REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!
Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

W roku 1995 Niemcy zaskoczyli. Zaprezentowali światu rewolucyjny samochód miejski. Opel MAXX ważył zaledwie 650 kilogramów, posiadał ABS i poduszkę powietrzną kierowcy oraz był napędzany pierwszym w Europie nowoczesnym silnikiem 3-cylindrowym.

Połowa lat dziewięćdziesiątych była czasem, w którym Europa coraz mocniej szła w stronę oszczędności. Na pojazdy nakładane były pierwsze normy emisji spalin. Kierowcy natomiast z uwagi na rosnące ceny paliw, chcieli przesiadać się do oszczędniejszych modeli. I w tej właśnie atmosferze narodził się pomysł na samochód miejski nowego typu. W marcu roku 1995 podczas genewskich targów motoryzacyjnych Niemcy zaprezentowali ciekawy koncept - był nim Opel MAXX.

REKLAMA

Opel MAXX - aluminiowa konstrukcja i... ABS!

REKLAMA

Nadwozie miejskiego wozidełka było niezwykle niepozorne. Tak, stylistycznie mogło się podobać. Szczególnie że dobre wrażenie robiło dwukolorowe malowanie, pełne felgi czy prosty, ale miły dla oka design. Kluczem do sukcesu dla Niemców stała się jednak technologia. Nadwozie o długości niespełna 3 metrów oferowało dużą ilość przestrzeni i było lekkie. Wytłaczana klatka aluminiowa sprawiła, że wagę Opla MAXX udało się obniżyć do zaledwie 650 kilogramów. Poza tym auto seryjnie posiadało airbag kierowcy i ABS - a w latach 90. te systemy nie były standardem nawet w segmencie C!

Jednym z ważniejszych punktów konstrukcji stała się jednostka napędowa. Pod maską MAXX-a zamontowany został 3-cylindrowy silnik rzędowy. To pierwszy nowoczesny motor typu R3 stworzony przez producenta europejskiego! Benzyniak miał 973 cm3 pojemności, dwa górne wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder. Podczas jazdy oferował 50 koni mechanicznych mocy i 90 Nm momentu obrotowego. Te wartości wystarczyły, aby rozpędzić małego Opla - ważącego tylko 650 kilogramów! - do pierwszej setki w 12,1 sekundy. Prędkość maksymalna została oszacowana na 151 km/h. Spalanie? Przy stałej prędkości 90 km/h to wynosiło tylko... 3,9 litra.

1.0 R3 Opel - silnik, który był produkowany przez lata

Niemcy nie zdecydowali się na produkcję Opla MAXX. Powód? Konstrukcja była zdecydowanie zbyt nowoczesna! Gdyby weszła do sprzedaży, samochód musiałby mieć wysoką cenę. Na szczęście mały hatchback zostawił po sobie ślad na rynku. A ten oznaczał wprowadzenie litrowego, 3-cylindrowego silnika benzynowego do oferty Corsy w roku 1997.

Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!
Materiały prasowe Opel
Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!
Materiały prasowe Opel
Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!
Bruno Betti
Materiały prasowe Opel
Opel MAXX - pierwszy 3-cylindrowiec Opla ma 25 lat!
Materiały prasowe Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA