REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepszy 4-cylindrowy silnik z turbo

Silnik Porsche 919 Hybrid WEC
Silnik Porsche 919 Hybrid WEC
porsche

REKLAMA

REKLAMA

Porsche postanowiło się pochwalić swoim mistrzowskim silnikiem turbo, który napędzał triumfatora wyścigów serii WEC czyli Porsche 919 Hybrid. Jaki jest jego sekret, dzięki któremu okazał się tak dobry?

Najlepszy 4-cylindorwy silnik turbo zbudowało Porsche?

Porsche po raz pierwszy publikuje zdjęcia jednostki napędowej swojego zwycięskiego prototypu z Le Mans - 919 Hybrid. W 2014 roku producent przystąpił do Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) z najbardziej innowacyjną koncepcją układu napędowego w całej stawce. Turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik spalinowy wprawiający w ruch tylne koła, system odzyskiwania energii ze spalin, najnowsza generacja akumulatorów litowo-jonowych przechowująca energię dla jednostki elektrycznej przy przedniej osi i wyrafinowany układ zarządzania napędem hybrydowym ustanowiły nowe standardy w najbardziej wymagających technologicznie wyścigowych mistrzostwach świata. Zaledwie rok później, w drugim sezonie startów, zespół Porsche został nagrodzony: wywalczył podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz tytuły Mistrzów Świata w tabeli konstruktorów i kierowców. Serce Porsche 919 Hybrid będzie prezentowane podczas wyścigów, wystaw i, oczywiście, w Muzeum Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen.

REKLAMA

REKLAMA

Mistrzowski silnik jest najwydajniejszym silnikiem spalinowym kiedykolwiek zbudowanym przez Porsche. Na szczególną uwagę zasługują zarówno jego kompaktowe wymiary, jak i nowatorska konstrukcja. Niewielka, 2-litrowa jednostka ustanawia nowe trendy - jej technologia i zebrane w wyścigach doświadczenia posłużyły do stworzenia nowego, 4-cylindrowego silnika turbo dla Porsche 718 Boxster. Odnosi się to na przykład do odległości między osiami cylindrów, krótkiego skoku tłoka i bezpośredniego wtrysku paliwa. Alexander Hitzinger, Dyrektor Techniczny odpowiedzialny za 919, mówi: :Od początku mieliśmy odważną koncepcję, ale była to też właściwa koncepcja. I opłaciła się”. Jak każde Porsche, 919 Hybrid zostało opracowane w centrum badań i rozwoju Porsche w Weissach. Zespół Hitzingera ściśle współpracował z inżynierami odpowiedzialnymi za auta seryjne - zwłaszcza w przypadku zagadnień związanych z układem napędowym. „Znacząco skorzystaliśmy z ich wsparcia w obszarach optymalizacji spalania i tworzenia mieszanki” - dodaje Hitzinger.

Mimo całego tego pokrewieństwa silnik 919 nie jest bokserem, jak nowa generacja turbodoładowanych „czwórek” w 718 Boxster, ale jednostką widlastą z cylindrami rozwartymi pod kątem 90 stopni. W ubiegłym sezonie, gdy pomógł wywalczyć dla Porsche między innymi 17. w historii zwycięstwo w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, generował moc ponad 500 KM. Tegoroczne przepisy wymusiły jednak ograniczenie ilości energii zużywanej podczas jednego okrążenia i przepływu paliwa we wszystkich prototypach. W przypadku Porsche oznacza to 8-proc. zmniejszenie zapotrzebowania na benzynę, a co za tym idzie - spadek mocy poniżej 500 KM. W połączeniu z energią elektryczną z dwóch systemów odzyskiwania (energia hamowania z przednich kół oraz pochodząca ze spalin), służącą do zasilania jednostki elektrycznej przy przedniej osi, obecnie układ napędowy Porsche 919 Hybrid generuje łącznie około 900 KM.

Przepisy w topowej klasie mistrzostw WEC (1. klasa prototypów Le Mans, w skrócie: LMP1) wymagają od producentów stosowania napędu hybrydowego. Wymuszają również bezpośrednie powiązanie osiągów prototypów z ich efektywnością energetyczną. Krótko mówiąc, pozwalają wykorzystywać znaczne ilości energii z systemów odzyskiwania. Pociąga to jednak za sobą proporcjonalne ograniczenie dopuszczalnej ilości paliwa przypadającej na każde okrążenie. Regulacje WEC zapewniają inżynierom dużą dozę swobody w zakresie koncepcji napędu hybrydowego. Zespoły mogą wybierać między jednostkami wysokoprężnymi i benzynowymi, wolnossącymi lub doładowanymi, mogą stosować silniki o różnej pojemności, z jednym lub dwoma systemami odzyskiwania energii. Taka dowolność daje pole do rozwijania innowacji, które mają istotny wpływ na przyszłość seryjnych aut sportowych - i to był główny powód, dla którego Porsche zdecydowało się wrócić do najwyższej ligi długodystansowych wyścigów na świecie.

REKLAMA

Tegoroczna edycja Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) tradycyjnie rozpoczyna się od prologu na torze Paul Richard na południu Francji. W kulminacyjnym wyścigu sezonu, na liczącym 13,629 km torze w Le Mans, po raz pierwszy od wielu lat zmierzy się aż 60 samochodów. Dłuższy jest też kalendarz mistrzostw: w 2016 roku wyścig WEC po raz pierwszy odbędzie się na torze F1 w Mexico City. Oznacza to, że łącznie zaplanowano 9 rund w 9 państwach. Poza Le Mans wszystkie wyścigi trwają po 6 godzin, a w każdym z nich wystartują po 32 samochody podzielone na 4 klasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalendarz Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC)
25-26.03 prolog, Paul Ricard (Francja)
17.04 6-godzinny wyścig na torze Silverstone (Wielka Brytania)
07.05 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps (Belgia)
05.06 oficjalny dzień testowy w Le Mans (Francja)
18-19.06. 24-godzinny wyścig Le Mans (Francja)
24.07 6-godzinny wyścig na torze Nürburgring (Niemcy)
03.09 6-godzinny wyścig w Mexico City (Meksyk)
17.09 6-godzinny wyścig na torze COTA (Austin, Texas/USA)
16.10 6-godzinny wyścig na torze Fuji (Japonia)
06.11 6-godzinny wyścig w Szanghaju (Chiny)
19.11 6-godzinny wyścig w Bahrajnie (Bahrajn)

Źródło: materiały prasowe Porsche

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA