REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy ostrożnie robią zakupy, ale nie dotyczy to nowych samochodów. Jakie nowe rekordy sprzedaży nowych aut w lipcu 2024

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż nowych samochodów wciąż rośnie, co potwierdzają lipcowe zakupy Polaków dotyczące nowych aut
Sprzedaż nowych samochodów wciąż rośnie, co potwierdzają lipcowe zakupy Polaków dotyczące nowych aut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ekonomiści alarmują, że gospodarka nie może się wciąż rozpędzić, bo sprzedaż detaliczna nie rośnie tak szybko jak powinna, skoro dynamicznie rosną dochody. Tymczasem zupełnie odwrotna jest sytuacja w segmencie nowych samochodów – tu Polacy dalej nie wahają się z wydatkami, a sprzedaż aut rośnie z miesiąca na miesiąc. Nie inaczej było w lipcu 2024 roku.

W lipcu 2024 r. na rynku nowych samochodów w Polsce nie doszło do większych niespodzianek, a większość marek odnotowała wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jednak pojawiły się pewne zaskoczenia.

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów wciąż jest imponująca: ale nie wszystkie są chętnie kupowane

REKLAMA

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w lipcu zarejestrowano 43 142 nowe samochody osobowe (+18,6 proc. rdr) i 4 804 nowe samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (-9,9 proc. rdr). Pomimo sporego spadku na rynku „dostawczaków” cały rynek urósł aż o 14,9 proc.
Od dawna mówi się o rosnącej popularności samochodów elektrycznych, które są mocno promowane przez większość producentów. O ile wzrosty w 2023 roku mogły robić wrażenie, o tyle obecnie ten segment mocno zwolnił.
W okresie od stycznia do lipca 2024 r. liczba rejestracji samochodów BEV wzrosła z 9 650 do 10 012 egzemplarzy, ale ich udział w rynku spadł – z 3,5 proc. do 3,1 proc. udziału w rynku.

Niezmiennie najpopularniejsze są samochody na benzynę, które mają 36,8 proc. udziału w rynku. Choć trzeba zaznaczyć, że ich liczba rejestracji zmalała względem zeszłego roku.
Dynamicznie rosną za to tzw. miękkie hybrydy (MHEV), których liczba rejestracji względem zeszłego roku wzrosła o ponad 44 proc., dzięki czemu stanowią już 24,4 proc. rynku. Podobnie wygląda sprawa pełnych hybryd (HEV), które odnotowały wzrost o ponad 44 proc. i obecnie stanowią 21,7 proc. rynku.
Zaskakujący dla wielu może być fakt, że rośnie także liczba rejestracji samochodów z silnikiem diesla – wzrost o 2,5 proc. Ich udział w rynku jednak zmalał – z 9,9 proc. w 2023 roku do 8,7 proc. obecnie. Po 2,6 proc. stanowią natomiast samochody na LPG oraz hybrydy plug-in (PHEV).

Sprzedaż nowych samochodów: jakie marki sprzedają się najlepiej

REKLAMA

Lipiec jest kolejnym miesiącem, który padł łupem Toyoty, która od dawna zdominowała rynek nowych samochodów osobowych w Polsce. W lipcu zarejestrowano 7 321 samochodów japońskiej marki, co pozwoliło na zdobycie 16,97 proc. udziału w rynku.
Na drugim miejscu od kilku miesięcy plasuje się Skoda – tym razem 4 250 zarejestrowanych pojazdów pozwoliło osiągnąć niemal 10 proc. udziału w rynku. Czołową piątkę uzupełniają Kia (3 296 egz.), Volkswagen (3 141 egz.) i Audi (3 050 egz.).
Patrząc na czołową dziesiątkę, największy sukces może ogłosić Lexus. Marka z 1 302 zarejestrowanymi samochodami znalazła się w TOP 10, istotnie pokonując swojego głównego rywala – Volvo. Wszystkie marki z czołowej dziesiątki poza Kią zwiększyły liczbę rejestracji względem lipca 2023 r. – najwięcej wspomniany Lexus (+116 proc.) oraz BMW (+56 proc.). W czołowej dwudziestce po raz kolejny znalazło się natomiast MG – tym razem na 18. miejscu (662 egz.).

Toyota Corolla (1 837 egz.) pozostaje bestsellerem wśród modeli, choć wśród klientów indywidualnych większą popularnością cieszyła się Kia Sportage (1 432 egz.). W czołowej dwudziestce znalazło się aż sześć modeli marek premium – Cupra Formentor, Audi A4, Mercedes GLC, Lexus NX, Audi Q5 i Audi Q3, co potwierdza rosnącą popularność tego segmentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto w końcu zdetronizuje Renault w segmencie samochodów dostawczych

Choć liczba rejestracji samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony spadła względem lipca 2023 r., a co za tym aż pięć marek z TOP 7 odnotowało gorszy wynik niż rok temu, to sytuacja nie dotyczy lidera – Renault.
Zarejestrowano bowiem 1 052 samochody francuskiej marki, co jest wzrostem o 12,9 proc. rdr i pozwoliło objąć aż 21,9 proc. udziału w rynku. Podium uzupełniły jeszcze Ford (719 egz.) i Toyota (509 egz.). 

Lipiec był słodko-gorzkim miesiącem dla marek koncernu Stellantis. Znacznie mniejszą popularnością cieszył się bowiem Fiat (-54,2 proc. rdr), ale urosły za to Opel (+32,7 proc.), Peugeot (+13,2 proc.) oraz Citroen (+30,6 proc.).
Równych sobie wśród modeli nie miał oczywiście Master (758 egz.). Podium uzupełniły Mercedes Sprinter (353 egz.) oraz Iveco Daily (333 egz.), a największym zaskoczeniem jest obecność Forda Rangera w TOP 5 (247 egz.). Liczba rejestracji amerykańskiego pick-upa znacząco rośnie w ostatnich miesiącach, co wskazuje na walkę do końca roku o tytuł najpopularniejszego modelu w tym segmencie, którą stoczą właśnie Ranger i Toyota Hilux.

Sprzedaż nowych samochodów w lipcu 2024: jakie trendy cenowe

Dane Superauto.pl przedstawiają ciekawe insighty związane z cenami samochodów. W lipcu średnia cena samochodu klasy premium sprzedawanego na tej platformie wyniosła 328 891 zł i była aż o 15 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Zdecydowanie najpopularniejszą marką premium na platformie sprzedażowej Superauto.pl był w tym okresie Mercedes, odpowiadając za 47 proc. sprzedaży aut w tym segmencie. Samochody Audi stanowiły 21 proc., a BMW 17 proc.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja wśród samochodów marek wolumenowych. Tutaj średnia cena sprzedaży w lipcu na Superauto.pl wyniosła 131 936 zł i była niższa od zeszłorocznej o 12 proc. Najpopularniejszą marką w lipcu niespodziewanie był Hyundai (18 proc.), przed Toyotą (14 proc.) i Kią (10 proc.).
Niższa była także średnia cena samochodu dostawczego sprzedanego w Superauto.pl w lipcu. Wyniosła ona 128 870 zł netto i była o 5 proc. niższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Podobnie jak ogółem na rynku, najpopularniejsze były samochody Renault (30 proc.), przed Fordem (21 proc.) i Oplem (14 proc.).

Klienci Superauto.pl wybierający finansowanie samochodów najczęściej decydowali się na leasing operacyjny (76 proc.) przed kredytem (14 proc.) i wynajmem długoterminowym (10 proc.).
W lipcu 2024 roku rynek motoryzacyjny w Polsce pokazał nam, że mimo przewidywalnych liderów, takich jak Toyota czy Skoda, obserwujemy również istotne przesunięcia i nowe trendy. Przykładem jest dynamiczny wzrost zainteresowania samochodami premium, co może świadczyć o rosnącej sile nabywczej w tym segmencie. Muszę przyznać, że osobiście jestem ciekaw, jak rozwinie się sytuacja z pick-upami, a dokładnie walka między Fordem Rangerem a Toyotą Hilux – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA