REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyścigowe Renault Twin'Run: 4,5 s do 100km/h !

Renault Twin'Run dzięki centralnie położonemu silnikowi V6 o mocy 320 KM rozpędza się 0-100 km/h w 4,5 s. Pod nadwoziem kryje rozwiązania stosowane w motosporcie.
Renault Twin'Run dzięki centralnie położonemu silnikowi V6 o mocy 320 KM rozpędza się 0-100 km/h w 4,5 s. Pod nadwoziem kryje rozwiązania stosowane w motosporcie.
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Renault z okazji 71. GP Monako zaprezentowało model Twin'Run. Jest on nawiązaniem do takich modeli Renault jak R5 Turbo czy Clio V6. Jaką technologię kryję pod swoim nadwoziem?

Twin’Run, pozycjonujące się w świecie sportowych samochodów i kultywujące zamiłowanie marki do wyścigów, wpisuje się w tradycje słynnych R5 Turbo i Clio V6. Publiczność na torze w Monako mogła śledzić trzy bolidy podczas wyścigu, a raczej pościgu, pomyślanego jako ukłon w stronę historii Renault – na czele Twin’Run prowadzone przez Carlosa Tavaresa*, zastępcę dyrektora generalnego ds. operacyjnych, następnie Clio V6, za sterami którego siedział kierowca wyścigowy F1, Charles Pic, oraz Maxi 5 Turbo, ze słynnym Jeanem Ragnottim za kierownicą.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Twin"Run

Niebieski kolor nadwozia Twin’Run symbolizuje w połączeniu z Twin’Z piąty etap w strategii designu Renault, dedykowany zabawie. Matowe wykończenie podkreśla starannie dopracowane płaszczyzny, pozwalając na znacznie bardziej precyzyjne wyeksponowanie bryły całego auta. Pokazujące bogate możliwości personalizacji, Twin’Run, łączy czerwień z niebieskim, aby bądź lepiej podkreślić grafikę designu za pomocą linii nadkoli, bądź wzmocnić sportowy charakter i atrybuty (czerwone pasy na dachu, pas na osłonie chłodnicy, supercienkie lusterka boczne, wloty powietrza w zderzaku, końcówki tylnego spojlera, linia podkreślająca obwód białych i czarnych obręczy kół).

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

Numer „5” na drzwiach nawiązuje do R5 Turbo, auta siejącego postrach wśród konkurencji w rajdach lat 80. Liczne detale stanowią hołd dla tego modelu – zarys reflektorów przednich czy wyraziste tylne nadkola. Cztery superpłaskie światła przeciwmgłowe wykonane w technologii LED stanowią współczesną interpretację listew reflektorów używanych podczas nocnych odcinków specjalnych rajdów. Sekwencje świecenia można w całości zaprogramować. Steruje nimi pokładowy system elektroniczny. Ich opracowanie było prawdziwym wyzwaniem, aby zapewnić wysoką moc wiązki światła reflektora o grubości zaledwie 25 mm.

REKLAMA

Sportowe podwozie

Twin’Run zostało opracowane przy wsparciu firmy Tork Engineering/ Poclain Véhicules, wyspecjalizowanej w przygotowywaniu podwozi do zawodów samochodowych. Ten samochód koncepcyjny jest autentycznym samochodem wyścigowym: nadwozie z materiałów kompozytowych wspiera się na rurowej ramie ze stali, a umieszczony centralnie z tyłu silnik został opracowany na bazie jednostki Mégane Trophy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyścigowy silnik V6

Twin’Run jest wyposażone w 3,5-litrowy silnik V6 opracowany przez Alians Renault-Nissan, znajdujący się na wyposażeniu modeli Espace, Laguna i Latitude, używany również podczas wyścigów w Mégane Trophy. Ustawiony wzdłużnie w centralnym położeniu z tyłu, ten 6-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 3498 cm3 rozwija moc 320 KM przy 6800 obr./min oraz osiąga moment obrotowy 380 Nm przy 4850 obr./min. Żywiołowy i mocny już od najniższych obrotów silnik V6 o rasowym pomruku zapewnia płynne przyspieszenie i doskonały napęd na zakrętach oraz w fazie wchodzenia na obroty. Silnik V6 współpracuje z 6-biegową skrzynią sekwencyjną SADEV, wyposażoną w samoblokujący mechanizm różnicowy, ułatwiający Twin’Run wchodzenie w zakręty i ich pokonywanie. Dwutarczowe metalowe sprzęgło zostało przejęte wprost ze świata sportów samochodowych.

Zobacz też: Audi S3 Sportback - 300 KM i 380 Nm

Wloty powietrza zostały umieszczone na wysokości tylnych nadkoli. Wyloty powietrza w tylnych słupkach przyczyniają się do dobrego chłodzenia silnika. System chłodzenia został wyposażony w oryginalną stylistykę, zwracającą uwagę dobrze widocznymi w podłodze kabiny przewodami z polerowanego aluminium. Silnik jest oddzielony od miejsca kierowcy szybą z plexi. W celu zapewnienia prawidłowego rozłożenia masy część elementów zostało umieszczonych pod przednią maską. Jest tak na przykład w przypadku zbiornika paliwa, akumulatora, chłodnicy i układu wspomagania hydraulicznego. Samochód koncepcyjny jest bardzo dobrze wyważony – rozłożenie masy wynosi 57% na przód i 43% na tył.

Nadwozie z materiałów kompozytowych

Nadwozie z materiałów kompozytowych (poliester wzmocniony włóknem szklanym) zostało opracowane z wykorzystaniem doświadczenia nabytego w sportach samochodowych. Składa się z włókna węglowego zatopionego w masie. Technologia ta została wykorzystana w przedniej listwie aerodynamicznej, dachu, dyfuzorze i nadkolach. Pozwala ona na połączenie estetycznego wyglądu ze skutecznością działania przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów

Rozwiązania aerodynamiczne stosowane w sportach samochodowych

Dwubryłowa konstrukcja Twin’Run zapewnia doskonałą siłę nośną przy wysokiej prędkości. Niezwykle starannie dopracowano aerodynamikę modelu, który został wyposażony w dyfuzor zapewniający odpowiedni przepływ powietrza pod podwoziem, gwarantując dodatkowy docisk przy wysokich prędkościach. 

Zobacz też: Volvo S60 Polestar Concept - 508 KM i 3,9 s do "setki"

Układ jezdny Twin'Run

Twin'Run opiera się na wielorurowej, stalowej ramie nośnej, wykonanej ze stali o wysokiej wytrzymałości, wykorzystywanej w lotnictwie i stosowanej w autach wyczynowych. Rama ta została od początku do końca zbudowana i dopracowana przez Tork Engineering

Na układ jezdny auta składa się przednie i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi i niezależnymi sworzniami. Te cztery sworznie, wytaczane z litego metalu, są wykonane z aluminium lotniczego i zapewniają doskonałe osiągi na torze wyścigowym. Filtrowanie drgań i stabilizację nadwozia zapewniają montowane z przodu i z tyłu zespolone amortyzatory sprężynowe ÖHLINS. Całość uzupełniają stabilizatory poprzeczne o średnicy 22 mm z przodu i 25 mm z tyłu. Przechyły boczne zostały zminimalizowane, co korzystnie wpłynęło na zwinność i reaktywność auta. Aluminiowe, 3-częściowe obręcze kół ze specyficzną piastą z pojedynczą centralną śrubą mocującą wyposażono w 18-calowe opony marki Michelin.

Silnik Aliansu Renault-Nissan: Renault V4Y / Nissan VQ35

- Ustawienie wzdłużne - centralnie z tyłu

- 6-cylindrowy widlasty (60°) – 24-zaworowy – 3498 cm3

- Średnica cylindra – Skok tłoka: 95.5 mm x 81.4 mm

- Zintegrowany moduł sterowania zapłonem i wtryskiem SODEMO EV14

- Moc maksymalna 320 KM przy 6800 obr./min

- Maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 4850 obr./min

- Maksymalna prędkość obrotowa 7500 obr./min

Przeniesienie napędu:

- napęd tylny

- 6-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów + bieg wsteczny

- Samoblokujący mechanizm różnicowy

-  Sprzęgło dwutarczowe metalowe Ø 184 mm

Zobacz też: Mercedes-Benz CLS AMG 2013 jeszcze mocniejszy

Zawieszenie:

- rurowe (stalowe) 25CD4S

- podwójne wahacze trójkątne z przodu i z tyłu

- zespolone amortyzatory sprężynowe OHLINS (dwudrożne) z przodu i z tyłu

Układ hamulcowy:

- Hamulce przednie - tarczowe wentylowane Ø 356 x 32 z 6-tłoczkowymi zaciskami

- Hamulce tylne - tarczowe wentylowane Ø 328 x 30 z 4-tłoczkowymi zaciskami

Koła i opony:

- przód: aluminiowe obręcze kół 7.5’’ x 18’’ i opony Michelin 205/40 R18

- tył: aluminiowe obręcze kół 8.5’’ x 18’’ i opony Michelin 245/35 R18

Osiągi:

- 0 - 100 km/h: 4,5 s

- Prędkość maksymalna: 250 km/h

Partnerzy:

- Tork Engineering/ Poclain Vehicules (zawieszenie, nadwozie)

-  Michelin (opony)

-  Sabelt (sportowe pasy bezpieczeństwa)

Źródło: materiały prasowe Renault

Renault Twin'Run tył
Renault
Renault Twin'Run na torze
Renault
Renault Twin'Run na ulicy
Renault
Renault Twin'Run tor
Renault
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA