REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska może zmniejszyć wydatki na ropę i uniezależnić się od jej dostaw

Subskrybuj nas na Youtube
paliwo tankowanie Fot. Fotolia
paliwo tankowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli Polska rozpocznie mądra politykę rozwijania technologii niskoemisyjnych pojazdów, może zaoszczędzić do 3,6 mld euro do 2030 roku. Zmniejszony import ropy do naszego kraju ograniczyłby stopień uniezależnienia się od jej dostawców oraz korzystnie wpłynął na budżet naszego kraju. Tak przynajmniej twierdzą analitycy z INSPRO.

Polska może zaoszczędzić na paliwach 3,6 mld euro

Dzisiaj, kiedy Polskę odwiedza Maros Sefkovicz, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej (KE) komisarz ds. unii energetycznej, INSPRO ponownie apeluje do KE o zmniejszenie zależności od importowanej ropy.

REKLAMA

REKLAMA

Celem „Energy Union Tour” Sefkocicza jest pokazanie jak Unia Energetyczna może przysłużyć się krajom członkowskim UE. W tym kontekście regulacje unijne stanowią realną szansę zmniejszenia zapotrzebowania Polski na importowaną ropę, zwiększając tym samym jej bezpieczeństwo energetyczne.

Zobacz też: Koncerny samochodowe oszukują na wynikach spalania

Zgodnie z wynikami studium instytutu badawczego "Cambridge Econometrics" Polska ma możliwość redukcji wydatków na paliwa o 3,6 mld euro w 2030 (z wyłączeniem podatku), dzięki wprowadzeniu istniejących już technologii niskoemisyjnych pojazdów. „Zmniejszenie wydatków przeznaczonych na import ropy, pozwoliłoby w efekcie zwiększyć wydatki gospodarstw domowych w innych sferach polskiej ekonomii, tworząc nowe miejsca pracy. Jednak te miejsca pracy powstaną tylko wtedy, gdy Unia ustali ambitne cele wspierające efektywność w transporcie na rok 2030” - stwierdził Philip Summerton, dyrektor Cambridge Econometrics.

REKLAMA

Roczne wydatki Polski na paliwa kopalne

W Polsce wydaje się około 8,3 mld euro rocznie na benzynę i diesla – bez zwiększenia wydajności paliwowej pojazdów ta liczba będzie rosła.
- bez poprawy efektywności w sektorze transportu roczne wydatki na paliwo wzrosną do 12,5 mld euro w 2030 roku (z wyłączeniem podatku)
- istniejące już normy efektywności paliwowej dla samochodów osobowych i dostawczych zmniejszą roczny rachunek Polski za paliwa o miliony euro, a ustanowienie norm na rok 2030 ma potencjał obniżenia rocznego rachunku paliwowego kraju o około 3 mld euro. Polska może zaoszczędzić kolejne 600 mln euro poprzez wprowadzenie standardów zużycia paliwa dla samochodów ciężarowych i autobusów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska importuje 95% zużywanej ropy naftowej. "Z racji aż tak wysokiej zależności, Polska musi odzwyczaić się od jego zależność od importowanych paliw kopalnych, które wchodzą w cenach poza naszą kontrolą, z ryzykiem zakłócenia w dostawach i oczywiście z towarzyszącymi szkodliwych emisji" - komentuje Piotr Skubisz z INSPRO.

Ambitne europejskie normy dla pojazdów pozwolą:
- chronić Polskę przed wahaniami cen ropy: ambitne normy dla pojazdów mogą zmniejszyć narażenie kierowców na skoki cen ropy o 30%
- osiągnąć korzyści szerzej pojętej gospodarce: zmniejszenie kosztów operacyjnych polskiej floty pojazdów doprowadzi do zwiększenia wydatków w innych obszarach gospodarki, tworząc pośrednio miejsca pracy
- znacząco obniżyć emisje szkodliwych pyłów, tlenków azotu i siarki

Rezygnacja z dopłat do paliw kopalnych to 20% redukcja emisja gazów cieplarnianych

Wycofanie dopłat do paliw kopalnych według Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) może ograniczyć globalną emisje gazów cieplarnianych aż o 20%. W Europie jest również potencjał redukcji emisji. MFW szacuje światowe subsydia dla paliw kopalnych na 4,7 bln euro w 2015 roku. UE ma niewielki udział w tej liczbie, ale subsydia paliwowe w europejskim sektorze transportu będą warte ok. 18 mld euro w 2015 roku.

Zobacz też: Gigantyczne problemy Volkswagena z silnikami TDI

Przejście na elektryfikację transportu jest naturalną drogą i intrygującą wizją w Polsce - odejście od szkodliwej dla ludzi i środowiska importowanej ropy na rzecz lokalnie produkowanej energii elektrycznej. W efekcie również stymulowanie tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju i zrównoważonego transportu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA