REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta podbijają polski rynek - w salonach, autokomisach i na giełdach samochodowych
Chińskie auta podbijają polski rynek - w salonach, autokomisach i na giełdach samochodowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

O tym, że chińskie samochody są tańsze od europejskich, wiemy nie od dziś. W dodatku nie są to małe różnice. Wyjaśniamy, jakie czynniki stoją za niższymi cenami chińskich aut.

REKLAMA

REKLAMA

Chińskie auta podbijają wszystkie światowe rynki nie bez powodu

Chińczycy wykorzystali niekorzystne zmiany na rynku nowych aut w Europie związane z drastycznym wzrostem ich cen i postanowili zaistnieć bardziej na Starym Kontynencie.
Zbiegło się to w czasie z naciskiem różnych środowisk legislacyjnych, zwłaszcza tych w Unii Europejskiej, na elektromobilność, a także z poprawą jakości chińskich samochodów oraz intensywną polityką gospodarczą Państwa Środka.

Oczywiście Unia Europejska i rodzimi producenci aut zareagowali na ekspansję chińskich firm, lecz dysproporcja cenowa jest na tyle duża, że kolejne chińskie samochody mają szansę wciąż wbijać się do czołówki sprzedaży.
Chiny mają wiele przewag w kwestii polityki przemysłowej nad Europą, jednak nie oznacza to, że sytuacja ta będzie trwała wiecznie.

Rośnie w Polsce popyt na chińskie samochody - dlaczego

Chińskie samochody szturmem zdobywają europejski rynek i w wielu krajach stają się prawdziwymi hitami sprzedaży. Dotyczy to również Polski, gdzie w styczniu 2025 roku stanowiły blisko 5 proc. rynku nowych aut, znajdując 2083 nabywców, zaś marka MG zajęła 14. miejsce wśród najpopularniejszych producentów samochodów w Polsce w ogóle.
– Na naszym rynku coraz wyraźniej widać rosnące zainteresowanie samochodami chińskiej produkcji. Dla klientów decydujących się na auta z Państwa Środka kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór jest cena, która w porównaniu do europejskiej konkurencji zazwyczaj pozostaje niższa – wyjaśnia Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

REKLAMA

– Dodatkowymi atutami chińskich pojazdów są ich bogate wyposażenie i atrakcyjne warunki gwarancji. W Superauto.pl zależy nam na dostosowywaniu oferty do zmieniających się potrzeb Klientów, dlatego stworzyliśmy portal ChińskieSamochody.pl. Jest to miejsce, w którym można znaleźć najnowsze informacje dotyczące rynku chińskich samochodów, opinie użytkowników oraz aktualne oferty pojazdów wyprodukowanych w Chinach – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chińskie samochody są tańsze od europejskich – dlaczego

Często chińskie samochody wychodzą taniej nawet o jakieś 20-30 proc. od ich europejskich odpowiedników, co w praktyce oznacza różnice rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto się jednak zastanowić, z czego wynikają te różnice.
Do najważniejszych należą przede wszystkim niższe koszty pracy. Są one znacznie niższe niż w wielu rozwiniętych krajach, co obniża ogólne koszty produkcji. Bez wątpienia wiąże się to też z ustrojem komunistycznym panującym w Chinach, gdzie prawa pracownika nie są tak respektowane jak w państwach demokratycznych, np. w krajach europejskich.

Drugi ważny czynnik to efekt skali. Ogromne fabryki i duże wolumeny produkcji pozwalają na obniżenie jednostkowych kosztów produkcji pojazdu. Trzeba bowiem pamiętać, iż Chiny są największym rynkiem motoryzacyjnym i jednocześnie największym producentem samochodów na świecie, co pozwala na osiągnięcie efektu skali.

Nie bez znaczenia jest też krótszy łańcuch dostaw. Po prostu większość komponentów i surowców potrzebnych do produkcji samochodów jest pozyskiwana lokalnie, co skraca i upraszcza łańcuch dostaw, obniżając tym samym koszty logistyki. Pamiętajmy też, że Chiny posiadają bogate złoża metali ziem rzadkich, które są kluczowymi surowcami przy produkcji baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Niebagatelną rokę odgrywają: chińska innowacyjność i adaptacja technologii. Producenci z Chin szybko adaptują nowe technologie, wykorzystując know-how zagranicznych firm i skupiając się na innowacyjnych rozwiązaniach i strategiach, np. elektromobilności i autonomizacji. Pozwala im to na oferowanie nowoczesnych technologii w niższej cenie od konkurencji.

Ekspert zwraca też uwagę na niebagatelne znaczenie wsparcia rządowego; chiński rząd często wspiera rodzimych producentów poprzez subsydia i ulgi podatkowe, co jeszcze bardziej zwiększa konkurencyjność cenową i obniża koszty produkcji.
Dodatkowo chińscy producenci na masową skalę stosują automatyzację i zaawansowane technologie produkcyjne, co czyni produkcję bardziej efektywną.
Warto też uwzględnić szybki wzrost cen europejskich samochodów w ciągu ostatnich lat. Wiele europejskich samochodów w ostatnich latach podrożało nawet o kilkadziesiąt procent, podczas gdy skala podwyżek cen chińskich aut była znacznie mniejsza, co jeszcze bardziej zwiększyło dysproporcje między nimi.

Dopiero teraz, w obliczu naporu chińskich producentów, europejskie marki zaczynają schodzić z cen, jednak różnice nadal są spore.
Warto dodać, że według sprawozdań finansowych firm z sektora motoryzacyjnego w Polsce dostarczanych przez firmę Pont Info aż 62 proc. kosztów w tej branży stanowi zakup materiałów i komponentów, 11 proc. to koszty płacowe, 9 proc. stanowią usługi obce, 2 proc. koszty energii, natomiast pozostałe koszty, w tym logistyczne i finansowe, 15 proc.

Przewaga Chin w produkcji samochodów elektrycznych: z czego wynika

Według ekonomistów z Banku Pekao przewaga Chin w produkcji samochodów elektrycznych wynika przede wszystkim ze skutecznej polityki przemysłowej.
Pamiętajmy, że Chiny prowadzą intensywną politykę gospodarczą na całym świecie, a istotną rolę w niej odgrywa dostęp do kluczowych surowców. Państwo Środka zainwestowało m.in. w Afryce, w efekcie czego jest największym producentem niezbędnych dla rozwoju elektromobilności surowców jak grafit, metale ziem rzadkich oraz lit.

W Chinach koszty płacy są trzykrotnie mniejsze niż w Niemczech, jednak zdaniem ekonomistów aspekt ten odpowiada tylko za jakieś 10-20 proc. całkowitej przewagi Chin w produkcji samochodów elektrycznych. Jeszcze mniej istotna jest przewaga w kosztach energii, które to są o około 30-50 proc. niższe w Chinach niż w Europie .

Dodajmy, że Unia Europejska zareagowała na agresywną politykę cenową chińskich producentów, wprowadzając cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach.
Najpopularniejsze chińskie koncerny w Europie, czyli BYD, Geely oraz SAIC, zostały objęte cłami antysubsydyjnymi w wysokości odpowiednio 17,4, 19,9 oraz 37,6 proc.

Spowodowało to spadek sprzedaży chińskich elektryków w Europie, jednak producenci z Państwa Środka zrobili kolejny krok i postawili na nieobjęte cłami hybrydy plug-in oraz planują produkcję wybranych modeli w Europie, co pozwoli im ominąć wspomniane opłaty.
Pozostałe firmy produkujące pojazdy elektryczne w Chinach, które współpracowały w dochodzeniu, objęto średnią stawką 21 proc. Pekin zareagował restrykcjami i wszczęciem śledztwa antydumpingowego na wybrane towary importowane z Europy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA