REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plany zagospodarowania przestrzennego kraju: nisko emisyjne miasta z infrastrukturą dla rowerzystów

Subskrybuj nas na Youtube
Śluza rowerow/ Gamma PR/ Kasia Buraczyńska
Śluza rowerow/ Gamma PR/ Kasia Buraczyńska

REKLAMA

REKLAMA

Według nowelizacji przygotowanej przez MIR zmiany w zasadach tworzenia planów miejscowych mają poprawić infrastrukturę miast oraz wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. W jaki sposób ma do tego dojść i jakie są główne założenia nowelizacji?

Niskoemisyjne miasta przyjazne pieszym i rowerzystom

Określenie zasad efektywnego gospodarowania przestrzenią, w tym zasad miasta zwartego, niskoemisyjnego, przyjaznego pieszym i rowerzystom - to cel projektowanej przez MIR nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

REKLAMA

REKLAMA

Cele projektowanej nowelizacji MIR przedstawił w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Resort poinformował też, że propozycje mają być zgodne rządową Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Jednym ze wskazanych kierunków działań Koncepcji jest przeciwdziałanie chaotycznemu rozlewaniu się miast, a także podnoszenie jakości planowania przestrzennego. Ten strategiczny dokument rządu został przyjęty przez Sejm w połowie 2012 r.

MIR chce, by nowa regulacja pozwoliła na inwestowanie na terenach już przygotowanych do zabudowy i wyposażonych w infrastrukturę. Chodzi o to, by gminy obowiązkowo wyposażały tereny przeznaczane m.in. pod budownictwo mieszkaniowe w niezbędną infrastrukturę techniczną, czyli w wodociągi czy gazociągi. Jeżeli zatem gmina uchwali plan miejscowy pod nową zabudowę, będzie musiała zapewnić jej podstawową infrastrukturę.

REKLAMA

Nowe zasady tworzenia planów miejscowych

Dlatego m.in. nowelizacja ma wprowadzić zmiany dotyczące uchwalania planów miejscowych i wydawania decyzji o warunkach zabudowy, a także doprecyzować katalog zasad planowania przestrzennego zgodnie z wymaganiami ładu przestrzennego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MIR przewiduje też wzmocnienie kontroli społecznej w procesie sporządzania aktów planistycznych, m.in. poprzez wprowadzenie etapu wstępnej dyskusji społecznej nad planowanymi kierunkami zmian w zagospodarowaniu przestrzennym.

Chce wzmocnić rolę studium, a także powiązać politykę przestrzenną gminy z jej realnymi potrzebami i możliwościami. Gminy będą miały wymóg opierania takiej polityki na prognozach demograficznych, szacowanej "chłonności terenów" już przeznaczonych pod zabudowę, a tylko w części zabudowanych, a także na ocenie możliwości zrealizowania planów infrastrukturalnych. Resort chce też stworzyć podstawy prawne do tego, by plany przestrzenne gmin nie powstawały w oderwaniu od ich przychodów i kosztów.

Nowelizacja ma również określić ramy dla realizowania w Polsce działań w zakresie unijnej dyrektywy INSPIRE (Infrastruktura Informacji Przestrzennej w Europie), które będą dotyczyć obszaru planowania przestrzennego.

Odpowiedzialny za ten projekt wiceszef MIR Paweł Orłowski już w połowie zeszłego roku podkreślał w rozmowie z PAP, że obecne przepisy ws. planowania i zagospodarowania przestrzennego wymagają pilnych zmian. "Dzisiaj decyzje o warunkach zabudowy w znacznym stopniu wpływają na chaos w przestrzeni i rozlewanie się miast" - mówił wtedy.

Nad księgą planistyczną Kodeksu Budowlanego nadal pracuje Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego (która już przygotowała księgę budowlaną Kodeksu). Resort chce jednak znowelizować ustawę, bo - jak ocenia - vacatio legis niektórych rozwiązań kodeksowych, które będą w przyszłości regulować planowanie przestrzenne, może wynosić nawet kilka lat.

Według Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, rdzeniem krajowego systemu gospodarczego Polski, ale też ważnym elementem systemu europejskiego, stanie się współzależny, otwarty układ tzw. obszarów funkcjonalnych najważniejszych polskich miast. Jednocześnie na rozwoju największych miast mają skorzystać mniejsze ośrodki i obszary wiejskie. Koncepcja zakłada rozbudowę infrastruktury transportowej (autostrad, dróg ekspresowych i kolei) oraz telekomunikacyjnej (przede wszystkim internetu szerokopasmowego), a także zapewnienie dostępu do usług publicznych wysokiej jakości.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA