Audi R8 e-tron ustanawia rekord na Nürburgringu!
REKLAMA
REKLAMA
Północna Pętla to obecnie najpopularniejszy poligon doświadczalny dla wprowadzanych na rynek nowych samochodów. To jak szybko auto wykonany po niej pełny przejazd, staję się później jego chlubną(lub nie) wizytówką.
REKLAMA
Osiągnięty przez Audi R8 rezultat jest jednak imponujący nie tylko jeśli bierzemy pod uwagę tylko auta napędzane energią elektryczną, ale także te spalinowe. Warto przypomnieć, że obecnie najlepszy oficjalny czas uzyskany na tym torze wynosi 7:11,57 min i należy do Gumperta Apollo Sport ,napędzanego benzynowym, 700-konnym silnikiem V8 pochodzącym z Audi.
Za kierownicą Audi R8 e-tron zasiadł Markus Winkelhock, 32-letni kierowca, mieszkający w pobliżu Stuttgartu, zwycięzca rozgrywanego kilka tygodni temu na tym samym torze 24- godzinnego wyścigu.
Auto wyposażone zostało w te same dwa silniki, które trafią pod maski seryjnego odpowiednika R8 e-tron. Łączna ich moc to 280kW, a moment obrotowy 820Nm. Podczas ruszania na tylne koła trafia ponad 490Nm. Największą bolączką aut elektrycznych jest ich niski zasięg. Aby zniwelować ten problem inżynierowie Audi zaprojektowali litowo-jonowy akumulator, magazynujący 49kWh energii elektrycznej. Pozwala on pokonać autu dystans ok. 215km. Kształt akumulatora, przypomina literę T, co umożliwiło ulokować go w tunelu środkowym, pomiędzy przedziałem pasażerskim, a tylną osią. Podczas hamowania jest on doładowywany metodą rekuperacji.
Zobacz też: Volkswagen nagrodzony za silnik 1.4 TSI
REKLAMA
W aucie sportowym istotna jest masa pojazdu, która decyduje nie tylko o osiągach na prostej, ale przede wszystkim w zakrętach. Aby ją zminimalizować, inżynierowie Audi wykorzystali do budowy nadwozia aluminium i CFRP. Pozwoliło to ograniczyć jego masę (wraz z akumulatorami) do 1780 kg.To przełożyło się na osiągi auta- przyspieszenie 0-100km/h wynosi 4,6 sekundy a prędkość maksymalna 250km/h(normalnie jest ograniczona do 200km/h).
Dla silniejszego zaakcentowania nadziei jaką Audi pokłada w napędzie elektrycznym, koncern postanowił ustanowić kolejny rekord. Prędkość e-trona została zredukowana do 200km/h, a Markus Winkelhock wykonał nim dwa przejazdy po Nürburgringu. Osiągnięte przez niego kolejno czasy, 8:30,873 i 8:26,096 min, były wyraźnie poniżej 9 minut.
"Audi R8 e-tron jest rzecz jasna autem seryjnym, a nie autem wyścigowym z aerodynamicznymi dodatkami“ - podkreśla Markus Winkelhock. „Ale dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i odpowiedniemu dociążeniu tylnej części pojazdu, posiada cechy samochodu sportowego. Moment obrotowy, dzięki któremu silniki elektryczne dają mu taką moc, bije osiągnięcia wszystkich innych aut jakie znam, a to, że nie wydają przy tym żadnych dźwięków, było dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem.” – podkreśla Winkelhock.
„W chwilach, gdy potrzebna była dobra przyczepność, pomagał mi Torque Vectoring, czyli system selektywnego rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła.“ – dodaje.
Zobacz też: Nagroda dla Forda za silnik 1.0 l EcoBoost
Michael Dick, członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego AUDI AG dumnie podsumował osiągnięcia swojego koncernu.
REKLAMA
„W ciągu paru tygodni podjęliśmy szereg wyzwań i pokazaliśmy przy tym, że z wszystkimi naszymi koncepcjami napędu jesteśmy w ścisłej światowej czołówce. W maju nasze Audi R8 LMS ultra z dziesięciocylindrowym silnikiem wygrało 24-godzinny wyścig na tym samym torze. W połowie czerwca Audi R18 e-tron quattro odniosło triumf podczas dwudziestoczterogodzinnego wyścigu Le Mans, co było pierwszym zwycięstwem auta z napędem hybrydowym, odniesionym podczas najtrudniejszej na świecie imprezy tego typu. Teraz Audi R8 e-tron, napędzane wyłącznie elektrycznie, ustanowiło kolejny rekord na najbardziej wymagającym torze wyścigowym świata.“
Aby zapewnić stałą aktualność hasła „Przewaga dzięki technice”, marka z czterema pierścieniami planuje w latach 2012 – 2016 inwestycje w wysokości 13 mld euro, przede wszystkim w nowe produkty i rozwój mocy produkcyjnych. Aktualnie Audi rozbudowuje swój zakład w Győr (Węgry). Od 2013 roku rozpocznie się budowa fabryki w Foshan (Chiny), a od 2016 w Meksyku.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA