REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skoda Popular
Skoda Popular
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Popular to auto, które zdobyło dużą popularność wśród klientów. Od roku 1934 do 1946 Skoda sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, w tym 6 000 poza granice ówczesnej Czecho-Słowacji. Jakie były przyczyny tak dobrego przyjęcia przez rynek tego modelu?

Skoda Popular

Dokładnie 80 lat temu rajdowy duet Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman ukończył ŠKODĄ Popular legendarny Rajd Monte Carlo na drugim miejscu w klasie o pojemności silnika poniżej 1500 cm3. Prekursor dzisiejszej ŠKODY Fabia R5 położył fundamenty sukcesów obecnego rajdowego zespołu ŠKODA Motorsport. Sportowy sukces modelu Popular przełożył się także na wymierne korzyści dla ówczesnych Klientów czeskiej marki: słynny model ŠKODY dostępny był w wersji standardowej oraz jako Popular Monte Carlo w wariantach roadster i coupe.

REKLAMA

REKLAMA

„ŠKODA jest dumna ze swojej długiej tradycji w motorsporcie” – mówi Michal Hrabánek, dyrektor ŠKODA Motorsport. „W latach 30. ŠKODA Popular świętowała podobne sukcesy do tych, jakie dzisiaj osiąga ŠKODA Fabia R5. Dokonania naszych poprzedników są dla nas wielką motywacją. W ostatnim sezonie nasza Fabia R5 dała nam cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata w WRC 2, pięć krajowych tytułów mistrzowskich i czwarty z rzędu kontynentalny tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (APRC)”.

„Założenia techniczne ŠKODY Popular, z zaawansowaną jak na tamte czasy ramą centralną, niezależnym zawieszeniem obydwu osi i skrzynią biegów zintegrowaną z tyłu z mechanizmem różnicowym, na wiele sposobów wyprzedzały swoje czasy” – wyjaśnia Michal Velebný, kierujący działem renowacji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. „ŠKODA Popular odniosła znaczące sukcesy zarówno na europejskiej, jak i południowoamerykańskiej scenie rajdowej i wyścigowej”.

Zobacz też: Skoda: co oznacza symbol RS?

REKLAMA

Obok modeli Rapid i Superb, debiutująca w 1934 roku Popular miała kluczowy wpływ na rozwój ŠKODY w latach 30., gdy stała się ona największym producentem samochodów w Czechosłowacji, rozpoznawalnym w całej Europie. Jak na swoje czasy modele te wyznaczały nowe standardy w kategoriach technologii, designu i stosunku jakości do ceny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŠKODA Popular, która równo osiemdziesiąt lat temu stanęła na starcie Rajdu Monte Carlo, była wyposażona w trzybiegową skrzynię i czterocylindrowy silnik o pojemności 1386 cm3 i mocy 34 KM, znany z drogowej wersji modelu. Dwa baki paliwa o łącznej pojemności 170 litrów pozwalały przejechać bez przerwy na tankowanie nawet 1500 kilometrów. Prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h. Z całkowitej wagi konstrukcji wynoszącej 790 kg około 250 kg pochłaniało pozbawione dachu nadwozie. Rajdowy Popular wypełniony płynami ważył zaledwie 960 kilogramów, załoga wraz ze swoim wyposażeniem dodawała do tego kolejne 170 kg

14 stycznia 1936 roku Pohl i Hausman wyruszyli z Pragi w podróż na legendarny rajd, kierując się do Aten, gdzie rozpoczęła się licząca 3852 kilometry trasa, prowadząca kolejno przez Thessaloniki, Belgrad, Budapeszt, Wiedeń, Strasburg, Avignon i Monako. Jadąca ŠKODĄ załoga dotarła do mety 29 stycznia nie notując po drodze ani jednego punktu karnego. Samochód przeszedł także z bardzo wysokimi notami badanie techniczne i próby zręczności. Ostatecznie, duet Pohl/Hausman zajął ze ŠKODĄ Popular drugie miejsce w klasie samochodów z silnikami o pojemności do półtora litra

Rajd rozgrywał się w trudnych i zmieniających warunkach atmosferycznych. By poradzić sobie z zimowymi mrozami, załoga wyposażyła swój samochód w dodatkowy nawiew ciepłego powietrza, uchwyty na termosy i elektrycznie podgrzewane wycieraczki przedniej szyby. Oparcie fotela pasażera można było opuszczać, tak by pilot mógł odpoczywać podczas długiej jazdy

W czasie rajdu załoga korzystała z przetestowanych w Karkonoszach jeszcze przed startem terenowych opon i skórzanych kombinezonów, dostarczonych przez krajowego specjalistę, znaną firmę Bata

Zachęcona własnymi sukcesami marka wydała na świat pod nazwą ŠKODA Popular Sport Monte Carlo szereg sportowych modeli. Między rokiem 1936 a 1938 zbudowano siedemdziesiąt egzemplarzy roadsterów i opływowych coupe. Jeden z tych samochodów należy obecnie do kolekcji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav

Zobacz też: Rozwój silników samochodów Skoda

Popular spełnił pokładaną w nazwie obietnicę: lekki i niskobudżetowy model stał się bardzo popularnym wyborem, spełniającym długo skrywane marzenia szerokiej rzeszy klientów o posiadaniu własnego samochodu. Czteroosobowy „samochód ludu” był oferowany nie tylko jako sedan, ale i dwudrzwiowy wariant „Tudor” oraz kabriolet z częściowo zdejmowanym dachem. Oprócz tego, dostępny był także dwuosobowy roadster i dostawczy van

ŠKODA Popular szybko stała się najlepiej sprzedającym się samochodem ówczesnej Czechosłowacji. Od roku 1934 do 1946 ŠKODA sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, z których wyjątkowe jak na tamte czasy 6 000 sztuk zostało wyeksportowanych do pięćdziesięciu krajów w Europie i poza nią, sięgając Chin, Indii, jak i wielu krajów południowoamerykańskich i afrykańskich. Jednym z głównych powodów niesamowitej popularności tego modelu był jego bardzo wysoki poziom niezawodności. ŠKODA wzmocniła wizerunek modelu, jako solidnego i wszechstronnego, serią długodystansowych podróży.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda Popular
Skoda
Skoda Popular
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA