REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój produkcji samochodów w Chinach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Chiny i ich przemysł motoryzacyjny, Fot. Fotolia
Chiny i ich przemysł motoryzacyjny, Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć w Europie osiągnięcia Chińczyków w przemyśle samochodowym są raczej nie znane, to historia ich motoryzacji jest ciekawa i bardzo bogata. Jak wygląda chiński rynek samochodowy i czym się charakteryzuje?

Chińska motoryzacja

W Europie niewiele słyszy się o chińskiej motoryzacji. Fakt, że nieliczne produkty oferowane na starym kontynencie nie są najwyższej jakości oraz, iż maja one wielu uznanych konkurentów nie przysparza im wielu zwolenników. Jedynym ich atutem wydaje się być atrakcyjna cena. Jednak historia chińskiej motoryzacji jest już dość długa, sięga lat 50 – tych XX wieku. Początek produkcji samochodów oparto na samochodach ciężarowych, z myślą o rozwoju przemysłu ciężkiego. Fabryka samochodów marki „Wyzwolenie” dostała „zielone światło” od samego przewodniczącego Mao Tsetunga. Do lat 80–tych utrzymywała się tendencja stawiania na produkcję przemysłowych aut ciężarowych. Dopiero wówczas zaczęto myśleć o udostępnieniu tego dobra materialnego indywidualnej jednostce. W 1989 roku rozwój produkcji samochodów osobowych został uznany za jedną z priorytetowych spraw gospodarczych. Wtedy to otworzył się ogromny rynek dla producentów aut, nastąpił bardzo szybki rozwój tej branży. Samochody ciężarowe kupowało państwo, osobówki natomiast stawały się własnością osób prywatnych.

REKLAMA

Zobacz też: Chiński Qoros 3 najlepszy w testach zderzeniowych Euro NCAP!

W 1994 roku po Chinach jeździło 9 milionów samochodów. !0 lat potniej już 24 miliony i większość stanowiły samochody osobowe. W 1994 roku ogłoszono „Wytyczne polityki rozwoju przemysłu motoryzacyjnego”, w których to uznano przemysł samochodowy jako jeden z głównych narodowych obrębów gospodarki. Niedługo potem produkcja aut przekroczyła barierę miliona produkowanych aut rocznie. Obecnie zbliża się do 5 milionów aut rocznie, co stawia Chiny w czołówce producentów na świecie. Chińskie marki na rynku to: BYD Auto  , Chang’ an Automotive Group, Chery, DFM Dongfeng Motor, Geely, Great Wall Motor, Hafei Motor, Landwind,  Lifan, Auto Zhongxing. Należy podkreślić, że wiele z tych marek zyskuje sobie coraz lepsze opinie i staje się znanymi alternatywami dla drogich aut użytkowych w Europie. W testach zderzeniowych  EURO NCAP chiński pojazd marki Landwind uzyskał 5 gwiazdek a jest to najwyższy do uzyskania wynik, co klasyfikuje go na równi z pojazdami prestiżowych producentów aut. W Chinach coraz więcej samochodów poruszających się po tamtejszych drogach to auta europejskie, przystosowane jedynie do wymagań lokalnej społeczności. Jest to obecnie największy rynek zbytu dla aut grupy Volkswagen, która to otworzyła tam nawet fabrykę, aby sprostać wymaganiom i popytowi rynku. Pokazuje to jak bardzo istotny jest to rynek zbytu, nawet dla potentatów samochodowych. Gdy w Europie i Ameryce Północnej sprzedaż aut wyraźnie spada, w Chinach zapotrzebowanie na nie wciąż rośnie.

Zobacz też: Chińskie autobusy elektryczne będą jeździły po Warszawie

REKLAMA

Tendencja ta powinna się utrzymywać, gdyż potencjał gospodarki chińskiej ciągle pcha ją do wzrostu gospodarczego, sytuacja w Europie zaś nie jest stabilna, a gospodarki starego kontynentu wyhamowują i kurczą się. Powoli następuje również ekspansja inwestycji Chińczyków w marki europejskie, będące w kłopotach. Tak się stało w przypadku legendarnej firmy szwedzkiej Volvo. Zostało ona w 2010 roku przejęta przez koncern Geely. Spowodowało to przejęcie całej technologii przez azjatyckiego producenta. Najważniejsze, że nie odnotowano dotychczas spadku jakości produktów tej firmy, co może świadczyć o potencjale połączonego już koncernu. Istnieje też ciemna strona produkcji chińskich aut. Jest nią bezkarne jak dotychczas kopiowanie sylwetek pojazdów europejskich. Na prawie każdych targach motoryzacyjnych dochodzi do prezentacji bliźniaczego modelu do jakiegoś auta z Europy czy USA. Najczęściej są to samochody producentów niemieckich. Mercedes–Benz nie raz starał się wyegzekwować karę dla chińskich koncernów, jest to jak do tej pory nieskuteczne, ale też i ryzykowne. Gdyby chińskie granice zostały zamknięte dla danej marki, jej straty byłyby zdecydowanie wyższe niż tylko skopiowanie wyglądu danego modelu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widać Chiny stały się już potęgą w świecie motoryzacji, podobnie jak w innych gospodarczych dziedzinach globalnych. Należy się spodziewać stopniowego podnoszenia jakości i niezawodności produktów z tego kraju, a co za tym idzie rozpowszechnienia ich w Europie. To dobrze, bo są to auta tanie, co spowoduje ostrzejszą rywalizacje cenowa między koncernami ,a z tego największy zysk czerpał będzie klient.

Źródła:

Małgorzata Pietrasiak, Współczesne Chiny: kultura, polityka, gospodarka

Jolanta Kubicka, Rozwój gospodarczy Chin w dobie globalizacji - wybrane aspekty

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA