REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek ekologiczny - niepokojące plany rządu

Tomasz Korniejew
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Według informacji Polskiej Izby Motoryzacji, Sejmowa Komisja Gospodarki ma zamiar wprowadzić w końcu podatek ekologiczny. Będą go płacili właściciele samochodów według klucza - im starszy samochód, tym opłata będzie wyższa.

Zgodnie z zamysłem podatek ma znacznie ograniczyć import używanych samochodów spoza granic RP. Obecnie do Polski importuje się co roku kilkaset tysięcy używanych samochodów, a przeciętny wiek samochodu jeżdżącego po polskich drogach to ponad 10 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety - według przecieków - wraz z wprowadzeniem podatku ekologicznego rząd nie zastosuje ulgi dla nabywców nowych pojazdów, co w praktyce może się przełożyć na ograniczenie jeżdżących po drogach pojazdów w ogóle.

Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze

Dlaczego Polacy wybierają używane?

Problemem polskiego rynku samochodów nie jest fakt, że Polacy wybierają samochody używane dlatego że wolą kupić samochód za określoną kwotę i wybierają między ofertą salonu, a komisu. Problem podatku ekologicznego nie dotyczy osób z dylematem - czy za 70 tys. zł kupić nowy samochód klasy kompaktowej popularnej, czy dwu-trzyletnie auto podobnej klasy ale segmentu premium.

REKLAMA

Większość Polaków przeznacza na zakup samochodu do 25 tys. złotych, często wspomagając się przy tym kredytem. Generalnie zachowanie konsumentów w Polsce i Europie Zachodniej nie różni się od siebie, zmienia się jedynie perspektywa. Średnie zarobki w Europie Zachodniej oscylują wokół 3 tys. euro brutto. Mając na uwadze, że to średnia i większość ludzi w społeczeństwach zachodnich jest zatrudniona za kwoty sięgające od 2,2 do 2,7 tys. euro miesięcznie brutto, i biorąc pod uwagę, że tyle zarabiają dwie osoby w rodzinie, wydatek rzędu 15-25 tys. euro na nowy samochód nie stanowi dużego obciążenia dla gospodarstwa domowego. W Polsce sytuacja jest podobna, tylko ceny wyrażone są w złotówkach. A za 25 tys. zł trudno kupić nowy samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Podatek ekologiczny - o co chodzi

Temat podatku ekologicznego powraca na wokandę od 2005 r. Według pierwszych zamysłów miał wynosić 500 zł dla właścicieli pojazdów, których wiek nie przekracza 9 lat oraz 3 tys. zł dla właścicieli starszych samochodów.

Nie wiadomo, czy właściciele pojazdów zabytkowych będą zwolnieni z płacenia nowej daniny. Kłopotów finansowych mogą się spodziewać właściciele tzw. youngtimerów, czyli pojazdów leciwych, mających wartość sentymentalną ale zgodnie z prawem zbyt młodych, by zostać zarejestrowanymi jako pojazdy zabytkowe.

Jeżeli podatek ekologiczny będzie wprowadzony bez wsparcia sprzedaży nowych samochodów ulgami, budżet państwa może na tym ucierpieć. Początkowe wpływy mogą  zacząć topnieć, bo ludzie zaczną pozbywać się obciążeń w postaci leciwych aut i przesiadać się np. na środki komunikacji zbiorowej, czy jednoślady. Wtedy rozpocznie się proces spadku dochodów z podatków pośrednich (VAT i akcyza), które są ukryte w cenach paliw, cenach części zamiennych, usług (warsztatów) i bezpośrednich (dochodowych) wspomnianych już warsztatów.

Zobacz też: Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Źródło: Polska Izba Motoryzacji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA