REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gruchoty z Polski trafiają do komisów w Afganistanie

Subskrybuj nas na Youtube
Stare Japończyki, często jeszcze z polskimi tablicami rejestracyjnymi, stoją głównie w komisach w okolicach Kabulu, Ghazni (gdzie stacjonują polscy żołnierze) i Mazar-i-Szarif fot. newspress
Stare Japończyki, często jeszcze z polskimi tablicami rejestracyjnymi, stoją głównie w komisach w okolicach Kabulu, Ghazni (gdzie stacjonują polscy żołnierze) i Mazar-i-Szarif fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta z polskich komisów, zamiast trafiać na złomowiska są transportowane do Afganistanu. Część z nich jeździ nawet na polskich tablicach rejestracyjnych.

Gruchoty z Polski są najpopularniejsze na północy Afganistanu. Stare Japończyki, często jeszcze z polskimi tablicami rejestracyjnymi, stoją głównie w komisach w okolicach Kabulu, Ghazni (gdzie stacjonują polscy żołnierze) i Mazar-i-Szarif.

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej kupowane przez Afgańczyków są właśnie auta produkcji japońskiej. Ich cena jest porażająca - wraki, które w Polsce raczej nie znalazłyby właściciela, na tamtejszym rynku osiągają ceny rzędu kilku-kilkunastu tysięcy dolarów."Za tego Forda Explorera z 1994 roku, dałem 13 tysięcy dolarów. Dobra cena za auto z Polski, z napędem na cztery koła, sprawne" chwali się Afgańczyk, który w polskiej bazie Bagram zajmuje się dostawą materiałów budowlanych. Jego auto jeździ na afgańskich tablicach. Prowizorycznie przyczepionych bezpośrednio na polskie "blachy".

Zobacz też: Nowa chińska marka aut na polskim rynku

A jak polskie auta znajdują się w Afganistanie? Interes rozwija się od kilkunastu miesięcy. Polscy handlarze zajmują się skupowaniem aut w Polsce, następnie dostarczają je do Niemiec, gdzie auta pakowane w kontenery są dostarczane drogą morską do Afganistanu. W Polsce sprzedaż takich samochodów jest kompletnie nieopłacalna. Tymczasem skupując stare japońskie auta za 3-5 tysięcy złotych, handlarze są w stanie zarobić lepiej niż na współczesnych pojazdach.

REKLAMA

W prasie pojawiło się sporo ogłoszeń "skupuję wszystkie japońskie auta", "kupię każdą toyotę". Skupowane auta są najcześciej dostarczane do Hamburga, a po podróży morskiej przejmuje je "lokalny" biznesmen. Rosjanie i Ukraińcy wyspecjalizowali się w tego typu handlu i dobrze radzą sobie na afgańskim rynku. Opłacają firmy, które konwojują samochody na lawetach i dostarczają je (również przez Ukrainę i i dalej przez byłe radzieckie republiki) do miejsca docelowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Chevrolet Camaro: Bumblebee powraca na ekrany

Resort MSWiA podaje, że w 2009 roku w Polsce zostało wyrejestrowanych łącznie 11 600 aut marek japońskich (roczniki 1980-2000), natomiast w 2010 roku już 14 500 sztuk.

Polskie tablice zostają w Afganistanie, bo to osoba która kupiła auto ma obowiązek dostarczyć je do urzędu komunikacji. A przecież żaden Afgańczyk nie będzie zawracał sobie głowy polskimi przepisami. I tak na ulicach afgańskich miast można zobaczyć sporo aut z tablicami rejestracyjnymi z Lublina czy Krakowa.

Kilku a nawet kilkunastoletnie Toyoty z napędem na cztery koła cieszą się oromną popularnością w Afganistanie. Fot. Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA