REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów

Subskrybuj nas na Youtube
Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów
Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Podczas Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów opel przypomniał fanom motoryzacji o swojej bogatej tradycji w sporcie samochodowym.

Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów — wydarzenie organizowane przez niemiecki automobilklub AvD (Automobilclub von Deutschland) w dniach od 7 do 9 sierpnia na Nürburgring — jest okazją do przypomnienia tradycji firmy Opel w sporcie samochodowym. Producent z Rüsselsheim zaprezentuje samochody rajdowe z ostatniego półwiecza, a także samochody wyścigowe wyprodukowane jeszcze przed I wojną światową oraz zabytkowe i współczesne samochody turystyczne. Podczas sportowego weekendu na legendarnym torze w górach Eifel obok Kadetta A, Ascony A, Kadetta C GT/E oraz Kadetta E GSi pojawi się także nowy GTC OPC z długodystansowych mistrzostw Nürburgring (VLN). Nie zabraknie również dwudrzwiowego Opla Rekorda C ze 150‑konnym silnikiem, czyli specjalnego samochodu turystycznego Grupy 5 z 1968 roku, któremu nadano niezapomniany przydomek „Czarna wdowa”. W przerwach między występami na torze samochody te będą prezentowane w pawilonie wystawowym firmy Opel na nowym padoku, tak aby fani mogli je podziwiać z bliska. Kolejną atrakcją będzie ADAM R2 rajdowego mistrza Emila Bergkvista, który niedawno zwyciężył w klasyfikacji 2015 FIA ERC Junior.

REKLAMA

Zobacz też: Test Opel Insignia 2.0 BiTurbo 195 KM

Wspaniała era rajdów: wyrównany poziom w rywalizacji amatorów i sukcesy w najbardziej prestiżowych zawodach

REKLAMA

W przypadku marki Opel wspaniała historia udziału w rajdach rozpoczęła się od Kadetta A. Na początku lat 60. kierowcy zespołów prywatnych jako pierwsi dostrzegli potencjał sportowy 40‑konnego Kadetta A, startując nim w rajdach i zawodach wytrzymałościowych. Druga generacja Kadetta wzmocniła solidną pozycję Opla w rywalizacji amatorskiej, a jednocześnie otworzyła marce drogę na wielką scenę sportu samochodowego. Bohaterami tamtych czasów byli słynny szwedzki kierowca Anders Kulläng oraz jego Opel Kadett B Rallye Coupé, który również pojawi się na torze. Jego następcą w rajdach był Kadett C GT/E. Walter Röhrl z pilotem Jochenem Bergerem uczestniczyli w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1976 roku żółto-czarnym Kadettem. W 1986 roku wprowadzono przednionapędowego Kadetta E w prototypowej specyfikacji Grupy A. W 1989 roku Sepp Haider i Ferdi Hinterleitner wygrali Rajdowe Mistrzostwa Niemiec 220‑konnym Kadettem GSi, który także wchodzi w skład kolekcji Opel Classic.

Powyżej klasy kompaktowej w historii zapisała się Ascona A. W 1974 roku Walter Röhrl i Jochen Berger wygrali nią mistrzostwa Europy, a w 1975 roku zwyciężyli w Rajdzie Akropolu. Było to jednocześnie pierwsze zwycięstwo Opla w rundzie nowo powstałych Rajdowych Mistrzostw Świata. Oryginalna zwycięska Ascona A Röhrla także pojawi się na tegorocznej GP Oldtimerów i będzie ją można obejrzeć na ekspozycji przygotowanej przez firmę Opel. Dziś, 40 lat po zwycięstwie w Rajdzie Akropolu, ADAM R2 kontynuuje tradycję jako europejski mistrz asfaltu i szutru, a GTC święci triumfy na legendarnej Północnej Pętli w walce o puchar OPC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140 KM LPGTEC

Długa tradycja udziału w wyścigach: Opel na torze już od 1903 roku

Pomost między współczesnym GTC OPC a pierwszymi krokami firmy z Rüsselsheim w sporcie samochodowym stanowią trzy samochody wyścigowe. Opel Motorwagen 9/10 PS „System Darracq” ścigał się po torze już w 1903 roku. Fritz Opel zwyciężył nim w wyścigu zorganizowanym na hipodromie Niederrad we Frankfurcie w kategorii pojazdów „lekkich” II klasy (do 10 KM). Prezentowany pojazd jest kopią zrekonstruowaną przez Opel Classic. Oryginalny Opel Grand Prix pochodzi natomiast z 1913 roku. Przodek dzisiejszych bolidów Formuły 1 był w swoich czasach szczytem techniki. Pod maską samochodu pracował 4‑litrowy czterocylindrowy silnik z 16 zaworami (w odwróconym układzie V) i umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu napędzanym pionowym wałkiem królewskim. Zielony wyścigowy Opel z 1914 roku z silnikiem o pojemności 12,3 litra rozwijającym moc 260 KM był w swoim czasie flagowym samochodem Grand Prix Rüsselsheim. Grand Prix Oldtimerów 2015 na Nürburgring to okazja, by znów w pełnym blasku zobaczyć samochody, które były kamieniami milowymi w rozwoju sportu samochodowego.

Źródło: Materiały prasowe Opel

Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów
Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA