REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawa najbardziej prestiżowych aut na świecie

Subskrybuj nas na Youtube
Packard 1108.
Packard 1108.
Lion's Bank

REKLAMA

REKLAMA

Aby zobaczyć jedne z najbardziej niezwykłych aut na świecie warto wybrać się albo do Pebble Beach w Kalifornii, albo do Villa d'Este we Włoszech. Entuzjaści motoryzacji na pewno będą zachwyceni!

REKLAMA

Najpiękniejsze, najlepsze i najdroższe samochody klasyczne nie zawsze stoją zamknięte w podziemnych bunkrach. Dwa razy do roku ich właściciele - elita kolekcjonerów - pokazują je światu. Najbardziej prestiżowe konkursy elegancji motoryzacyjnej, z francuskiego "concours d'elegance", odbywają się w Pebble Beach w Kalifornii oraz Villa d'Este we Włoszech. O tym, jakie są ich zasady i jakie auta są oceniane, informuje Lion's Bank.

REKLAMA

Konkursy elegancji motoryzacyjnej zapoczątkowali Francuzi w latach 20. XX wieku. Karoserie powojennych samochodów stawały się coraz bardziej wyszukane, bo wiele majętnych osób zlecało przeróbki nadwozia wyspecjalizowanym firmom na podobnej zasadzie, jak w XIX wieku przerabiane były karoce. Tak przerabiane powozy były pokazywane i oceniane. Z czasem ta tradycja objęła także pojazdy mechaniczne i ostatecznie przybrała formę cyklicznie organizowanych konkursów elegancji. Przed Drugą Wojną Światową konkursy elegancji motoryzacyjnej odbywały się głównie w Europie, przy czym najbardziej znane urządzano we Francji. Z czasem podobne imprezy wystartowały w innych krajach, np. w 1929 roku odbył się pierwszy konkurs elegancji motoryzacyjnej we Włoszech, w Villa d'Este nad Jeziorem Como. Po 1945 roku te imprezy zostały skopiowane przez majętnych Amerykanów, chcących imitować tę przedwojenną europejską tradycję. Dwa najsłynniejsze konkursy po drugiej stronie Atlantyku, to Pebble Beach Concours d'Elegance oraz Amelia Island Concours d'Elegance. Jednak to ten pierwszy przyciąga najbardziej znanych kolekcjonerów, jako że jest częścią prestiżowego tygodnia motoryzacyjnego w Monterey.

Elegancja i zasady przede wszystkim

Konkursy elegancji motoryzacyjnej mają proste, lecz bardzo rygorystyczne zasady, wywodzące się z tradycji francuskich. Komisja dopuszczająca samochody do udziału w konkursie zwraca uwagę na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Rzadkość. Nietypowe wersje nadwozia, prototypy czy samochody wyprodukowane w kilku egzemplarzach są chętniej widziane w konkursie niż modele częściej spotykane i bardziej powszechne, i to nawet, jeśli te ostatnie mają większą wartość rynkową.
- Ciekawa historia. Im bardziej interesujących właścicieli miało auto, tym lepiej. Na przykład bardzo częstym kryterium wyboru aut z międzywojnia jest postać pierwszego właściciela. Jeśli był on znanym ekscentrykiem czy kimś w rodzaju dzisiejszego celebryty, szanse na uzyskanie zaproszenia do pokazania samochodu rosną.

REKLAMA


- Stan. Do najsłynniejszych konkursów elegancji dopuszczane są prawie wyłącznie samochody, które wyglądają lepiej niż wtedy, kiedy wyjechały z fabryki. Bardzo ważne jest to określenie "overrestored", czyli "za bardzo odrestaurowany". Poza tym samochody prezentowane na konkursach bardzo rzadko są użytkowane przez ich właścicieli-kolekcjonerów, nawet w trakcie pokazu pokonują one tylko krótkie dystanse, np. kiedy muszą dojechać od lawety do miejsca, gdzie będą wystawiane, czy też przejechać w paradzie obok sędziów, ale i tak ich stan techniczny musi być nienaganny. Nie ma także mowy o takich zmianach np. w konstrukcji silnika, które uwzględniałyby najnowsze osiągnięcia techniki. Stan aut musi być zbliżony do stanu oryginalnego, chyba że zmiany techniczne zostały wprowadzone w pierwszych latach użytkowania samochodu i pozytywnie wpłynęły na historię egzemplarza.

O dbałości o oryginalność pokazywanych aut świadczy fakt, że konkretny egzemplarz samochodu nie może być pokazywany co roku. W zależności od konkursu, jego właściciel na ponowne pokazanie tego auta musi poczekać od trzech do dziesięciu lat. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ta sama osoba na kolejny konkurs przyjechała z innym, wyjątkowym egzemplarzem samochodu.

Reguły parady, w trakcie której auta prezentowane są publiczności i jurorom, sięgają również lat 20. Jak z nich wynika, w trakcie przejazdy prezentowana jest ekipa, czyli poza automobilem oceniana jest także kobieta, będąca pasażerką (kierowca, prowadzący samochód, oraz jego strój nie podlegają werdyktowi jury). W każdym konkursie oddzielnie oceniane są różne klasy samochodów, których pokazuje się w zależności od konkursu od kilku do kilkunastu. To, jakie klasy podlegają ocenie, zmienia się w zależności od decyzji komisji konkursowych, która na przykład może w danym roku wyróżnić jakąś kategorie aut, dopuszczając należące do niej samochody do udziału w wydarzeniu.

Często skład jury konkursowego pozostaje stały przez lata. W jego skład wchodzą nie tylko eksperci czy historycy motoryzacji, ale także designerzy, artysci czy nawet znani kolekcjonerzy. W wielu konkursach swoje wyróżnienia przyznaje także publiczność oraz dziennikarze - tak na przykład dzieje się w przypadku imprezy w Villa d'Este.

Konkursy elegancji obecnie nie służą wyłącznie do pokazywania starych, kolekcjonerskich aut. Wielu producentów samochodowych oraz studia designerskich decydują się na zaprezentowanie w trakcie pokazów nowych modeli czy konstrukcji stworzonych wyłącznie w jednym egzemplarzu na zlecenie majętnego klienta albo unikatowych prototypów. W trakcie niektórych konkursów tego typu nowe konstrukcje są oceniane i prezentowane na równi z zabytkami motoryzacji.

Pebble Beach - elegancja po amerykański

Konkurs elegancji w Pebble Beach jest organizowany praktycznie nieprzerwanie od 1950 roku. Nie odbył się tylko raz, w roku 1960, z przyczyn niezależnych od organizatorów. Jest on uznawany za najbardziej prestiżowe wydarzenie motoryzacyjne w Stanach Zjednoczonych. Stanowi część niemniej prestiżowego weekendu motoryzacyjnego w Monterey, w trakcie którego odbywa się przeszło trzydzieści wydarzeń związanych z samochodami, od pierwszych jazd nowymi modelami organizowanych specjalnie dla dziennikarzy po rajdy aut klasycznych. Każdego roku komisja konkursowa honoruje podczas konkursu inną markę lub też designera, często producenci wykorzystują tę imprezę do zorganizowania premiery nowego modelu

System klas aut podlegających ocenie w trakcie Pebble Beach jest bardzo rozbudowany. W ubiegłym roku na przykład było ich 23, w tym kilka utworzonych wyłącznie dla tego akurat konkursu. Każdego roku wystawiane jest od 120 do 200 samochodów, choć są i lata, gdy aut jest więcej.
Reguły uczestnictwa są też bardzo surowe w przypadku kalifornijskiej imprezy - gdy auto zostaje dopuszczone do konkursu, ale nie zostanie nagrodzone, jego właściciel nie może starać się o wystawienie go ponownie przez następne 10 lat. Oprócz wygranych klasowych, istnieje też najważniejsza nagroda, "Best of show". W 2013 roku została ona przyznana przedwojennemu Packardowi 1108.

Villa d'Este - czyli włoski konkurs z niemieckim wsparciem

O wiele bardziej burzliwą historię ma włoski konkurs elegancji w Villa d'Este nad jeziorem Como. Pierwsza edycja odbyła się w 1929 roku, ale do 1949 roku konkurs organizowany był nieregularnie, najczęściej miłośnicy aut zjeżdżali się tam co dwa lata. W roku 1951 impreza została zawieszona "do odwołania". Powodem były problemy finansowe, wojna i lata po jej zakończeniu negatywnie odbiły się na portfelach osób zamożnych, toteż firmy przebudowujące samochody cierpiały na brak klientów. Konkurs odrodził się w 1995 roku, jednak wciąż był organizowany nieregularnie. Od 1999 roku patronat nad konkursem objął koncern BMW. Wsparcie bawarskiej firmy sprawiło, Villa d'Este znowu stała się znaczącym wydarzeniem w świecie motoryzacji klasycznej.

Włoski konkurs trwa dwa dni. Pierwszy dzień odbywa się w hotelu Villa d'Este i jest zamknięty dla publiczności, drugi dzień ma miejsce w Villa Erba i jest dostępny publicznie. Obecnie w trakcie konkursu wystawianych jest około stu samochodów , podzielonych na od 7 do 10 klas pojazdów, i co roku wystawiane jest na nim około stu samochodów. Prawo do głosowania ma jury i dziennikarze, a także - podczas drugiego dnia w Villa Erba - publiczność a najbardziej prestiżową nagrodą jest tak zwana "Coppa d'Oro". W 2014 roku uzyskał ją Corrado Lopresto, właściciel Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider Corsa z karoserią od Aprile. Corrado Lopresto jest najsłynniejszym kolekcjonerem Alfa Romeo na świecie i regularnie prezentuje samochody ze swojej kolekcji nad jeziorem Como. Od 2012 roku konkurs odbywa się w maju, czyli miesiąc później niż poprzednie edycje.

Autor: Michał Wróbel Lion's Bank

Prototypy Maserati Alfieri oraz Lamborghini od Zagato na Konkursie Villa d'Este 2014.
Lion's Bank
BMW 507
Lion's Bank
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

REKLAMA