REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój produkcji samochodów w Chinach

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Chiny i ich przemysł motoryzacyjny, Fot. Fotolia
Chiny i ich przemysł motoryzacyjny, Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć w Europie osiągnięcia Chińczyków w przemyśle samochodowym są raczej nie znane, to historia ich motoryzacji jest ciekawa i bardzo bogata. Jak wygląda chiński rynek samochodowy i czym się charakteryzuje?

Chińska motoryzacja

W Europie niewiele słyszy się o chińskiej motoryzacji. Fakt, że nieliczne produkty oferowane na starym kontynencie nie są najwyższej jakości oraz, iż maja one wielu uznanych konkurentów nie przysparza im wielu zwolenników. Jedynym ich atutem wydaje się być atrakcyjna cena. Jednak historia chińskiej motoryzacji jest już dość długa, sięga lat 50 – tych XX wieku. Początek produkcji samochodów oparto na samochodach ciężarowych, z myślą o rozwoju przemysłu ciężkiego. Fabryka samochodów marki „Wyzwolenie” dostała „zielone światło” od samego przewodniczącego Mao Tsetunga. Do lat 80–tych utrzymywała się tendencja stawiania na produkcję przemysłowych aut ciężarowych. Dopiero wówczas zaczęto myśleć o udostępnieniu tego dobra materialnego indywidualnej jednostce. W 1989 roku rozwój produkcji samochodów osobowych został uznany za jedną z priorytetowych spraw gospodarczych. Wtedy to otworzył się ogromny rynek dla producentów aut, nastąpił bardzo szybki rozwój tej branży. Samochody ciężarowe kupowało państwo, osobówki natomiast stawały się własnością osób prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Chiński Qoros 3 najlepszy w testach zderzeniowych Euro NCAP!

W 1994 roku po Chinach jeździło 9 milionów samochodów. !0 lat potniej już 24 miliony i większość stanowiły samochody osobowe. W 1994 roku ogłoszono „Wytyczne polityki rozwoju przemysłu motoryzacyjnego”, w których to uznano przemysł samochodowy jako jeden z głównych narodowych obrębów gospodarki. Niedługo potem produkcja aut przekroczyła barierę miliona produkowanych aut rocznie. Obecnie zbliża się do 5 milionów aut rocznie, co stawia Chiny w czołówce producentów na świecie. Chińskie marki na rynku to: BYD Auto  , Chang’ an Automotive Group, Chery, DFM Dongfeng Motor, Geely, Great Wall Motor, Hafei Motor, Landwind,  Lifan, Auto Zhongxing. Należy podkreślić, że wiele z tych marek zyskuje sobie coraz lepsze opinie i staje się znanymi alternatywami dla drogich aut użytkowych w Europie. W testach zderzeniowych  EURO NCAP chiński pojazd marki Landwind uzyskał 5 gwiazdek a jest to najwyższy do uzyskania wynik, co klasyfikuje go na równi z pojazdami prestiżowych producentów aut. W Chinach coraz więcej samochodów poruszających się po tamtejszych drogach to auta europejskie, przystosowane jedynie do wymagań lokalnej społeczności. Jest to obecnie największy rynek zbytu dla aut grupy Volkswagen, która to otworzyła tam nawet fabrykę, aby sprostać wymaganiom i popytowi rynku. Pokazuje to jak bardzo istotny jest to rynek zbytu, nawet dla potentatów samochodowych. Gdy w Europie i Ameryce Północnej sprzedaż aut wyraźnie spada, w Chinach zapotrzebowanie na nie wciąż rośnie.

Zobacz też: Chińskie autobusy elektryczne będą jeździły po Warszawie

REKLAMA

Tendencja ta powinna się utrzymywać, gdyż potencjał gospodarki chińskiej ciągle pcha ją do wzrostu gospodarczego, sytuacja w Europie zaś nie jest stabilna, a gospodarki starego kontynentu wyhamowują i kurczą się. Powoli następuje również ekspansja inwestycji Chińczyków w marki europejskie, będące w kłopotach. Tak się stało w przypadku legendarnej firmy szwedzkiej Volvo. Zostało ona w 2010 roku przejęta przez koncern Geely. Spowodowało to przejęcie całej technologii przez azjatyckiego producenta. Najważniejsze, że nie odnotowano dotychczas spadku jakości produktów tej firmy, co może świadczyć o potencjale połączonego już koncernu. Istnieje też ciemna strona produkcji chińskich aut. Jest nią bezkarne jak dotychczas kopiowanie sylwetek pojazdów europejskich. Na prawie każdych targach motoryzacyjnych dochodzi do prezentacji bliźniaczego modelu do jakiegoś auta z Europy czy USA. Najczęściej są to samochody producentów niemieckich. Mercedes–Benz nie raz starał się wyegzekwować karę dla chińskich koncernów, jest to jak do tej pory nieskuteczne, ale też i ryzykowne. Gdyby chińskie granice zostały zamknięte dla danej marki, jej straty byłyby zdecydowanie wyższe niż tylko skopiowanie wyglądu danego modelu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widać Chiny stały się już potęgą w świecie motoryzacji, podobnie jak w innych gospodarczych dziedzinach globalnych. Należy się spodziewać stopniowego podnoszenia jakości i niezawodności produktów z tego kraju, a co za tym idzie rozpowszechnienia ich w Europie. To dobrze, bo są to auta tanie, co spowoduje ostrzejszą rywalizacje cenowa między koncernami ,a z tego największy zysk czerpał będzie klient.

Źródła:

Małgorzata Pietrasiak, Współczesne Chiny: kultura, polityka, gospodarka

Jolanta Kubicka, Rozwój gospodarczy Chin w dobie globalizacji - wybrane aspekty

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA