REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PKN Orlen legalnie sprzedaje paliwa po niskich cenach. Bezpodstawne oskarżenia o polityczny dumping?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

I są to wytłumaczenia proste.

REKLAMA

  1. dumping (sprzedaż poniżej ceny zakupu),
  2. wykorzystanie rezerw paliwa,
  3. zawarcie w 2022 r. korzystnych umów na nabycie ropy naftowej albo zabezpieczenie jej niskiej ceny. 

Hipoteza nr 1 - PKN tanio kupił ropę

Czy PKN Orlen zawarł w okresie ostatnich 12-15 miesięcy:

1) "dobre" pozycje na rynku instrumentów pochodnych ropy i dolara,

2) umowy zakupu ropy w cenie 50-60 dolarów za baryłkę?

I zabezpieczył sobie niską cenę ropy naftowej na II połowę 2023 r. ignorując wskazane 94 dolary?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli tak, to dziś sprzedając paliwa w tak korzystnych cenach, nie sprzedaje ich poniżej cen zakupu. Każda transakcja przynosi zysk według formuły "Koszty wytworzenia paliwa" + założona marża (przyjęta jako stały parametr dla 2023 r.). 

Spółka będzie się tu być może broniła przed zarzutami "Mogliście zarobić więcej" polityką realizacji przyjętej wysokości marży na 2023 r.

Koncern wielkości PKN Orlen - nawet trafiając z momentem kupna paliwa w 2022 r. z odroczonym na 2023 r. terminem realizacji - nie jest jednak obecnie w stanie zaspokoić popytu na tak tanie paliwo. Jak pokazują dystrybutory z kartkami "awaria", kupują Polacy, Niemcy, Czesi, Słowacy. Nie tylko na bieżące potrzeby, ale i na zapas.

Hipoteza nr 2 - dumping

Oskarża się zarząd PKN Orlen, że wspiera partię rządzącą "sztucznie" zaniżonymi niskimi cenami paliw. I realizuje dwa cele:

  1. zadowolenie kierowców i pokazanie im sprawności państwa rządzonego przez PIS i
  2. obniżkę inflacji (za wrzesień obniżka do 8,2%). 

Oba czynniki mają przełożyć się na głosy na PIS w wyborach 15 października 2023 r. 

Cele te są realizowane - zdaniem przeciwników PIS - poprzez łamanie prawa. Polega na ustalaniu cen nierynkowych paliwa. Na dumpingu cen wprowadzonego przez podmiot dominujący na rynku paliw w Polsce. 

Hipoteza nr 3 - rezerwy

Zarzut dotyczy też wykorzystania rezerw paliwa, czyli zapasów interwencyjnych paliwa. Chodzi tu zapasy w gestii Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych i zapasy obowiązkowe budowane przez PKN Orlen. To miałoby być źródło taniego "wyborczego" paliwa.

Odpowiedzi na pytania w raportach finansowych PKN Orlen

Mamy trzy hipotezy:

  1. zaplanowanie w 2022 r. przez PKN Orlen operacji "Obniżka cen paliwa w Polsce przed wyborami 2023 r." i podpisanie w 2022 r. odpowiednich umów na dostawy ropy naftowej w II półroczu 2023 r.,
  2. sprzedaż paliwa poniżej ceny zakupy,
  3. skorzystanie z rezerw paliwa w Polsce.

Wskazówek, która z nich została zrealizowana można próbować szukać w przyszłych sprawozdaniach finansowych PKN Orlen. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA