REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi R8 e-tron ustanawia rekord na Nürburgringu!

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Audi R8 e-tron, napędzany energią elektryczną, ustanowił rekordowy czas przejazdu po torze Nurburgring. Jego wynik 8:09,099 minuty to najlepszy jak dotąd rezultat, osiągnięty wśród seryjnych pojazdów z napędem elektrycznym.

Północna Pętla to obecnie najpopularniejszy poligon doświadczalny dla wprowadzanych na rynek nowych samochodów.  To jak szybko auto wykonany po niej pełny przejazd, staję się później jego chlubną(lub nie) wizytówką.

REKLAMA

Osiągnięty przez Audi R8 rezultat jest jednak imponujący nie tylko jeśli bierzemy pod uwagę tylko auta napędzane energią elektryczną, ale także te spalinowe. Warto przypomnieć, że obecnie najlepszy oficjalny czas uzyskany na tym torze wynosi 7:11,57 min i należy do Gumperta Apollo Sport ,napędzanego benzynowym, 700-konnym silnikiem V8 pochodzącym z Audi.

Za kierownicą Audi R8 e-tron zasiadł Markus Winkelhock, 32-letni kierowca, mieszkający w pobliżu Stuttgartu, zwycięzca rozgrywanego kilka tygodni temu na tym samym torze 24- godzinnego wyścigu.

Auto wyposażone zostało w te same dwa silniki, które trafią pod maski seryjnego odpowiednika R8 e-tron. Łączna ich moc to 280kW, a moment obrotowy 820Nm. Podczas ruszania na tylne koła trafia ponad 490Nm. Największą bolączką aut elektrycznych jest ich niski zasięg. Aby zniwelować ten problem inżynierowie Audi zaprojektowali litowo-jonowy akumulator, magazynujący 49kWh energii elektrycznej. Pozwala on pokonać autu dystans ok. 215km. Kształt akumulatora, przypomina literę T, co umożliwiło ulokować go w tunelu środkowym, pomiędzy przedziałem pasażerskim, a tylną osią. Podczas hamowania jest on doładowywany metodą rekuperacji.

Zobacz też: Volkswagen nagrodzony za silnik 1.4 TSI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W aucie sportowym istotna jest masa pojazdu, która decyduje nie tylko o osiągach na prostej, ale przede wszystkim w zakrętach. Aby ją zminimalizować, inżynierowie Audi wykorzystali do budowy nadwozia aluminium i CFRP. Pozwoliło to ograniczyć jego masę (wraz z akumulatorami) do 1780 kg.To przełożyło się na osiągi auta- przyspieszenie 0-100km/h wynosi 4,6 sekundy a prędkość maksymalna 250km/h(normalnie jest ograniczona do 200km/h).

Dla silniejszego zaakcentowania nadziei jaką Audi pokłada w napędzie elektrycznym, koncern postanowił ustanowić kolejny rekord. Prędkość e-trona została zredukowana do 200km/h, a Markus Winkelhock wykonał nim dwa przejazdy po Nürburgringu. Osiągnięte przez niego kolejno czasy, 8:30,873 i 8:26,096 min, były wyraźnie poniżej 9 minut.

"Audi R8 e-tron jest rzecz jasna autem seryjnym, a nie autem wyścigowym z aerodynamicznymi dodatkami“ - podkreśla Markus Winkelhock. „Ale dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i odpowiedniemu dociążeniu tylnej części pojazdu, posiada cechy samochodu sportowego. Moment obrotowy, dzięki któremu silniki elektryczne dają mu taką moc, bije osiągnięcia wszystkich innych aut jakie znam, a to, że nie wydają przy tym żadnych dźwięków, było dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem.” – podkreśla Winkelhock.

„W chwilach, gdy potrzebna była dobra przyczepność, pomagał mi Torque Vectoring, czyli system selektywnego rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła.“ – dodaje.

Zobacz też: Nagroda dla Forda za silnik 1.0 l EcoBoost

Michael Dick, członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego AUDI AG dumnie podsumował osiągnięcia swojego koncernu.

REKLAMA

„W ciągu paru tygodni podjęliśmy szereg wyzwań i pokazaliśmy przy tym, że z wszystkimi naszymi koncepcjami napędu jesteśmy w ścisłej światowej czołówce. W maju nasze Audi R8 LMS ultra z dziesięciocylindrowym silnikiem wygrało 24-godzinny wyścig na tym samym torze. W połowie czerwca Audi R18 e-tron quattro odniosło triumf podczas dwudziestoczterogodzinnego wyścigu Le Mans, co było pierwszym zwycięstwem auta z napędem hybrydowym, odniesionym podczas najtrudniejszej na świecie imprezy tego typu. Teraz Audi R8 e-tron, napędzane wyłącznie elektrycznie, ustanowiło kolejny rekord na najbardziej wymagającym torze wyścigowym świata.“

Aby zapewnić stałą aktualność hasła „Przewaga dzięki technice”, marka z czterema pierścieniami planuje w latach 2012 – 2016 inwestycje w wysokości 13 mld euro, przede wszystkim w nowe produkty i rozwój mocy produkcyjnych. Aktualnie Audi rozbudowuje swój zakład w Győr (Węgry). Od 2013 roku rozpocznie się budowa fabryki w Foshan (Chiny), a od 2016 w Meksyku.

"Wlew" elektrycznego Audi R8 e-tron.
Audi
Układ hamulcowy Audi R8 e-tron.
Audi
Audi R8 e-tron na torze Nürburgring uzyskał rekordowy w swojej klasie czas przejazdu wynoszący 8:09,099 min.
Audi
Kierowcą Audi R8 e-tron był Markus Winkelhock.
Audi
Audi R8 e-tron przyspiesza 0-100km/h w 4,6 sekundy.
Audi
Prędkość maksymalna Audi R8 e-tron na potrzeby bicia rekordu została podniesiona z 200km/h na 250km/h.
Audi
Aby każdy z 73 zakrętów Audi R8 e-tron mogło pokonać jak najszybciej, masa auta została zredukowana do 1780kg.
Audi
Nadwozie Audi R8 e-tron wykonano głównie z aluminium i CFRP.
Audi
Litowo-jonowy akumulator Audi R8 e-tron magazynuje 49 KWh energii elektrycznej , co wystarcza na ok. 215 km jazdy.
Audi
Podczas ruszania z miejsca Audi R8 e-tron na tylnie koła trafia ponad 490N.
Audi
Bok Audi R8 e-tron
Audi
Szyba Audi R8 e-tron
Audi
Przód Audi R8 e-tron
Audi
Tył Audi R8 e-tron 14
Audi
Audi R8 e-tron
Audi
Audi R8 e-tron z kierowcą Markusem Winkelhockiem i Michaelem Dickem, członkiem Zarządu ds. Rozwoju Technicznego AUDI AG,
Audi
Audi R8 e-tron pamiątkowe zdjecie.
Audi
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA