REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pracuje w Polsce w branży motoryzacyjnej?

fabryka produkcja Fot. Fotolia
fabryka produkcja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Branża samochodowa skupia wiele firm usługowych i produkcyjnych. Jak mocno wspomaga gospodarkę Polski? Ile osób znajduje zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym?

Ile osób pracuje w branży motoryzacyjnej w Polsce?

Motoryzacja przyczynia się do utrzymywania w Polsce ponad 760 tys. miejsc pracy. W Polsce w przemyśle motoryzacyjnym pracuje bezpośrednio 163 tys. osób. Od 2010 roku zatrudnienie w fabrykach motoryzacyjnych wzrosło o 18,7 tys. osób, zaś w samym 2013 roku - o 5 tys. osób. Był to największy wzrost wśród wszystkich sektorów przemysłu. Przemysł motoryzacyjny jest nie tylko najszybciej rozwijającym się, ale także jednym z największych pracodawców w polskim przemyśle – bezpośrednio odpowiada za 6,5% miejsc pracy w firmach przemysłowych. Te liczby obrazują jednak tylko część rzeczywistego znaczenia motoryzacji dla tworzenia i utrzymywania miejsc pracy. Badania przeprowadzone w 2013 roku przez KPMG (raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”) wykazały, że uwzględniając efekty pośrednie związane z dokonywaniem zakupów u krajowych dostawców towarów i usług, jak również z zakupami konsumpcyjnymi pracowników, liczbę miejsc pracy generowaną przez szeroko rozumiany przemysł motoryzacyjny w Polsce można szacować na ponad 362 tys. (dane za 2012 rok). Liczba miejsc pracy utrzymywanych w handlu i usługach motoryzacyjnych w Polsce jest jeszcze większa niż w przemyśle. Jak wynika z danych GUS, w sektorze tym w 2012 roku pracowało bezpośrednio 231,8 tys. osób. Gdyby dołączyć do tego efekty pośrednie, liczba ta rośnie do 399,5 tys. miejsc pracy.

REKLAMA

Aż 8,6% wartości dodanej brutto polskiej gospodarki zawdzięczamy motoryzacji

Miernikiem udziału przemysłu motoryzacyjnego w wynikach polskiej gospodarki jest generowana przez ten sektor wartość dodana. W 2012 roku przemysł motoryzacyjny (PKD 29) wygenerował bezpośrednio (tj. w ramach samych przedsiębiorstw) wartość dodaną rzędu 19,8 mld zł. Stanowiło to 1,4% wartości dodanej brutto w Polsce oraz odpowiednio 5,7% w przemyśle ogółem i 8,1% w przetwórstwie przemysłowym. Stosunkowo niski udział wartości dodanej brutto w wartości produkcji wynika przede wszystkim z faktu, że większość polskich producentów stanowi nie tyle samodzielne firmy, co element bazy produkcyjnej globalnych koncernów i osiąganie dużych zysków  efektywność kosztowa, operacyjna oraz zapewnienie wysokiej jakości produktów.

REKLAMA

Prawdziwe znaczenie przemysłu motoryzacyjnego dla generowania wartości dodanej brutto jest widoczne po oszacowaniu efektów zaopatrzeniowych i dochodowych. Jak wynika z analiz KPMG (raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”), po ich uwzględnieniu udział wartości dodanej brutto generowanej w wyniku szeroko rozumianej produkcji motoryzacyjnej w Polsce w całości gospodarki wynosi 2,9%. Handel i usługi związane z motoryzacją generują w ramach efektów bezpośrednich i pośrednich 5,7% wartości dodanej gospodarki (szacunki dla 2012 roku). Wyliczenia te uwzględniają szarą strefę m.in. w segmencie napraw. 17,2 mld zł wpływów sektora finansów publicznych Motoryzacja jest także istotnym sektorem z punktu widzenia wpływów sektora finansów publicznych. Jak wynika z analiz KPMG, przemysł oraz handel i usługi motoryzacyjne odpowiadają bezpośrednio za 17,2 mld zł rocznych wpływów do sektora finansów publicznych (włączając ubezpieczenia społeczne i zdrowotne), zaś pośrednio – za 9,9 mld zł (dane za 2012 rok). Największym źródłem przychodów sektora finansów publicznych jest podatek VAT.

Łączna wartość VAT należnego w związku z działalnością branży motoryzacyjnej to około 6,2 mld zł w 2012 roku. Z tej sumy 3,4 mld zł wiąże się ze sprzedażą nowych samochodów osobowych i dostawczych, zaś 2,8 mld zł – ze sprzedażą części, akcesoriów i usług motoryzacyjnych. Szacujemy, że w 2012 roku firmy z branży motoryzacyjnej odprowadziły łącznie około 1,1 mld zł podatku dochodowego. Należny podatek od dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2012 roku wynosił około 1,2 mld zł. Z miejscami pracy w branży motoryzacyjnej wiąże się także 7,4 mld zł składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne opłacanych przez pracodawców i pracowników, które także można traktować jako dochód sektora finansów publicznych. Ważnym źródłem wpływów budżetowych jest również podatek akcyzowy, który odpowiadał w 2012 roku za 1,3 mld zł wpływów budżetowych. Prawie dwie trzecie tej kwoty (ponad 0,8 mld zł) pochodzi z handlu nowymi pojazdami. W ramach efektów zaopatrzeniowych dostawcy i poddostawcy branży motoryzacyjnej  wygenerowali w 2012 roku około 7,1 mld zł wpływów podatkowych i składek. Z kolei w ramach efektów dochodowych do sektora finansów publicznych wpłynęło 2,8 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Ministerstwa Gospodarki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA