REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear w Polsce - 85 lat wspólnej historii

Subskrybuj nas na Youtube
Goodyear fabryka centrum
Goodyear fabryka centrum
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Goodyear jest związany z polskim rynkiem oponiarskim od 85 lat.

W tym roku mija 85 lat, od kiedy Goodyear zawitał do Polski. Dokładnie 15 kwietnia 1929 roku amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42. Datę tę można uznać
za przełomową, bo dziś Polska to nie tylko ważny europejski rynek, ale też kraj, w którym mieści się jedna z największych fabryk Goodyeara.

REKLAMA

„Aż 85 lat obecności Goodyeara na polskim rynku to dla nas ważny jubileusz i okazja, aby przypomnieć przełomowe chwile w historii całej firmy Te chwile to zarówno innowacje technologiczne i produktowe, nowe zakłady produkcyjne, laboratoria badawcze oraz centra rozwoju, wchodzenie na kolejne rynki, jak i sukcesy sportowe. Bardzo ważną częścią historii jest także zaangażowanie – od blisko 20 lat jako inwestora strategicznego – koncernu Goodyear w fabrykę w Dębicy” – powiedział Jacek Pryczek, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. oraz Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

Zobacz też: Samopompujące się opony Goodyear!

Historia marki Goodyear

1898 – Amerykański przemysłowiec Frank Seiberling zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860) nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1899 – Rozpoczęcie produkcji. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.

REKLAMA

1901 – W reklamie na łamach Saturday Evening Post pojawia się znany do dziś logotyp firmy Goodyear – „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach.

1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon
do przełomowego Forda Model T. Goodyear staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca  z koncernem Ford trwa do dziś.

1909 – Pierwsza opona Goodyear do samolotu. W ciągu następnych lat powstanie Goodyear Aviation – lotniczy oddział koncernu.

1911 – Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear. Naukowcy z Akron opracowali unikalną tkaninę jako poszycie konstrukcji.

Zobacz też: Seat Ibiza skończył 30 lat

1914 – Podczas wyścigu 500 mil na torze Indianapolis wszyscy zawodnicy używają opon Goodyear. To mocne wejście koncernu w sport samochodowy.

1916 – Goodyear stał się największym producentem opon samochodowych
na świecie. Firmę promuje hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”.

1917 – Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów. Produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji.

1924 – Goodyear kupił od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców. Rozpoczęcie prac na syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum.

1929 – Oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce. Niedługo potem opony Goodyear są już dostępne na terenie całej Polski. 

1941 – Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną.

1943 – Goodyear otrzymał kontrakt na produkcję elementów kadłuba do ciężkich bombowców strategicznych Boeing B-29 Superfortress (Superforteca). Większość załogi Goodyear stanowiły wtedy kobiety.

1949 – Początek budowy zakładów w Luksemburgu. Pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara.

1963 – Craig Breedlove pobił rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę. Jego „Spirit of America” jechał na ogumieniu Goodyear.

1964 – Goodyear dołączył do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1.

1965 – Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwyciężył wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1. To rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie.

1970 – Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu w ramach misji Apollo 14.

1984 – Zakup toru testowego Mireval we Francji.

1990 – Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych.

1995 – Zakup większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica przez Goodyeara. Początek inwestycji  Goodyeara w Polsce.

1998 – Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1.

2001 – Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy.

2010 – Prototypowa opona BioIsopreneTM zaprezentowana na konferencji klimatycznej w Kopenhadze.

2011 – Goodyear pracuje nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance TechnologyAMT).

2012 – Goodyear zaprezentował opony o ocenie AA na etykiecie. Koncepcyjne opony EfficientGrip AA Edition osiągają jedne z najlepszych wyników w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia.

2012 – naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10% i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.

2013 – premiera innowacyjnej opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia.

2013 – Firma Goodyear Tire & Rubber Company po raz trzeci z rzędu znalazła się na liście 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.

REKLAMA

„Fabryka w Dębicy to obecnie jeden z największych zakładów koncernu Goodyear na świecie, zatrudnia blisko 3 tysiące osób i jest jednym z największych polskich eksporterów. Właśnie na Podkarpaciu produkowane są nowoczesne opony, które wybierają kierowcy na całym świecie. Historia Goodyeara i Dębicy pokazuje, że w świecie motoryzacji wszystko jest możliwe” – dodał J. Pryczek.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 51 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Oponeo.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA