REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spadek liczby rejestracji aut osobowych w styczniu 2011

Subskrybuj nas na Youtube
Fot. Skoda
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA


Z analizy danych pozyskanych z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w styczniu zarejestrowano 19 966 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową.

Wynik ten oznacza spadek w porównaniu do 2010 roku o ponad 8% (to 1 919sztuk), a w porównaniu do grudnia 2010 roku - o prawie 52% (21 560sztuk).

REKLAMA

REKLAMA

Spadek liczby rejestracji w styczniu to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników takich jak zmiana w podatku VAT, dotycząca zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku; oraz wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Wiele osób obawiało się podwyżki cen samochodów ze względu na wprowadzenie nowej normy emisji spalin, co było istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie. Spadkom nie zdołały zapobiec liczne wyprzedaże modeli wyprodukowanych w 2010 roku, oferowanych w promocyjnych cenach.

Zapowiedzi zmian w podatku VAT, które w znacznym stopniu ograniczały korzyści, wynikające z zakupu samochodu firmowego spowodowały, że na rynku uaktywniły się również małe firmy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W grudniu klienci instytucjonalni kupili prawie 73% wszystkich sprzedanych przez producentów aut.

REKLAMA

Zobacz również: 5 lat gwarancji dla Peugeot 508

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stymulatorem obserwowanego wzrostu zakupów była nie tylko konieczność odnowy posiadanych pojazdów, proces ten został wyhamowany w 2009 roku ze względu na kryzys gospodarczy, ale przede wszystkim decyzja rządu, dotycząca zmian w podatku VAT.

W styczniu 2011 roku zarejestrowano 1 154 auta z „kratką”, to o ponad 94% mniej niż w grudniu 2010 roku (-19 554 sztuki). Samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły w tym miesiącu prawie 6% wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (w grudniu – prawie 50%), a w ciągu 12 miesięcy 2010 roku – około 30% rynku.

Wśród dostawców samochodów z „kratką” liderem rejestracji w styczniu była Skoda (189 sztuk). Drugie miejsce zajął Ford (111 sztuk). Toyota awansowała na 3. pozycję (90 sztuk), a Nissan - na 4. (81 sztuk). Na 5. pozycji znalazł się Peugeot (80 sztuk).

Chociaż wydawało się, że podobnie jak w grudniu liczba zarejestrowanych aut będzie wyższa od liczby deklarowanych przez producentów oraz importerów jako sprzedane, to jednak finalny wynik rejestracji w styczniu jest mniejszy od deklaracji producentów o niewiele ponad 19%, czyli o 4 692 sztuki. Zjawisko to po raz kolejny można tłumaczyć przesunięciem w czasie momentu rejestracji, utrzymującego się w niewielkiej skali zjawiska reeksportu, co jest związane z wahaniami kursu złotego oraz tzw. „push-u”, czyli „przesunięcia” zapasów z magazynu producenta na place dealerów.

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan

W zestawieniu styczniowych danych sprzedażowych z rejestracjami aż 13 marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji, m.in.: Skoda (aż o 822 aut więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Fiat (485 sztuk), BMW (422 sztuki), Nissan (383 sztuki) i Kia (360 sztuk).

W styczniu 2011 roku najwięcej samochodów zarejestrowała Skoda (2 465 sztuk). Drugie miejsce w rankingu rejestracji zajmuje Opel (1 861 szt.). Na 3. miejscu plasuje się Fiat (1 754 szt.), Toyota zajęła miejsce 4. (1 696 szt.), a Renault 5. (1 468 szt.).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w styczniu 6 producentów poprawiło wyniki. W porównaniu do wyników z grudnia Opel awansował na 2. miejsce kosztem Forda, który spadł na 7. pozycję. Fiat awansował z pozycji 5. na 3., a Renault z miejsca 7. na 5. Co ciekawe, zaraz za pierwszą piątką uplasował się Hyundai z liczbą 1236 zarejestrowanych aut, a tuż za nim Ford (1 198 szt.). Volkswagen, który w ubiegłorocznych statystykach zajmował 6. pozycję znalazł się na pozycji 8. W dole tabeli zadebiutował Chevrolet na 12. pozycji. Poza pierwszą 15. wypadło Mitsubishi.

Źródło: samar

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA