REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód ekologiczny: już co trzeci Polak jest skłonny za niego więcej zapłacić niż za standardowy
Samochód ekologiczny: już co trzeci Polak jest skłonny za niego więcej zapłacić niż za standardowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ponad połowa uczestników badania Santander Consumer Multirent (56 proc.) przyznała, że nie byłaby skłonna zapłacić więcej za pojazd, nawet jeśli miałby posiadać innowacje, które są postrzegane jako bardziej ekologiczne.
Jednak, już ponad jedna trzecia (34 proc.) Polaków jest gotowa zapłacić więcej, jeżeli mają pewność, że auto jest bardziej sprzyjające środowisku. Pozostałe 10 proc. nie ma jednoznacznie wyrobionej opinii na ten temat.

REKLAMA

REKLAMA

Ponad jedna trzecia Polaków jest skłonna zapłacić więcej za ekologiczny samochód

Choć ekologia jest tematem szeroko omawianym w sferze publicznej, nie jest jeszcze kluczowym czynnikiem przy wyborze samochodu przez Polaków – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju”.
Zaledwie 9 proc. badanych uznaje ją za kluczowy czynnik podczas wyboru auta, a niemal czterech na dziesięciu (38 proc.) respondentów podchodzi do niej z umiarkowanym zainteresowaniem. Co więcej, ponad połowa (56 proc.) kierowców nie jest skłonna zapłacić więcej za bardziej ekologiczny pojazd.

Według wyników badania Santander Consumer Multirent, tylko 9 proc. Polaków uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik, a 29 proc. określa jako ważny element decyzyjny. Największa grupa respondentów (38 proc.) przypisuje jej średnie znaczenie, podczas gdy dla 20 proc. badanych jest to czynnik o małym znaczeniu. Zaledwie 4 proc. ankietowanych nie ma jednoznacznej opinii na ten temat.
Pod względem płci mężczyźni przywiązują do tego aspektu znacznie mniejszą wagę niż kobiety. Niemal jedna czwarta z nich (24 proc.) zadeklarowała bowiem, że ekologiczność pojazdu nie jest dla nich istotna, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wyniósł już 14 proc.

Ekologiczny samochód szybciej kupią starsi, bo ich stać

Zakup auta to duża inwestycja, a cena pojazdów z ekologicznymi rozwiązaniami może stanowić istotne kryterium wyboru dla części społeczeństwa. Taką tendencję widać chociażby w odpowiedziach uczestników badania względem ich wieku. Młodsi respondenci (18-29 lat), którzy dopiero co wchodzą na rynek pracy i prawdopodobnie nie mają ustabilizowanej sytuacji finansowej, w mniejszym stopniu (30 proc.) wskazują na aspekt ekologiczny, jako ten, który ma dla nich duże znaczenie. Z kolei wśród starszych respondentów w wieku 60+ odsetek ten wzrósł do aż 52 proc. – mówi Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Chętnych przybędzie gdy za ekologiczny samochód trzeba będzie zapłacić mniej niż teraz


Jak pokazuje nasze badanie, koszt jaki kierowca musi ponieść przy zakupie auta, wciąż jest dla Polaków decydującym kryterium. I choć część respondentów już teraz przyznaje, że byłaby skłonna zapłacić więcej za auto bardziej przyjazne środowisku, zdecydowana większość nie jest przychylna takiemu rozwiązaniu - dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez względu na decyzję klientów banki oferują elastyczne rozwiązania finansowe, które umożliwiają klientom korzystanie z pojazdów elektrycznych i spalinowych bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów na start, np. w formie leasingu operacyjnego, zarówno aut osobowych jak i dostawczych do 3,5 tony – dodaje ekspert z Santander Consumer Multirent.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA