REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

Subskrybuj nas na Youtube
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

X-Trail Bobsleigh to pierwszy na świecie siedmiomiejscowy bobslej. Stworzona przez Nissana konstrukcja nawiązuje do siedmiomiejscowego modelu samochodu - X-Trail.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

Nissan nawiązał współpracę z ekspertami w dziedzinie budowy bobslejów, aby przekształcić tradycyjne czteromiejscowe sanie w inspirowany modelem X‑Trail siedmiomiejscowy pojazd zdolny osiągnąć prędkość 100 km/h i wytworzyć przeciążenie 4,5 g*.

REKLAMA

Podczas stylizacji bobsleja inspirowano się wzornictwem Nissana X‑Trail. Nawiązanie widać m.in. w wyrazistej estetyce przodu, kształcie reflektorów i siedmiomiejscowej konfiguracji. Pasażerowie pojazdu mogą obserwować widok z góry w promieniu 360 stopni – podobnie, jak w Nissanie X‑Trail wyposażonym w system kamer 360°.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

Darryl Scriven, dyrektor ds. projektowania Nissan Design Europe (NDE), nawiązał współpracę z renomowanym producentem bobslejów Diego Menardim i ekspertem w dziedzinie tego sportu Ianem Richardsonem, aby nadać saniom własności aerodynamiczne na olimpijskim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ian Richardson i Diego Menardi mają w sumie ponad 50 lat branżowego doświadczenia w budowaniu sań o olimpijskich osiągach dla zwycięskich ekip z całego świata.

Darryl Scriven powiedział: „Chcieliśmy dać poszukiwaczom przygód szansę bezpośredniego kontaktu z klimatem naszych crossoverów poprzez emocje, jakie gwarantuje jazda olimpijskim bobslejem”.

Nissan Design Europe czerpało inspirację z kształtu i charakteru modelu X‑Trail, aby stworzyć pojazd X-Trail Bobsleigh, który Diego Menardi wykonał w swoim warsztacie w Cortinie. Powstały pojazd naśladuje świeże pomysły i technologie przejęte z przełomowych crossoverów marki Nissan”.

Siedmiomiejscowe sanie zostały skonstruowane z wykorzystaniem szkiców i techniki projektowania wspomaganego komputerowo (CAD). Detale na przodzie bobsleja nawiązują do kraty wlotu powietrza Nissana X‑Trail z motywem litery „V” oraz do charakterystycznych przetłoczeń na pokrywie silnika.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Diego Menardi wydłużył konstrukcję kabiny, aby mogła ona pomieścić siedmioro pasażerów.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail dCi 130 KM All Mode 4x4 i

Porównanie Nissana X-Trail i X-Trail Bobsleigh

  

X-TRAIL Tekna 1.6 dCi 4x4 

  

X-Trail Bobsleigh 

Wysokość

1710 mm

Wysokość

850 mm

Długość

4640 mm

Długość

4200 mm

Dopuszczalna masa całk.

2160 kg

Dopuszczalna masa całk.

895 kg

Masa własna

1580 kg

Masa własna

310 kg

Silnik

1.6 dCi

vs.

Silnik

nd.

Przyspieszenie 0-100 km/h

11 s

Przyspieszenie 0-100 km/h

30 s

Prędkość maksymalna

186 km/h

Prędkość maksymalna

105 km/h

Moc maksymalna

130 KM (96 kW)

Moc maksymalna

621 KM (463 kW)

Liczba miejsc

7

Liczba miejsc

7

 Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Historia bobslejów 

Początki w XIX wieku 

Bobsleje jako dyscyplina sportu są znane dopiero od końca XIX wieku, kiedy to Szwajcarzy połączyli ze sobą dwie pary sanek sportowych i dodali do nich mechanizm umożliwiający sterowanie. W ten sposób powstał tobogan. Podwozie wprowadzono jako ochronę zwiększającą komfort bogatych turystów, a pierwszy klub bobslejowy założono w szwajcarskim Sankt Moritz w 1897 roku.

 Kategoria superciężka 

Do lat 50. XX wieku największą wagę przywiązywano do startu, dlatego do bobslejów trafiali najsilniejsi zawodnicy z innych dyscyplin sportu. W 1952 roku wprowadzono istotną zmianę w regulaminie, ograniczając dopuszczalną łączną masę załogi. Bobsleje przestały być dyscypliną dla kulturystów i znów bardziej zaczęła się liczyć sportowa rywalizacja.

 

W tył i w przód 

W pierwszych wyścigach ścigano się na pojazdach z płozami wykonanymi z drewna. Wkrótce jednak płozy drewniane zastąpiono stalowymi. Nazwa „bobslej” (ang.: bobsleigh) pochodzi od charakterystycznego kiwania się (ang.: bob) zawodników w tył i w przód, które zwiększa prędkość sań (ang.: sleigh) na starcie. Dziś mistrzowskie ekipy trenują przez okrągły rok i ścigają się głównie na sztucznych torach lodowych w supernowoczesnych saniach z włókna szklanego i stali.

 Historia olimpijska 

W 1924 roku zawody czteroosobowych załóg męskich odbyły się na pierwszych w historii Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Chamonix. W 1932 roku zawody męskich dwójek rozegrano w trakcie olimpiady w Lake Placid, w formule, która obowiązuje do dzisiaj. Pierwsze zawody bobslejowe kobiet – dwójek kobiecych – zorganizowano w 2002 roku.

 Zobacz też: Nissan Juke NISMO RS w polskiej sprzedaży

Czym jest przeciążenie? 

* Przeciążenie działające na nieruchomy obiekt spoczywający na powierzchni Ziemi wynosi 1 g. Wynika ono ze skierowanej w górę reakcji oporu powierzchni Ziemi, równego przyspieszeniu 1 g, oraz jest równe działającej w przeciwnym kierunku grawitacji.

Źródło: Materiały Nissana

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA