REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepszy 4-cylindrowy silnik z turbo

Silnik Porsche 919 Hybrid WEC
Silnik Porsche 919 Hybrid WEC
porsche

REKLAMA

REKLAMA

Porsche postanowiło się pochwalić swoim mistrzowskim silnikiem turbo, który napędzał triumfatora wyścigów serii WEC czyli Porsche 919 Hybrid. Jaki jest jego sekret, dzięki któremu okazał się tak dobry?

Najlepszy 4-cylindorwy silnik turbo zbudowało Porsche?

REKLAMA

Porsche po raz pierwszy publikuje zdjęcia jednostki napędowej swojego zwycięskiego prototypu z Le Mans - 919 Hybrid. W 2014 roku producent przystąpił do Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) z najbardziej innowacyjną koncepcją układu napędowego w całej stawce. Turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik spalinowy wprawiający w ruch tylne koła, system odzyskiwania energii ze spalin, najnowsza generacja akumulatorów litowo-jonowych przechowująca energię dla jednostki elektrycznej przy przedniej osi i wyrafinowany układ zarządzania napędem hybrydowym ustanowiły nowe standardy w najbardziej wymagających technologicznie wyścigowych mistrzostwach świata. Zaledwie rok później, w drugim sezonie startów, zespół Porsche został nagrodzony: wywalczył podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz tytuły Mistrzów Świata w tabeli konstruktorów i kierowców. Serce Porsche 919 Hybrid będzie prezentowane podczas wyścigów, wystaw i, oczywiście, w Muzeum Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen.

REKLAMA

Mistrzowski silnik jest najwydajniejszym silnikiem spalinowym kiedykolwiek zbudowanym przez Porsche. Na szczególną uwagę zasługują zarówno jego kompaktowe wymiary, jak i nowatorska konstrukcja. Niewielka, 2-litrowa jednostka ustanawia nowe trendy - jej technologia i zebrane w wyścigach doświadczenia posłużyły do stworzenia nowego, 4-cylindrowego silnika turbo dla Porsche 718 Boxster. Odnosi się to na przykład do odległości między osiami cylindrów, krótkiego skoku tłoka i bezpośredniego wtrysku paliwa. Alexander Hitzinger, Dyrektor Techniczny odpowiedzialny za 919, mówi: :Od początku mieliśmy odważną koncepcję, ale była to też właściwa koncepcja. I opłaciła się”. Jak każde Porsche, 919 Hybrid zostało opracowane w centrum badań i rozwoju Porsche w Weissach. Zespół Hitzingera ściśle współpracował z inżynierami odpowiedzialnymi za auta seryjne - zwłaszcza w przypadku zagadnień związanych z układem napędowym. „Znacząco skorzystaliśmy z ich wsparcia w obszarach optymalizacji spalania i tworzenia mieszanki” - dodaje Hitzinger.

REKLAMA

Mimo całego tego pokrewieństwa silnik 919 nie jest bokserem, jak nowa generacja turbodoładowanych „czwórek” w 718 Boxster, ale jednostką widlastą z cylindrami rozwartymi pod kątem 90 stopni. W ubiegłym sezonie, gdy pomógł wywalczyć dla Porsche między innymi 17. w historii zwycięstwo w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, generował moc ponad 500 KM. Tegoroczne przepisy wymusiły jednak ograniczenie ilości energii zużywanej podczas jednego okrążenia i przepływu paliwa we wszystkich prototypach. W przypadku Porsche oznacza to 8-proc. zmniejszenie zapotrzebowania na benzynę, a co za tym idzie - spadek mocy poniżej 500 KM. W połączeniu z energią elektryczną z dwóch systemów odzyskiwania (energia hamowania z przednich kół oraz pochodząca ze spalin), służącą do zasilania jednostki elektrycznej przy przedniej osi, obecnie układ napędowy Porsche 919 Hybrid generuje łącznie około 900 KM.

Przepisy w topowej klasie mistrzostw WEC (1. klasa prototypów Le Mans, w skrócie: LMP1) wymagają od producentów stosowania napędu hybrydowego. Wymuszają również bezpośrednie powiązanie osiągów prototypów z ich efektywnością energetyczną. Krótko mówiąc, pozwalają wykorzystywać znaczne ilości energii z systemów odzyskiwania. Pociąga to jednak za sobą proporcjonalne ograniczenie dopuszczalnej ilości paliwa przypadającej na każde okrążenie. Regulacje WEC zapewniają inżynierom dużą dozę swobody w zakresie koncepcji napędu hybrydowego. Zespoły mogą wybierać między jednostkami wysokoprężnymi i benzynowymi, wolnossącymi lub doładowanymi, mogą stosować silniki o różnej pojemności, z jednym lub dwoma systemami odzyskiwania energii. Taka dowolność daje pole do rozwijania innowacji, które mają istotny wpływ na przyszłość seryjnych aut sportowych - i to był główny powód, dla którego Porsche zdecydowało się wrócić do najwyższej ligi długodystansowych wyścigów na świecie.

Tegoroczna edycja Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) tradycyjnie rozpoczyna się od prologu na torze Paul Richard na południu Francji. W kulminacyjnym wyścigu sezonu, na liczącym 13,629 km torze w Le Mans, po raz pierwszy od wielu lat zmierzy się aż 60 samochodów. Dłuższy jest też kalendarz mistrzostw: w 2016 roku wyścig WEC po raz pierwszy odbędzie się na torze F1 w Mexico City. Oznacza to, że łącznie zaplanowano 9 rund w 9 państwach. Poza Le Mans wszystkie wyścigi trwają po 6 godzin, a w każdym z nich wystartują po 32 samochody podzielone na 4 klasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalendarz Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC)
25-26.03 prolog, Paul Ricard (Francja)
17.04 6-godzinny wyścig na torze Silverstone (Wielka Brytania)
07.05 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps (Belgia)
05.06 oficjalny dzień testowy w Le Mans (Francja)
18-19.06. 24-godzinny wyścig Le Mans (Francja)
24.07 6-godzinny wyścig na torze Nürburgring (Niemcy)
03.09 6-godzinny wyścig w Mexico City (Meksyk)
17.09 6-godzinny wyścig na torze COTA (Austin, Texas/USA)
16.10 6-godzinny wyścig na torze Fuji (Japonia)
06.11 6-godzinny wyścig w Szanghaju (Chiny)
19.11 6-godzinny wyścig w Bahrajnie (Bahrajn)

Źródło: materiały prasowe Porsche

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA