REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teraz Polacy będą jeździć głównie chińskimi samochodami, bo mają one wiele atutów, którymi biją wszelką konkurencję

Chińskie samochody pokonają konkurencję i będą numerem jeden u polskich kierowców?
Chińskie samochody pokonają konkurencję i będą numerem jeden u polskich kierowców?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chińskich samochodów na polskich drogach przybywa w szybkim tempie. Przekonują one nabywców przede wszystkim atrakcyjną ceną. Sytuacja ta doprowadziła do prawdziwej walki cenowej także wśród europejskich, koreańskich oraz japońskich producentów samochodów.

Jeszcze parę lat temu nikt na rynku europejskim nie brał chińskich marek na poważnie. Teraz niektóre z tych firm jak np. MG, wkradają się wręcz do czołówki sprzedaży w wybranych krajach Europy. W Polsce również popularność chińskich aut gwałtownie rośnie.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce sprzedaż chińskich aut wręcz eksplodowała

Tylko w 2024 roku zarejestrowano 10 691 chińskich samochodów, co dało im 1,9 proc. rynku, zaś MG z wynikiem 6763 sztuk zostało 20. najpopularniejszą marką w ogóle.
Dla porównania w 2023 roku zarejestrowano łącznie zaledwie 163 auta rodem z Chin. W tym roku zanosi się na jeszcze bardziej spektakularny wzrost, co potwierdzają statystyki za styczeń - 2083 rejestracji chińskich aut, czyli aż 1008 proc. wzrostu rok do roku, co dało im aż 4,7 proc. rynku nowych aut w Polsce .

Chińska motoryzacja w ostatnich latach poczyniła ogromne postępy. Obecnie produkowane w Państwie Środka samochody wyróżniają się wysoką jakością oraz nowoczesnym wyposażeniem, a ich dodatkowym atutem są konkurencyjne ceny.
- Uważam, że te czynniki przyczynią się do dalszego umacniania pozycji chińskich marek na rynku. Możemy spodziewać się, że w najbliższych latach będą one jeszcze bardziej widoczne w rankingach rejestracji nowych samochodów – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Firma Superauto.pl w styczniu uruchomiła pierwszy w Polsce serwis poświęcony wyłącznie chińskiej motoryzacji.
Poprzez serwis ChinskieSamochody.pl chcemy przybliżać kierowcom dynamicznie rozwijający się rynek samochodów z Państwa Środka. Warto podkreślić, że na serwisie oprócz ofert samochodów, można znaleźć także aktualne informacje, testy oraz opinie użytkowników chińskich aut – wyjaśnia Bartosz Chojnacki.

REKLAMA

Co przemawia za chińskimi samochodami

Jakie atuty przemawiają za chińskimi samochodami? Jest ich całkiem sporo, a do największych należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Niższa cena - średnio o jakieś 20-30 proc. niż w przypadku europejskich czy japońskich rywali
  • Bogate wyposażenie standardowe oraz przejrzysta oferta - producenci z Chin nie oferują praktycznie żadnych opcji oraz zwykle tylko parę wersji wyposażenia
  • Atrakcyjne warunki gwarancji - w niektórych modelach nawet 7 lat lub 150 tys. km
  • Ciekawy i nowoczesny design - samochody te wyglądają nowocześnie, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie
  • Estetycznie wykończone wnętrza - przeczy to odwiecznym stereotypom o chińskich autach
  • Wszechstronna gama jednostek napędowych obejmująca często oprócz wersji elektrycznych napędy hybrydowe (zarówno HEV jak i PHEV) oraz silniki spalinowe, wśród których znajdują się też modele oferowane z fabrycznym LPG.

Jak europejscy konsumenci postrzegają auta z Chin?

Z najnowszego badania firmy Escalent wynika, że co najmniej 20 proc. kierowców deklaruje gotowość do zakupu chińskiego auta, a wśród osób poniżej 35 roku życia odsetek ten jest jeszcze wyższy.
Aż 72 proc. respondentów przyznało, że oczekuje niższych cen od chińskich marek względem europejskich odpowiedników, lecz coraz więcej osób dostrzega też atuty technologiczne chińskich aut. Średnia wartość oczekiwanej obniżki wynosi 27 proc.
Najbardziej rozpoznawalnymi producentami chińskich aut są MG oraz BYD, które znalazły się wśród 25 najbardziej znanych producentów aut w Europie .

Ceny chińskich samochodów na tle europejskich rywali

Jak w praktyce wygląda przewaga cenowa chińskich aut na tle europejskich, japońskich lub koreańskich rywali?
Dla przykładu najpopularniejszy chiński samochód, czyli MG HS w topowej wersji Exclusive ze skrzynią automatyczną i silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 170 KM kosztuje 137 900 zł, zaś Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT w dobrze wyposażonej wersji Business Line kosztuje już 169 900 zł.

Kolejnym ciekawym przykładem jest kompaktowa Omoda 5 1.6 T-GDI, która w bogato wyposażonej odmianie Premium wyceniona została na 129 500 zł, podczas gdy podobnie wyposażona Skoda Karoq Selection 1.5 TSI z przekładnią DSG kosztuje 203 500 zł.

Oczywiście mówimy tu w każdym przypadku o cenach katalogowych.
Takich przypadków jest znacznie więcej, nawet wśród aut elektrycznych, mimo nałożenia ceł antysubsydyjnych przez Komisję Europejską na samochody elektryczne produkowane w Chinach.
W zależności od koncernu wahają się one od 17 do nawet 35 proc. Przykładowo kompaktowe MG4 kosztuje wyjściowo 130 900 zł za wariant z bateriami 49 kWh, podczas gdy jego główny rywal w postaci Volkswagena ID.3 z ogniwami o pojemności 52 kWh startuje od 159 590 zł.

Jak europejskie marki reagują na chińską presję cenową?

Europejscy i japońscy producenci jednak nie śpią i presja cenowa ze strony chińskich marek jest coraz bardziej odczuwalna.
Aby zachować konkurencyjność, producenci są zmuszeni do udzielania wysokich rabatów lub obniżania wyjściowych cen swoich modeli. Tak zrobił chociażby Citroen z nowym C3 Aircrossem, który mimo że jest znacznie większym autem i awansował do segmentu kompaktowych SUV-ów (urósł o ok. 25 cm), to jest o blisko 20 tys. tańszy od swojego poprzednika.

O krok dalej poszła Dacia, która wzbogaciła gamę o SUV-a Bigster mierzącego 4,57 m, a zatem samochód pokroju MG HSa i BAICa Beijing 5. Jest on jednak od nich wyraźnie tańszy, kosztując wyjściowo 99 900 zł za wariant Essential 1.2 TCe o mocy 140 KM ze skrzynią manualną.
Chińczycy jednak wprowadzają stale kolejne marki i modele. W styczniu w Polsce zadebiutowało DFSK z dwoma SUV-ami klasy średniej. Spalinowy model FX600 z ceną 139 900 zł jest najtańszym 7-osobowym SUV-em w swoim segmencie, zaś model E5 PHEV za 153 900 zł jest najtańszym SUV-em z napędem hybrydowym plug-in na rynku.

Jak widać sytuacja na rynku motoryzacyjnym jest dynamiczna i producenci z Europy, Japonii czy Korei coraz bardziej zaczynają odczuwać presję ze strony chińskich marek i są świadomi rosnącej konkurencji, skoro decydują się coraz częściej na obniżanie cen. Z drugiej strony oferta i ilość chińskich marek jest tak duża, że boom na auta z Państwa Środka potrwa jeszcze przez co najmniej kilka najbliższych lat.
Chińczycy wykorzystują też zawirowania na rynku aut elektrycznych, wprowadzając przystępne cenowo samochody spalinowe i hybrydy, które cieszą się największą popularnością spośród wszystkich rodzajów napędów. Strategia chińskich firm wydaje się być przemyślana, a ich wpływ na rynek motoryzacyjny będzie coraz bardziej odczuwalny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA