REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany?

ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia
ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy koncerny paliwowe będą uzyskiwać ropę ze szkodliwych piasków bitumicznych, bogatych w ropę jednak niezwykle szkodliwych dla środowiska? Według najnowszych raportów ekspertów wiele na to wskazuje.

Nowe opracowanie ujawnia europejskie rafinerie zdolne do uzyskiwania ropy ze szkodliwych piasków bitumicznych (roponośnych). Ponad połowa rafinerii w Europie jest gotowa do przetwarzania wysokowęglowych piasków bitumicznych, jednego z najbardziej szkodliwych paliw w procesie produkcji – ujawnia przekrojowy raport poświęcony europejskiemu przemysłowi rafineryjnemu [1].

REKLAMA

REKLAMA

71 z 95 europejskich rafinerii (w tym dwie w Polsce) ma możliwość przetwarzania surowca pochodzącego z piasków bitumicznych i po raz pierwszy zostały one oznaczone na mapie stworzonej przez organizacje „Friends of the Earth Europe” i „Transport & Environment”, do której należy INSPRO [2].

Zobacz też: Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

Wydobycie i rafinacja piasków bitumicznych wytwarza od trzech do czterech razy więcej gazów cieplarnianych niż konwencjonalna ropa [3]. Mapa i studium udowadnia konieczność zwiększenia działań powstrzymujących przetwarzanie tego surowca w Europie, w celu powstrzymania efektu cieplarnianego poniżej 2°C, oraz by zapewnić przejście na demokratyczny i oparty na odnawialnych źródłach energii system.

REKLAMA

Laura Buffet, specjalistka od paliw w T&E stwierdziła: „Wiemy, że paliwa kopalne powinny pozostać w ziemi, a szczególnie te wysoko nasycone węglem jak piaski bitumiczne, jeśli tylko chcemy uniknąć zwiększenia efektu cieplarnianego. Ale teraz wiemy również, że ponad połowa europejskich rafinerii lekceważy tę niewygodną prawdę. Europejczycy mają prawo wiedzieć skąd pochodzi paliwo, którego używają i jak szkodliwe ono jest. To studium udowadnia potrzebę oznaczania paliw – ile emitują węgla lub o ile tę emisję zmniejszają.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odrzucenie przez prezydenta Baracka Obamę realizacji projektu rurociągu Keystone XL to jasny komunikat – piaski bitumiczne nie powinny być częścią miksu energetycznego [4]. Tymczasem Unia Europejska nie robi nic, by powstrzymać napływ tego szkodliwego dla klimatu surowca. Raport NRDC z 2014 r. stwierdza, że nieograniczony import piasków bitumicznych może zwiększyć europejski wpływ na klimat o równowartość dodatkowych 6 milionów aut na drogach [5].

Zobacz też: Audi produkuje nowe paliwo

Colin Roche, aktywistka ds. przemysłu wydobywczego Friends of the Earth Europe stwierdziła: „Piaski bitumiczne są szkodliwe dla klimatu, a polityka energetyczna Unii dodatkowo podtrzymuje tę niebezpieczną branżę. Nasza mapa rzuca światło na rynek ropy, rafinerie i tym samym pozwala obywatelom zlokalizować pobliskie rafinerie i wyrazić sprzeciw wobec sprowadzania piasków bitumicznych w Europie. Projekty związane z piaskiem roponośnym, w Kanadzie i nie tylko, powinny być natychmiast przerwane, a inwestycje powinny być przekierowane w stronę czystych, odnawialnych i zrównoważonych źródeł energii.”

Pierwsza dostawa surowca z piasków roponośnych dotarła do Europy w czerwcu 2014, do Bilbao w Hiszpanii [6]. Wstępna propozycja Komisji Europejskiej implementacji dyrektywy o jakości paliw (FQD), zniechęcała do użycia wysoko węglowych paliw kopalnych, takich jak piaski bitumiczne, niestety nie znalazło to odzwierciedlenia w finalnej wersji tekstu.

Źródło: materiały prasowe INSPRO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA