REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 lat silników Diesla w BMW

BMW 524td to pierwszy model bawarskiego producenta, który został wyposażony w silnik Diesla.
BMW 524td to pierwszy model bawarskiego producenta, który został wyposażony w silnik Diesla.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku mija 30 lat odkąd zadebiutowało na rynku pierwsze BMW z silnikiem Diesla. Dziś bawarska firma nadal ceniona jest za zaawansowane technologicznie i bardzo nowoczesne silniki Diesla.

Silnik Diesla w BMW? Na początku lat 80. ubiegłego wieku takie połączenie było niewyobrażalne dla wielu entuzjastów tej marki. Jednostki wysokoprężne z tego okresu były głośne i mało sportowe, jednakże ich zaletą była duża wydajność, pozwalająca uzyskać niskie zużycie paliwa. W obliczu kryzysu naftowego firma BMW już w 1975 roku opracowała więc wstępny plan związany z wprowadzeniem na rynek silnika Diesla, który trafił do seryjnej produkcji zaledwie trzy lata później.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: BMW z dieslem o mocy 381 KM

Od początku było jednak jasne, że diesel produkcji BMW będzie wyróżniał się wyjątkowymi właściwościami. Wyzwaniem było połączenie wysokiej wydajności paliwowej i wytrzymałości utożsamianej z konstrukcjami tego typu z wysokimi osiągami, spontanicznym oddawaniem mocy i zoptymalizowaną jakością jazdy. Już na wczesnym etapie projektu inżynierowie BMW optowali za rzędową jednostką sześciocylindrową z układem spalania z komorą wirową oraz układem turbodoładowania. Taki silnik miał zadebiutować w BMW serii 5 Limuzyna.

BMW 524td - pierwsza wersja z dieslem

Silnik dla BMW 524td został zaprojektowany w Monachium przez inżynierów BMW ds. jednostek napędowych na bazie sześciocylindrowego, rzędowego silnika benzynowego. Wspólne cechy ograniczały się do podstawowej struktury, zasady dostarczania oleju oraz rozrządu górnozaworowego z wałem rozrządu napędzanym poprzez pasek zębaty. Wszystkie pozostałe detale zostały zaprojektowane od podstaw, aby sprostać specjalnym wymaganiom konstrukcyjnym silnika Diesla oraz założeniom BMW dotyczącym pierwszego silnika tego typu. Pod uwagę należało zatem wziąć obciążenie cieplne, wysokie ciśnienie spalania w silniku oraz stopień sprężania wynoszący 22,0 : 1 . Skrzynia korbowa z żeliwa szarego otrzymała system chłodzenia działający w oparciu o zasadę przepływu podłużnego, gdzie przegrody z wodą zostały umieszczone pomiędzy cylindrami i specjalną osłoną zdolną wytrzymać działanie wysokich sił wywieranych na śruby głowicy cylindrów. Kuty wał korbowy generował dłuższy skok i był wytwarzany ze stali o bardzo wysokiej jakości. Konstrukcja i właściwości materiałowe tłoków, korbowodów i łożysk wału korbowego również zostały zmodyfikowane, aby zagwarantować maksymalną niezawodność nawet przy pełnym obciążeniu i podczas ciągłej pracy. O dostarczanie oleju dbała wyjątkowo mocna śrubowa pompa oleju.

REKLAMA

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inżynierowie pracujący nad silnikiem zdecydowali się na zastosowanie turbosprężarki już we wczesnej fazie projektu, ponieważ oprócz wysokiej wydajności paliwowo-ekologicznej celem było również uzyskanie typowych dla BMW sportowych wrażeń z jazdy i wysokiej jakości prowadzenia.

Maksymalna moc 85 kW/115 KM była generowana z pojemności skokowej 2443 centymetrów sześciennych. Z jednego litra pojemności uzyskano więc 34,8 kW/47,3 KM, czyli wartość, „która wcześniej była niemożliwa do osiągnięcia w silniku Diesla” - takie oświadczenie wydało BMW podczas światowej premiery zorganizowanej w 1983 roku przy okazji Salonu Samochodowego we Frankfurcie.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 12,9 sekundy i rozpędzał się do 180 km/h, co w owym czasie wywoływało duże wrażenie. Prasa wychwalała „pobudzającą energię” i „stały przyrost mocy” sześciocylindrowego silnika z turbodoładowaniem.

Wiosną 1983 roku wynik prac inżynierów został zaprezentowany przedstawicielom mediów podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie (IAA). BMW 524td było pierwszym wysokoprężnym modelem niemieckiej marki i najmocniejszym na świecie autem tego typu. Samochód wyznaczył nową jakość w zakresie dostarczania kierowcy wyjątkowo wydajnej przyjemności z jazdy.

Silnik Diesla w BMW serii 3

Pierwsze BMW serii 3 z dieslem pod maską zostało pokazane w 1985 roku i miało być rozszerzeniem istniejącej już gamy modelowej. Jednostka o w pełni zamkniętej konstrukcji generowała 63 kW/86 KM mocy i 152 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wyróżniał się płynną pracą i niskim poziomem hałasu, spełniając tym samym wewnętrzne standardy marki. BMW serii 3 wyposażone w ten motor rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 16,1 sekundy i zadowalało się 6,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów w cyklu pomiarowym ECE „Euromix”.

Zobacz też: BMW M135i-najmocniejszy hatchback BMW

Tak oto dwa najpopularniejsze modele BMW zyskały po raz pierwszy silniki Diesla pod swoimi maskami. Z czasem ogromnej poprawie uległy osiągi tego typu jednostek a tym samym zwiększyło się zainteresowanie tego typu wersjami BMW. Dziś BMW oferuje BMW 550d z silnikiem o pojemności 3-litrów wspomagany przez trzy turbosprężarki, dzięki którym uzyskuje on moc 381 KM (127 KM z litra pojemności skokowej)!

Źródło: materiały prasowe BMW

BMW 524td Diesel
BMW
BMW 524td Diesel
BMW
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA