REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany?

Subskrybuj nas na Youtube
ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia
ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy koncerny paliwowe będą uzyskiwać ropę ze szkodliwych piasków bitumicznych, bogatych w ropę jednak niezwykle szkodliwych dla środowiska? Według najnowszych raportów ekspertów wiele na to wskazuje.

Nowe opracowanie ujawnia europejskie rafinerie zdolne do uzyskiwania ropy ze szkodliwych piasków bitumicznych (roponośnych). Ponad połowa rafinerii w Europie jest gotowa do przetwarzania wysokowęglowych piasków bitumicznych, jednego z najbardziej szkodliwych paliw w procesie produkcji – ujawnia przekrojowy raport poświęcony europejskiemu przemysłowi rafineryjnemu [1].

REKLAMA

71 z 95 europejskich rafinerii (w tym dwie w Polsce) ma możliwość przetwarzania surowca pochodzącego z piasków bitumicznych i po raz pierwszy zostały one oznaczone na mapie stworzonej przez organizacje „Friends of the Earth Europe” i „Transport & Environment”, do której należy INSPRO [2].

Zobacz też: Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

REKLAMA

Wydobycie i rafinacja piasków bitumicznych wytwarza od trzech do czterech razy więcej gazów cieplarnianych niż konwencjonalna ropa [3]. Mapa i studium udowadnia konieczność zwiększenia działań powstrzymujących przetwarzanie tego surowca w Europie, w celu powstrzymania efektu cieplarnianego poniżej 2°C, oraz by zapewnić przejście na demokratyczny i oparty na odnawialnych źródłach energii system.

Laura Buffet, specjalistka od paliw w T&E stwierdziła: „Wiemy, że paliwa kopalne powinny pozostać w ziemi, a szczególnie te wysoko nasycone węglem jak piaski bitumiczne, jeśli tylko chcemy uniknąć zwiększenia efektu cieplarnianego. Ale teraz wiemy również, że ponad połowa europejskich rafinerii lekceważy tę niewygodną prawdę. Europejczycy mają prawo wiedzieć skąd pochodzi paliwo, którego używają i jak szkodliwe ono jest. To studium udowadnia potrzebę oznaczania paliw – ile emitują węgla lub o ile tę emisję zmniejszają.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odrzucenie przez prezydenta Baracka Obamę realizacji projektu rurociągu Keystone XL to jasny komunikat – piaski bitumiczne nie powinny być częścią miksu energetycznego [4]. Tymczasem Unia Europejska nie robi nic, by powstrzymać napływ tego szkodliwego dla klimatu surowca. Raport NRDC z 2014 r. stwierdza, że nieograniczony import piasków bitumicznych może zwiększyć europejski wpływ na klimat o równowartość dodatkowych 6 milionów aut na drogach [5].

Zobacz też: Audi produkuje nowe paliwo

REKLAMA

Colin Roche, aktywistka ds. przemysłu wydobywczego Friends of the Earth Europe stwierdziła: „Piaski bitumiczne są szkodliwe dla klimatu, a polityka energetyczna Unii dodatkowo podtrzymuje tę niebezpieczną branżę. Nasza mapa rzuca światło na rynek ropy, rafinerie i tym samym pozwala obywatelom zlokalizować pobliskie rafinerie i wyrazić sprzeciw wobec sprowadzania piasków bitumicznych w Europie. Projekty związane z piaskiem roponośnym, w Kanadzie i nie tylko, powinny być natychmiast przerwane, a inwestycje powinny być przekierowane w stronę czystych, odnawialnych i zrównoważonych źródeł energii.”

Pierwsza dostawa surowca z piasków roponośnych dotarła do Europy w czerwcu 2014, do Bilbao w Hiszpanii [6]. Wstępna propozycja Komisji Europejskiej implementacji dyrektywy o jakości paliw (FQD), zniechęcała do użycia wysoko węglowych paliw kopalnych, takich jak piaski bitumiczne, niestety nie znalazło to odzwierciedlenia w finalnej wersji tekstu.

Źródło: materiały prasowe INSPRO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA