Toyota Land Cruiser J60 fot. IFCAR/wikipedia
Toyota Land Cruiser J60 fot. IFCAR/wikipedia

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Land Cruiser J60 być może jeszcze nie zasługuje na miano pełnoprawnego klasyka - auta zabytkowego. Ale poczekajmy jeszcze kilka lat...

Toyota Land Cruiser swoje początki bierze jeszcze z czasów drugiej wojny światowej, kiedy to w 1941 roku firma podjęła się skonstruowania niewielkiego pojazdu terenowego dla cesarskiej armii. Za bazę posłużył doskonały Willys MB (nazwa Jeep pojawiła się później), jednak prototyp o oznaczeniu AK10 nie wszedł ostatecznie do produkcji, a do dziś zachowało się tylko kilka rysunków. Na drugą szansę Toyota musiała zaczekać do 1951 roku, kiedy powstał kolejny prototyp samochodu terenowego – Toyota Jeep. Auto weszło do produkcji w 1953 roku, jednak firma musiała szybko zmienić nazwę, bowiem już wtedy „Jeep” był oficjalnie zarejestrowaną nazwą handlową firmy Willys. Oficjele z Toyoty nie myśleli długo nad nową nazwą – i tak powstał Land Cruiser.

REKLAMA

REKLAMA

Luksusowa terenówka?

Początkowo Land Cruiser był, podobnie jak konkurencja, samochodem „czysto” terenowym – głośnym, mało komfortowym , jednak o wspaniałych możliwościach jezdnych. Podobnie jak Jeep, Toyota szybko zdobyła ogromną popularność na terenach pozamiejskich, gdzie dzięki możliwości wjechania praktycznie wszędzie stały się właściwie niezastąpione. W roku 1960 na plakatach reklamowych Toyoty po raz pierwszy pojawił się termin Sport Utility Vehicle (czyli SUV), chociaż do typu auta znanego dzisiaj nadal było daleko. Land Cruiser, wówczas jeszcze w wersji J40, był „po prostu” nieokrzesanym samochodem do jazdy po bezdrożach.

Zobacz też: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

Apetyt klientów rósł w miarę „jedzenia”. Konkurencja na rynku SUV’ów była ostra: o wielkie pieniądze konkurowała Toyota, Jeep, Ford, Chevrolet i jeszcze kilku innych producentów. Dlatego też potrzebne było to „coś”, co wypchnęłoby auto danego producenta przez szereg. Słowem kluczem okazał się „luksus” – w kategorii właściwości jezdnych czy stylistyki trudno było osiągnąć spektakularny sukces, zwłaszcza, że powoli SUV'ami zaczęli interesować się mieszkańcy miast.

REKLAMA

Model J60

Zanim jeszcze powstał model J60, na rynku królował jego protoplasta: J55. Było to ogniwo ewolucyjne, łączące stare modele serii 40 i 45, z nowoczesnymi osobowymi terenówkami, jakimi została seria 60. J55, który produkowany był od 1967 roku, to tak naprawdę pierwszy Land Cruiser o poziomie komfortu porównywalnym z samochodem osobowym, oferowany w pojemnej konfiguracji kombi. Produkcję tego modelu kontynuowano aż do 1980 roku, kiedy to powstał pierwszy luksusowy samochód terenowy – Land Cruiser J60. Do tego, co oferował model 55, czyli wygodne i pojemne wnętrze i solidne właściwości trakcyjne dołączyły elementy luksusu, bez którego dzisiaj nie sprzeda się żaden SUV. J60 zaczęto sprzedawać z takimi udogodnieniami jak klimatyzacja czy ogrzewanie tylnego przedziału pasażerskiego. Jednocześnie zachowano szeroki wachlarz wersji silnikowych, dostępnych w poprzednich modelach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Land Cruisera J60 można było kupić z sześciocylindrowymi rzędowymi silnikami benzynowymi (najpierw o pojemności 4,2 litra i mocy 140 koni mechanicznych, a później, od 1984 roku ze 155-konną czterolitrówką), a także z dieslami (3,4 litra 98 koni mechanicznych i 4 litry 103 konie mechaniczne) i turbodieslami (4 litry o mocy 135 koni mechanicznych – od 1986 roku). To był już koniec małego, zwinnego Land Cruisera (mimo, że serię J40 produkowano aż do 1984 roku), choć seria 60 nadal doskonale radziła sobie w terenie, czego dowodem jest udział seryjnego auta w 1000-kilometrowym wyścigu pustynnym w Botswanie w Południowej Afryce.

"Bańka" pękła

W 1981 roku nastąpił moment dla Toyoty przełomowy – ilość aut sprzedawanych rocznie przekroczyła 1 milion, przy czym niemałą rolę w tym sukcesie odegrał właśnie Land Cruiser. Rok później do J60 wprowadzono niewielkie zmiany, zmieniając przy tym oznaczenie na J61 Kiedy w 1984 roku ostatecznie zakończono produkcję modelu J40, głównym „koniem pociągowym” segmentu aut terenowych stała się seria 60. Tego samego roku do oferty firmy dołączyła też seria 70 – starszy brat „sześćdziesiątki”. Pod sam koniec produkcji seria 60 znana była pod nazwą J62, jednak jej koniec nadszedł dość szybko – w 1989 roku z taśmy montażowej zjechała ostatnia „sześćdziesiątka”, zaś na jej miejsce Toyota wprowadziła serię 80.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser: jaką wybrać? Poradnik

Pomimo, że model J60 był tylko krótkim epizodem w produkcji Land Cruisera, był też ważnym momentem przełomowym. SUV-y zaczęły zdobywać popularność wśród ludzi mieszkających w miastach, którym imponowały wielkie rozmiary tych aut, przy czym na pierwszy plan, przed właściwości jezdne, zaczął wysuwać się temat komfortu. J55 zaczął proces zmian w Land Cruiserach, które stały się większe, pojemniejsze i bardziej ucywilizowane. Dzieła dokończyła „sześćdziesiątka”, która dzięki luksusowi dostępnemu wówczas jedynie w wysokiej klasy samochodach osobowych, wyznaczyła kierunek rozwoju SUV’ów na najbliższe kilkadziesiąt lat. Dzisiaj, kiedy na rynek wchodzi już model J200, mało kto, poza entuzjastami, pamięta o J60, którego rolę w rozwoju segmentu luksusowych terenówek trudno przecenić.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA