REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

X-Trail Bobsleigh to pierwszy na świecie siedmiomiejscowy bobslej. Stworzona przez Nissana konstrukcja nawiązuje do siedmiomiejscowego modelu samochodu - X-Trail.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

Nissan nawiązał współpracę z ekspertami w dziedzinie budowy bobslejów, aby przekształcić tradycyjne czteromiejscowe sanie w inspirowany modelem X‑Trail siedmiomiejscowy pojazd zdolny osiągnąć prędkość 100 km/h i wytworzyć przeciążenie 4,5 g*.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas stylizacji bobsleja inspirowano się wzornictwem Nissana X‑Trail. Nawiązanie widać m.in. w wyrazistej estetyce przodu, kształcie reflektorów i siedmiomiejscowej konfiguracji. Pasażerowie pojazdu mogą obserwować widok z góry w promieniu 360 stopni – podobnie, jak w Nissanie X‑Trail wyposażonym w system kamer 360°.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

REKLAMA

Darryl Scriven, dyrektor ds. projektowania Nissan Design Europe (NDE), nawiązał współpracę z renomowanym producentem bobslejów Diego Menardim i ekspertem w dziedzinie tego sportu Ianem Richardsonem, aby nadać saniom własności aerodynamiczne na olimpijskim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ian Richardson i Diego Menardi mają w sumie ponad 50 lat branżowego doświadczenia w budowaniu sań o olimpijskich osiągach dla zwycięskich ekip z całego świata.

Darryl Scriven powiedział: „Chcieliśmy dać poszukiwaczom przygód szansę bezpośredniego kontaktu z klimatem naszych crossoverów poprzez emocje, jakie gwarantuje jazda olimpijskim bobslejem”.

Nissan Design Europe czerpało inspirację z kształtu i charakteru modelu X‑Trail, aby stworzyć pojazd X-Trail Bobsleigh, który Diego Menardi wykonał w swoim warsztacie w Cortinie. Powstały pojazd naśladuje świeże pomysły i technologie przejęte z przełomowych crossoverów marki Nissan”.

Siedmiomiejscowe sanie zostały skonstruowane z wykorzystaniem szkiców i techniki projektowania wspomaganego komputerowo (CAD). Detale na przodzie bobsleja nawiązują do kraty wlotu powietrza Nissana X‑Trail z motywem litery „V” oraz do charakterystycznych przetłoczeń na pokrywie silnika.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Diego Menardi wydłużył konstrukcję kabiny, aby mogła ona pomieścić siedmioro pasażerów.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail dCi 130 KM All Mode 4x4 i

Porównanie Nissana X-Trail i X-Trail Bobsleigh

  

X-TRAIL Tekna 1.6 dCi 4x4 

  

X-Trail Bobsleigh 

Wysokość

1710 mm

Wysokość

850 mm

Długość

4640 mm

Długość

4200 mm

Dopuszczalna masa całk.

2160 kg

Dopuszczalna masa całk.

895 kg

Masa własna

1580 kg

Masa własna

310 kg

Silnik

1.6 dCi

vs.

Silnik

nd.

Przyspieszenie 0-100 km/h

11 s

Przyspieszenie 0-100 km/h

30 s

Prędkość maksymalna

186 km/h

Prędkość maksymalna

105 km/h

Moc maksymalna

130 KM (96 kW)

Moc maksymalna

621 KM (463 kW)

Liczba miejsc

7

Liczba miejsc

7

 Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Historia bobslejów 

Początki w XIX wieku 

Bobsleje jako dyscyplina sportu są znane dopiero od końca XIX wieku, kiedy to Szwajcarzy połączyli ze sobą dwie pary sanek sportowych i dodali do nich mechanizm umożliwiający sterowanie. W ten sposób powstał tobogan. Podwozie wprowadzono jako ochronę zwiększającą komfort bogatych turystów, a pierwszy klub bobslejowy założono w szwajcarskim Sankt Moritz w 1897 roku.

 Kategoria superciężka 

Do lat 50. XX wieku największą wagę przywiązywano do startu, dlatego do bobslejów trafiali najsilniejsi zawodnicy z innych dyscyplin sportu. W 1952 roku wprowadzono istotną zmianę w regulaminie, ograniczając dopuszczalną łączną masę załogi. Bobsleje przestały być dyscypliną dla kulturystów i znów bardziej zaczęła się liczyć sportowa rywalizacja.

 

W tył i w przód 

W pierwszych wyścigach ścigano się na pojazdach z płozami wykonanymi z drewna. Wkrótce jednak płozy drewniane zastąpiono stalowymi. Nazwa „bobslej” (ang.: bobsleigh) pochodzi od charakterystycznego kiwania się (ang.: bob) zawodników w tył i w przód, które zwiększa prędkość sań (ang.: sleigh) na starcie. Dziś mistrzowskie ekipy trenują przez okrągły rok i ścigają się głównie na sztucznych torach lodowych w supernowoczesnych saniach z włókna szklanego i stali.

 Historia olimpijska 

W 1924 roku zawody czteroosobowych załóg męskich odbyły się na pierwszych w historii Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Chamonix. W 1932 roku zawody męskich dwójek rozegrano w trakcie olimpiady w Lake Placid, w formule, która obowiązuje do dzisiaj. Pierwsze zawody bobslejowe kobiet – dwójek kobiecych – zorganizowano w 2002 roku.

 Zobacz też: Nissan Juke NISMO RS w polskiej sprzedaży

Czym jest przeciążenie? 

* Przeciążenie działające na nieruchomy obiekt spoczywający na powierzchni Ziemi wynosi 1 g. Wynika ono ze skierowanej w górę reakcji oporu powierzchni Ziemi, równego przyspieszeniu 1 g, oraz jest równe działającej w przeciwnym kierunku grawitacji.

Źródło: Materiały Nissana

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA