REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

85 lat marki Castrol w Polsce

Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Olej Castrol Magnatec
Olej Castrol Magnatec
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Znak towarowy Castrol zarejestrowano w Polsce w 1927 roku. Dziś oleje tej znanej marki należą do najczęściej wybieranych środków smarnych nad Wisłą.

Olej Castrol trafił do Polski prawdopodobnie tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej, a po jej zakończeniu powstało oficjalne przedstawicielstwo firmy. Pierwszym udokumentowanym wydarzeniem historycznym jest rejestracja znaku towarowego, czyli logotypu i nazwy Castrol w dniu 30 lipca 1927 roku w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Asortyment produktów Castrol na polskim rynku nie odbiegał od oferty firmy w innych krajach. W 1935 roku do silników samochodów osobowych na sezon letni zalecano olej Wakefield Patent Castrol Motor Oil XL. Ten sam olej był dopuszczony do użytku w miesiącach zimowych. Do pojazdów sportowych, których silniki pracowały w wysokim zakresie obrotów, odpowiedni był gęstszy olej Castrol XXL. Oleje można było kupić w większych miastach na terenie całego kraju, a oferowano je w blaszanych puszkach o pojemności kwarty i galona imperialnego. Klienci mogli wybrać także tańszy olej wprost z beczek.

Zobacz też: Historia motoryzacji: logo Mazdy

Po zakończeniu II wojny światowej, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, Castrol nie otworzył przedstawicielstwa w PRL. W latach 70. oleje Castrol można było kupić w sieci sklepów Pewex. Wielu kierowców do tej pory pamięta charakterystyczne biało-zielono-czerwone puszki. Hitem prywatnych sklepów motoryzacyjnych był także samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę oraz naklejki z logo Castrol GTX.

REKLAMA

Od początku swojego istnienia w Polsce Castrol aktywnie uczestniczył w wydarzeniach sportowych, wspierając zawodników oraz sponsorując rajdy i wyścigi samochodowe. Przez wiele lat Castrol wspomagał załogę Zasada-Wachowski, następnie oleje tej marki stosowali tacy zawodnicy, jak Marian Bublewicz, Andrzej Lubiak i Maciej Wisławski. Castrol GTX wypełniał miski olejowe wyczynowych wersji Fiata 125p, prototypów oraz samochodów przeznaczonych na eksport do krajów zachodnich. W październiku 1978 roku, na nowo otwartym wówczas torze w Miedzianej Górze koło Kielc, odbył się handicapowy wyścig o Puchar Castrol. Jego zdobywcą okazał się Andrzej Jaroszewicz jadący na legendarnym Stratopolonezie. Od chwili sportowego debiutu w Rajdzie Warszawskim 1978 i Rajdzie Monte Carlo w 1979 roku Castrol był używany w rajdowych Polonezach przez wiele lat. „Po raz pierwszy zetknąłem się z firmą Castrol w 1976 roku, kiedy trafiłem jako pilot do załogi jeżdżącej w barwach fabrycznego teamu FSM. Castrol już wtedy aktywnie działał i wspierał sporty motorowe w Polsce” – mówi Maciej Wisławski, utytułowany pilot rajdowy. „Przez wiele lat Castrol był naszym sponsorem i na tym oleju jeździliśmy. Pamiętam też, jak dostaliśmy biało-zielono-czerwone kurtki z logo Castrol, które budziły powszechną zazdrość” – wspomina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Historia silników Diesla w pigułce

W 1982 roku powstało biuro przedstawicielskie Castrol pod nazwą Burmah Oil, które dziesięć lat później przekształcono w samodzielnie działającą firmę Burmah Castrol Poland. Na polski rynek trafiły mineralne oleje silnikowe GTX, GTX2 oraz przystosowany do silników z katalizatorem GTX3. Nowością były oleje syntetyczne TXT Softec 5W-40 i polecany do samochodów wyczynowych olej Formula RS 10W-60. Gamę uzupełniały oleje przekładniowe do skrzyń manualnych i mostów, a także do przekładni automatycznych i układów kierowniczych ze wspomaganiem klasy Dexron II.

W 1995 roku, kiedy firma zmieniła nazwę na Castrol Polska, pojawił się olej SLX, pierwszy łączący niską lepkość z bardzo trwałym filmem olejowym, który odtąd był powszechnie stosowany w nowych samochodach. Wyroby firmy były dostępne w sieci autoryzowanych hurtowni, większości sklepów motoryzacyjnych, na stacjach benzynowych, w sieciach hipermarketów oraz prywatnych warsztatach samochodowych. Dzięki współpracy z producentami aut, można je było kupić również w serwisach autoryzowanych takich marek, jak Audi, VW, BMW, Skoda czy Toyota. Asortyment produktów z roku na rok się poszerzał. W 1996 roku pojawiła się nowa linia olejów Magnatec przeznaczona także do nieco starszych samochodów i odpowiadająca potrzebom aut używanych w ruchu miejskim. Przełomem technologicznym stała się linia olejów syntetycznych EDGE, które pojawiły się w 2006 roku. Pięć lat później na rynek weszły oleje Castrol EDGE z nowatorską adaptacyjną technologią FST TM (Fluid Strength Technology TM).

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Jednak Castrol w Polsce to nie tylko produkty. „Udało nam się stworzyć zespół ludzi, dla których Castrol to dużo więcej niż praca – to przygoda, misja i możliwość realizacji własnych ambicji” – mówi Wojciech Mora, Członek Zarządu Spółki BP Europa SE, z firmą Castrol związany od 15 lat. „Dzięki temu zbudowaliśmy także osobiste relacje biznesowe z wiodącymi firmami w branży motoryzacyjnej, które są wyrazem zaufania – zarówno do ludzi, jak i produktów” – dodaje. Maciej Wisławski uzupełnia „Do dziś przyświeca mi motto, jakie powstało w firmie Castrol – one passion, one team”.

Castrol konsekwentnie angażował się w sporty motorowe. Jako firma stawiająca na innowacyjność i od lat testująca swoje produkty w ekstremalnych warunkach, Castrol stał się naturalnym partnerem dla kierowców i ich teamów. Marka była obecna także na zawodach żużlowych i motocrossowych. Wśród kierowców wspieranych przez Castrol znaleźli się Robert Gryczyński, Tomasz Kuchar, załoga Maciej Lubiak – Maciej Wisławski, Kajetan Kajetanowicz i Leszek Kuzaj. Także dziś firma wspiera czołowych sportowców dyscyplin motorowych. Do grona zawodników polskiej drużyny Castrol EDGE należy obecnie m.in. startujący w cyklu SWRC Maciej Oleksowicz, rekordzista Europy na dystansie ¼ mili Grzegorz Staszewski, jedyna kobieta powołana do kadry narodowej sportów motorowych w sezonie 2012 – Karolina Lampel-Czapka oraz driftingowy mistrz Polski – Paweł Trela. Firma jest też tytularnym sponsorem pucharu Castrol EDGE Fiesta Trophy, który ma na celu umożliwienie młodym, obiecującym kierowcom startów w rajdach profesjonalnie przygotowanymi samochodami.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Castrol na świecie

Dzięki swoim osiągnięciom i 110-letniej praktyce w oferowaniu produktów najwyższej jakości, Castrol jest dzisiaj największym na świecie specjalistą w produkcji środków smarnych, płynów technologicznych i eksploatacyjnych. Firma dostarcza produkty dostosowane niemal do każdego rodzaju pojazdów, a zaawansowane rozwiązania są tworzone w centrach technologicznych w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Integralną częścią strategii biznesowej firmy jest partnerstwo z koncernami samochodowymi (m.in. VW, Toyota, BMW, DAF, Ford, Volvo czy MAN). Co-engineering pozwala na opracowywanie środków smarnych równocześnie z silnikiem lub przekładnią, do której ma służyć. Od 2001 roku Castrol należy do Grupy BP.

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

Jednym z elementów strategii budowania świadomości marki jest zaangażowanie w sponsoring sportu. Opracowując specjalne oleje Castrol przyczynia się do poprawy osiągów pojazdów na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Jako aktywny sponsor wydarzeń sportowych Castrol wielokrotnie zdobywał tytuły mistrza świata wyścigów Formuły 1 i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Od 2008 roku Castrol wspiera piłkę nożną. Firma była Oficjalnym Sponsorem Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012TM.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA