REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany?

ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia
ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy koncerny paliwowe będą uzyskiwać ropę ze szkodliwych piasków bitumicznych, bogatych w ropę jednak niezwykle szkodliwych dla środowiska? Według najnowszych raportów ekspertów wiele na to wskazuje.

Nowe opracowanie ujawnia europejskie rafinerie zdolne do uzyskiwania ropy ze szkodliwych piasków bitumicznych (roponośnych). Ponad połowa rafinerii w Europie jest gotowa do przetwarzania wysokowęglowych piasków bitumicznych, jednego z najbardziej szkodliwych paliw w procesie produkcji – ujawnia przekrojowy raport poświęcony europejskiemu przemysłowi rafineryjnemu [1].

REKLAMA

REKLAMA

71 z 95 europejskich rafinerii (w tym dwie w Polsce) ma możliwość przetwarzania surowca pochodzącego z piasków bitumicznych i po raz pierwszy zostały one oznaczone na mapie stworzonej przez organizacje „Friends of the Earth Europe” i „Transport & Environment”, do której należy INSPRO [2].

Zobacz też: Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

Wydobycie i rafinacja piasków bitumicznych wytwarza od trzech do czterech razy więcej gazów cieplarnianych niż konwencjonalna ropa [3]. Mapa i studium udowadnia konieczność zwiększenia działań powstrzymujących przetwarzanie tego surowca w Europie, w celu powstrzymania efektu cieplarnianego poniżej 2°C, oraz by zapewnić przejście na demokratyczny i oparty na odnawialnych źródłach energii system.

REKLAMA

Laura Buffet, specjalistka od paliw w T&E stwierdziła: „Wiemy, że paliwa kopalne powinny pozostać w ziemi, a szczególnie te wysoko nasycone węglem jak piaski bitumiczne, jeśli tylko chcemy uniknąć zwiększenia efektu cieplarnianego. Ale teraz wiemy również, że ponad połowa europejskich rafinerii lekceważy tę niewygodną prawdę. Europejczycy mają prawo wiedzieć skąd pochodzi paliwo, którego używają i jak szkodliwe ono jest. To studium udowadnia potrzebę oznaczania paliw – ile emitują węgla lub o ile tę emisję zmniejszają.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odrzucenie przez prezydenta Baracka Obamę realizacji projektu rurociągu Keystone XL to jasny komunikat – piaski bitumiczne nie powinny być częścią miksu energetycznego [4]. Tymczasem Unia Europejska nie robi nic, by powstrzymać napływ tego szkodliwego dla klimatu surowca. Raport NRDC z 2014 r. stwierdza, że nieograniczony import piasków bitumicznych może zwiększyć europejski wpływ na klimat o równowartość dodatkowych 6 milionów aut na drogach [5].

Zobacz też: Audi produkuje nowe paliwo

Colin Roche, aktywistka ds. przemysłu wydobywczego Friends of the Earth Europe stwierdziła: „Piaski bitumiczne są szkodliwe dla klimatu, a polityka energetyczna Unii dodatkowo podtrzymuje tę niebezpieczną branżę. Nasza mapa rzuca światło na rynek ropy, rafinerie i tym samym pozwala obywatelom zlokalizować pobliskie rafinerie i wyrazić sprzeciw wobec sprowadzania piasków bitumicznych w Europie. Projekty związane z piaskiem roponośnym, w Kanadzie i nie tylko, powinny być natychmiast przerwane, a inwestycje powinny być przekierowane w stronę czystych, odnawialnych i zrównoważonych źródeł energii.”

Pierwsza dostawa surowca z piasków roponośnych dotarła do Europy w czerwcu 2014, do Bilbao w Hiszpanii [6]. Wstępna propozycja Komisji Europejskiej implementacji dyrektywy o jakości paliw (FQD), zniechęcała do użycia wysoko węglowych paliw kopalnych, takich jak piaski bitumiczne, niestety nie znalazło to odzwierciedlenia w finalnej wersji tekstu.

Źródło: materiały prasowe INSPRO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA