REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W które drogi zainwestuje Świętokrzyskie w 2016 r?

Subskrybuj nas na Youtube
W które drogi zainwestuje Świętokrzyskie w 2016 r? Fot. Fotolia
W które drogi zainwestuje Świętokrzyskie w 2016 r? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. władze województwa Świętokrzyskiego najwięcej pieniędzy przeznaczą na inwestycje w budowę i przebudowę dróg. Których?

2016 rok będzie kolejnym, w którym budowa i przebudowa dróg będą stanowiły największą część inwestycji w regionie. Widać to m.in. w strukturze wydatków budżetu samorządu województwa.

REKLAMA

Mimo mniejszego niż w latach ubiegłych budżetu nie zapominamy o inwestycjach - przekonywał dziennikarzy marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas. "To skromniejszy, ale nadal prorozwojowy budżet" - powiedział PAP.

„Jeśli patrzymy na strukturę wydatków, to on taki w istocie jest. Jeśli porównamy sobie inne budżety, jeśli prawie 50 proc. (45,66 proc.) jest kierowane na inwestycje majątkowe i jest to trzecie miejsce w kraju pod względem tego wskaźnika w wydatkach ogółem, jest to budżet prorozwojowy” – przekonywał Jarubas.

Zobacz też: Winiety elektroniczne w Słowacji od stycznia 2016 r.

REKLAMA

Według zestawienia zaprezentowanego podczas sesji budżetowej przez skarbnika woj. świętokrzyskiego Marię Fidzińską-Dziurzyńską pod względem procentowego udziału wydatków majątkowych w wydatkach ogółem wyższy odsetek figuruje jedynie w projektach budżetów woj. lubelskiego (48,58 proc.) i małopolskiego (46,31 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2016 r. największą część inwestycji wojewódzkich stanowić będą przedsięwzięcia z zakresu transportu i łączności. W tym dziale przewidziano 171,6 mln zł, czyli niemal trzecią część wszystkich wydatków przewidzianych w budżecie.

„Mamy dwa programy, z których możemy czerpać pieniądze – to jest Rozwój Polski Wschodniej oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa świętokrzyskiego” – powiedział PAP dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ŚZDW) Damian Urbanowski.

W które drogi zainwestuje Świętokrzyskie w 2016 r?

REKLAMA

ŚZDW do 30 marca 2016 r. będzie składał projekty do konkursu w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Wiadomo już, że dysponuje czterema projektami, które mają szansę być zrealizowane z tej puli. Chodzi o drogę wojewódzką 761 między Piekoszowem a Jaworznią, przy której planowane są tereny inwestycyjne. Chodzi o połączenie ich z węzłem Kielce-Jaworznia na ekspresowej S7. Drugi projekt dotyczy znacznie obciążonej przez ruch samochodów ciężarowych drogi 762 Chęciny Małogoszcz. W grę wchodzi ok. dziesięciokilometrowy odcinek położony w granicach gm. Chęciny, a tym samym Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego. Innym dużym projektem jest droga Kielce-Daleszyce (764), która ma zostać poprowadzona poza terenami zabudowanymi oraz część obwodnicy Chmielnika od drogi krajowej nr 73 do wojewódzkiej 765.

Z kolei w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego jeszcze w tym roku planowane są inwestycje, co do których już są decyzje zezwalające na ich rozpoczęcie (ZRID). Chodzi m.in. o drogę 754 Z Ostrowca Świętokrzyskiego przez Bałtów do granicy z Mazowszem (dalej ta droga prowadzi do nowego mostu na Wiśle w Kamieniu (granica woj. mazowieckiego i lubelskiego). Nieopodal kontynuowane będą prace na drodze 755, tym razem koncentrujące się na obwodnicy Ćmielowa.

Istnieje też szansa na realizację części układu obwodnicowego położonego w południowo-wschodniej części regionu Staszowa.

Drogi to nie jedyne inwestycje planowane przez samorząd wojewódzki. Planowana jest rozbudowa biblioteki wojewódzkiej oraz dokończenie prac w Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskiej w Michniowie (pow. skarżyski). Jak powiedział PAP Jarubas, chciałby, aby „na przełomie przyszłego roku” działa tam już wystawa stała.

Marszałek przyznał, że znaczące inwestycje unijne będą widoczne dopiero w kolejnych latach. Spodziewa się, że najwięcej wydatków związanych ze środkami unijnymi może nastąpić w latach 2017-2019.

Na większe inwestycje w kolejnych latach czeka także miasto Kielce, co widać w skromniejszym budżecie. „2016 r. postanowiliśmy przeznaczyć na planowanie i przygotowywanie się do składania wniosków na realizację konkretnych projektów” – powiedziała miejska skarbnik Barbara Nowak.

Chodzi m. in. o przygotowanie dokumentacji technicznej inwestycji, pozyskanie gruntów i zezwoleń niezbędnych do ich realizacji i przygotowanie wniosków o dofinansowanie projektów.

Na zakup nieruchomości miasto ma wydać ok. 32 mln zł. Są one potrzebne m.in. pod przyszłą budowę Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego czy inwestycje drogowe. Zarezerwowano też środki na zakup dworca autobusowego.

Zobacz też: Budowa drogi S8 na odcinku Radziejowice-Przeszkoda

Ponad 5 mln zł będzie przeznaczone na realizacje 16 przedsięwzięć, zgłoszonych i wybranych przez mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego. Dotyczą one m.in. budowy boisk, bezpiecznych przejść dla pieszych i siłowni zewnętrznych.

Wśród inwestycji warto wspomnieć także dalszą rozbudowę drogi krajowej nr 7 prowadzącej przez Świętokrzyskie z Trójmiasta do Krakowa i na południe kraju do parametrów drogi ekspresowej. Prace będą kontynuowane przede wszystkim na odcinku na południe od Kielc. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA