Ford Focus III otrzyma nowy silnik
REKLAMA
REKLAMA
Nowa jednostka ma 3 cylindry i tylko litr pojemności. Jest to najnowszy silnik serii EcoBoost i stanie się on źródłem napędu trzech modeli europejskiej gamy Forda: Focusa, C-Max oraz B-Max.
REKLAMA
Obecnie oferowane silniki EcoBoost mają pojemność od 1,6 do 3,5 litra i są montowane w samochodach Forda sprzedawanych na całym świecie.
REKLAMA
Silniki EcoBoost są turbodoładowane i mają bezpośredni wytrysk paliwa, a także szereg innych rozwiązań, dzięki którym mogą z powodzeniem zastąpić większe silniki. Mniejsza pojemność silnika zapewnia niższe zużycie paliwa i nie stanowi uszczerbku dla osiągów, emitując przy tym mniej niż 120 g CO2 na km. Najnowszy mały silnik EcoBoost został opracowany przez konstruktorów Centrum Technicznego Forda w Dunton (Wielka Brytania).
Na początku 2012 roku Ford chce wprowadzić na rynek dwie wersje litrowego silnika EcoBoost. Będą one oferowane w europejskiej wersji Focusa. Silnik o mocy 100 i 120 KM będzie współpracował z 5 i 6 – stopniową ręczną skrzynią biegów.
„Wprowadzenie na rynek Forda Focusa z tak bardzo nowoczesnym silnikiem o stosunkowo małej pojemności, nie tylko potwierdza bardzo poważne zamiary Forda związane z ograniczaniem pojemności i rozmiarów silników, ale także dowodzi najwyższych kwalifikacji konstruktorów Forda oraz wielkich możliwości i ogromnego potencjału technicznego koncernu. Wyprodukowanie 1,0-litrowego silnika benzynowego EcoBoost o tak imponujących osiągach i tak niskim zużyciu paliwa jest dobitnym przykładem tego jak poważnie traktujemy nasze wyzwanie by stać się liderem w produkcji oszczędnych silników” - mówi Graham Hoare, dyrektor generalny działu produkcji silników Ford of Europe.
Zobacz też: Jubileusz Dacii Duster
REKLAMA
Zastosowanie nowej turbosprężarki zaowocowało krótkim czasem reakcji i możliwością osiągania niemal 250 tys. obrotów na minutę. Pozwala to wyeliminować niekorzystną zwłokę przy przyspieszaniu (tzw. „turbodziurę”) i osiągać wysoki moment, którego maksymalna wartość w wersji o mocy 120 KM wynosi 170 Nm i jest dostępna w przedziale 1300 - 4500 obr/min.
Nowy silnik został wyposażony w kolektor wydechowy odlewany wspólnie z głowicą cylindrów, dzięki czemu obniżono temperaturę spalin i pozwolono silnikowi na utrzymywanie optymalnego składu mieszanki i wydajniejszą pracę w szerszym zakresie obrotów. Kadłub silnika odlany z żeliwa zmniejsza nawet o 50% ilość energii wymaganej do podgrzania silnika.
Inne rozwiązania zastosowane w 1,0-litrowym silniku EcoBoost używanym do napędu Forda Focus i C-Max to: funkcja automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika (Auto-Start-Stop), aktywna żaluzja chłodnicy silnika oraz inteligentny układ ładowania akumulatora wykorzystujący energię kinetyczną odzyskiwaną podczas hamowania (Ford Smart Regenerative Charging).
W 1,0-litrowej jednostce EcoBoost zastosowano układ zmiennych faz rozrządu dla obu wałków (Ti-VCT), co dodatkowo poprawia osiągi i pomaga ograniczyć spalanie.
Zobacz też: Rozstanie Suzuki i Volkswagena
Podczas tworzenia silnika Ford EcoBoost 1.0 konstruktorzy kładli duży nacisk na skuteczne wyciszenie silnika a także zapewnienie jego równomiernej i płynnej pracy.
Wyciszenie pracującego silnika uzyskano poprzez zanurzenie w oleju obu pasków zębatych napędzających osprzęt silnika. Ford twierdzi, iż zastosowanie tych innowacji w połączeniu z odpowiednio zoptymalizowanymi poduszkami zawieszenia silnika zaowocuje lepszym wyciszeniem i zwiększeniem kultury pracy silnika. Potwierdziły to testy i próby drogowe przeprowadzone na dystansie ogółem 720 tys. km, w tym 360 tys. km prób wytrzymałościowych oraz 10 tys. km testów badających wpływ pojazdu na środowisko.
Szczegóły techniczne nowego silnika Ford EcoBoost 1.0 zostaną opublikowane w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Docelowo ten nowy silnik ma być oferowany w modelach Forda adresowanych do nabywców także w Ameryce Północnej, Chinach i innych rynkach świata.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.