REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear w Polsce - 85 lat wspólnej historii

Goodyear fabryka centrum
Goodyear fabryka centrum
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Goodyear jest związany z polskim rynkiem oponiarskim od 85 lat.

W tym roku mija 85 lat, od kiedy Goodyear zawitał do Polski. Dokładnie 15 kwietnia 1929 roku amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42. Datę tę można uznać
za przełomową, bo dziś Polska to nie tylko ważny europejski rynek, ale też kraj, w którym mieści się jedna z największych fabryk Goodyeara.

REKLAMA

„Aż 85 lat obecności Goodyeara na polskim rynku to dla nas ważny jubileusz i okazja, aby przypomnieć przełomowe chwile w historii całej firmy Te chwile to zarówno innowacje technologiczne i produktowe, nowe zakłady produkcyjne, laboratoria badawcze oraz centra rozwoju, wchodzenie na kolejne rynki, jak i sukcesy sportowe. Bardzo ważną częścią historii jest także zaangażowanie – od blisko 20 lat jako inwestora strategicznego – koncernu Goodyear w fabrykę w Dębicy” – powiedział Jacek Pryczek, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. oraz Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

Zobacz też: Samopompujące się opony Goodyear!

Historia marki Goodyear

1898 – Amerykański przemysłowiec Frank Seiberling zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860) nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1899 – Rozpoczęcie produkcji. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.

REKLAMA

1901 – W reklamie na łamach Saturday Evening Post pojawia się znany do dziś logotyp firmy Goodyear – „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach.

1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon
do przełomowego Forda Model T. Goodyear staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca  z koncernem Ford trwa do dziś.

1909 – Pierwsza opona Goodyear do samolotu. W ciągu następnych lat powstanie Goodyear Aviation – lotniczy oddział koncernu.

1911 – Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear. Naukowcy z Akron opracowali unikalną tkaninę jako poszycie konstrukcji.

Zobacz też: Seat Ibiza skończył 30 lat

1914 – Podczas wyścigu 500 mil na torze Indianapolis wszyscy zawodnicy używają opon Goodyear. To mocne wejście koncernu w sport samochodowy.

1916 – Goodyear stał się największym producentem opon samochodowych
na świecie. Firmę promuje hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”.

1917 – Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów. Produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji.

1924 – Goodyear kupił od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców. Rozpoczęcie prac na syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum.

1929 – Oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce. Niedługo potem opony Goodyear są już dostępne na terenie całej Polski. 

1941 – Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną.

1943 – Goodyear otrzymał kontrakt na produkcję elementów kadłuba do ciężkich bombowców strategicznych Boeing B-29 Superfortress (Superforteca). Większość załogi Goodyear stanowiły wtedy kobiety.

1949 – Początek budowy zakładów w Luksemburgu. Pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara.

1963 – Craig Breedlove pobił rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę. Jego „Spirit of America” jechał na ogumieniu Goodyear.

1964 – Goodyear dołączył do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1.

1965 – Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwyciężył wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1. To rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie.

1970 – Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu w ramach misji Apollo 14.

1984 – Zakup toru testowego Mireval we Francji.

1990 – Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych.

1995 – Zakup większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica przez Goodyeara. Początek inwestycji  Goodyeara w Polsce.

1998 – Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1.

2001 – Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy.

2010 – Prototypowa opona BioIsopreneTM zaprezentowana na konferencji klimatycznej w Kopenhadze.

2011 – Goodyear pracuje nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance TechnologyAMT).

2012 – Goodyear zaprezentował opony o ocenie AA na etykiecie. Koncepcyjne opony EfficientGrip AA Edition osiągają jedne z najlepszych wyników w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia.

2012 – naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10% i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.

2013 – premiera innowacyjnej opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia.

2013 – Firma Goodyear Tire & Rubber Company po raz trzeci z rzędu znalazła się na liście 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.

REKLAMA

„Fabryka w Dębicy to obecnie jeden z największych zakładów koncernu Goodyear na świecie, zatrudnia blisko 3 tysiące osób i jest jednym z największych polskich eksporterów. Właśnie na Podkarpaciu produkowane są nowoczesne opony, które wybierają kierowcy na całym świecie. Historia Goodyeara i Dębicy pokazuje, że w świecie motoryzacji wszystko jest możliwe” – dodał J. Pryczek.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 51 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Oponeo.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA