Nissan Juke hybrydowy. Spalinowo-elektryczna nowość
REKLAMA
REKLAMA
Nissan Juke Hybrid: 94-konny benzyniak i 49-konny elektryk
Nissan Juke hybrydowy korzysta z napędu wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 1.6 litra i mocy 94 koni mechanicznych (148 Nm). Uzupełnieniem jego możliwości zajmuje się 49-konny (205 Nm) elektryk. Poza tym układ hybrydowy składa się z 15-kilowatowego wysokonapięciowego prądnico-rozrusznika, falownika oraz chłodzonego cieczą akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Skutek? Nissan Juke hybrydowy zawsze rusza w trybie elektrycznym. A to ważne – bo właśnie przy ruszaniu silnik spalinowy potrzebuje najwięcej energii. Na razie Japończycy nie podzielili się danymi technicznymi Juke Hybrid.
REKLAMA
Nissan Juke z hybrydą ma o 25 proc. wyższą moc od dostępnego dotychczas wariantu benzynowego, a do tego spalanie o 40 proc. niższe w mieście i 20 proc. niższe w cyklu mieszanym. Elektryk zamontowany w Juke Hybrid może napędzać auto do prędkości 55 km/h.
Układ napędowy zastosowany w Juke Hybrid brzmi zaskakująco podobnie do tego montowanego w Clio e-Tech. To jednak nie może dziwić. Renault i Nissan cały czas współpracują.
Nissan Juke hybrydowy z nową przekładnią
Ważnym elementem japońskiego układu hybrydowego jest automatyczna skrzynia biegów. Ma obniżone tarcie wewnętrzne oraz sterowanie dostosowanie do potrzeb dwóch silników. Japończycy w nowej przekładni zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowali sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń. Zespół napędowy może działać w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od aktualnego zapotrzebowania na przyspieszenie i moc.
Japończycy zapewniają, że Juke Hybrid pracuje wyjątkowo efektywnie w mieście. Podczas testów nawet w 80 proc. czerpał napęd wyłącznie z silnika elektrycznego.
Juke Hybrid: nowe zegary i e-Pedal
Hybrydowy Nissan Juke ma korzystać też z funkcji e-Pedal. Oznacza to mniej więcej tyle, że przyspieszanie i hamowanie jest regulowane wyłącznie za pomocą pedału gazu. Po jego naciśnięciu auto przyspiesza. Po jego puszczeniu hamuje z siłą dochodzącą do 0,15 g. Hamowanie odbywa się do prędkości na poziomie 5 km/h. Juke Hybrid otrzyma też kilka nowych smaczków stylistycznych. Na nadwoziu pojawią się plakietki oznaczające nowy układ napędowy oraz mniejsze wloty powietrza. W kabinie obrotomierz zamieni się we wskaźnik mocy – pokazujący pola power, eco i charge. To intuicyjne rozwiązanie znane z innych hybryd.
Nissan Juke Hybrid ma mniejszy bagażnik od wersji spalinowej. Akumulator sprawia, że kufer ma o 68 litrów mniej i liczy 354 litry pojemności.
Nissan Juke hybrydowy na razie został pokazany światu. Auto jest w trakcie badań homologacyjnych w Europie. Jeszcze minie zatem chwila zanim pojawi się w oficjalnych cennikach marki.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.