REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plany zagospodarowania przestrzennego kraju: nisko emisyjne miasta z infrastrukturą dla rowerzystów

Subskrybuj nas na Youtube
Śluza rowerow/ Gamma PR/ Kasia Buraczyńska
Śluza rowerow/ Gamma PR/ Kasia Buraczyńska

REKLAMA

REKLAMA

Według nowelizacji przygotowanej przez MIR zmiany w zasadach tworzenia planów miejscowych mają poprawić infrastrukturę miast oraz wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. W jaki sposób ma do tego dojść i jakie są główne założenia nowelizacji?

Niskoemisyjne miasta przyjazne pieszym i rowerzystom

Określenie zasad efektywnego gospodarowania przestrzenią, w tym zasad miasta zwartego, niskoemisyjnego, przyjaznego pieszym i rowerzystom - to cel projektowanej przez MIR nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

REKLAMA

Cele projektowanej nowelizacji MIR przedstawił w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Resort poinformował też, że propozycje mają być zgodne rządową Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Jednym ze wskazanych kierunków działań Koncepcji jest przeciwdziałanie chaotycznemu rozlewaniu się miast, a także podnoszenie jakości planowania przestrzennego. Ten strategiczny dokument rządu został przyjęty przez Sejm w połowie 2012 r.

MIR chce, by nowa regulacja pozwoliła na inwestowanie na terenach już przygotowanych do zabudowy i wyposażonych w infrastrukturę. Chodzi o to, by gminy obowiązkowo wyposażały tereny przeznaczane m.in. pod budownictwo mieszkaniowe w niezbędną infrastrukturę techniczną, czyli w wodociągi czy gazociągi. Jeżeli zatem gmina uchwali plan miejscowy pod nową zabudowę, będzie musiała zapewnić jej podstawową infrastrukturę.

Nowe zasady tworzenia planów miejscowych

Dlatego m.in. nowelizacja ma wprowadzić zmiany dotyczące uchwalania planów miejscowych i wydawania decyzji o warunkach zabudowy, a także doprecyzować katalog zasad planowania przestrzennego zgodnie z wymaganiami ładu przestrzennego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MIR przewiduje też wzmocnienie kontroli społecznej w procesie sporządzania aktów planistycznych, m.in. poprzez wprowadzenie etapu wstępnej dyskusji społecznej nad planowanymi kierunkami zmian w zagospodarowaniu przestrzennym.

REKLAMA

Chce wzmocnić rolę studium, a także powiązać politykę przestrzenną gminy z jej realnymi potrzebami i możliwościami. Gminy będą miały wymóg opierania takiej polityki na prognozach demograficznych, szacowanej "chłonności terenów" już przeznaczonych pod zabudowę, a tylko w części zabudowanych, a także na ocenie możliwości zrealizowania planów infrastrukturalnych. Resort chce też stworzyć podstawy prawne do tego, by plany przestrzenne gmin nie powstawały w oderwaniu od ich przychodów i kosztów.

Nowelizacja ma również określić ramy dla realizowania w Polsce działań w zakresie unijnej dyrektywy INSPIRE (Infrastruktura Informacji Przestrzennej w Europie), które będą dotyczyć obszaru planowania przestrzennego.

Odpowiedzialny za ten projekt wiceszef MIR Paweł Orłowski już w połowie zeszłego roku podkreślał w rozmowie z PAP, że obecne przepisy ws. planowania i zagospodarowania przestrzennego wymagają pilnych zmian. "Dzisiaj decyzje o warunkach zabudowy w znacznym stopniu wpływają na chaos w przestrzeni i rozlewanie się miast" - mówił wtedy.

REKLAMA

Nad księgą planistyczną Kodeksu Budowlanego nadal pracuje Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego (która już przygotowała księgę budowlaną Kodeksu). Resort chce jednak znowelizować ustawę, bo - jak ocenia - vacatio legis niektórych rozwiązań kodeksowych, które będą w przyszłości regulować planowanie przestrzenne, może wynosić nawet kilka lat.

Według Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, rdzeniem krajowego systemu gospodarczego Polski, ale też ważnym elementem systemu europejskiego, stanie się współzależny, otwarty układ tzw. obszarów funkcjonalnych najważniejszych polskich miast. Jednocześnie na rozwoju największych miast mają skorzystać mniejsze ośrodki i obszary wiejskie. Koncepcja zakłada rozbudowę infrastruktury transportowej (autostrad, dróg ekspresowych i kolei) oraz telekomunikacyjnej (przede wszystkim internetu szerokopasmowego), a także zapewnienie dostępu do usług publicznych wysokiej jakości.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA