REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

X-Trail Bobsleigh to pierwszy na świecie siedmiomiejscowy bobslej. Stworzona przez Nissana konstrukcja nawiązuje do siedmiomiejscowego modelu samochodu - X-Trail.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

Nissan nawiązał współpracę z ekspertami w dziedzinie budowy bobslejów, aby przekształcić tradycyjne czteromiejscowe sanie w inspirowany modelem X‑Trail siedmiomiejscowy pojazd zdolny osiągnąć prędkość 100 km/h i wytworzyć przeciążenie 4,5 g*.

REKLAMA

Podczas stylizacji bobsleja inspirowano się wzornictwem Nissana X‑Trail. Nawiązanie widać m.in. w wyrazistej estetyce przodu, kształcie reflektorów i siedmiomiejscowej konfiguracji. Pasażerowie pojazdu mogą obserwować widok z góry w promieniu 360 stopni – podobnie, jak w Nissanie X‑Trail wyposażonym w system kamer 360°.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

Darryl Scriven, dyrektor ds. projektowania Nissan Design Europe (NDE), nawiązał współpracę z renomowanym producentem bobslejów Diego Menardim i ekspertem w dziedzinie tego sportu Ianem Richardsonem, aby nadać saniom własności aerodynamiczne na olimpijskim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ian Richardson i Diego Menardi mają w sumie ponad 50 lat branżowego doświadczenia w budowaniu sań o olimpijskich osiągach dla zwycięskich ekip z całego świata.

Darryl Scriven powiedział: „Chcieliśmy dać poszukiwaczom przygód szansę bezpośredniego kontaktu z klimatem naszych crossoverów poprzez emocje, jakie gwarantuje jazda olimpijskim bobslejem”.

Nissan Design Europe czerpało inspirację z kształtu i charakteru modelu X‑Trail, aby stworzyć pojazd X-Trail Bobsleigh, który Diego Menardi wykonał w swoim warsztacie w Cortinie. Powstały pojazd naśladuje świeże pomysły i technologie przejęte z przełomowych crossoverów marki Nissan”.

Siedmiomiejscowe sanie zostały skonstruowane z wykorzystaniem szkiców i techniki projektowania wspomaganego komputerowo (CAD). Detale na przodzie bobsleja nawiązują do kraty wlotu powietrza Nissana X‑Trail z motywem litery „V” oraz do charakterystycznych przetłoczeń na pokrywie silnika.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Diego Menardi wydłużył konstrukcję kabiny, aby mogła ona pomieścić siedmioro pasażerów.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail dCi 130 KM All Mode 4x4 i

Porównanie Nissana X-Trail i X-Trail Bobsleigh

  

X-TRAIL Tekna 1.6 dCi 4x4 

  

X-Trail Bobsleigh 

Wysokość

1710 mm

Wysokość

850 mm

Długość

4640 mm

Długość

4200 mm

Dopuszczalna masa całk.

2160 kg

Dopuszczalna masa całk.

895 kg

Masa własna

1580 kg

Masa własna

310 kg

Silnik

1.6 dCi

vs.

Silnik

nd.

Przyspieszenie 0-100 km/h

11 s

Przyspieszenie 0-100 km/h

30 s

Prędkość maksymalna

186 km/h

Prędkość maksymalna

105 km/h

Moc maksymalna

130 KM (96 kW)

Moc maksymalna

621 KM (463 kW)

Liczba miejsc

7

Liczba miejsc

7

 Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Historia bobslejów 

Początki w XIX wieku 

Bobsleje jako dyscyplina sportu są znane dopiero od końca XIX wieku, kiedy to Szwajcarzy połączyli ze sobą dwie pary sanek sportowych i dodali do nich mechanizm umożliwiający sterowanie. W ten sposób powstał tobogan. Podwozie wprowadzono jako ochronę zwiększającą komfort bogatych turystów, a pierwszy klub bobslejowy założono w szwajcarskim Sankt Moritz w 1897 roku.

 Kategoria superciężka 

Do lat 50. XX wieku największą wagę przywiązywano do startu, dlatego do bobslejów trafiali najsilniejsi zawodnicy z innych dyscyplin sportu. W 1952 roku wprowadzono istotną zmianę w regulaminie, ograniczając dopuszczalną łączną masę załogi. Bobsleje przestały być dyscypliną dla kulturystów i znów bardziej zaczęła się liczyć sportowa rywalizacja.

 

W tył i w przód 

W pierwszych wyścigach ścigano się na pojazdach z płozami wykonanymi z drewna. Wkrótce jednak płozy drewniane zastąpiono stalowymi. Nazwa „bobslej” (ang.: bobsleigh) pochodzi od charakterystycznego kiwania się (ang.: bob) zawodników w tył i w przód, które zwiększa prędkość sań (ang.: sleigh) na starcie. Dziś mistrzowskie ekipy trenują przez okrągły rok i ścigają się głównie na sztucznych torach lodowych w supernowoczesnych saniach z włókna szklanego i stali.

 Historia olimpijska 

W 1924 roku zawody czteroosobowych załóg męskich odbyły się na pierwszych w historii Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Chamonix. W 1932 roku zawody męskich dwójek rozegrano w trakcie olimpiady w Lake Placid, w formule, która obowiązuje do dzisiaj. Pierwsze zawody bobslejowe kobiet – dwójek kobiecych – zorganizowano w 2002 roku.

 Zobacz też: Nissan Juke NISMO RS w polskiej sprzedaży

Czym jest przeciążenie? 

* Przeciążenie działające na nieruchomy obiekt spoczywający na powierzchni Ziemi wynosi 1 g. Wynika ono ze skierowanej w górę reakcji oporu powierzchni Ziemi, równego przyspieszeniu 1 g, oraz jest równe działającej w przeciwnym kierunku grawitacji.

Źródło: Materiały Nissana

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA