REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek ekologiczny - niepokojące plany rządu

Tomasz Korniejew
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Według informacji Polskiej Izby Motoryzacji, Sejmowa Komisja Gospodarki ma zamiar wprowadzić w końcu podatek ekologiczny. Będą go płacili właściciele samochodów według klucza - im starszy samochód, tym opłata będzie wyższa.

Zgodnie z zamysłem podatek ma znacznie ograniczyć import używanych samochodów spoza granic RP. Obecnie do Polski importuje się co roku kilkaset tysięcy używanych samochodów, a przeciętny wiek samochodu jeżdżącego po polskich drogach to ponad 10 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety - według przecieków - wraz z wprowadzeniem podatku ekologicznego rząd nie zastosuje ulgi dla nabywców nowych pojazdów, co w praktyce może się przełożyć na ograniczenie jeżdżących po drogach pojazdów w ogóle.

Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze

Dlaczego Polacy wybierają używane?

Problemem polskiego rynku samochodów nie jest fakt, że Polacy wybierają samochody używane dlatego że wolą kupić samochód za określoną kwotę i wybierają między ofertą salonu, a komisu. Problem podatku ekologicznego nie dotyczy osób z dylematem - czy za 70 tys. zł kupić nowy samochód klasy kompaktowej popularnej, czy dwu-trzyletnie auto podobnej klasy ale segmentu premium.

REKLAMA

Większość Polaków przeznacza na zakup samochodu do 25 tys. złotych, często wspomagając się przy tym kredytem. Generalnie zachowanie konsumentów w Polsce i Europie Zachodniej nie różni się od siebie, zmienia się jedynie perspektywa. Średnie zarobki w Europie Zachodniej oscylują wokół 3 tys. euro brutto. Mając na uwadze, że to średnia i większość ludzi w społeczeństwach zachodnich jest zatrudniona za kwoty sięgające od 2,2 do 2,7 tys. euro miesięcznie brutto, i biorąc pod uwagę, że tyle zarabiają dwie osoby w rodzinie, wydatek rzędu 15-25 tys. euro na nowy samochód nie stanowi dużego obciążenia dla gospodarstwa domowego. W Polsce sytuacja jest podobna, tylko ceny wyrażone są w złotówkach. A za 25 tys. zł trudno kupić nowy samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Podatek ekologiczny - o co chodzi

Temat podatku ekologicznego powraca na wokandę od 2005 r. Według pierwszych zamysłów miał wynosić 500 zł dla właścicieli pojazdów, których wiek nie przekracza 9 lat oraz 3 tys. zł dla właścicieli starszych samochodów.

Nie wiadomo, czy właściciele pojazdów zabytkowych będą zwolnieni z płacenia nowej daniny. Kłopotów finansowych mogą się spodziewać właściciele tzw. youngtimerów, czyli pojazdów leciwych, mających wartość sentymentalną ale zgodnie z prawem zbyt młodych, by zostać zarejestrowanymi jako pojazdy zabytkowe.

Jeżeli podatek ekologiczny będzie wprowadzony bez wsparcia sprzedaży nowych samochodów ulgami, budżet państwa może na tym ucierpieć. Początkowe wpływy mogą  zacząć topnieć, bo ludzie zaczną pozbywać się obciążeń w postaci leciwych aut i przesiadać się np. na środki komunikacji zbiorowej, czy jednoślady. Wtedy rozpocznie się proces spadku dochodów z podatków pośrednich (VAT i akcyza), które są ukryte w cenach paliw, cenach części zamiennych, usług (warsztatów) i bezpośrednich (dochodowych) wspomnianych już warsztatów.

Zobacz też: Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Źródło: Polska Izba Motoryzacji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA