REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PKN Orlen legalnie sprzedaje paliwa po niskich cenach. Bezpodstawne oskarżenia o polityczny dumping?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

I są to wytłumaczenia proste.

REKLAMA

  1. dumping (sprzedaż poniżej ceny zakupu),
  2. wykorzystanie rezerw paliwa,
  3. zawarcie w 2022 r. korzystnych umów na nabycie ropy naftowej albo zabezpieczenie jej niskiej ceny. 

Hipoteza nr 1 - PKN tanio kupił ropę

Czy PKN Orlen zawarł w okresie ostatnich 12-15 miesięcy:

1) "dobre" pozycje na rynku instrumentów pochodnych ropy i dolara,

2) umowy zakupu ropy w cenie 50-60 dolarów za baryłkę?

I zabezpieczył sobie niską cenę ropy naftowej na II połowę 2023 r. ignorując wskazane 94 dolary?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli tak, to dziś sprzedając paliwa w tak korzystnych cenach, nie sprzedaje ich poniżej cen zakupu. Każda transakcja przynosi zysk według formuły "Koszty wytworzenia paliwa" + założona marża (przyjęta jako stały parametr dla 2023 r.). 

Spółka będzie się tu być może broniła przed zarzutami "Mogliście zarobić więcej" polityką realizacji przyjętej wysokości marży na 2023 r.

Koncern wielkości PKN Orlen - nawet trafiając z momentem kupna paliwa w 2022 r. z odroczonym na 2023 r. terminem realizacji - nie jest jednak obecnie w stanie zaspokoić popytu na tak tanie paliwo. Jak pokazują dystrybutory z kartkami "awaria", kupują Polacy, Niemcy, Czesi, Słowacy. Nie tylko na bieżące potrzeby, ale i na zapas.

Hipoteza nr 2 - dumping

Oskarża się zarząd PKN Orlen, że wspiera partię rządzącą "sztucznie" zaniżonymi niskimi cenami paliw. I realizuje dwa cele:

  1. zadowolenie kierowców i pokazanie im sprawności państwa rządzonego przez PIS i
  2. obniżkę inflacji (za wrzesień obniżka do 8,2%). 

Oba czynniki mają przełożyć się na głosy na PIS w wyborach 15 października 2023 r. 

Cele te są realizowane - zdaniem przeciwników PIS - poprzez łamanie prawa. Polega na ustalaniu cen nierynkowych paliwa. Na dumpingu cen wprowadzonego przez podmiot dominujący na rynku paliw w Polsce. 

Hipoteza nr 3 - rezerwy

Zarzut dotyczy też wykorzystania rezerw paliwa, czyli zapasów interwencyjnych paliwa. Chodzi tu zapasy w gestii Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych i zapasy obowiązkowe budowane przez PKN Orlen. To miałoby być źródło taniego "wyborczego" paliwa.

Odpowiedzi na pytania w raportach finansowych PKN Orlen

Mamy trzy hipotezy:

  1. zaplanowanie w 2022 r. przez PKN Orlen operacji "Obniżka cen paliwa w Polsce przed wyborami 2023 r." i podpisanie w 2022 r. odpowiednich umów na dostawy ropy naftowej w II półroczu 2023 r.,
  2. sprzedaż paliwa poniżej ceny zakupy,
  3. skorzystanie z rezerw paliwa w Polsce.

Wskazówek, która z nich została zrealizowana można próbować szukać w przyszłych sprawozdaniach finansowych PKN Orlen. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA