Rajd Mille Miglia Storica 2016
REKLAMA
REKLAMA
Rajd Mille Miglia – jak to się zaczęło?
REKLAMA
Legendarny Mille Miglia tak naprawdę liczy nie tysiąc, lecz 1600 mil i przebiega na odcinku Brescia-Rzym-Brescia. Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1927 r. i od początku wywoływała ogromne emocje. Śmiałkowie w najszybszych pojazdach rywalizowali przecież na otwartych drogach publicznych, a nie na zamkniętym torze. Jak daleko posuwali się biorący w nim udział kierowcy niech zobrazuje rekord prędkości rajdu Mille Miglia ustanowiony przez Sterlinga Mossa, który wraz z pilotem Denisem Jenkinsonem przejechał całą trasę rajdu w 10 godzin 7 minut i 48 sekund! Łatwo obliczyć, że średnia prędkość załogi wyniosła niespełna 160 km/h! Tym samym Moss rozpędzał swojego ośmiocylindrowego Mercedesa 300 SLR do prędkości przekraczających 260 km/h! Stało się to w 1955 r., czyli w okresie, w którym kierowcy nie korzystali nawet z pasów bezpieczeństwa.
REKLAMA
Rosnąca z roku na rok presja prędkości doprowadziła do tragedii i ostatecznego wycofania rajdu z imprez sportowych. W 1957 r., Hiszpan, Alfonso de Portato wjechał w tłum kibiców zabijając siebie, nawigatora i dodatkowych dziewięć osób.
Zobacz też: Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2016
Mille Miglia Storica
Dwadzieścia lat później – w 1977 r. powrócono do idei organizowania Mille Miglia. Rajd, nazwany Mille Miglia Storica przebiega tą samą trasą i jest corocznym hołdem składanym wszystkim biorącym udział w pierwszej edycji Mille Miglia. To jednocześnie najważniejszy, najbardziej prestiżowy rajd pojazdów zabytkowych na świecie.
Do rajdu dopuszczane są pojazdy wyprodukowane w latach 1927-1957 z potwierdzonym przez FIVA certyfikatem autentyczności. Jednak to nie wszystko.
Każdy uczestnik rajdu musi zostać zaakceptowany przez komisję. W aplikacji oceniane są m.in. życiorys, pozycja zawodowa oraz doświadczenie w rajdach pojazdów zabytkowych. Nie wystarczy być szlachetnie urodzonym, czy mieć zasobny portfel, by wziąć udział w Mille Miglia Storica, tym bardziej cieszą polskie akcenty w tegorocznej edycji.
Zobacz też: 10 kultowych samochodów w historii kina
Mille Miglia Storica 2016
Wezmą w niej udział dwie polskie załogi jadące w Aston Martinie DB2 oraz Mercedesie 300SL Gullwing. Sponsorem dostarczającym wodę mineralną została polska Cisowianka z marką Perlage. Z kolei w składzie jury zasiądzie Marek Gacek - członek FIVA i właściciel Platinum Motor Renovations, specjalistycznej pracowni pojazdów zabytkowych. Marek Gacek w 1984r. ukończył studia podyplomowe w Cranfield Institute of Technology (obecnie Uniwersytet w Cranfield, Wielka Brytania) otrzymując tytuł Master of Science na kierunku konstrukcyjnym pojazdów samochodowych. W tym samym roku rozpoczął pracę w brytyjskiej firmie samochodowej Austin – Rover Group w Oxford-Cowley, gdzie został specjalistą od samochodów marki Mini i w 1985 r. wraz z zespołem Lucas-Girling dokonał historycznego wprowadzenia hamulców tarczowych do Mini. Wraz z awansem został powołany do prac rozwojowych przy konsultacji z firmą Lotus, jako koordynator do dostosowania modelu Rover 3500 SD1 Homologation Special do wyścigów odbywających się na torach. Przez następne lata pełnił funkcję Export Service Manager mając w zakresie swoich obowiązków nadzór techniczny firmy Austin – Rover na Dalekim Wschodzie.
Zobacz też: Kiedy wynaleziono samochód?
Plan Mille Miglia Storica 2016
17 maja
10:00 – Konferencja prasowa w Brescia
14:00 – Oficjalne otwarcie Press Room w Brescia
14:00-22:00 - Sport & technical checks w Fiera di Brescia; Dystrybucja numerów startowych i Road Books
19:30-21:00 – Wyścig na torze Brescia “1st Trophy Roberto Gaburri”
Zobacz też: W jakie samochody zabytkowe warto zainwestować?
18 maja
9:00-10:00 - Sport & technical checks w Fiera di Brescia; Dystrybucja numerów startowych i Road Books
10:00 – Otwarcie Press Room w Brescia
16:30-22:00 – Sealing Cremony w Piazza della Vittoria
18:30 – Msza święta w Duomo Vecchio. Święcenie samochodów i wystawa sztuki.
Zobacz też: Ile wynosi rekord prędkości na lądzie?
19 maja – Pierwszy dzień rajdu, etap: Brescia - Rimini
7:30-8:30 – Ostatni moment na sport & technical checks w Fiera di Brescia; Dystrybucja numerów startowych i Road Books.
8:30-10:30 - Sport & technical checks w Fiera di Brescia dla samochodów z listy oczekujących; Dystrybucja numerów startowych i Road Books.
8:00-12:00 – Otwarcie wioski rajdu w Piazza della Vittoria, Brescia
8:30-11:30 - Sealing Ceremony w Piazza della Vittoria
14:30 – Oficjalny start pierwszego samochodu z Viale Venezia, odcinek Brescia - Rimini.
17:15 – Start ostatniego samochodu z Viale Venezia.
19:30 – Pierwszy samochód powinien dotrzeć na metę odcinka w Rimini.
20 maja – Drugi dzień rajdu, etap: Rimini – Rzym
8:15 – start pierwszego samochodu z Rimini
21:15 – przewidywany czas dotarcia pierwszej załogi do Rzymu
21:30 – Spodziewany przyjazd pierwszych samochodów do centrum Rzymu. Parada pojazdów wzdłuż Via Veneto.
21 maja – Trzeci dzień rajdu, etap: Rzym - Parma
6:30 – start pierwszego samochodu
20:45 – spodziewany przyjazd pierwszego samochodu do Parmy
Zobacz też: Historia rozwoju silników Wankla
22 maja – Czwarty dzień rajdu, etap końcowy: Parma – Brescia
7:00 – start pierwszego samochodu
14:00 – spodziewany przyjazd pierwszego samochodu w punkcie kontroli czasu w Gussago-Brescia
14:20 – parada samochodów w Viale Venezia w Brescia
14:30 – zaparkowanie samochodów w centrum Brescia
18:00 – finał rajdu Mille Miglia Storica 2016 w Teatrze Wielkim w Brescia
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.