85 lat marki Castrol w Polsce
REKLAMA
REKLAMA
Olej Castrol trafił do Polski prawdopodobnie tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej, a po jej zakończeniu powstało oficjalne przedstawicielstwo firmy. Pierwszym udokumentowanym wydarzeniem historycznym jest rejestracja znaku towarowego, czyli logotypu i nazwy Castrol w dniu 30 lipca 1927 roku w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
REKLAMA
Asortyment produktów Castrol na polskim rynku nie odbiegał od oferty firmy w innych krajach. W 1935 roku do silników samochodów osobowych na sezon letni zalecano olej Wakefield Patent Castrol Motor Oil XL. Ten sam olej był dopuszczony do użytku w miesiącach zimowych. Do pojazdów sportowych, których silniki pracowały w wysokim zakresie obrotów, odpowiedni był gęstszy olej Castrol XXL. Oleje można było kupić w większych miastach na terenie całego kraju, a oferowano je w blaszanych puszkach o pojemności kwarty i galona imperialnego. Klienci mogli wybrać także tańszy olej wprost z beczek.
Zobacz też: Historia motoryzacji: logo Mazdy
REKLAMA
Po zakończeniu II wojny światowej, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, Castrol nie otworzył przedstawicielstwa w PRL. W latach 70. oleje Castrol można było kupić w sieci sklepów Pewex. Wielu kierowców do tej pory pamięta charakterystyczne biało-zielono-czerwone puszki. Hitem prywatnych sklepów motoryzacyjnych był także samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę oraz naklejki z logo Castrol GTX.
Od początku swojego istnienia w Polsce Castrol aktywnie uczestniczył w wydarzeniach sportowych, wspierając zawodników oraz sponsorując rajdy i wyścigi samochodowe. Przez wiele lat Castrol wspomagał załogę Zasada-Wachowski, następnie oleje tej marki stosowali tacy zawodnicy, jak Marian Bublewicz, Andrzej Lubiak i Maciej Wisławski. Castrol GTX wypełniał miski olejowe wyczynowych wersji Fiata 125p, prototypów oraz samochodów przeznaczonych na eksport do krajów zachodnich. W październiku 1978 roku, na nowo otwartym wówczas torze w Miedzianej Górze koło Kielc, odbył się handicapowy wyścig o Puchar Castrol. Jego zdobywcą okazał się Andrzej Jaroszewicz jadący na legendarnym Stratopolonezie. Od chwili sportowego debiutu w Rajdzie Warszawskim 1978 i Rajdzie Monte Carlo w 1979 roku Castrol był używany w rajdowych Polonezach przez wiele lat. „Po raz pierwszy zetknąłem się z firmą Castrol w 1976 roku, kiedy trafiłem jako pilot do załogi jeżdżącej w barwach fabrycznego teamu FSM. Castrol już wtedy aktywnie działał i wspierał sporty motorowe w Polsce” – mówi Maciej Wisławski, utytułowany pilot rajdowy. „Przez wiele lat Castrol był naszym sponsorem i na tym oleju jeździliśmy. Pamiętam też, jak dostaliśmy biało-zielono-czerwone kurtki z logo Castrol, które budziły powszechną zazdrość” – wspomina.
Zobacz też: Historia silników Diesla w pigułce
REKLAMA
W 1982 roku powstało biuro przedstawicielskie Castrol pod nazwą Burmah Oil, które dziesięć lat później przekształcono w samodzielnie działającą firmę Burmah Castrol Poland. Na polski rynek trafiły mineralne oleje silnikowe GTX, GTX2 oraz przystosowany do silników z katalizatorem GTX3. Nowością były oleje syntetyczne TXT Softec 5W-40 i polecany do samochodów wyczynowych olej Formula RS 10W-60. Gamę uzupełniały oleje przekładniowe do skrzyń manualnych i mostów, a także do przekładni automatycznych i układów kierowniczych ze wspomaganiem klasy Dexron II.
W 1995 roku, kiedy firma zmieniła nazwę na Castrol Polska, pojawił się olej SLX, pierwszy łączący niską lepkość z bardzo trwałym filmem olejowym, który odtąd był powszechnie stosowany w nowych samochodach. Wyroby firmy były dostępne w sieci autoryzowanych hurtowni, większości sklepów motoryzacyjnych, na stacjach benzynowych, w sieciach hipermarketów oraz prywatnych warsztatach samochodowych. Dzięki współpracy z producentami aut, można je było kupić również w serwisach autoryzowanych takich marek, jak Audi, VW, BMW, Skoda czy Toyota. Asortyment produktów z roku na rok się poszerzał. W 1996 roku pojawiła się nowa linia olejów Magnatec przeznaczona także do nieco starszych samochodów i odpowiadająca potrzebom aut używanych w ruchu miejskim. Przełomem technologicznym stała się linia olejów syntetycznych EDGE, które pojawiły się w 2006 roku. Pięć lat później na rynek weszły oleje Castrol EDGE z nowatorską adaptacyjną technologią FST TM (Fluid Strength Technology TM).
Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo
Jednak Castrol w Polsce to nie tylko produkty. „Udało nam się stworzyć zespół ludzi, dla których Castrol to dużo więcej niż praca – to przygoda, misja i możliwość realizacji własnych ambicji” – mówi Wojciech Mora, Członek Zarządu Spółki BP Europa SE, z firmą Castrol związany od 15 lat. „Dzięki temu zbudowaliśmy także osobiste relacje biznesowe z wiodącymi firmami w branży motoryzacyjnej, które są wyrazem zaufania – zarówno do ludzi, jak i produktów” – dodaje. Maciej Wisławski uzupełnia „Do dziś przyświeca mi motto, jakie powstało w firmie Castrol – one passion, one team”.
Castrol konsekwentnie angażował się w sporty motorowe. Jako firma stawiająca na innowacyjność i od lat testująca swoje produkty w ekstremalnych warunkach, Castrol stał się naturalnym partnerem dla kierowców i ich teamów. Marka była obecna także na zawodach żużlowych i motocrossowych. Wśród kierowców wspieranych przez Castrol znaleźli się Robert Gryczyński, Tomasz Kuchar, załoga Maciej Lubiak – Maciej Wisławski, Kajetan Kajetanowicz i Leszek Kuzaj. Także dziś firma wspiera czołowych sportowców dyscyplin motorowych. Do grona zawodników polskiej drużyny Castrol EDGE należy obecnie m.in. startujący w cyklu SWRC Maciej Oleksowicz, rekordzista Europy na dystansie ¼ mili Grzegorz Staszewski, jedyna kobieta powołana do kadry narodowej sportów motorowych w sezonie 2012 – Karolina Lampel-Czapka oraz driftingowy mistrz Polski – Paweł Trela. Firma jest też tytularnym sponsorem pucharu Castrol EDGE Fiesta Trophy, który ma na celu umożliwienie młodym, obiecującym kierowcom startów w rajdach profesjonalnie przygotowanymi samochodami.
Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III
Castrol na świecie
Dzięki swoim osiągnięciom i 110-letniej praktyce w oferowaniu produktów najwyższej jakości, Castrol jest dzisiaj największym na świecie specjalistą w produkcji środków smarnych, płynów technologicznych i eksploatacyjnych. Firma dostarcza produkty dostosowane niemal do każdego rodzaju pojazdów, a zaawansowane rozwiązania są tworzone w centrach technologicznych w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Integralną częścią strategii biznesowej firmy jest partnerstwo z koncernami samochodowymi (m.in. VW, Toyota, BMW, DAF, Ford, Volvo czy MAN). Co-engineering pozwala na opracowywanie środków smarnych równocześnie z silnikiem lub przekładnią, do której ma służyć. Od 2001 roku Castrol należy do Grupy BP.
Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie
Jednym z elementów strategii budowania świadomości marki jest zaangażowanie w sponsoring sportu. Opracowując specjalne oleje Castrol przyczynia się do poprawy osiągów pojazdów na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Jako aktywny sponsor wydarzeń sportowych Castrol wielokrotnie zdobywał tytuły mistrza świata wyścigów Formuły 1 i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Od 2008 roku Castrol wspiera piłkę nożną. Firma była Oficjalnym Sponsorem Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012TM.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.