REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód ekologiczny: już co trzeci Polak jest skłonny za niego więcej zapłacić niż za standardowy
Samochód ekologiczny: już co trzeci Polak jest skłonny za niego więcej zapłacić niż za standardowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ponad połowa uczestników badania Santander Consumer Multirent (56 proc.) przyznała, że nie byłaby skłonna zapłacić więcej za pojazd, nawet jeśli miałby posiadać innowacje, które są postrzegane jako bardziej ekologiczne.
Jednak, już ponad jedna trzecia (34 proc.) Polaków jest gotowa zapłacić więcej, jeżeli mają pewność, że auto jest bardziej sprzyjające środowisku. Pozostałe 10 proc. nie ma jednoznacznie wyrobionej opinii na ten temat.

REKLAMA

Ponad jedna trzecia Polaków jest skłonna zapłacić więcej za ekologiczny samochód

REKLAMA

Choć ekologia jest tematem szeroko omawianym w sferze publicznej, nie jest jeszcze kluczowym czynnikiem przy wyborze samochodu przez Polaków – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju”.
Zaledwie 9 proc. badanych uznaje ją za kluczowy czynnik podczas wyboru auta, a niemal czterech na dziesięciu (38 proc.) respondentów podchodzi do niej z umiarkowanym zainteresowaniem. Co więcej, ponad połowa (56 proc.) kierowców nie jest skłonna zapłacić więcej za bardziej ekologiczny pojazd.

Według wyników badania Santander Consumer Multirent, tylko 9 proc. Polaków uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik, a 29 proc. określa jako ważny element decyzyjny. Największa grupa respondentów (38 proc.) przypisuje jej średnie znaczenie, podczas gdy dla 20 proc. badanych jest to czynnik o małym znaczeniu. Zaledwie 4 proc. ankietowanych nie ma jednoznacznej opinii na ten temat.
Pod względem płci mężczyźni przywiązują do tego aspektu znacznie mniejszą wagę niż kobiety. Niemal jedna czwarta z nich (24 proc.) zadeklarowała bowiem, że ekologiczność pojazdu nie jest dla nich istotna, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wyniósł już 14 proc.

Ekologiczny samochód szybciej kupią starsi, bo ich stać

Zakup auta to duża inwestycja, a cena pojazdów z ekologicznymi rozwiązaniami może stanowić istotne kryterium wyboru dla części społeczeństwa. Taką tendencję widać chociażby w odpowiedziach uczestników badania względem ich wieku. Młodsi respondenci (18-29 lat), którzy dopiero co wchodzą na rynek pracy i prawdopodobnie nie mają ustabilizowanej sytuacji finansowej, w mniejszym stopniu (30 proc.) wskazują na aspekt ekologiczny, jako ten, który ma dla nich duże znaczenie. Z kolei wśród starszych respondentów w wieku 60+ odsetek ten wzrósł do aż 52 proc. – mówi Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent.

Chętnych przybędzie gdy za ekologiczny samochód trzeba będzie zapłacić mniej niż teraz

REKLAMA


Jak pokazuje nasze badanie, koszt jaki kierowca musi ponieść przy zakupie auta, wciąż jest dla Polaków decydującym kryterium. I choć część respondentów już teraz przyznaje, że byłaby skłonna zapłacić więcej za auto bardziej przyjazne środowisku, zdecydowana większość nie jest przychylna takiemu rozwiązaniu - dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez względu na decyzję klientów banki oferują elastyczne rozwiązania finansowe, które umożliwiają klientom korzystanie z pojazdów elektrycznych i spalinowych bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów na start, np. w formie leasingu operacyjnego, zarówno aut osobowych jak i dostawczych do 3,5 tony – dodaje ekspert z Santander Consumer Multirent.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA