REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

Subskrybuj nas na Youtube
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

X-Trail Bobsleigh to pierwszy na świecie siedmiomiejscowy bobslej. Stworzona przez Nissana konstrukcja nawiązuje do siedmiomiejscowego modelu samochodu - X-Trail.

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana

Nissan nawiązał współpracę z ekspertami w dziedzinie budowy bobslejów, aby przekształcić tradycyjne czteromiejscowe sanie w inspirowany modelem X‑Trail siedmiomiejscowy pojazd zdolny osiągnąć prędkość 100 km/h i wytworzyć przeciążenie 4,5 g*.

REKLAMA

Podczas stylizacji bobsleja inspirowano się wzornictwem Nissana X‑Trail. Nawiązanie widać m.in. w wyrazistej estetyce przodu, kształcie reflektorów i siedmiomiejscowej konfiguracji. Pasażerowie pojazdu mogą obserwować widok z góry w promieniu 360 stopni – podobnie, jak w Nissanie X‑Trail wyposażonym w system kamer 360°.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 KM Xtronic

Darryl Scriven, dyrektor ds. projektowania Nissan Design Europe (NDE), nawiązał współpracę z renomowanym producentem bobslejów Diego Menardim i ekspertem w dziedzinie tego sportu Ianem Richardsonem, aby nadać saniom własności aerodynamiczne na olimpijskim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ian Richardson i Diego Menardi mają w sumie ponad 50 lat branżowego doświadczenia w budowaniu sań o olimpijskich osiągach dla zwycięskich ekip z całego świata.

Darryl Scriven powiedział: „Chcieliśmy dać poszukiwaczom przygód szansę bezpośredniego kontaktu z klimatem naszych crossoverów poprzez emocje, jakie gwarantuje jazda olimpijskim bobslejem”.

Nissan Design Europe czerpało inspirację z kształtu i charakteru modelu X‑Trail, aby stworzyć pojazd X-Trail Bobsleigh, który Diego Menardi wykonał w swoim warsztacie w Cortinie. Powstały pojazd naśladuje świeże pomysły i technologie przejęte z przełomowych crossoverów marki Nissan”.

Siedmiomiejscowe sanie zostały skonstruowane z wykorzystaniem szkiców i techniki projektowania wspomaganego komputerowo (CAD). Detale na przodzie bobsleja nawiązują do kraty wlotu powietrza Nissana X‑Trail z motywem litery „V” oraz do charakterystycznych przetłoczeń na pokrywie silnika.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Diego Menardi wydłużył konstrukcję kabiny, aby mogła ona pomieścić siedmioro pasażerów.

Zobacz też: Test Nissan X-Trail dCi 130 KM All Mode 4x4 i

Porównanie Nissana X-Trail i X-Trail Bobsleigh

  

X-TRAIL Tekna 1.6 dCi 4x4 

  

X-Trail Bobsleigh 

Wysokość

1710 mm

Wysokość

850 mm

Długość

4640 mm

Długość

4200 mm

Dopuszczalna masa całk.

2160 kg

Dopuszczalna masa całk.

895 kg

Masa własna

1580 kg

Masa własna

310 kg

Silnik

1.6 dCi

vs.

Silnik

nd.

Przyspieszenie 0-100 km/h

11 s

Przyspieszenie 0-100 km/h

30 s

Prędkość maksymalna

186 km/h

Prędkość maksymalna

105 km/h

Moc maksymalna

130 KM (96 kW)

Moc maksymalna

621 KM (463 kW)

Liczba miejsc

7

Liczba miejsc

7

 Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Historia bobslejów 

Początki w XIX wieku 

Bobsleje jako dyscyplina sportu są znane dopiero od końca XIX wieku, kiedy to Szwajcarzy połączyli ze sobą dwie pary sanek sportowych i dodali do nich mechanizm umożliwiający sterowanie. W ten sposób powstał tobogan. Podwozie wprowadzono jako ochronę zwiększającą komfort bogatych turystów, a pierwszy klub bobslejowy założono w szwajcarskim Sankt Moritz w 1897 roku.

 Kategoria superciężka 

Do lat 50. XX wieku największą wagę przywiązywano do startu, dlatego do bobslejów trafiali najsilniejsi zawodnicy z innych dyscyplin sportu. W 1952 roku wprowadzono istotną zmianę w regulaminie, ograniczając dopuszczalną łączną masę załogi. Bobsleje przestały być dyscypliną dla kulturystów i znów bardziej zaczęła się liczyć sportowa rywalizacja.

 

W tył i w przód 

W pierwszych wyścigach ścigano się na pojazdach z płozami wykonanymi z drewna. Wkrótce jednak płozy drewniane zastąpiono stalowymi. Nazwa „bobslej” (ang.: bobsleigh) pochodzi od charakterystycznego kiwania się (ang.: bob) zawodników w tył i w przód, które zwiększa prędkość sań (ang.: sleigh) na starcie. Dziś mistrzowskie ekipy trenują przez okrągły rok i ścigają się głównie na sztucznych torach lodowych w supernowoczesnych saniach z włókna szklanego i stali.

 Historia olimpijska 

W 1924 roku zawody czteroosobowych załóg męskich odbyły się na pierwszych w historii Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Chamonix. W 1932 roku zawody męskich dwójek rozegrano w trakcie olimpiady w Lake Placid, w formule, która obowiązuje do dzisiaj. Pierwsze zawody bobslejowe kobiet – dwójek kobiecych – zorganizowano w 2002 roku.

 Zobacz też: Nissan Juke NISMO RS w polskiej sprzedaży

Czym jest przeciążenie? 

* Przeciążenie działające na nieruchomy obiekt spoczywający na powierzchni Ziemi wynosi 1 g. Wynika ono ze skierowanej w górę reakcji oporu powierzchni Ziemi, równego przyspieszeniu 1 g, oraz jest równe działającej w przeciwnym kierunku grawitacji.

Źródło: Materiały Nissana

X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
X-Trail Bobsleigh - siedmiomiejscowy bobslej Nissana
Nissan
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA