REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kraków - wybierz autobus zamiast auta i jedzij za darmo

Kraków tramwaj/ Fot. Fotolia
Kraków tramwaj/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli w Krakowie znowu przekroczone zostaną normy dotyczące stężenia pyłów PM 10 i PM 2,5 kierowcy będą mogli się przesiąść do darmowej komunikacji. Taki pomysł przedstawił prezydent miasta Jacek Majchrowski.

Darmowa komunikacja

Wprowadzenie darmowej komunikacji dla kierowców, którzy pozostawią swoje auta w domu, kiedy w Krakowie poziom zanieczyszczenia powietrza będzie wysoki – zapowiedział w czwartek prezydent miasta Jacek Majchrowski. Uchwałę w tej sprawie muszą podjąć radni.

REKLAMA

Trwają konsultacje dotyczące ograniczenia wjazdu do centrum Krakowa samochodów powyżej 3,5 tony.

Alarm smogowy w Polsce jest ogłaszany, gdy średniodobowe stężenie pyłu zawieszonego PM 10 w powietrzu przekroczy 300 mikrogramów na metr sześc. Przy stężeniu 200 mikrogramów na metr sześc. obowiązuje stan ostrzegawczy.

REKLAMA

Władze Krakowa chcą informować mieszkańców o zagrożeniu smogiem, już gdy stężenie pyłu zawieszonego PM 10 w powietrzu przekroczy 150 mikrogramów na metr sześc. „W takiej sytuacji chcemy wprowadzić darmową komunikację miejską dla osób legitymujących się dowodem rejestracyjnym i obejmującą tyle osób, na ile zarejestrowane jest auto” – mówił w czwartek prezydent Jacek Majchrowski.

Doradca prezydenta ds. jakości powietrza Witold Śmiałek mówił, że darmowe przejazdy komunikacją miejską byłyby wprowadzane tylko wtedy, gdy stężenie pyłu PM 10 przekroczy wskazaną wartość równocześnie na trzech stacjach pomiarowych: w Kurdwanowie, Nowej Hucie i przy al. Krasińskiego. Jak wyjaśnił takie sytuacje zdarzają się 10 – 12 razy do roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To rozwiązanie ma skłonić kierowców do pozostawienia samochodów w domu. Decyzję w tej sprawie muszą podjąć radni i stanie się na to najwcześniej na początku grudnia.

O tym, że zanieczyszczenie pyłem zawieszonym może przekroczyć według prognoz 150 mikrogramów na metr sześc. mieszkańcy mają być informowaniu dzień wcześniej.

REKLAMA

W nocy prognozy będą weryfikowane z rzeczywistymi wynikami pomiarów, tak by krakowianie już o świcie wiedzieli, czy mogą korzystać z darmowej komunikacji czy nie. Komunikaty mają być zamieszczane na stronach internetowych, w mediach oraz wyświetlane na elektronicznych tablicach na przystankach.

Ze stowarzyszeniami kupców i przedsiębiorców konsultowany jest obecnie projekt wprowadzenia stałego zakazu wjazdu do centrum Krakowa samochodów powyżej 3,5 tony. Obowiązywałby on na obszarze wyznaczonym ulicami: od Alei Trzech Wieszczów, przez ul. Dietla, Grzegórzecką, Powstania Warszawskiego, Wita Stwosza, z wyjątkiem wyznaczonych godzin, w których dozwolone byłoby zaopatrzenie sklepów i restauracji.

"Te ograniczenia wejdą w życie po zakończeniu konsultacji, najprawdopodobniej w grudniu" - mówił Jarosław Kielar, kierownik zespołu zarządzania ruchem w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Dalsze ograniczenia dotyczące również bardzo ruchliwych Alei Trzech Wieszczów i zamknięcia ich dla samochodów powyżej 7 t, są dyskutowane, ale trudne do wprowadzenia ze względu na problem z wyznaczeniem objazdów.

Prezydent Krakowa dodał, że Krakowski Alarm Smogowy proponuje zwołanie „okrągłego stołu” ws. smogu. „Uważam, że byłoby to sensowne, pod warunkiem, że wezmą w nim udział fachowcy i przedstawicielem samorządu wojewódzkiego i samorządy gmin ościennych wokół Krakowa, bo znaczna część zanieczyszczeń napływa spoza miasta” – mówił prezydent.

Zdecydowanych działań władz miasta w walce ze smogiem domagają się działacze wielu organizacji i stowarzyszeń, m.in. Polskiego alarmu smogowego. W sobotę kilkaset osób uformowało na płycie Rynku Głównego w Krakowie napis „SOS”, który został sfotografowany z wieży ratuszowej. Na początku listopada w mieście obowiązywał drugi stopień zagrożenia smogowego, a średniodobowe stężenie pyłu zawieszonego PM10 przekraczało 200 mikrogramów/m sześc. (przy al. Krasińskiego wyniosło 260 mikrogramów/m sześc., a w Nowej Hucie - 230 mikrogramów/m sześc.).

Źródło: materiały prasowe PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA