REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pracuje w Polsce w branży motoryzacyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
fabryka produkcja Fot. Fotolia
fabryka produkcja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Branża samochodowa skupia wiele firm usługowych i produkcyjnych. Jak mocno wspomaga gospodarkę Polski? Ile osób znajduje zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym?

Ile osób pracuje w branży motoryzacyjnej w Polsce?

Motoryzacja przyczynia się do utrzymywania w Polsce ponad 760 tys. miejsc pracy. W Polsce w przemyśle motoryzacyjnym pracuje bezpośrednio 163 tys. osób. Od 2010 roku zatrudnienie w fabrykach motoryzacyjnych wzrosło o 18,7 tys. osób, zaś w samym 2013 roku - o 5 tys. osób. Był to największy wzrost wśród wszystkich sektorów przemysłu. Przemysł motoryzacyjny jest nie tylko najszybciej rozwijającym się, ale także jednym z największych pracodawców w polskim przemyśle – bezpośrednio odpowiada za 6,5% miejsc pracy w firmach przemysłowych. Te liczby obrazują jednak tylko część rzeczywistego znaczenia motoryzacji dla tworzenia i utrzymywania miejsc pracy. Badania przeprowadzone w 2013 roku przez KPMG (raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”) wykazały, że uwzględniając efekty pośrednie związane z dokonywaniem zakupów u krajowych dostawców towarów i usług, jak również z zakupami konsumpcyjnymi pracowników, liczbę miejsc pracy generowaną przez szeroko rozumiany przemysł motoryzacyjny w Polsce można szacować na ponad 362 tys. (dane za 2012 rok). Liczba miejsc pracy utrzymywanych w handlu i usługach motoryzacyjnych w Polsce jest jeszcze większa niż w przemyśle. Jak wynika z danych GUS, w sektorze tym w 2012 roku pracowało bezpośrednio 231,8 tys. osób. Gdyby dołączyć do tego efekty pośrednie, liczba ta rośnie do 399,5 tys. miejsc pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Aż 8,6% wartości dodanej brutto polskiej gospodarki zawdzięczamy motoryzacji

Miernikiem udziału przemysłu motoryzacyjnego w wynikach polskiej gospodarki jest generowana przez ten sektor wartość dodana. W 2012 roku przemysł motoryzacyjny (PKD 29) wygenerował bezpośrednio (tj. w ramach samych przedsiębiorstw) wartość dodaną rzędu 19,8 mld zł. Stanowiło to 1,4% wartości dodanej brutto w Polsce oraz odpowiednio 5,7% w przemyśle ogółem i 8,1% w przetwórstwie przemysłowym. Stosunkowo niski udział wartości dodanej brutto w wartości produkcji wynika przede wszystkim z faktu, że większość polskich producentów stanowi nie tyle samodzielne firmy, co element bazy produkcyjnej globalnych koncernów i osiąganie dużych zysków  efektywność kosztowa, operacyjna oraz zapewnienie wysokiej jakości produktów.

Prawdziwe znaczenie przemysłu motoryzacyjnego dla generowania wartości dodanej brutto jest widoczne po oszacowaniu efektów zaopatrzeniowych i dochodowych. Jak wynika z analiz KPMG (raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”), po ich uwzględnieniu udział wartości dodanej brutto generowanej w wyniku szeroko rozumianej produkcji motoryzacyjnej w Polsce w całości gospodarki wynosi 2,9%. Handel i usługi związane z motoryzacją generują w ramach efektów bezpośrednich i pośrednich 5,7% wartości dodanej gospodarki (szacunki dla 2012 roku). Wyliczenia te uwzględniają szarą strefę m.in. w segmencie napraw. 17,2 mld zł wpływów sektora finansów publicznych Motoryzacja jest także istotnym sektorem z punktu widzenia wpływów sektora finansów publicznych. Jak wynika z analiz KPMG, przemysł oraz handel i usługi motoryzacyjne odpowiadają bezpośrednio za 17,2 mld zł rocznych wpływów do sektora finansów publicznych (włączając ubezpieczenia społeczne i zdrowotne), zaś pośrednio – za 9,9 mld zł (dane za 2012 rok). Największym źródłem przychodów sektora finansów publicznych jest podatek VAT.

REKLAMA

Łączna wartość VAT należnego w związku z działalnością branży motoryzacyjnej to około 6,2 mld zł w 2012 roku. Z tej sumy 3,4 mld zł wiąże się ze sprzedażą nowych samochodów osobowych i dostawczych, zaś 2,8 mld zł – ze sprzedażą części, akcesoriów i usług motoryzacyjnych. Szacujemy, że w 2012 roku firmy z branży motoryzacyjnej odprowadziły łącznie około 1,1 mld zł podatku dochodowego. Należny podatek od dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2012 roku wynosił około 1,2 mld zł. Z miejscami pracy w branży motoryzacyjnej wiąże się także 7,4 mld zł składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne opłacanych przez pracodawców i pracowników, które także można traktować jako dochód sektora finansów publicznych. Ważnym źródłem wpływów budżetowych jest również podatek akcyzowy, który odpowiadał w 2012 roku za 1,3 mld zł wpływów budżetowych. Prawie dwie trzecie tej kwoty (ponad 0,8 mld zł) pochodzi z handlu nowymi pojazdami. W ramach efektów zaopatrzeniowych dostawcy i poddostawcy branży motoryzacyjnej  wygenerowali w 2012 roku około 7,1 mld zł wpływów podatkowych i składek. Z kolei w ramach efektów dochodowych do sektora finansów publicznych wpłynęło 2,8 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Ministerstwa Gospodarki

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA