REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plany zagospodarowania przestrzennego kraju: nisko emisyjne miasta z infrastrukturą dla rowerzystów

Śluza rowerow/ Gamma PR/ Kasia Buraczyńska
Śluza rowerow/ Gamma PR/ Kasia Buraczyńska

REKLAMA

REKLAMA

Według nowelizacji przygotowanej przez MIR zmiany w zasadach tworzenia planów miejscowych mają poprawić infrastrukturę miast oraz wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. W jaki sposób ma do tego dojść i jakie są główne założenia nowelizacji?

Niskoemisyjne miasta przyjazne pieszym i rowerzystom

Określenie zasad efektywnego gospodarowania przestrzenią, w tym zasad miasta zwartego, niskoemisyjnego, przyjaznego pieszym i rowerzystom - to cel projektowanej przez MIR nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

REKLAMA

REKLAMA

Cele projektowanej nowelizacji MIR przedstawił w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Resort poinformował też, że propozycje mają być zgodne rządową Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Jednym ze wskazanych kierunków działań Koncepcji jest przeciwdziałanie chaotycznemu rozlewaniu się miast, a także podnoszenie jakości planowania przestrzennego. Ten strategiczny dokument rządu został przyjęty przez Sejm w połowie 2012 r.

MIR chce, by nowa regulacja pozwoliła na inwestowanie na terenach już przygotowanych do zabudowy i wyposażonych w infrastrukturę. Chodzi o to, by gminy obowiązkowo wyposażały tereny przeznaczane m.in. pod budownictwo mieszkaniowe w niezbędną infrastrukturę techniczną, czyli w wodociągi czy gazociągi. Jeżeli zatem gmina uchwali plan miejscowy pod nową zabudowę, będzie musiała zapewnić jej podstawową infrastrukturę.

REKLAMA

Nowe zasady tworzenia planów miejscowych

Dlatego m.in. nowelizacja ma wprowadzić zmiany dotyczące uchwalania planów miejscowych i wydawania decyzji o warunkach zabudowy, a także doprecyzować katalog zasad planowania przestrzennego zgodnie z wymaganiami ładu przestrzennego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MIR przewiduje też wzmocnienie kontroli społecznej w procesie sporządzania aktów planistycznych, m.in. poprzez wprowadzenie etapu wstępnej dyskusji społecznej nad planowanymi kierunkami zmian w zagospodarowaniu przestrzennym.

Chce wzmocnić rolę studium, a także powiązać politykę przestrzenną gminy z jej realnymi potrzebami i możliwościami. Gminy będą miały wymóg opierania takiej polityki na prognozach demograficznych, szacowanej "chłonności terenów" już przeznaczonych pod zabudowę, a tylko w części zabudowanych, a także na ocenie możliwości zrealizowania planów infrastrukturalnych. Resort chce też stworzyć podstawy prawne do tego, by plany przestrzenne gmin nie powstawały w oderwaniu od ich przychodów i kosztów.

Nowelizacja ma również określić ramy dla realizowania w Polsce działań w zakresie unijnej dyrektywy INSPIRE (Infrastruktura Informacji Przestrzennej w Europie), które będą dotyczyć obszaru planowania przestrzennego.

Odpowiedzialny za ten projekt wiceszef MIR Paweł Orłowski już w połowie zeszłego roku podkreślał w rozmowie z PAP, że obecne przepisy ws. planowania i zagospodarowania przestrzennego wymagają pilnych zmian. "Dzisiaj decyzje o warunkach zabudowy w znacznym stopniu wpływają na chaos w przestrzeni i rozlewanie się miast" - mówił wtedy.

Nad księgą planistyczną Kodeksu Budowlanego nadal pracuje Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego (która już przygotowała księgę budowlaną Kodeksu). Resort chce jednak znowelizować ustawę, bo - jak ocenia - vacatio legis niektórych rozwiązań kodeksowych, które będą w przyszłości regulować planowanie przestrzenne, może wynosić nawet kilka lat.

Według Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, rdzeniem krajowego systemu gospodarczego Polski, ale też ważnym elementem systemu europejskiego, stanie się współzależny, otwarty układ tzw. obszarów funkcjonalnych najważniejszych polskich miast. Jednocześnie na rozwoju największych miast mają skorzystać mniejsze ośrodki i obszary wiejskie. Koncepcja zakłada rozbudowę infrastruktury transportowej (autostrad, dróg ekspresowych i kolei) oraz telekomunikacyjnej (przede wszystkim internetu szerokopasmowego), a także zapewnienie dostępu do usług publicznych wysokiej jakości.

Źródło: materiały prasowe PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA