REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autodelta - 50 lat emocjonujących wyczynów

Alfa Romeo 33 TT
Alfa Romeo 33 TT
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Autodelta to wydział firmy Alfa Romeo, zajmujący się przygotowaniem modeli włoskiego producenta do startów w wyścigach. Autodelta powstała w 1963 r. i stworzyła wiele emocjonujących modeli, które zapisały się na kartach historii motoryzacji.

Na rok 2013 przypada pięćdziesięciolecie Autodelta, oddziału firmy Alfa Romeo, zajmującym się przygotowaniem modeli do startów w wyścigach. Alfa Romeo, podkreśliło okrągły jubileusz oddziału swojej firmy na targach "Milano Autoclassica" odbywających się w Mediolanie.

REKLAMA

Autodelta - historia powstania

Oddział Autodelta powstał w marcu 1963 roku, aby zaakcentować oficjalny powrót Alfy Romeo na tory wyścigowe, po wycofaniu się w 1951 roku z Mistrzostw Świata Formuły 1, kiedy to drugi sezon z rzędu zdobyła mistrzostwo swoją „Alfettą”. Producent zdecydował się na stworzenie struktury skupionej na wyścigach, oddzielonej od zakładu produkcyjnego, z wystarczającą swobodą działania i możliwością podejmowania suwerennych decyzji technicznych i sportowych. Najważniejszą osobowością Autodelty tamtych czasów był charyzmatyczny inżynier Carlo Chiti.

Zobacz też: Ciężarówki budowlane Mercedes-Benz: historia rozwoju

Autodelta - niezapomniane konstrukcje

Giulia TZ z 1963 roku. To pierwszy samochód wyścigowy opracowany przez Autodeltę:  jej słynne trójkątne logo zostało po raz pierwszy naklejone na nadwoziu, zaprojektowanym przez Zagato. Model wyprodukowano z silnikiem i rozwiązaniami technicznymi „Giulii” oraz unikalną ramą przestrzenną, od której wzięła się nazwa „Tubolare Zagato”. „TZ” okazało się od razu strzałem w dziesiątkę, również dzięki doskonałym cechom pierwotnego modelu: w 1963 roku wygrało „Puchar FISA” w Monzy, a w następnym sezonie odniosło bezdyskusyjne zwycięstwo w „Coupe des Alpes” (Rolland-Augias) i na „Tour de Corse”. Oprócz tego odniosło liczne sukcesy we wszystkich największych wyścigach międzynarodowych, w tym Le Mans i Targa Florio.

Zobacz też: Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

33/2 litry Daytona. W 1967 roku Alfa Romeo zdecydowała, aby „wskoczyć” w kategorię prototypów, ówcześnie największej międzynarodowej sceny wyścigów samochodowych. Model „33/2 litry” zadebiutował we Fléron w Belgii i zwyciężył – kierowany prowadzony przez kierowcę testowego Teodoro Zeccoli - dając nadzieję na dalsze sukcesy. Następnego roku prototypy Autodelty zwyciężył w wyścigach Daytona 24h (Vaccarella-Schutz), na dystansie 1000 km na torze Nuerburgring (Galli-Giunti), 500 km na torze Imola (Vaccarella-Zeccoli) i 24h na Le Mans (Giunti-Galli). Model „33” ze swoim silnikiem „V8”, wysublimowaną linią nadwozia i dwoma parami nałożonych na siebie reflektorów przednich, zdominował klasę silników dwulitrowych i zyskał miano klasyka wśród samochodów wyścigowych drugiej połowy lat sześćdziesiątych. W następnych sezonach ośmiocylindrowy „V” został powiększony do pojemności trzech litrów i zmieniła się struktura ramy. W międzyczasie, w 1971 roku, model „33/3” odniósł prestiżowe zwycięstwo w Targa Florio (Vaccarella-Hezemans).

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

REKLAMA

GTA 1300 Junior. Jednym z trzech samochodów najczęściej kojarzonych przez pasjonatów z nazwą „Autodelta” jest niewątpliwie kultowa „Giulia GTA”, która powstała w 1965 roku. Posiadająca dwa wałki rozrządu, podwójny zapłon i pojemność 1570 cm3, w roku 68 przekształciła się w „GTA 1300 Junior” i zakończyła karierę jako „1750/2000 GT Am”. Nie było to do końca „GTA”, gdyż uległo całej serii przeróbek technicznych, którym została poddana wersja coupé „Giulii” w trakcie kariery wyczynowej. Ostatnia wersja z 1972 roku „GTA 1300 Junior”, przez dwa lata za rzędu odwdzięczała się Autodelcie zwycięstwem w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (Challenge Europeo Turismo). Niemożliwe wydają się sukcesy sportowe tego kompaktowego coupé z silnikiem o pojemności „zaledwie” 1290 cm3,  z którego specjaliści z Settimo Milanese potrafili wydobyć ponad 170 KM! Należy zauważyć, że „GTA” (pierwotnie “1600”) było pierwszym samochodem turystycznym, który okrążył Nordschleife Nuerburgring w czasie poniżej 10 minut.

33 TT 12. 1975 był prawdopodobnie najbardziej prestiżowym rokiem dla Autodelty: model „33 TT 12” zwyciężył w Markowych Mistrzostwach Świata, powtarzając sukces dwa lata później samochodem „33 SC 12”. Mistrzowski Puchar Świata dotarł do Settimo Milanese wraz z samochodem z przestrzenną ramą i z 12-cylindrowym „boxerem” (stąd nazwa „TT 12”) o pojemności trzech litrów i ponad 500 KM, który umożliwił mu zwycięstwo w siedmiu z ośmiu wyścigach, w tym Targa Florio (Merzario-Vaccarella). Wszyscy najlepsi kierowcy tamtych czasów zaciskali dłonie na kierownicy „33 TT 12”: Merzario, Brambilla, Pescarolo, Bell, Laffite, Mass, Andretti, Ickx, Scheckter i Vaccarella. „TT 12” był nowoczesny również pod kątem wyglądu: szeroki i niski, z charakterystycznym, potężnym i charakterystycznym „peryskopem”  za siedzeniem kierowcy. W następcy - „SC 12” z 1977 zadebiutował natomiast 12-cylindrowy „boxer” z turbodoładowaniem.

Zobacz też: Alfa Romeo Giulietta: jaką wybrać? Poradnik

Jednoosobowy bolid wyścigowy Formuły1 „179 F”. Pod koniec lat sześćdziesiątych, po 4 sezonach dostarczania 12-cylindrowego „boxera” zespołowi „Brabham”, Alfa Romeo zdecydowała się na opracowanie własnego, jednoosobowego samochodu Formuły 1, tak zwanego „Alfa-Alfa”. Moment był wyjątkowy: po 20 latach marka wróciła do Mistrzostw Świata Formuły 1, w których dominowała dzięki swoim „Alfettom”. Zespół inżyniera Chiti zaprojektował samochód i rok 1980 stał się sezonem, w którym Autodelta mogła udowodnić swoją wartość, a do zespołu Bruno Giacomelliego dołączył amerykański mistrz (o włoskich korzeniach) Mario Andretti, który w Settimo Milanese czuł się jak u siebie. Rok 1981 przyniósł zmianę przepisów, które zaskoczyły Altodeltę i w 1982 kadra techniczna zdecydowała się na całkowitą zmianę koncepcji samochodu. Przy tej okazji Chiti zdecydował się na eksperyment - jako pierwszy wśród startujących w Formule1 – na wyprodukowanie nadwozia z włókna węglowego, wyczuwając jego doskonałe właściwości, szczególnie nadające się do samochodów wyczynowych. Wystawiany w zabytkowej kolekcji „179 F Test-Car” to właśnie ten samochód, na pozór rutynowy, lecz niezwykle istotny z technicznego punktu widzenia.

Źródło: Materiały prasowe Alfa Romeo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA