REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 lat silników Diesla w BMW

Subskrybuj nas na Youtube
BMW 524td to pierwszy model bawarskiego producenta, który został wyposażony w silnik Diesla.
BMW 524td to pierwszy model bawarskiego producenta, który został wyposażony w silnik Diesla.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku mija 30 lat odkąd zadebiutowało na rynku pierwsze BMW z silnikiem Diesla. Dziś bawarska firma nadal ceniona jest za zaawansowane technologicznie i bardzo nowoczesne silniki Diesla.

Silnik Diesla w BMW? Na początku lat 80. ubiegłego wieku takie połączenie było niewyobrażalne dla wielu entuzjastów tej marki. Jednostki wysokoprężne z tego okresu były głośne i mało sportowe, jednakże ich zaletą była duża wydajność, pozwalająca uzyskać niskie zużycie paliwa. W obliczu kryzysu naftowego firma BMW już w 1975 roku opracowała więc wstępny plan związany z wprowadzeniem na rynek silnika Diesla, który trafił do seryjnej produkcji zaledwie trzy lata później.

REKLAMA

Zobacz też: BMW z dieslem o mocy 381 KM

Od początku było jednak jasne, że diesel produkcji BMW będzie wyróżniał się wyjątkowymi właściwościami. Wyzwaniem było połączenie wysokiej wydajności paliwowej i wytrzymałości utożsamianej z konstrukcjami tego typu z wysokimi osiągami, spontanicznym oddawaniem mocy i zoptymalizowaną jakością jazdy. Już na wczesnym etapie projektu inżynierowie BMW optowali za rzędową jednostką sześciocylindrową z układem spalania z komorą wirową oraz układem turbodoładowania. Taki silnik miał zadebiutować w BMW serii 5 Limuzyna.

BMW 524td - pierwsza wersja z dieslem

Silnik dla BMW 524td został zaprojektowany w Monachium przez inżynierów BMW ds. jednostek napędowych na bazie sześciocylindrowego, rzędowego silnika benzynowego. Wspólne cechy ograniczały się do podstawowej struktury, zasady dostarczania oleju oraz rozrządu górnozaworowego z wałem rozrządu napędzanym poprzez pasek zębaty. Wszystkie pozostałe detale zostały zaprojektowane od podstaw, aby sprostać specjalnym wymaganiom konstrukcyjnym silnika Diesla oraz założeniom BMW dotyczącym pierwszego silnika tego typu. Pod uwagę należało zatem wziąć obciążenie cieplne, wysokie ciśnienie spalania w silniku oraz stopień sprężania wynoszący 22,0 : 1 . Skrzynia korbowa z żeliwa szarego otrzymała system chłodzenia działający w oparciu o zasadę przepływu podłużnego, gdzie przegrody z wodą zostały umieszczone pomiędzy cylindrami i specjalną osłoną zdolną wytrzymać działanie wysokich sił wywieranych na śruby głowicy cylindrów. Kuty wał korbowy generował dłuższy skok i był wytwarzany ze stali o bardzo wysokiej jakości. Konstrukcja i właściwości materiałowe tłoków, korbowodów i łożysk wału korbowego również zostały zmodyfikowane, aby zagwarantować maksymalną niezawodność nawet przy pełnym obciążeniu i podczas ciągłej pracy. O dostarczanie oleju dbała wyjątkowo mocna śrubowa pompa oleju.

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Inżynierowie pracujący nad silnikiem zdecydowali się na zastosowanie turbosprężarki już we wczesnej fazie projektu, ponieważ oprócz wysokiej wydajności paliwowo-ekologicznej celem było również uzyskanie typowych dla BMW sportowych wrażeń z jazdy i wysokiej jakości prowadzenia.

Maksymalna moc 85 kW/115 KM była generowana z pojemności skokowej 2443 centymetrów sześciennych. Z jednego litra pojemności uzyskano więc 34,8 kW/47,3 KM, czyli wartość, „która wcześniej była niemożliwa do osiągnięcia w silniku Diesla” - takie oświadczenie wydało BMW podczas światowej premiery zorganizowanej w 1983 roku przy okazji Salonu Samochodowego we Frankfurcie.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 12,9 sekundy i rozpędzał się do 180 km/h, co w owym czasie wywoływało duże wrażenie. Prasa wychwalała „pobudzającą energię” i „stały przyrost mocy” sześciocylindrowego silnika z turbodoładowaniem.

Wiosną 1983 roku wynik prac inżynierów został zaprezentowany przedstawicielom mediów podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie (IAA). BMW 524td było pierwszym wysokoprężnym modelem niemieckiej marki i najmocniejszym na świecie autem tego typu. Samochód wyznaczył nową jakość w zakresie dostarczania kierowcy wyjątkowo wydajnej przyjemności z jazdy.

Silnik Diesla w BMW serii 3

Pierwsze BMW serii 3 z dieslem pod maską zostało pokazane w 1985 roku i miało być rozszerzeniem istniejącej już gamy modelowej. Jednostka o w pełni zamkniętej konstrukcji generowała 63 kW/86 KM mocy i 152 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wyróżniał się płynną pracą i niskim poziomem hałasu, spełniając tym samym wewnętrzne standardy marki. BMW serii 3 wyposażone w ten motor rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 16,1 sekundy i zadowalało się 6,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów w cyklu pomiarowym ECE „Euromix”.

Zobacz też: BMW M135i-najmocniejszy hatchback BMW

Tak oto dwa najpopularniejsze modele BMW zyskały po raz pierwszy silniki Diesla pod swoimi maskami. Z czasem ogromnej poprawie uległy osiągi tego typu jednostek a tym samym zwiększyło się zainteresowanie tego typu wersjami BMW. Dziś BMW oferuje BMW 550d z silnikiem o pojemności 3-litrów wspomagany przez trzy turbosprężarki, dzięki którym uzyskuje on moc 381 KM (127 KM z litra pojemności skokowej)!

Źródło: materiały prasowe BMW

BMW 524td Diesel
BMW
BMW 524td Diesel
BMW
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA