REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków?

Subskrybuj nas na Youtube
kluczyk, młody kierowca Fot. Fotolia
kluczyk, młody kierowca Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy uważani są za tych, którzy stanowią największe zagrożenie na drodze. Czy tak jest w rzeczywistości? Okazuje się, że nie, bowiem tylko 17% ogólnej liczny wypadków jest spowodowana przez młodych kierowców.

Młodzi kierowcy w powszechnej opinii uważani są za najbardziej niebezpiecznych uczestników ruchu drogowego. Ze statystyk Policji i GUS wynika, że liczba wypadków przez nich powodowanych regularnie spada i w 2014 roku osiągnęła poziom 5.962 zdarzeń – stanowiąc ok. 17% spośród ogólnej liczby wypadków, Czy wobec tego młodzi kierowcy mają szansę na znalezienie tańszego OC?

REKLAMA

REKLAMA

„Nie jest prawdą, że każdy młody kierowca stwarza zagrożenie na drodze. W trakcie pierwszych miesięcy po odebraniu prawa jazdy, tacy kierujący częściej jeżdżą wolniej niż przewidują przepisy. Dopiero po kilku miesiącach za kółkiem nabierają więcej pewności. Zaczynają wówczas jeździć z nadmierną prędkością i rzeczywiście najwięcej wypadków ma miejsce w ciągu pierwszych 12 miesięcy po odebraniu prawa jazdy” – mówi Marek Kąkolewski, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Komendzie Głównej Policji.

Zobacz też: Więcej fotoradarów, wiecej wypadków?

Dane Policji i GUS z 2014 roku wskazują, że za zdecydowaną większość wypadków wśród osób w wieku 18 – 24 lata odpowiadają mężczyźni – stanowią oni bowiem aż 74,5% sprawców. Kobiety są odpowiedzialne za 21,4% wypadków. „Istnieje syndrom młodego kierowcy – stanowi on mieszankę braku umiejętności, przeceniania swoich możliwości,  skłonności do ryzyka oraz podatności na wpływ rówieśników połączoną z chęcią zaimponowania im. Te zsumowane czynniki są główną przyczyną wypadków samochodowych, które zdecydowanie częściej powodują właśnie młodzi mężczyźni. Charakterystycznym zjawiskiem są również ‘wypadki dyskotekowe’, do których dochodzi w piątki lub soboty, gdy młodzież wybiera się na zabawę samochodem. W takich zdarzeniach ginie wiele młodych osób, gdyż auta są wówczas maksymalnie zapełnione. Czasem winny jest alkohol, a czasem brawura” – dodaje Marek Konkolewski.

REKLAMA

„Statystyki z różnych krajów wskazują, że kierowcy poniżej 25. roku życia trzykrotnie częściej powodują wypadki niż osoby w kategorii wiekowej 25-60. Warto dodać również, że młode osoby prowadzą częściej starsze samochody, które nie gwarantują najwyższego poziomu bezpieczeństwa i posiadają powypadkową przeszłość” – mówi Andrzej Markowski, wiceprezes Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Statystyki wypadków w trakcie świąt Wielkanocy

Sposobem na rozwiązanie problemu z młodymi kierowcami nie jest przykręcanie śruby i wprowadzanie bardziej restrykcyjnych przepisów oraz wyższych mandatów, ale przede wszystkim kładzenie większego nacisku na praktyczne szkolenia w trakcie nauki jazdy. Młodzi kierowcy powinni być uczeni mechanizmów ruchu drogowego na konkretnych przykładach, a nie teorii, którą mogą sami przyswoić. Nie bez znaczenia jest również rosnąca presja społeczna, która piętnuje niebezpieczne zachowania na drogach.

Czy osoby do 24. roku życia muszą zatem zapomnieć o najtańszym OC? Niekoniecznie! Dzięki porównywarkom i kalkulatorom OC młode osoby mogą zaoszczędzić znaczną kwotę. Ubezpieczenia OC samochodu młodego kierującego są rzeczywiście wyższe niż dla doświadczonych kierowców. Przede wszystkim dlatego, że to osoby poniżej 25. roku życia najczęściej powodują wypadki, a wysokość odszkodowania z tytułu OC jest w ich przypadku wyższa. Firmy ubezpieczeniowe w ten sposób zabezpieczają się, gdyż współczynnik szkodowości dla takich kierowców wynosi 50% i więcej. Jednak za sprawą skutecznej porównywarki OC, która współpracuje z wieloma towarzystwami ubezpieczeniowym, nie jest problemem znalezienie najkorzystniejszej cenowo oferty” – mówi Bartosz Salwiński, współzałożyciel i członek zarządu mfind.pl, jednej z największych porównywarek OC/AC w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA