REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gruchoty z Polski trafiają do komisów w Afganistanie

Stare Japończyki, często jeszcze z polskimi tablicami rejestracyjnymi, stoją głównie w komisach w okolicach Kabulu, Ghazni (gdzie stacjonują polscy żołnierze) i Mazar-i-Szarif fot. newspress
Stare Japończyki, często jeszcze z polskimi tablicami rejestracyjnymi, stoją głównie w komisach w okolicach Kabulu, Ghazni (gdzie stacjonują polscy żołnierze) i Mazar-i-Szarif fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Auta z polskich komisów, zamiast trafiać na złomowiska są transportowane do Afganistanu. Część z nich jeździ nawet na polskich tablicach rejestracyjnych.

Gruchoty z Polski są najpopularniejsze na północy Afganistanu. Stare Japończyki, często jeszcze z polskimi tablicami rejestracyjnymi, stoją głównie w komisach w okolicach Kabulu, Ghazni (gdzie stacjonują polscy żołnierze) i Mazar-i-Szarif.

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej kupowane przez Afgańczyków są właśnie auta produkcji japońskiej. Ich cena jest porażająca - wraki, które w Polsce raczej nie znalazłyby właściciela, na tamtejszym rynku osiągają ceny rzędu kilku-kilkunastu tysięcy dolarów."Za tego Forda Explorera z 1994 roku, dałem 13 tysięcy dolarów. Dobra cena za auto z Polski, z napędem na cztery koła, sprawne" chwali się Afgańczyk, który w polskiej bazie Bagram zajmuje się dostawą materiałów budowlanych. Jego auto jeździ na afgańskich tablicach. Prowizorycznie przyczepionych bezpośrednio na polskie "blachy".

Zobacz też: Nowa chińska marka aut na polskim rynku

A jak polskie auta znajdują się w Afganistanie? Interes rozwija się od kilkunastu miesięcy. Polscy handlarze zajmują się skupowaniem aut w Polsce, następnie dostarczają je do Niemiec, gdzie auta pakowane w kontenery są dostarczane drogą morską do Afganistanu. W Polsce sprzedaż takich samochodów jest kompletnie nieopłacalna. Tymczasem skupując stare japońskie auta za 3-5 tysięcy złotych, handlarze są w stanie zarobić lepiej niż na współczesnych pojazdach.

REKLAMA

W prasie pojawiło się sporo ogłoszeń "skupuję wszystkie japońskie auta", "kupię każdą toyotę". Skupowane auta są najcześciej dostarczane do Hamburga, a po podróży morskiej przejmuje je "lokalny" biznesmen. Rosjanie i Ukraińcy wyspecjalizowali się w tego typu handlu i dobrze radzą sobie na afgańskim rynku. Opłacają firmy, które konwojują samochody na lawetach i dostarczają je (również przez Ukrainę i i dalej przez byłe radzieckie republiki) do miejsca docelowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Chevrolet Camaro: Bumblebee powraca na ekrany

Resort MSWiA podaje, że w 2009 roku w Polsce zostało wyrejestrowanych łącznie 11 600 aut marek japońskich (roczniki 1980-2000), natomiast w 2010 roku już 14 500 sztuk.

Polskie tablice zostają w Afganistanie, bo to osoba która kupiła auto ma obowiązek dostarczyć je do urzędu komunikacji. A przecież żaden Afgańczyk nie będzie zawracał sobie głowy polskimi przepisami. I tak na ulicach afgańskich miast można zobaczyć sporo aut z tablicami rejestracyjnymi z Lublina czy Krakowa.

Kilku a nawet kilkunastoletnie Toyoty z napędem na cztery koła cieszą się oromną popularnością w Afganistanie. Fot. Newspress
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA