REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chińskie auta podbijają polski rynek - w salonach, autokomisach i na giełdach samochodowych
Chińskie auta podbijają polski rynek - w salonach, autokomisach i na giełdach samochodowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

O tym, że chińskie samochody są tańsze od europejskich, wiemy nie od dziś. W dodatku nie są to małe różnice. Wyjaśniamy, jakie czynniki stoją za niższymi cenami chińskich aut.

REKLAMA

Chińskie auta podbijają wszystkie światowe rynki nie bez powodu

REKLAMA

Chińczycy wykorzystali niekorzystne zmiany na rynku nowych aut w Europie związane z drastycznym wzrostem ich cen i postanowili zaistnieć bardziej na Starym Kontynencie.
Zbiegło się to w czasie z naciskiem różnych środowisk legislacyjnych, zwłaszcza tych w Unii Europejskiej, na elektromobilność, a także z poprawą jakości chińskich samochodów oraz intensywną polityką gospodarczą Państwa Środka.

Oczywiście Unia Europejska i rodzimi producenci aut zareagowali na ekspansję chińskich firm, lecz dysproporcja cenowa jest na tyle duża, że kolejne chińskie samochody mają szansę wciąż wbijać się do czołówki sprzedaży.
Chiny mają wiele przewag w kwestii polityki przemysłowej nad Europą, jednak nie oznacza to, że sytuacja ta będzie trwała wiecznie.

Rośnie w Polsce popyt na chińskie samochody - dlaczego

REKLAMA

Chińskie samochody szturmem zdobywają europejski rynek i w wielu krajach stają się prawdziwymi hitami sprzedaży. Dotyczy to również Polski, gdzie w styczniu 2025 roku stanowiły blisko 5 proc. rynku nowych aut, znajdując 2083 nabywców, zaś marka MG zajęła 14. miejsce wśród najpopularniejszych producentów samochodów w Polsce w ogóle.
– Na naszym rynku coraz wyraźniej widać rosnące zainteresowanie samochodami chińskiej produkcji. Dla klientów decydujących się na auta z Państwa Środka kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór jest cena, która w porównaniu do europejskiej konkurencji zazwyczaj pozostaje niższa – wyjaśnia Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

– Dodatkowymi atutami chińskich pojazdów są ich bogate wyposażenie i atrakcyjne warunki gwarancji. W Superauto.pl zależy nam na dostosowywaniu oferty do zmieniających się potrzeb Klientów, dlatego stworzyliśmy portal ChińskieSamochody.pl. Jest to miejsce, w którym można znaleźć najnowsze informacje dotyczące rynku chińskich samochodów, opinie użytkowników oraz aktualne oferty pojazdów wyprodukowanych w Chinach – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chińskie samochody są tańsze od europejskich – dlaczego

Często chińskie samochody wychodzą taniej nawet o jakieś 20-30 proc. od ich europejskich odpowiedników, co w praktyce oznacza różnice rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto się jednak zastanowić, z czego wynikają te różnice.
Do najważniejszych należą przede wszystkim niższe koszty pracy. Są one znacznie niższe niż w wielu rozwiniętych krajach, co obniża ogólne koszty produkcji. Bez wątpienia wiąże się to też z ustrojem komunistycznym panującym w Chinach, gdzie prawa pracownika nie są tak respektowane jak w państwach demokratycznych, np. w krajach europejskich.

Drugi ważny czynnik to efekt skali. Ogromne fabryki i duże wolumeny produkcji pozwalają na obniżenie jednostkowych kosztów produkcji pojazdu. Trzeba bowiem pamiętać, iż Chiny są największym rynkiem motoryzacyjnym i jednocześnie największym producentem samochodów na świecie, co pozwala na osiągnięcie efektu skali.

Nie bez znaczenia jest też krótszy łańcuch dostaw. Po prostu większość komponentów i surowców potrzebnych do produkcji samochodów jest pozyskiwana lokalnie, co skraca i upraszcza łańcuch dostaw, obniżając tym samym koszty logistyki. Pamiętajmy też, że Chiny posiadają bogate złoża metali ziem rzadkich, które są kluczowymi surowcami przy produkcji baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Niebagatelną rokę odgrywają: chińska innowacyjność i adaptacja technologii. Producenci z Chin szybko adaptują nowe technologie, wykorzystując know-how zagranicznych firm i skupiając się na innowacyjnych rozwiązaniach i strategiach, np. elektromobilności i autonomizacji. Pozwala im to na oferowanie nowoczesnych technologii w niższej cenie od konkurencji.

Ekspert zwraca też uwagę na niebagatelne znaczenie wsparcia rządowego; chiński rząd często wspiera rodzimych producentów poprzez subsydia i ulgi podatkowe, co jeszcze bardziej zwiększa konkurencyjność cenową i obniża koszty produkcji.
Dodatkowo chińscy producenci na masową skalę stosują automatyzację i zaawansowane technologie produkcyjne, co czyni produkcję bardziej efektywną.
Warto też uwzględnić szybki wzrost cen europejskich samochodów w ciągu ostatnich lat. Wiele europejskich samochodów w ostatnich latach podrożało nawet o kilkadziesiąt procent, podczas gdy skala podwyżek cen chińskich aut była znacznie mniejsza, co jeszcze bardziej zwiększyło dysproporcje między nimi.

Dopiero teraz, w obliczu naporu chińskich producentów, europejskie marki zaczynają schodzić z cen, jednak różnice nadal są spore.
Warto dodać, że według sprawozdań finansowych firm z sektora motoryzacyjnego w Polsce dostarczanych przez firmę Pont Info aż 62 proc. kosztów w tej branży stanowi zakup materiałów i komponentów, 11 proc. to koszty płacowe, 9 proc. stanowią usługi obce, 2 proc. koszty energii, natomiast pozostałe koszty, w tym logistyczne i finansowe, 15 proc.

Przewaga Chin w produkcji samochodów elektrycznych: z czego wynika

Według ekonomistów z Banku Pekao przewaga Chin w produkcji samochodów elektrycznych wynika przede wszystkim ze skutecznej polityki przemysłowej.
Pamiętajmy, że Chiny prowadzą intensywną politykę gospodarczą na całym świecie, a istotną rolę w niej odgrywa dostęp do kluczowych surowców. Państwo Środka zainwestowało m.in. w Afryce, w efekcie czego jest największym producentem niezbędnych dla rozwoju elektromobilności surowców jak grafit, metale ziem rzadkich oraz lit.

W Chinach koszty płacy są trzykrotnie mniejsze niż w Niemczech, jednak zdaniem ekonomistów aspekt ten odpowiada tylko za jakieś 10-20 proc. całkowitej przewagi Chin w produkcji samochodów elektrycznych. Jeszcze mniej istotna jest przewaga w kosztach energii, które to są o około 30-50 proc. niższe w Chinach niż w Europie .

Dodajmy, że Unia Europejska zareagowała na agresywną politykę cenową chińskich producentów, wprowadzając cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach.
Najpopularniejsze chińskie koncerny w Europie, czyli BYD, Geely oraz SAIC, zostały objęte cłami antysubsydyjnymi w wysokości odpowiednio 17,4, 19,9 oraz 37,6 proc.

Spowodowało to spadek sprzedaży chińskich elektryków w Europie, jednak producenci z Państwa Środka zrobili kolejny krok i postawili na nieobjęte cłami hybrydy plug-in oraz planują produkcję wybranych modeli w Europie, co pozwoli im ominąć wspomniane opłaty.
Pozostałe firmy produkujące pojazdy elektryczne w Chinach, które współpracowały w dochodzeniu, objęto średnią stawką 21 proc. Pekin zareagował restrykcjami i wszczęciem śledztwa antydumpingowego na wybrane towary importowane z Europy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA