REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy ostrożnie robią zakupy, ale nie dotyczy to nowych samochodów. Jakie nowe rekordy sprzedaży nowych aut w lipcu 2024

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż nowych samochodów wciąż rośnie, co potwierdzają lipcowe zakupy Polaków dotyczące nowych aut
Sprzedaż nowych samochodów wciąż rośnie, co potwierdzają lipcowe zakupy Polaków dotyczące nowych aut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ekonomiści alarmują, że gospodarka nie może się wciąż rozpędzić, bo sprzedaż detaliczna nie rośnie tak szybko jak powinna, skoro dynamicznie rosną dochody. Tymczasem zupełnie odwrotna jest sytuacja w segmencie nowych samochodów – tu Polacy dalej nie wahają się z wydatkami, a sprzedaż aut rośnie z miesiąca na miesiąc. Nie inaczej było w lipcu 2024 roku.

W lipcu 2024 r. na rynku nowych samochodów w Polsce nie doszło do większych niespodzianek, a większość marek odnotowała wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jednak pojawiły się pewne zaskoczenia.

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów wciąż jest imponująca: ale nie wszystkie są chętnie kupowane

REKLAMA

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w lipcu zarejestrowano 43 142 nowe samochody osobowe (+18,6 proc. rdr) i 4 804 nowe samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (-9,9 proc. rdr). Pomimo sporego spadku na rynku „dostawczaków” cały rynek urósł aż o 14,9 proc.
Od dawna mówi się o rosnącej popularności samochodów elektrycznych, które są mocno promowane przez większość producentów. O ile wzrosty w 2023 roku mogły robić wrażenie, o tyle obecnie ten segment mocno zwolnił.
W okresie od stycznia do lipca 2024 r. liczba rejestracji samochodów BEV wzrosła z 9 650 do 10 012 egzemplarzy, ale ich udział w rynku spadł – z 3,5 proc. do 3,1 proc. udziału w rynku.

Niezmiennie najpopularniejsze są samochody na benzynę, które mają 36,8 proc. udziału w rynku. Choć trzeba zaznaczyć, że ich liczba rejestracji zmalała względem zeszłego roku.
Dynamicznie rosną za to tzw. miękkie hybrydy (MHEV), których liczba rejestracji względem zeszłego roku wzrosła o ponad 44 proc., dzięki czemu stanowią już 24,4 proc. rynku. Podobnie wygląda sprawa pełnych hybryd (HEV), które odnotowały wzrost o ponad 44 proc. i obecnie stanowią 21,7 proc. rynku.
Zaskakujący dla wielu może być fakt, że rośnie także liczba rejestracji samochodów z silnikiem diesla – wzrost o 2,5 proc. Ich udział w rynku jednak zmalał – z 9,9 proc. w 2023 roku do 8,7 proc. obecnie. Po 2,6 proc. stanowią natomiast samochody na LPG oraz hybrydy plug-in (PHEV).

Sprzedaż nowych samochodów: jakie marki sprzedają się najlepiej

REKLAMA

Lipiec jest kolejnym miesiącem, który padł łupem Toyoty, która od dawna zdominowała rynek nowych samochodów osobowych w Polsce. W lipcu zarejestrowano 7 321 samochodów japońskiej marki, co pozwoliło na zdobycie 16,97 proc. udziału w rynku.
Na drugim miejscu od kilku miesięcy plasuje się Skoda – tym razem 4 250 zarejestrowanych pojazdów pozwoliło osiągnąć niemal 10 proc. udziału w rynku. Czołową piątkę uzupełniają Kia (3 296 egz.), Volkswagen (3 141 egz.) i Audi (3 050 egz.).
Patrząc na czołową dziesiątkę, największy sukces może ogłosić Lexus. Marka z 1 302 zarejestrowanymi samochodami znalazła się w TOP 10, istotnie pokonując swojego głównego rywala – Volvo. Wszystkie marki z czołowej dziesiątki poza Kią zwiększyły liczbę rejestracji względem lipca 2023 r. – najwięcej wspomniany Lexus (+116 proc.) oraz BMW (+56 proc.). W czołowej dwudziestce po raz kolejny znalazło się natomiast MG – tym razem na 18. miejscu (662 egz.).

Toyota Corolla (1 837 egz.) pozostaje bestsellerem wśród modeli, choć wśród klientów indywidualnych większą popularnością cieszyła się Kia Sportage (1 432 egz.). W czołowej dwudziestce znalazło się aż sześć modeli marek premium – Cupra Formentor, Audi A4, Mercedes GLC, Lexus NX, Audi Q5 i Audi Q3, co potwierdza rosnącą popularność tego segmentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto w końcu zdetronizuje Renault w segmencie samochodów dostawczych

Choć liczba rejestracji samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony spadła względem lipca 2023 r., a co za tym aż pięć marek z TOP 7 odnotowało gorszy wynik niż rok temu, to sytuacja nie dotyczy lidera – Renault.
Zarejestrowano bowiem 1 052 samochody francuskiej marki, co jest wzrostem o 12,9 proc. rdr i pozwoliło objąć aż 21,9 proc. udziału w rynku. Podium uzupełniły jeszcze Ford (719 egz.) i Toyota (509 egz.). 

Lipiec był słodko-gorzkim miesiącem dla marek koncernu Stellantis. Znacznie mniejszą popularnością cieszył się bowiem Fiat (-54,2 proc. rdr), ale urosły za to Opel (+32,7 proc.), Peugeot (+13,2 proc.) oraz Citroen (+30,6 proc.).
Równych sobie wśród modeli nie miał oczywiście Master (758 egz.). Podium uzupełniły Mercedes Sprinter (353 egz.) oraz Iveco Daily (333 egz.), a największym zaskoczeniem jest obecność Forda Rangera w TOP 5 (247 egz.). Liczba rejestracji amerykańskiego pick-upa znacząco rośnie w ostatnich miesiącach, co wskazuje na walkę do końca roku o tytuł najpopularniejszego modelu w tym segmencie, którą stoczą właśnie Ranger i Toyota Hilux.

Sprzedaż nowych samochodów w lipcu 2024: jakie trendy cenowe

Dane Superauto.pl przedstawiają ciekawe insighty związane z cenami samochodów. W lipcu średnia cena samochodu klasy premium sprzedawanego na tej platformie wyniosła 328 891 zł i była aż o 15 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Zdecydowanie najpopularniejszą marką premium na platformie sprzedażowej Superauto.pl był w tym okresie Mercedes, odpowiadając za 47 proc. sprzedaży aut w tym segmencie. Samochody Audi stanowiły 21 proc., a BMW 17 proc.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja wśród samochodów marek wolumenowych. Tutaj średnia cena sprzedaży w lipcu na Superauto.pl wyniosła 131 936 zł i była niższa od zeszłorocznej o 12 proc. Najpopularniejszą marką w lipcu niespodziewanie był Hyundai (18 proc.), przed Toyotą (14 proc.) i Kią (10 proc.).
Niższa była także średnia cena samochodu dostawczego sprzedanego w Superauto.pl w lipcu. Wyniosła ona 128 870 zł netto i była o 5 proc. niższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Podobnie jak ogółem na rynku, najpopularniejsze były samochody Renault (30 proc.), przed Fordem (21 proc.) i Oplem (14 proc.).

Klienci Superauto.pl wybierający finansowanie samochodów najczęściej decydowali się na leasing operacyjny (76 proc.) przed kredytem (14 proc.) i wynajmem długoterminowym (10 proc.).
W lipcu 2024 roku rynek motoryzacyjny w Polsce pokazał nam, że mimo przewidywalnych liderów, takich jak Toyota czy Skoda, obserwujemy również istotne przesunięcia i nowe trendy. Przykładem jest dynamiczny wzrost zainteresowania samochodami premium, co może świadczyć o rosnącej sile nabywczej w tym segmencie. Muszę przyznać, że osobiście jestem ciekaw, jak rozwinie się sytuacja z pick-upami, a dokładnie walka między Fordem Rangerem a Toyotą Hilux – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA