REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

85 lat marki Castrol w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Olej Castrol Magnatec
Olej Castrol Magnatec
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Znak towarowy Castrol zarejestrowano w Polsce w 1927 roku. Dziś oleje tej znanej marki należą do najczęściej wybieranych środków smarnych nad Wisłą.

Olej Castrol trafił do Polski prawdopodobnie tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej, a po jej zakończeniu powstało oficjalne przedstawicielstwo firmy. Pierwszym udokumentowanym wydarzeniem historycznym jest rejestracja znaku towarowego, czyli logotypu i nazwy Castrol w dniu 30 lipca 1927 roku w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Asortyment produktów Castrol na polskim rynku nie odbiegał od oferty firmy w innych krajach. W 1935 roku do silników samochodów osobowych na sezon letni zalecano olej Wakefield Patent Castrol Motor Oil XL. Ten sam olej był dopuszczony do użytku w miesiącach zimowych. Do pojazdów sportowych, których silniki pracowały w wysokim zakresie obrotów, odpowiedni był gęstszy olej Castrol XXL. Oleje można było kupić w większych miastach na terenie całego kraju, a oferowano je w blaszanych puszkach o pojemności kwarty i galona imperialnego. Klienci mogli wybrać także tańszy olej wprost z beczek.

Zobacz też: Historia motoryzacji: logo Mazdy

Po zakończeniu II wojny światowej, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, Castrol nie otworzył przedstawicielstwa w PRL. W latach 70. oleje Castrol można było kupić w sieci sklepów Pewex. Wielu kierowców do tej pory pamięta charakterystyczne biało-zielono-czerwone puszki. Hitem prywatnych sklepów motoryzacyjnych był także samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę oraz naklejki z logo Castrol GTX.

REKLAMA

Od początku swojego istnienia w Polsce Castrol aktywnie uczestniczył w wydarzeniach sportowych, wspierając zawodników oraz sponsorując rajdy i wyścigi samochodowe. Przez wiele lat Castrol wspomagał załogę Zasada-Wachowski, następnie oleje tej marki stosowali tacy zawodnicy, jak Marian Bublewicz, Andrzej Lubiak i Maciej Wisławski. Castrol GTX wypełniał miski olejowe wyczynowych wersji Fiata 125p, prototypów oraz samochodów przeznaczonych na eksport do krajów zachodnich. W październiku 1978 roku, na nowo otwartym wówczas torze w Miedzianej Górze koło Kielc, odbył się handicapowy wyścig o Puchar Castrol. Jego zdobywcą okazał się Andrzej Jaroszewicz jadący na legendarnym Stratopolonezie. Od chwili sportowego debiutu w Rajdzie Warszawskim 1978 i Rajdzie Monte Carlo w 1979 roku Castrol był używany w rajdowych Polonezach przez wiele lat. „Po raz pierwszy zetknąłem się z firmą Castrol w 1976 roku, kiedy trafiłem jako pilot do załogi jeżdżącej w barwach fabrycznego teamu FSM. Castrol już wtedy aktywnie działał i wspierał sporty motorowe w Polsce” – mówi Maciej Wisławski, utytułowany pilot rajdowy. „Przez wiele lat Castrol był naszym sponsorem i na tym oleju jeździliśmy. Pamiętam też, jak dostaliśmy biało-zielono-czerwone kurtki z logo Castrol, które budziły powszechną zazdrość” – wspomina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Historia silników Diesla w pigułce

W 1982 roku powstało biuro przedstawicielskie Castrol pod nazwą Burmah Oil, które dziesięć lat później przekształcono w samodzielnie działającą firmę Burmah Castrol Poland. Na polski rynek trafiły mineralne oleje silnikowe GTX, GTX2 oraz przystosowany do silników z katalizatorem GTX3. Nowością były oleje syntetyczne TXT Softec 5W-40 i polecany do samochodów wyczynowych olej Formula RS 10W-60. Gamę uzupełniały oleje przekładniowe do skrzyń manualnych i mostów, a także do przekładni automatycznych i układów kierowniczych ze wspomaganiem klasy Dexron II.

W 1995 roku, kiedy firma zmieniła nazwę na Castrol Polska, pojawił się olej SLX, pierwszy łączący niską lepkość z bardzo trwałym filmem olejowym, który odtąd był powszechnie stosowany w nowych samochodach. Wyroby firmy były dostępne w sieci autoryzowanych hurtowni, większości sklepów motoryzacyjnych, na stacjach benzynowych, w sieciach hipermarketów oraz prywatnych warsztatach samochodowych. Dzięki współpracy z producentami aut, można je było kupić również w serwisach autoryzowanych takich marek, jak Audi, VW, BMW, Skoda czy Toyota. Asortyment produktów z roku na rok się poszerzał. W 1996 roku pojawiła się nowa linia olejów Magnatec przeznaczona także do nieco starszych samochodów i odpowiadająca potrzebom aut używanych w ruchu miejskim. Przełomem technologicznym stała się linia olejów syntetycznych EDGE, które pojawiły się w 2006 roku. Pięć lat później na rynek weszły oleje Castrol EDGE z nowatorską adaptacyjną technologią FST TM (Fluid Strength Technology TM).

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Jednak Castrol w Polsce to nie tylko produkty. „Udało nam się stworzyć zespół ludzi, dla których Castrol to dużo więcej niż praca – to przygoda, misja i możliwość realizacji własnych ambicji” – mówi Wojciech Mora, Członek Zarządu Spółki BP Europa SE, z firmą Castrol związany od 15 lat. „Dzięki temu zbudowaliśmy także osobiste relacje biznesowe z wiodącymi firmami w branży motoryzacyjnej, które są wyrazem zaufania – zarówno do ludzi, jak i produktów” – dodaje. Maciej Wisławski uzupełnia „Do dziś przyświeca mi motto, jakie powstało w firmie Castrol – one passion, one team”.

Castrol konsekwentnie angażował się w sporty motorowe. Jako firma stawiająca na innowacyjność i od lat testująca swoje produkty w ekstremalnych warunkach, Castrol stał się naturalnym partnerem dla kierowców i ich teamów. Marka była obecna także na zawodach żużlowych i motocrossowych. Wśród kierowców wspieranych przez Castrol znaleźli się Robert Gryczyński, Tomasz Kuchar, załoga Maciej Lubiak – Maciej Wisławski, Kajetan Kajetanowicz i Leszek Kuzaj. Także dziś firma wspiera czołowych sportowców dyscyplin motorowych. Do grona zawodników polskiej drużyny Castrol EDGE należy obecnie m.in. startujący w cyklu SWRC Maciej Oleksowicz, rekordzista Europy na dystansie ¼ mili Grzegorz Staszewski, jedyna kobieta powołana do kadry narodowej sportów motorowych w sezonie 2012 – Karolina Lampel-Czapka oraz driftingowy mistrz Polski – Paweł Trela. Firma jest też tytularnym sponsorem pucharu Castrol EDGE Fiesta Trophy, który ma na celu umożliwienie młodym, obiecującym kierowcom startów w rajdach profesjonalnie przygotowanymi samochodami.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Castrol na świecie

Dzięki swoim osiągnięciom i 110-letniej praktyce w oferowaniu produktów najwyższej jakości, Castrol jest dzisiaj największym na świecie specjalistą w produkcji środków smarnych, płynów technologicznych i eksploatacyjnych. Firma dostarcza produkty dostosowane niemal do każdego rodzaju pojazdów, a zaawansowane rozwiązania są tworzone w centrach technologicznych w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Integralną częścią strategii biznesowej firmy jest partnerstwo z koncernami samochodowymi (m.in. VW, Toyota, BMW, DAF, Ford, Volvo czy MAN). Co-engineering pozwala na opracowywanie środków smarnych równocześnie z silnikiem lub przekładnią, do której ma służyć. Od 2001 roku Castrol należy do Grupy BP.

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

Jednym z elementów strategii budowania świadomości marki jest zaangażowanie w sponsoring sportu. Opracowując specjalne oleje Castrol przyczynia się do poprawy osiągów pojazdów na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Jako aktywny sponsor wydarzeń sportowych Castrol wielokrotnie zdobywał tytuły mistrza świata wyścigów Formuły 1 i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Od 2008 roku Castrol wspiera piłkę nożną. Firma była Oficjalnym Sponsorem Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012TM.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA