REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Producent Fiata 500L zdecydował się poszerzyć gamę silnikową „Pięćsetki El”. Pod maskę trafiła nowa (produkowana w Tychach) dwucylindrowa jednostka benzynowa TwinAir o mocy 105 KM oraz nowy silnik wysokoprężny o tej samej mocy, ale o pojemności 1,6 l. Sprawdziliśmy, jak jeździ Fiat 500L w obu odmianach silnikowych.

Według producenta Fiata 500L „dorastanie jest fajne”. Wspomniany slogan reklamowy nawiązuje do koncepcji 500L, jako większej, dojrzalszej wersji względem kultowego i dobrze znanego miejskiego Fiata 500.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500L - nadwozie

Fiat 500L nie jest jedynie pięciodrzwiową odmianą „Pięćsetki”. Tak naprawdę to dużo większe i kompletnie inne auto. 500L zabierze na pokład 5 osób, mierzy 414,7 cm długości, 178,4 cm szerokości oraz 166,5 cm wysokości. Rozstaw osi Fiata 500L to 261,2 cm, a bagażnik ma objętość od 343 do 1310 l w zależności od rozłożenia tylnej kanapy. Dla porównania rozmiary tradycyjnego, czteroosobowego Fiata 500 to: długość - 354,6 cm, szerokość - 162,7 cm, wysokość - 148,8 cm, rozstaw osi – 230 cm, a pojemność bagażnika to 185 l.

Zobacz też: Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

Pod względem stylizacyjnym Fiat 500L wzbudza skrajne emocje. Jedni postrzegają go poprzez niedościgniony urok mniejszego brata i narzekają na brak stylu do jakiego przyzwyczaiła nas „Pięćsetka”. Z kolei inni zwracają uwagę, że jest to jeden z najciekawiej zaprojektowanych samochodów w segmencie, z wyrazistym i praktycznym nadwoziem .

REKLAMA

Będąc obiektywnym nie można odmówić Fiatowi 500L wyrazistości. Producent zdecydował o doborze ciekawej palety kolorów do nadwozia, które skutecznie podkreślają ciekawe detale samochodu. Interesującymi akcentami są dostępne za dopłatą atrakcyjne obręcze kół ze stopów lekkich, czy okrągłe tylne lampy. Producent zwraca uwagę, że przód samochodu ma się wydawać „uśmiechnięty”, nam trudno się w tej części auta doszukać uśmiechu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Fiat 500L – recenzja wnętrza

Przedział pasażerski to jedna z najmocniejszych stron Fiata 500L. Od pierwszej chwili po zajęciu miejsca za kierowcą czuć lepszą jakość w stosunku do poziomu, do jakiego przyzwyczaił nas Fiat. Na środkowej konsoli wygospodarowano miejsce dla pokręteł, którymi reguluje się m.in. siłę nawiewu i temperaturę klimatyzacji. Pokrętła są wykonane z miłego w dotyku tworzywa i przekręcają się z precyzją godną samochodów wyższych segmentów.

Tablica przyrządów ma ładny kształt i nie można nic zarzucić jakości jej montażu. W zależności od wersji wyposażeniowej i kolorystycznej kokpit może mieć różny wygląd. Począwszy od najbardziej krzykliwego, z szeroką listwą polakierowaną na kolor czerwony wsuniętą w czarne otoczenie aż do bardziej eleganckiego z miękkimi wstawkami o stonowanych kolorach.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale ich siedziska mogłyby być większe. Trzeba się również przyzwyczaić do profilu wygięcia oparcia. Siedzisko tylnej kanapy zostało umieszczone nieco wyżej niż siedziska przednich foteli. Mimo to pasażerowie siedzący z tyłu na pewno nie będą narzekali na brak przestrzeni na nogi, czy nad głowami (o ile będą podróżować we dwójkę, w trzy osoby na pewno będzie ciasno).

Regularny kształt nadwozia Fiata 500L sprawia, że samochód zyskuje na praktyczności. Wysoko unoszona pokrywa bagażnika ułatwia - zwłaszcza wysokim osobom - załadunek pojazdu. Dzięki piątym drzwiom i dużemu otworowi załadunku można do Fiata 500L załadować przedmioty typu pralka, czy spory telewizor.

Fiat 500L wrażenia z jazdy

Podczas niedawnej prezentacji mieliśmy okazję ocenić, jak jeździ Fiat 500L napędzany nowymi silnikami, które trafiły do oferty. Pierwsza jednostka to dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir rozwijająca moc 105 KM, produkowana w polskiej fabryce Fiata w Tychach.

Z kolei druga jednostka to wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l z rodziny Multijet, również rozwijający moc maksymalną 105 KM. Mimo takiej samej mocy maksymalnej obie jednostki różnią się od siebie charakterystyką pracy.

Fiat 500L z silnikiem 0.9l TwinAir/105 KM – recenzja

Dwucylindrowy, turbodoładowany silnik skrywa w sobie dwie natury. W tradycyjnym trybie pracy dysponuje mocą maksymalną 105 KM przy 5500 obr./min. oraz momentem obrotowym 145 Nm przy 2000 obr./min. Ale po wciśnięciu przycisku Eco jednostka zostaje elektronicznie osłabiona. Po przejściu w tryb pracy, w którym priorytetem jest zminimalizowanie emisji szkodliwych związków do atmosfery, silnik dysponuje mocą maksymalną obniżoną do  98 KM dostępnych przy 5750 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym ograniczonym do 120 Nm przy 1750 obr./min.

Według danych producenta napędzany silnikiem TwinAir Fiat 500L przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,2 s i może się rozpędzić do 180 km/h.

Zobacz też: Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

W praktyce dwucylindrowy silnik ujawnił, że jego naturalnym środowiskiem eksploatacji są miejskie ulice. Na dwóch pierwszych biegach samochód przyspiesza żwawo, a „zadyszki” dostaje dopiero przy wyższych obrotach na trzecim biegu. Najciekawszym zjawiskiem w jeździe samochodem z silnikiem dwucylindrowym jest to, że trudno wsłuchać się w moment, w którym powinniśmy zmienić przełożenie na wyższe. W rezultacie łatwo „przeciągnąć” wskazówkę obrotomierza do wartości granicznej, w której następuje nagłe odcięcie momentu obrotowego i dynamiki przyspieszenia. Tym bardziej, że dźwięk dwucylindrowego silniczka jest bardzo przyjemny dla ucha i zachęca do jazdy na wyższych obrotach.

Dwucylindrowy TwinAir nie jest jednostką, która dobrze sprawdza się podczas konieczności przyspieszenia podczas jazdy z prędkościami powyżej 100 km/h. To silnik, który sprawnie napędzi samochód w ruchu miejskim, ale w trasie będzie wymagał raczej jazdy ze stałą prędkością bez nagłych przyspieszeń. Zwłaszcza, gdy będziemy jechali 500L TwinAir ze sporym obciążeniem.

Kontrowersyjna w przypadku tego silnika jest kwestia zużycia paliwa. Można zaryzykować stwierdzenie, że Fiatem 500L TwinAir nie da się osiągnąć wyników spalania deklarowanych przez producenta poruszając się w typowy sposób w ruchu miejskim. Producent deklaruje, że zużycie paliwa w mieście to 5,7 l/100 km. W rzeczywistości podczas dynamicznej jazdy należy przyjąć spalanie nie mniejsze niż 7 l/100 km, a w skrajnych przypadkach nawet powyżej 8 l/100 km.. Z drugiej strony, traktując pedał gazu bardzo delikatnie i nie korzystając z wyższych zakresów obrotomierza można uśrednić zużycie paliwa w ruchu miejskim na poziomie 6,5 l/100 km.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Fiat 500L z silnikiem 1,6 Multijet  105 KM – recenzja

Nowy, wysokoprężny silnik zastosowany w Fiacie 500L osiąga moc maksymalną 105 KM przy 3750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min.

Multijet wykazuje inne cechy niż nowa jednostka benzynowa. Według producenta przyspiesza od 0 do 100 km/h o niecałą sekundę szybciej (w 11,3 s) niż 500L TwinAir. Jest też o 1 km/h szybszy, osiągając prędkość maksymalną 181 km/h.

Podczas przyspieszania wyraźnie odczuwalny przyrost dynamiki rozpędzania czuć po przekroczeniu około 2700 obr./min. ale w przeciwieństwie do jednostki benzynowej dla silnika Diesla przyspieszanie przy prędkościach przekraczających 100 km/h nie stanowi to większego problemu.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Silnik wysokoprężny bardziej przypadnie do gustu osobom, które planują wykorzystywać Fiata 500L jako środek transportu podczas dalekich wakacyjnych podróży z rodziną. Fiat poruszając się z autostradowymi prędkościami jest dzielny nie tylko dlatego, że sprawnie nabiera prędkości. Mimo dość pudełkowatych kształtów w samochód jest dobrze wyciszony. Jadąc 140 km/h nie przeszkadza szum opływającego nadwozie powietrza, czy odgłos pracy jednostki napędowej.

Fiat 500L – prowadzenie i układ jezdny

Nowy Fiat 500L jest samochodem bardzo przewidywalnym w zachowaniu na drodze. Kształt nadwozia i stosunkowo miękkie zawieszenie sprawiają, że samochód mocno się przechyla podczas szybkiego pokonywania łuków ale mimo to utrzymuje założony tor jazdy. Nie ma tendencji do zarzucania tyłem i jest podsterowny na tyle na ile można się po tego typu konstrukcji spodziewać. Jedynym mankamentem według nas, to zbyt mocne wspomaganie kierownicy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Fiat 500L – podsumowanie i ceny

Fiat 500L dostępny jest od 49 990 zł. Ale za odmianę z nowym silnikiem TwinAir trzeba zapłacić minimum 66 tys. zł, a za wersję z silnikiem 1.6 Multijet minimum 78 tys. zł. Konfrontując to z ceną podstawowej wersji silnikowej jest to sporo.

Mimo pewnej dysproporcji, którą można zauważyć pod względem stylizacji, porównując go do tradycyjnego Fiata 500, 500L pozytywnie zaskakuje dobrej jakości i bardzo przestronnym wnętrzem. Zaskakuje również komfortem jazdy, udanym zawieszeniem oraz dobrym wyciszeniem.

Zobacz też: Test Opel Meriva: akwarium bez rybek

Fiat 500L - dane techniczne

Fiat 500L 0.9l TwinAir 1.6 Multijet
Typ silnika benzynowy, turbo turbodiesel
Pojemność  875 ccm 1598 ccm
Układ cylindrów/zawory R2/8 R4/16
Maksymalna moc 105 KM/5500 obr./min 105 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/2000 obr./min 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 343/1310 l 343/1310 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 414,7 cm/178,4 cm/166,5 cm 414,7 cm/178,4 cm/166,5 cm
Rozstaw osi 261,2 cm 261,2 cm
V-max 180 km/h 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 11,3 s
Zużycie paliwa* 5,7/4,3/4,8 5,4/3,9/4,5
Cena od 66 000 zł 78 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Fiat 500L - bok
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył na ulicach Cannes
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - fotele i tylna kanapa
Fiat
Fiat 500L - kokpit
Fiat
Fiat 500L - wnętrze
Fiat
Fiat 500L - wskaźniki
Fiat
Fiat 500L - wyświetlacz na konsoli centralnej
Fiat
Fiat 500L
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - lampa
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA