REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Skody Popular

Subskrybuj nas na Youtube
Skoda Popular
Skoda Popular
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Popular to auto, które zdobyło dużą popularność wśród klientów. Od roku 1934 do 1946 Skoda sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, w tym 6 000 poza granice ówczesnej Czecho-Słowacji. Jakie były przyczyny tak dobrego przyjęcia przez rynek tego modelu?

Skoda Popular

Dokładnie 80 lat temu rajdowy duet Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman ukończył ŠKODĄ Popular legendarny Rajd Monte Carlo na drugim miejscu w klasie o pojemności silnika poniżej 1500 cm3. Prekursor dzisiejszej ŠKODY Fabia R5 położył fundamenty sukcesów obecnego rajdowego zespołu ŠKODA Motorsport. Sportowy sukces modelu Popular przełożył się także na wymierne korzyści dla ówczesnych Klientów czeskiej marki: słynny model ŠKODY dostępny był w wersji standardowej oraz jako Popular Monte Carlo w wariantach roadster i coupe.

REKLAMA

REKLAMA

„ŠKODA jest dumna ze swojej długiej tradycji w motorsporcie” – mówi Michal Hrabánek, dyrektor ŠKODA Motorsport. „W latach 30. ŠKODA Popular świętowała podobne sukcesy do tych, jakie dzisiaj osiąga ŠKODA Fabia R5. Dokonania naszych poprzedników są dla nas wielką motywacją. W ostatnim sezonie nasza Fabia R5 dała nam cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata w WRC 2, pięć krajowych tytułów mistrzowskich i czwarty z rzędu kontynentalny tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (APRC)”.

„Założenia techniczne ŠKODY Popular, z zaawansowaną jak na tamte czasy ramą centralną, niezależnym zawieszeniem obydwu osi i skrzynią biegów zintegrowaną z tyłu z mechanizmem różnicowym, na wiele sposobów wyprzedzały swoje czasy” – wyjaśnia Michal Velebný, kierujący działem renowacji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. „ŠKODA Popular odniosła znaczące sukcesy zarówno na europejskiej, jak i południowoamerykańskiej scenie rajdowej i wyścigowej”.

Zobacz też: Skoda: co oznacza symbol RS?

REKLAMA

Obok modeli Rapid i Superb, debiutująca w 1934 roku Popular miała kluczowy wpływ na rozwój ŠKODY w latach 30., gdy stała się ona największym producentem samochodów w Czechosłowacji, rozpoznawalnym w całej Europie. Jak na swoje czasy modele te wyznaczały nowe standardy w kategoriach technologii, designu i stosunku jakości do ceny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŠKODA Popular, która równo osiemdziesiąt lat temu stanęła na starcie Rajdu Monte Carlo, była wyposażona w trzybiegową skrzynię i czterocylindrowy silnik o pojemności 1386 cm3 i mocy 34 KM, znany z drogowej wersji modelu. Dwa baki paliwa o łącznej pojemności 170 litrów pozwalały przejechać bez przerwy na tankowanie nawet 1500 kilometrów. Prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h. Z całkowitej wagi konstrukcji wynoszącej 790 kg około 250 kg pochłaniało pozbawione dachu nadwozie. Rajdowy Popular wypełniony płynami ważył zaledwie 960 kilogramów, załoga wraz ze swoim wyposażeniem dodawała do tego kolejne 170 kg

14 stycznia 1936 roku Pohl i Hausman wyruszyli z Pragi w podróż na legendarny rajd, kierując się do Aten, gdzie rozpoczęła się licząca 3852 kilometry trasa, prowadząca kolejno przez Thessaloniki, Belgrad, Budapeszt, Wiedeń, Strasburg, Avignon i Monako. Jadąca ŠKODĄ załoga dotarła do mety 29 stycznia nie notując po drodze ani jednego punktu karnego. Samochód przeszedł także z bardzo wysokimi notami badanie techniczne i próby zręczności. Ostatecznie, duet Pohl/Hausman zajął ze ŠKODĄ Popular drugie miejsce w klasie samochodów z silnikami o pojemności do półtora litra

Rajd rozgrywał się w trudnych i zmieniających warunkach atmosferycznych. By poradzić sobie z zimowymi mrozami, załoga wyposażyła swój samochód w dodatkowy nawiew ciepłego powietrza, uchwyty na termosy i elektrycznie podgrzewane wycieraczki przedniej szyby. Oparcie fotela pasażera można było opuszczać, tak by pilot mógł odpoczywać podczas długiej jazdy

W czasie rajdu załoga korzystała z przetestowanych w Karkonoszach jeszcze przed startem terenowych opon i skórzanych kombinezonów, dostarczonych przez krajowego specjalistę, znaną firmę Bata

Zachęcona własnymi sukcesami marka wydała na świat pod nazwą ŠKODA Popular Sport Monte Carlo szereg sportowych modeli. Między rokiem 1936 a 1938 zbudowano siedemdziesiąt egzemplarzy roadsterów i opływowych coupe. Jeden z tych samochodów należy obecnie do kolekcji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav

Zobacz też: Rozwój silników samochodów Skoda

Popular spełnił pokładaną w nazwie obietnicę: lekki i niskobudżetowy model stał się bardzo popularnym wyborem, spełniającym długo skrywane marzenia szerokiej rzeszy klientów o posiadaniu własnego samochodu. Czteroosobowy „samochód ludu” był oferowany nie tylko jako sedan, ale i dwudrzwiowy wariant „Tudor” oraz kabriolet z częściowo zdejmowanym dachem. Oprócz tego, dostępny był także dwuosobowy roadster i dostawczy van

ŠKODA Popular szybko stała się najlepiej sprzedającym się samochodem ówczesnej Czechosłowacji. Od roku 1934 do 1946 ŠKODA sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, z których wyjątkowe jak na tamte czasy 6 000 sztuk zostało wyeksportowanych do pięćdziesięciu krajów w Europie i poza nią, sięgając Chin, Indii, jak i wielu krajów południowoamerykańskich i afrykańskich. Jednym z głównych powodów niesamowitej popularności tego modelu był jego bardzo wysoki poziom niezawodności. ŠKODA wzmocniła wizerunek modelu, jako solidnego i wszechstronnego, serią długodystansowych podróży.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda Popular
Skoda
Skoda Popular
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA