REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek ekologiczny - niepokojące plany rządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Według informacji Polskiej Izby Motoryzacji, Sejmowa Komisja Gospodarki ma zamiar wprowadzić w końcu podatek ekologiczny. Będą go płacili właściciele samochodów według klucza - im starszy samochód, tym opłata będzie wyższa.

Zgodnie z zamysłem podatek ma znacznie ograniczyć import używanych samochodów spoza granic RP. Obecnie do Polski importuje się co roku kilkaset tysięcy używanych samochodów, a przeciętny wiek samochodu jeżdżącego po polskich drogach to ponad 10 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety - według przecieków - wraz z wprowadzeniem podatku ekologicznego rząd nie zastosuje ulgi dla nabywców nowych pojazdów, co w praktyce może się przełożyć na ograniczenie jeżdżących po drogach pojazdów w ogóle.

Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze

Dlaczego Polacy wybierają używane?

Problemem polskiego rynku samochodów nie jest fakt, że Polacy wybierają samochody używane dlatego że wolą kupić samochód za określoną kwotę i wybierają między ofertą salonu, a komisu. Problem podatku ekologicznego nie dotyczy osób z dylematem - czy za 70 tys. zł kupić nowy samochód klasy kompaktowej popularnej, czy dwu-trzyletnie auto podobnej klasy ale segmentu premium.

REKLAMA

Większość Polaków przeznacza na zakup samochodu do 25 tys. złotych, często wspomagając się przy tym kredytem. Generalnie zachowanie konsumentów w Polsce i Europie Zachodniej nie różni się od siebie, zmienia się jedynie perspektywa. Średnie zarobki w Europie Zachodniej oscylują wokół 3 tys. euro brutto. Mając na uwadze, że to średnia i większość ludzi w społeczeństwach zachodnich jest zatrudniona za kwoty sięgające od 2,2 do 2,7 tys. euro miesięcznie brutto, i biorąc pod uwagę, że tyle zarabiają dwie osoby w rodzinie, wydatek rzędu 15-25 tys. euro na nowy samochód nie stanowi dużego obciążenia dla gospodarstwa domowego. W Polsce sytuacja jest podobna, tylko ceny wyrażone są w złotówkach. A za 25 tys. zł trudno kupić nowy samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Podatek ekologiczny - o co chodzi

Temat podatku ekologicznego powraca na wokandę od 2005 r. Według pierwszych zamysłów miał wynosić 500 zł dla właścicieli pojazdów, których wiek nie przekracza 9 lat oraz 3 tys. zł dla właścicieli starszych samochodów.

Nie wiadomo, czy właściciele pojazdów zabytkowych będą zwolnieni z płacenia nowej daniny. Kłopotów finansowych mogą się spodziewać właściciele tzw. youngtimerów, czyli pojazdów leciwych, mających wartość sentymentalną ale zgodnie z prawem zbyt młodych, by zostać zarejestrowanymi jako pojazdy zabytkowe.

Jeżeli podatek ekologiczny będzie wprowadzony bez wsparcia sprzedaży nowych samochodów ulgami, budżet państwa może na tym ucierpieć. Początkowe wpływy mogą  zacząć topnieć, bo ludzie zaczną pozbywać się obciążeń w postaci leciwych aut i przesiadać się np. na środki komunikacji zbiorowej, czy jednoślady. Wtedy rozpocznie się proces spadku dochodów z podatków pośrednich (VAT i akcyza), które są ukryte w cenach paliw, cenach części zamiennych, usług (warsztatów) i bezpośrednich (dochodowych) wspomnianych już warsztatów.

Zobacz też: Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Źródło: Polska Izba Motoryzacji

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA