REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska może zmniejszyć wydatki na ropę i uniezależnić się od jej dostaw

paliwo tankowanie Fot. Fotolia
paliwo tankowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli Polska rozpocznie mądra politykę rozwijania technologii niskoemisyjnych pojazdów, może zaoszczędzić do 3,6 mld euro do 2030 roku. Zmniejszony import ropy do naszego kraju ograniczyłby stopień uniezależnienia się od jej dostawców oraz korzystnie wpłynął na budżet naszego kraju. Tak przynajmniej twierdzą analitycy z INSPRO.

Polska może zaoszczędzić na paliwach 3,6 mld euro

Dzisiaj, kiedy Polskę odwiedza Maros Sefkovicz, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej (KE) komisarz ds. unii energetycznej, INSPRO ponownie apeluje do KE o zmniejszenie zależności od importowanej ropy.

REKLAMA

Celem „Energy Union Tour” Sefkocicza jest pokazanie jak Unia Energetyczna może przysłużyć się krajom członkowskim UE. W tym kontekście regulacje unijne stanowią realną szansę zmniejszenia zapotrzebowania Polski na importowaną ropę, zwiększając tym samym jej bezpieczeństwo energetyczne.

Zobacz też: Koncerny samochodowe oszukują na wynikach spalania

Zgodnie z wynikami studium instytutu badawczego "Cambridge Econometrics" Polska ma możliwość redukcji wydatków na paliwa o 3,6 mld euro w 2030 (z wyłączeniem podatku), dzięki wprowadzeniu istniejących już technologii niskoemisyjnych pojazdów. „Zmniejszenie wydatków przeznaczonych na import ropy, pozwoliłoby w efekcie zwiększyć wydatki gospodarstw domowych w innych sferach polskiej ekonomii, tworząc nowe miejsca pracy. Jednak te miejsca pracy powstaną tylko wtedy, gdy Unia ustali ambitne cele wspierające efektywność w transporcie na rok 2030” - stwierdził Philip Summerton, dyrektor Cambridge Econometrics.

Roczne wydatki Polski na paliwa kopalne

REKLAMA

W Polsce wydaje się około 8,3 mld euro rocznie na benzynę i diesla – bez zwiększenia wydajności paliwowej pojazdów ta liczba będzie rosła.
- bez poprawy efektywności w sektorze transportu roczne wydatki na paliwo wzrosną do 12,5 mld euro w 2030 roku (z wyłączeniem podatku)
- istniejące już normy efektywności paliwowej dla samochodów osobowych i dostawczych zmniejszą roczny rachunek Polski za paliwa o miliony euro, a ustanowienie norm na rok 2030 ma potencjał obniżenia rocznego rachunku paliwowego kraju o około 3 mld euro. Polska może zaoszczędzić kolejne 600 mln euro poprzez wprowadzenie standardów zużycia paliwa dla samochodów ciężarowych i autobusów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska importuje 95% zużywanej ropy naftowej. "Z racji aż tak wysokiej zależności, Polska musi odzwyczaić się od jego zależność od importowanych paliw kopalnych, które wchodzą w cenach poza naszą kontrolą, z ryzykiem zakłócenia w dostawach i oczywiście z towarzyszącymi szkodliwych emisji" - komentuje Piotr Skubisz z INSPRO.

Ambitne europejskie normy dla pojazdów pozwolą:
- chronić Polskę przed wahaniami cen ropy: ambitne normy dla pojazdów mogą zmniejszyć narażenie kierowców na skoki cen ropy o 30%
- osiągnąć korzyści szerzej pojętej gospodarce: zmniejszenie kosztów operacyjnych polskiej floty pojazdów doprowadzi do zwiększenia wydatków w innych obszarach gospodarki, tworząc pośrednio miejsca pracy
- znacząco obniżyć emisje szkodliwych pyłów, tlenków azotu i siarki

Rezygnacja z dopłat do paliw kopalnych to 20% redukcja emisja gazów cieplarnianych

Wycofanie dopłat do paliw kopalnych według Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) może ograniczyć globalną emisje gazów cieplarnianych aż o 20%. W Europie jest również potencjał redukcji emisji. MFW szacuje światowe subsydia dla paliw kopalnych na 4,7 bln euro w 2015 roku. UE ma niewielki udział w tej liczbie, ale subsydia paliwowe w europejskim sektorze transportu będą warte ok. 18 mld euro w 2015 roku.

Zobacz też: Gigantyczne problemy Volkswagena z silnikami TDI

Przejście na elektryfikację transportu jest naturalną drogą i intrygującą wizją w Polsce - odejście od szkodliwej dla ludzi i środowiska importowanej ropy na rzecz lokalnie produkowanej energii elektrycznej. W efekcie również stymulowanie tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju i zrównoważonego transportu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA