REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teraz Polacy będą jeździć głównie chińskimi samochodami, bo mają one wiele atutów, którymi biją wszelką konkurencję

Chińskie samochody pokonają konkurencję i będą numerem jeden u polskich kierowców?
Chińskie samochody pokonają konkurencję i będą numerem jeden u polskich kierowców?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chińskich samochodów na polskich drogach przybywa w szybkim tempie. Przekonują one nabywców przede wszystkim atrakcyjną ceną. Sytuacja ta doprowadziła do prawdziwej walki cenowej także wśród europejskich, koreańskich oraz japońskich producentów samochodów.

Jeszcze parę lat temu nikt na rynku europejskim nie brał chińskich marek na poważnie. Teraz niektóre z tych firm jak np. MG, wkradają się wręcz do czołówki sprzedaży w wybranych krajach Europy. W Polsce również popularność chińskich aut gwałtownie rośnie.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce sprzedaż chińskich aut wręcz eksplodowała

Tylko w 2024 roku zarejestrowano 10 691 chińskich samochodów, co dało im 1,9 proc. rynku, zaś MG z wynikiem 6763 sztuk zostało 20. najpopularniejszą marką w ogóle.
Dla porównania w 2023 roku zarejestrowano łącznie zaledwie 163 auta rodem z Chin. W tym roku zanosi się na jeszcze bardziej spektakularny wzrost, co potwierdzają statystyki za styczeń - 2083 rejestracji chińskich aut, czyli aż 1008 proc. wzrostu rok do roku, co dało im aż 4,7 proc. rynku nowych aut w Polsce .

Chińska motoryzacja w ostatnich latach poczyniła ogromne postępy. Obecnie produkowane w Państwie Środka samochody wyróżniają się wysoką jakością oraz nowoczesnym wyposażeniem, a ich dodatkowym atutem są konkurencyjne ceny.
- Uważam, że te czynniki przyczynią się do dalszego umacniania pozycji chińskich marek na rynku. Możemy spodziewać się, że w najbliższych latach będą one jeszcze bardziej widoczne w rankingach rejestracji nowych samochodów – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Firma Superauto.pl w styczniu uruchomiła pierwszy w Polsce serwis poświęcony wyłącznie chińskiej motoryzacji.
Poprzez serwis ChinskieSamochody.pl chcemy przybliżać kierowcom dynamicznie rozwijający się rynek samochodów z Państwa Środka. Warto podkreślić, że na serwisie oprócz ofert samochodów, można znaleźć także aktualne informacje, testy oraz opinie użytkowników chińskich aut – wyjaśnia Bartosz Chojnacki.

REKLAMA

Co przemawia za chińskimi samochodami

Jakie atuty przemawiają za chińskimi samochodami? Jest ich całkiem sporo, a do największych należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Niższa cena - średnio o jakieś 20-30 proc. niż w przypadku europejskich czy japońskich rywali
  • Bogate wyposażenie standardowe oraz przejrzysta oferta - producenci z Chin nie oferują praktycznie żadnych opcji oraz zwykle tylko parę wersji wyposażenia
  • Atrakcyjne warunki gwarancji - w niektórych modelach nawet 7 lat lub 150 tys. km
  • Ciekawy i nowoczesny design - samochody te wyglądają nowocześnie, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie
  • Estetycznie wykończone wnętrza - przeczy to odwiecznym stereotypom o chińskich autach
  • Wszechstronna gama jednostek napędowych obejmująca często oprócz wersji elektrycznych napędy hybrydowe (zarówno HEV jak i PHEV) oraz silniki spalinowe, wśród których znajdują się też modele oferowane z fabrycznym LPG.

Jak europejscy konsumenci postrzegają auta z Chin?

Z najnowszego badania firmy Escalent wynika, że co najmniej 20 proc. kierowców deklaruje gotowość do zakupu chińskiego auta, a wśród osób poniżej 35 roku życia odsetek ten jest jeszcze wyższy.
Aż 72 proc. respondentów przyznało, że oczekuje niższych cen od chińskich marek względem europejskich odpowiedników, lecz coraz więcej osób dostrzega też atuty technologiczne chińskich aut. Średnia wartość oczekiwanej obniżki wynosi 27 proc.
Najbardziej rozpoznawalnymi producentami chińskich aut są MG oraz BYD, które znalazły się wśród 25 najbardziej znanych producentów aut w Europie .

Ceny chińskich samochodów na tle europejskich rywali

Jak w praktyce wygląda przewaga cenowa chińskich aut na tle europejskich, japońskich lub koreańskich rywali?
Dla przykładu najpopularniejszy chiński samochód, czyli MG HS w topowej wersji Exclusive ze skrzynią automatyczną i silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 170 KM kosztuje 137 900 zł, zaś Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT w dobrze wyposażonej wersji Business Line kosztuje już 169 900 zł.

Kolejnym ciekawym przykładem jest kompaktowa Omoda 5 1.6 T-GDI, która w bogato wyposażonej odmianie Premium wyceniona została na 129 500 zł, podczas gdy podobnie wyposażona Skoda Karoq Selection 1.5 TSI z przekładnią DSG kosztuje 203 500 zł.

Oczywiście mówimy tu w każdym przypadku o cenach katalogowych.
Takich przypadków jest znacznie więcej, nawet wśród aut elektrycznych, mimo nałożenia ceł antysubsydyjnych przez Komisję Europejską na samochody elektryczne produkowane w Chinach.
W zależności od koncernu wahają się one od 17 do nawet 35 proc. Przykładowo kompaktowe MG4 kosztuje wyjściowo 130 900 zł za wariant z bateriami 49 kWh, podczas gdy jego główny rywal w postaci Volkswagena ID.3 z ogniwami o pojemności 52 kWh startuje od 159 590 zł.

Jak europejskie marki reagują na chińską presję cenową?

Europejscy i japońscy producenci jednak nie śpią i presja cenowa ze strony chińskich marek jest coraz bardziej odczuwalna.
Aby zachować konkurencyjność, producenci są zmuszeni do udzielania wysokich rabatów lub obniżania wyjściowych cen swoich modeli. Tak zrobił chociażby Citroen z nowym C3 Aircrossem, który mimo że jest znacznie większym autem i awansował do segmentu kompaktowych SUV-ów (urósł o ok. 25 cm), to jest o blisko 20 tys. tańszy od swojego poprzednika.

O krok dalej poszła Dacia, która wzbogaciła gamę o SUV-a Bigster mierzącego 4,57 m, a zatem samochód pokroju MG HSa i BAICa Beijing 5. Jest on jednak od nich wyraźnie tańszy, kosztując wyjściowo 99 900 zł za wariant Essential 1.2 TCe o mocy 140 KM ze skrzynią manualną.
Chińczycy jednak wprowadzają stale kolejne marki i modele. W styczniu w Polsce zadebiutowało DFSK z dwoma SUV-ami klasy średniej. Spalinowy model FX600 z ceną 139 900 zł jest najtańszym 7-osobowym SUV-em w swoim segmencie, zaś model E5 PHEV za 153 900 zł jest najtańszym SUV-em z napędem hybrydowym plug-in na rynku.

Jak widać sytuacja na rynku motoryzacyjnym jest dynamiczna i producenci z Europy, Japonii czy Korei coraz bardziej zaczynają odczuwać presję ze strony chińskich marek i są świadomi rosnącej konkurencji, skoro decydują się coraz częściej na obniżanie cen. Z drugiej strony oferta i ilość chińskich marek jest tak duża, że boom na auta z Państwa Środka potrwa jeszcze przez co najmniej kilka najbliższych lat.
Chińczycy wykorzystują też zawirowania na rynku aut elektrycznych, wprowadzając przystępne cenowo samochody spalinowe i hybrydy, które cieszą się największą popularnością spośród wszystkich rodzajów napędów. Strategia chińskich firm wydaje się być przemyślana, a ich wpływ na rynek motoryzacyjny będzie coraz bardziej odczuwalny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA