REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta podbijają polski rynek - w salonach, autokomisach i na giełdach samochodowych
Chińskie auta podbijają polski rynek - w salonach, autokomisach i na giełdach samochodowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

O tym, że chińskie samochody są tańsze od europejskich, wiemy nie od dziś. W dodatku nie są to małe różnice. Wyjaśniamy, jakie czynniki stoją za niższymi cenami chińskich aut.

REKLAMA

REKLAMA

Chińskie auta podbijają wszystkie światowe rynki nie bez powodu

Chińczycy wykorzystali niekorzystne zmiany na rynku nowych aut w Europie związane z drastycznym wzrostem ich cen i postanowili zaistnieć bardziej na Starym Kontynencie.
Zbiegło się to w czasie z naciskiem różnych środowisk legislacyjnych, zwłaszcza tych w Unii Europejskiej, na elektromobilność, a także z poprawą jakości chińskich samochodów oraz intensywną polityką gospodarczą Państwa Środka.

Oczywiście Unia Europejska i rodzimi producenci aut zareagowali na ekspansję chińskich firm, lecz dysproporcja cenowa jest na tyle duża, że kolejne chińskie samochody mają szansę wciąż wbijać się do czołówki sprzedaży.
Chiny mają wiele przewag w kwestii polityki przemysłowej nad Europą, jednak nie oznacza to, że sytuacja ta będzie trwała wiecznie.

Rośnie w Polsce popyt na chińskie samochody - dlaczego

Chińskie samochody szturmem zdobywają europejski rynek i w wielu krajach stają się prawdziwymi hitami sprzedaży. Dotyczy to również Polski, gdzie w styczniu 2025 roku stanowiły blisko 5 proc. rynku nowych aut, znajdując 2083 nabywców, zaś marka MG zajęła 14. miejsce wśród najpopularniejszych producentów samochodów w Polsce w ogóle.
– Na naszym rynku coraz wyraźniej widać rosnące zainteresowanie samochodami chińskiej produkcji. Dla klientów decydujących się na auta z Państwa Środka kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór jest cena, która w porównaniu do europejskiej konkurencji zazwyczaj pozostaje niższa – wyjaśnia Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

REKLAMA

– Dodatkowymi atutami chińskich pojazdów są ich bogate wyposażenie i atrakcyjne warunki gwarancji. W Superauto.pl zależy nam na dostosowywaniu oferty do zmieniających się potrzeb Klientów, dlatego stworzyliśmy portal ChińskieSamochody.pl. Jest to miejsce, w którym można znaleźć najnowsze informacje dotyczące rynku chińskich samochodów, opinie użytkowników oraz aktualne oferty pojazdów wyprodukowanych w Chinach – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chińskie samochody są tańsze od europejskich – dlaczego

Często chińskie samochody wychodzą taniej nawet o jakieś 20-30 proc. od ich europejskich odpowiedników, co w praktyce oznacza różnice rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto się jednak zastanowić, z czego wynikają te różnice.
Do najważniejszych należą przede wszystkim niższe koszty pracy. Są one znacznie niższe niż w wielu rozwiniętych krajach, co obniża ogólne koszty produkcji. Bez wątpienia wiąże się to też z ustrojem komunistycznym panującym w Chinach, gdzie prawa pracownika nie są tak respektowane jak w państwach demokratycznych, np. w krajach europejskich.

Drugi ważny czynnik to efekt skali. Ogromne fabryki i duże wolumeny produkcji pozwalają na obniżenie jednostkowych kosztów produkcji pojazdu. Trzeba bowiem pamiętać, iż Chiny są największym rynkiem motoryzacyjnym i jednocześnie największym producentem samochodów na świecie, co pozwala na osiągnięcie efektu skali.

Nie bez znaczenia jest też krótszy łańcuch dostaw. Po prostu większość komponentów i surowców potrzebnych do produkcji samochodów jest pozyskiwana lokalnie, co skraca i upraszcza łańcuch dostaw, obniżając tym samym koszty logistyki. Pamiętajmy też, że Chiny posiadają bogate złoża metali ziem rzadkich, które są kluczowymi surowcami przy produkcji baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Niebagatelną rokę odgrywają: chińska innowacyjność i adaptacja technologii. Producenci z Chin szybko adaptują nowe technologie, wykorzystując know-how zagranicznych firm i skupiając się na innowacyjnych rozwiązaniach i strategiach, np. elektromobilności i autonomizacji. Pozwala im to na oferowanie nowoczesnych technologii w niższej cenie od konkurencji.

Ekspert zwraca też uwagę na niebagatelne znaczenie wsparcia rządowego; chiński rząd często wspiera rodzimych producentów poprzez subsydia i ulgi podatkowe, co jeszcze bardziej zwiększa konkurencyjność cenową i obniża koszty produkcji.
Dodatkowo chińscy producenci na masową skalę stosują automatyzację i zaawansowane technologie produkcyjne, co czyni produkcję bardziej efektywną.
Warto też uwzględnić szybki wzrost cen europejskich samochodów w ciągu ostatnich lat. Wiele europejskich samochodów w ostatnich latach podrożało nawet o kilkadziesiąt procent, podczas gdy skala podwyżek cen chińskich aut była znacznie mniejsza, co jeszcze bardziej zwiększyło dysproporcje między nimi.

Dopiero teraz, w obliczu naporu chińskich producentów, europejskie marki zaczynają schodzić z cen, jednak różnice nadal są spore.
Warto dodać, że według sprawozdań finansowych firm z sektora motoryzacyjnego w Polsce dostarczanych przez firmę Pont Info aż 62 proc. kosztów w tej branży stanowi zakup materiałów i komponentów, 11 proc. to koszty płacowe, 9 proc. stanowią usługi obce, 2 proc. koszty energii, natomiast pozostałe koszty, w tym logistyczne i finansowe, 15 proc.

Przewaga Chin w produkcji samochodów elektrycznych: z czego wynika

Według ekonomistów z Banku Pekao przewaga Chin w produkcji samochodów elektrycznych wynika przede wszystkim ze skutecznej polityki przemysłowej.
Pamiętajmy, że Chiny prowadzą intensywną politykę gospodarczą na całym świecie, a istotną rolę w niej odgrywa dostęp do kluczowych surowców. Państwo Środka zainwestowało m.in. w Afryce, w efekcie czego jest największym producentem niezbędnych dla rozwoju elektromobilności surowców jak grafit, metale ziem rzadkich oraz lit.

W Chinach koszty płacy są trzykrotnie mniejsze niż w Niemczech, jednak zdaniem ekonomistów aspekt ten odpowiada tylko za jakieś 10-20 proc. całkowitej przewagi Chin w produkcji samochodów elektrycznych. Jeszcze mniej istotna jest przewaga w kosztach energii, które to są o około 30-50 proc. niższe w Chinach niż w Europie .

Dodajmy, że Unia Europejska zareagowała na agresywną politykę cenową chińskich producentów, wprowadzając cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach.
Najpopularniejsze chińskie koncerny w Europie, czyli BYD, Geely oraz SAIC, zostały objęte cłami antysubsydyjnymi w wysokości odpowiednio 17,4, 19,9 oraz 37,6 proc.

Spowodowało to spadek sprzedaży chińskich elektryków w Europie, jednak producenci z Państwa Środka zrobili kolejny krok i postawili na nieobjęte cłami hybrydy plug-in oraz planują produkcję wybranych modeli w Europie, co pozwoli im ominąć wspomniane opłaty.
Pozostałe firmy produkujące pojazdy elektryczne w Chinach, które współpracowały w dochodzeniu, objęto średnią stawką 21 proc. Pekin zareagował restrykcjami i wszczęciem śledztwa antydumpingowego na wybrane towary importowane z Europy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA