Nowa Mazda3 - premiera
REKLAMA
REKLAMA
KODO, śmiała koncepcja stylizacyjna Mazdy dla nowej generacji modeli, przenosi wizerunek samochodu kompaktowego o jeden krok naprzód w nowej Maździe3, dodając więcej dynamiki do sylwetki hatchbacka.
REKLAMA
Główne cechy nadwozia nowej Mazdy3
Masa całkowita pojazdu została zmniejszona dzięki szerszemu zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości, przekonstruowaniu ponad 300 części nadwozia i zastosowaniu lekkich zespołów napędowych SKYACTIV. Oprócz tego:
- sztywność nadwozia zwiększona o ok. 30%,
- dodano podwójne poprzeczne usztywnienia w podłodze, by zmniejszyć odkształcenia nadwozia na zakrętach.
Zobacz też: Renault Twizy - samochód elektryczny za 33 900 zł jest już w Polsce!
Mazdę 3 cechuje także jeden z najniższych współczynników oporu aerodynamicznego dla hatchbacków (0,275), uzyskany dzięki m.in. :
- nowej aktywnej żaluzji powietrza (dostępna w niektórych wersjach), która zamyka dolny otwór dolotowy w atrapie, jeśli silnik nie wymaga chłodzenia powietrzem
- nowej osłonie spodu i deflektorom kół, które poprawiają opływ pod samochodem,
- specjalnym spojlerom ograniczającym zawirowania.
Mazda3 dostępna jest w 9 kolorach nadwozia, w tym metalizowanym Soul Red, mikowym Titanium Flash i Deep Crystal Blue. Obręcze kół mogą mieć 16- albo 18-cali.
Mazda3 : wnętrze
Mazda3, dzięki nowym, lekkim materiałom izolacyjnym i ulepszeniom przyczyniającym się do zmniejszenia drgań i hałasu ma być także jeszcze lepiej wyciszonym i bardziej komfortowym kompaktem niż dawniej. Cofnięta kabina poprawia widoczność i ogólne pole widzenia kierowcy, przy słupkach A cofniętych o 100 mm w porównaniu z obecnym modelem. Wnętrze w stosunku do poprzednika wyróżnia także:
- wyświetlacz head-up przekazujący najważniejsze informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy (jeden z pierwszych w samochodach segmentu C),
- pedały ustawione symetrycznie dla lepszego dostępu,
- mniejsza kierownica,
- zwiększone możliwości regulacji fotela kierowcy.
Zobacz też: Skoda Octavia RS - 248 km/h w serii
Mazda wprowadza swój zupełnie nowy system komunikacji* w nowej Maździe3:
- działa wraz ze smartfonem, w oparciu o istniejącą technologię Bluetooth®, pocztę elektroniczną, SMS i nawigację,
- bezpiecznie dostarcza duży zestaw darmowych treści do samochodu, w tym AhaTM: usługi w chmurze z ponad 30 tys. stacji, wliczając radio, podcasty, książki audio, zindywidualizowane usługi związane z lokalizacją, Facebook i Twitter,
- zawiera własne aplikacje samochodowe Mazdy wspierające kierowców np. informacje Eco, przypomnienia o terminach przeglądów, ostrzeżenia.
Amatorzy dobrej muzyki w aucie powinni zwrócić uwagę na 9-głośnikowy system audio z technologią dźwięku przestrzennego Bose® Centerpoint®2 sygnowany logiem Bose.
Mazda3 : silniki
Wszystkie silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny SKYACTIV-G wyróżniają się najwyższym na świecie stopniem sprężania wynoszący 14:1 i układem wylotowym 4-2-1 przyczyniającym się do zmniejszenia zużycia paliwa. Na uwagę zasługują także wielootworkowe wtryskiwacze poprawiające rozpylenie paliwa, specjalne wgłębienia w tłoku, podwójne, sekwencyjne sterowanie fazami rozrządu i inne rozwiązania eliminujące trudności związane z wysokim stopniem sprężania
Zobacz też: Porsche 911 Carrera S 50th Anniversary Edition
Dostępne będą silniki benzynowe:
- SKYACTIV-G 1.5 o mocy 100 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,8 s, v-max 182 km/h, skrzynia 6-biegowa manualna;
- SKYACTIV-G 2.0 o mocy 120 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 8,9 s, v-max 195 km/h, skrzynia 6-biegowa manualna;
- SKYACTIV-G 2.0 o mocy 120 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,4 s, v-max 194 km/h, skrzynia 6-biegowa automatyczna;
- SKYACTIV-G 2.0 o mocy 165 KM z i-ELOOP, przyspieszenie 0-100 km/h w 8,2 s, v-max 210 km/h, skrzynia 6-biegowa manualna;
Silniki Diesla
- SKYACTIV-D 2.2 (diesel) o mocy 150 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 8,1 s, v-max 210 km/h, skrzynia 6-biegowa manualna;
- SKYACTIV-D 2.2 (diesel) o mocy 150 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 9,7 s, v-max 201 km/h, skrzynia 6-biegowa automatyczna;
Zobacz też: Nowy Peugeot 308
Systemy bezpieczeństwa
Nowa Mazda3 posiada zaawansowane systemy aktywnie dbające o bezpieczeństwo podróżnych. Wśród nich znajdują się m.in. :
- Ostrzeżenie o obiekcie znajdującym się przed samochodem (FOW)* mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu w zakresie prędkości 15-200 km/h, ostrzegając sygnałem dźwiękowym i wizualnym, że nowa Mazda3 podjechała za blisko.
- Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS)* zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, gdy FOW wysyła ostrzeżenie, oraz hamuje automatycznie, jeśli układ wykryje nieuniknioną kolizję.
- System wspomagający hamowanie (SCBS)* to układ samoczynnego hamowania przy małych prędkościach Mazdy, uzupełniający SBS w zakresie 4-30 km/h, zwłaszcza w jeździe miejskiej.
- Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości – aktywny tempomat (MRCC)* zmniejsza moc silnika i używa hamulców, by utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu przy prędkości do 200 km/h.
- System monitorowania strefy za samochodem (RVM)* ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z tyłu na sąsiednich pasach, eliminując „martwe pola”.
Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy
- System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS)* obserwuje oznakowanie poziome wytyczające pasy na jezdni i przy prędkości powyżej 65 km/h ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa.
- Analiza odległości do poprzedzającego pojazdu (DRSS)* oblicza i przedstawia odległość i czas do zderzenia z pojazdem poprzedzającym w zakresie 30-200 km/h.
- Ostrzeżenie o awaryjnym hamowaniu (ESS)* włącza szybko migające światła awaryjne, ostrzegając innych użytkowników drogi o intensywnym hamowaniu, przy prędkości powyżej 50 km/h.
- System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC)* automatycznie przełącza między światłami drogowymi a mijania, by nie oślepiać innych kierowców.
- Reflektory z adaptacyjnym doświetleniem zakrętów (AFS)*
- Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA)* steruje hamulcami tak, by pojazd nie staczał się podczas ruszania pod górę.
- Seryjny ABS z EBD (układ elektronicznego rozdziału sił hamowania) i układem awaryjnego hamowania (EBA), DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy) i TCS (elektroniczny układ kontroli trakcji).
Mazda planuje początek sprzedaży w Europie jesienią 2013 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.