REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój produkcji samochodów w Chinach

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Chiny i ich przemysł motoryzacyjny, Fot. Fotolia
Chiny i ich przemysł motoryzacyjny, Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć w Europie osiągnięcia Chińczyków w przemyśle samochodowym są raczej nie znane, to historia ich motoryzacji jest ciekawa i bardzo bogata. Jak wygląda chiński rynek samochodowy i czym się charakteryzuje?

Chińska motoryzacja

W Europie niewiele słyszy się o chińskiej motoryzacji. Fakt, że nieliczne produkty oferowane na starym kontynencie nie są najwyższej jakości oraz, iż maja one wielu uznanych konkurentów nie przysparza im wielu zwolenników. Jedynym ich atutem wydaje się być atrakcyjna cena. Jednak historia chińskiej motoryzacji jest już dość długa, sięga lat 50 – tych XX wieku. Początek produkcji samochodów oparto na samochodach ciężarowych, z myślą o rozwoju przemysłu ciężkiego. Fabryka samochodów marki „Wyzwolenie” dostała „zielone światło” od samego przewodniczącego Mao Tsetunga. Do lat 80–tych utrzymywała się tendencja stawiania na produkcję przemysłowych aut ciężarowych. Dopiero wówczas zaczęto myśleć o udostępnieniu tego dobra materialnego indywidualnej jednostce. W 1989 roku rozwój produkcji samochodów osobowych został uznany za jedną z priorytetowych spraw gospodarczych. Wtedy to otworzył się ogromny rynek dla producentów aut, nastąpił bardzo szybki rozwój tej branży. Samochody ciężarowe kupowało państwo, osobówki natomiast stawały się własnością osób prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Chiński Qoros 3 najlepszy w testach zderzeniowych Euro NCAP!

W 1994 roku po Chinach jeździło 9 milionów samochodów. !0 lat potniej już 24 miliony i większość stanowiły samochody osobowe. W 1994 roku ogłoszono „Wytyczne polityki rozwoju przemysłu motoryzacyjnego”, w których to uznano przemysł samochodowy jako jeden z głównych narodowych obrębów gospodarki. Niedługo potem produkcja aut przekroczyła barierę miliona produkowanych aut rocznie. Obecnie zbliża się do 5 milionów aut rocznie, co stawia Chiny w czołówce producentów na świecie. Chińskie marki na rynku to: BYD Auto  , Chang’ an Automotive Group, Chery, DFM Dongfeng Motor, Geely, Great Wall Motor, Hafei Motor, Landwind,  Lifan, Auto Zhongxing. Należy podkreślić, że wiele z tych marek zyskuje sobie coraz lepsze opinie i staje się znanymi alternatywami dla drogich aut użytkowych w Europie. W testach zderzeniowych  EURO NCAP chiński pojazd marki Landwind uzyskał 5 gwiazdek a jest to najwyższy do uzyskania wynik, co klasyfikuje go na równi z pojazdami prestiżowych producentów aut. W Chinach coraz więcej samochodów poruszających się po tamtejszych drogach to auta europejskie, przystosowane jedynie do wymagań lokalnej społeczności. Jest to obecnie największy rynek zbytu dla aut grupy Volkswagen, która to otworzyła tam nawet fabrykę, aby sprostać wymaganiom i popytowi rynku. Pokazuje to jak bardzo istotny jest to rynek zbytu, nawet dla potentatów samochodowych. Gdy w Europie i Ameryce Północnej sprzedaż aut wyraźnie spada, w Chinach zapotrzebowanie na nie wciąż rośnie.

Zobacz też: Chińskie autobusy elektryczne będą jeździły po Warszawie

REKLAMA

Tendencja ta powinna się utrzymywać, gdyż potencjał gospodarki chińskiej ciągle pcha ją do wzrostu gospodarczego, sytuacja w Europie zaś nie jest stabilna, a gospodarki starego kontynentu wyhamowują i kurczą się. Powoli następuje również ekspansja inwestycji Chińczyków w marki europejskie, będące w kłopotach. Tak się stało w przypadku legendarnej firmy szwedzkiej Volvo. Zostało ona w 2010 roku przejęta przez koncern Geely. Spowodowało to przejęcie całej technologii przez azjatyckiego producenta. Najważniejsze, że nie odnotowano dotychczas spadku jakości produktów tej firmy, co może świadczyć o potencjale połączonego już koncernu. Istnieje też ciemna strona produkcji chińskich aut. Jest nią bezkarne jak dotychczas kopiowanie sylwetek pojazdów europejskich. Na prawie każdych targach motoryzacyjnych dochodzi do prezentacji bliźniaczego modelu do jakiegoś auta z Europy czy USA. Najczęściej są to samochody producentów niemieckich. Mercedes–Benz nie raz starał się wyegzekwować karę dla chińskich koncernów, jest to jak do tej pory nieskuteczne, ale też i ryzykowne. Gdyby chińskie granice zostały zamknięte dla danej marki, jej straty byłyby zdecydowanie wyższe niż tylko skopiowanie wyglądu danego modelu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widać Chiny stały się już potęgą w świecie motoryzacji, podobnie jak w innych gospodarczych dziedzinach globalnych. Należy się spodziewać stopniowego podnoszenia jakości i niezawodności produktów z tego kraju, a co za tym idzie rozpowszechnienia ich w Europie. To dobrze, bo są to auta tanie, co spowoduje ostrzejszą rywalizacje cenowa między koncernami ,a z tego największy zysk czerpał będzie klient.

Źródła:

Małgorzata Pietrasiak, Współczesne Chiny: kultura, polityka, gospodarka

Jolanta Kubicka, Rozwój gospodarczy Chin w dobie globalizacji - wybrane aspekty

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA