ITS skończył 60 lat
REKLAMA
REKLAMA
Uroczystość poprowadził znany i lubiany pilot rajdowy, Maciej Wisławski. Nie obyło się więc bez pewnych anegdot, które pan Maciej sypał jak z rękawa. Przypomniał m.in. słowa swojego kolegi, dziennikarza, który stwierdził, że motoryzacja jest religią świata, bo dotyczy prawie każdego z nas, na każdym kontynencie i dlatego nie powinna być nam obojętną.
REKLAMA
REKLAMA
Później głos zabrali zasłużeni członkowie ITS, w tym przede wszystkim obecny dyrektor placówki profesor Andrzej Wojciechowski. Opowiedział pokrótce o tym czym się obecnie zajmuje instytut oraz jakie ma cele i zadania do zrealizowania ma on w przyszłości.
Kolejno po nim głos zabrali długoletni współpracownicy dyrektora, na których twarzach wyraźnie widać było wzruszenie, tak mocno podkreślające przywiązanie nie tylko do idei jakim kierowali się przez lata włodarze ITS ale i do samych osób, które go prowadziły. Europoseł Liberacki, przypomniał słowa jednego z najlepszych dyrektorów instytutu, profesora Mariana Madeyskiego, który mawiał, że „transportu należy się uczyć na uniwersytetach a nie błędach”. Równie osobiste wspomnienia o profesorze Madeyskim przekazał prof. dr hab. Tadeusz Dorosiewicz, który podkreślił znaczenie organizowanych przez dyrektora prywatnych spotkań tzw. Cyrku Madeyskiego, w skład którego wchodzili jego najbliżsi współpracownicy. Odbywały się one co czwartek w jego mieszkaniu na ulicy Tamka w Warszawie i dotyczyły zarówno obecnych problemów transportu w Polsce jak i tych, z którymi będą musieli się zmierzyć Polacy w przyszłości.
Ważnym elementem uroczystości 60-lecia istnienia ITS było wręczenie, przez posłankę Beatę Bublewicz(córkę kierowcy rajdowego Mariana Bublewicza), okolicznościowego tortu dyrektorowi Wojciechowskiemu w nagrodę za jego wkład w rozwój instytutu. Również i pani Beata nie powstrzymała się od porównania tej uroczystości do ekumenicznego spotkania wyznawców czterech kółek. Później wręczono złote medale 96 osobom ,,Za Zasługi Dla Instytutu Transportu Samochodowego”.
Pokaz czas zacząć
REKLAMA
Druga część jubileuszowego spotkania była okazją do zademonstrowania szerszej grupie osób nowoczesnej aparatury, stosowanej na co dzień do przeprowadzania wielu typów badań i symulacji z zakresu transportu. Goście za pomocą tzw. Wiedeńskiego Systemu Testów mogli sprawdzić m.in. swój czas reakcji za kierownicą, koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność intelektualną czy funkcjonowanie uwagi. Oprócz tego, dzięki Function Vision Analyzer można było wziąć udział w badaniu widzenia zmierzchowego oraz tzw. „kurzej ślepoty”. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także symulatory jazdy autem osobowym i ciężarowym, które coraz lepiej oddają rzeczywiste zachowanie pojazdu na drodze. Ci, którym było tego mało, mieli okazję przekonać się, jakie siły działają na ciało podczas dachowania pojazdu bądź jego uderzenia w przeszkodę. Pokazy te były dla wielu zaskoczeniem oraz lekcją pokory na przyszłość.
Organizatorzy 60-tej rocznicy funkcjonowania ITS przygotowali także wystawę pojazdów pochodzących z okresu ostatniego stulecia. Oprócz zabytkowych samochodów można było także zobaczyć zarówno auta sportowe z lat 70-tych, 80-tych dwudziestego wieku, jaki i najnowsze modele takie jak Lotus Evora czy Nissan GT-R. Co więcej, przy współpracy z firmą Renault, organizatorzy przygotowali prezentację najnowszych dwóch aut francuskiego koncernu, napędzanych tylko i wyłącznie energią elektryczną-Renault Fluence Z.E oraz Kangoo Z.E. Dużą atrakcją była możliwość wypróbowania każdego z tych aut na drodze i poddanie własnej ocenie ich możliwości. Trzeba przyznać, że ogromne wrażenie zrobił zwłaszcza Fluence Z.E, 5-osobowy, przestronny sedan, który podczas jazdy jest właściwie bezszelestny, a za sprawą dużego momentu obrotowego, oferuje wysoką dynamikę.
Na koniec wszyscy z 500 zaproszonych gości udali się na poczęstunek i wspólnie przy stołach wymieniali swoje uwagi, spostrzeżenia oraz refleksje na temat instytutu, jego historii oraz pokazów zorganizowanych na część jego jubileuszu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.